Mitä hoitoalalle pitäisi tapahtua
Että sinä lähtisit sille töihin?
hoitoalalla on huutava pula tekijöistä ja monikaan ei alalle enää hakeudu. Yhä useampi hoitoalalle hakeutuva on saanut idean työvoimaviranonmaisilta hakea kyseille alalle.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vastaus kun kahdella edellisellä kierroksella:
Työilmapiiri, johtaminen ja uutenkin työolosuhteet kuntoon.
Työilmapiiri on surkea. Uusia kyykytetään, ja vanhat opettavat nuoret urputtamaan alasta. Liitto lyö lisää pökköä pesään ruokkimalla tyytymättömyyttä. Johtaminen on surkeaa, koska esihenkilökolutus on puutteellista ja esihenkilöiksi nostetaan kovapintaisimmat vanhat hoitajat, eikä johtamistaitoisia. Työehdoista ei pideä kiinni, esimerkiksi tauot ja riittävä määrä henkilökuntaa.
Kahdella edellisellä kierroksella keskustelu meni näin:
"Työ on paskaa, me vaadimme lisää palkkaa"
"Muta eikö sitten pitäisi korjata syyt miksi työ on paskaa?"
"HEI HEI HEI eipäs harhauteta! Nyt puhutaan rahasta!!!"
Kun rahaa on pöydällä, mistään muusta ei saada puhuttua. Vielä vähemmän siksi, koska
En olisi varma tästä. Kannattaa muistaa että kun palkkoja nostetaan, se on iso potti kun kaikki saavat enemmän ästä hetkestä ikuisuuteen, koska alaspäin palkoista ei voi tulevaisuudessa neuvotella jos työ ei enää olekaan paskaa.
Ja sen perusteella mitä olen hoitajien kanssa aiheesta puhunut, palkkavaatimukset ovat järjestään epärealistisia. Hoitajat ovat lietsoneet itsensä liiton provoamana raivoon jossa käsitystä "oikeasta pakasta" nokitellaan koko ajan ylöspäin.
Mutta edellytys työn parantamiselle on se, että koko palkka-aihe on sen aikaa kokonaan pois pöydältä. Koska jos palkoista aletaan keskustelemaan, muut asiat sivuutetaan täysin. Kuten kävi kahdella edellisellä kerrallakin. "Ensin lisää palkkaa, sitten työolosuhteet kuntoon" ei toimi.
No, näin hoitajana (juurikin vanhuspuolelta) harmittaa eniten olemattoman työmotivaation omaavat työkaverit. Osa työyhteisössä on tällaisia, ja kylläpä muuten kuormittavat muuta työporukkaa.
Nämä tulevat töihin milloin sattuu huvittamaan, mainitsemisen arvoista olisi, jos työvaatteet olisi päällä kellon lyödessä tasan ja raportin alkaessa. Samat ihmiset kulkee tupakalla päntiönään (vaikka tupakointi on kielletty) ja samalla hommat tehdään miten kuten hutiloiden, vähän sinne päin. Mitäpä sitä nyt turhaan vaippaa vaihtamaan tai edes puhtaita vaatteita, kun ei tämä ihminen siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Ei mene perille kun kysyy, että haluaisitko itse olla likaisella paidalla tai että minkähän takia tämä henkilö meillä hoidossa on. Sovittuja tai korvamerkattuja hommia ei muutenkaan hoideta.
On painajaismaista olla tällaisen henkilön kanssa vuorossa, pahimmillaan saat toisessa vuorossa paikkailla tällaisen työkaverin jälkiä, kun oma luonto ei anna myöten jättää ihmisiä hoitamatta. Töissä ollaan töissä, ja se hoidetaan. Jos asioita jää tekemättä, sille täytyy olla joku järkevä peruste; "Ei nyt jaksa" ei ole mikään selitys.
Kyse on myös siitä, ettei tähän puututa riittävän kovasti. Syynä varmaan se, ettei koulutettua ja motivoitunutta henkilöstöä liiemmin ole tarjolla.
Jos voisi jokainen hoidettava saada yhden vakituisen jonka vois itse toivoa. Näin Ruotsissa.Juuri odotan että saisin erään vakipaikan ,koska asiakas on toivonut että hoitaisin häntä. Ja viihdyin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vastaus kun kahdella edellisellä kierroksella:
Työilmapiiri, johtaminen ja uutenkin työolosuhteet kuntoon.
Työilmapiiri on surkea. Uusia kyykytetään, ja vanhat opettavat nuoret urputtamaan alasta. Liitto lyö lisää pökköä pesään ruokkimalla tyytymättömyyttä. Johtaminen on surkeaa, koska esihenkilökolutus on puutteellista ja esihenkilöiksi nostetaan kovapintaisimmat vanhat hoitajat, eikä johtamistaitoisia. Työehdoista ei pideä kiinni, esimerkiksi tauot ja riittävä määrä henkilökuntaa.
Kahdella edellisellä kierroksella keskustelu meni näin:
"Työ on paskaa, me vaadimme lisää palkkaa"
"Muta eikö sitten pitäisi korjata syyt miksi työ on paskaa?"
"HEI HEI HEI eipäs harhauteta! Nyt puhutaan rahasta!!!"
Kun rahaa on pöydällä, mistään muus
Tässä on pointtia.
Kuvitellaan että olet työssä jossa tiedät ettet jaksa loputtomiin koska työ on liian raskasta. Sinulle tarjotaan kaksi vaihtoehtoa:
A) Saat olennaisen palkankorotuksen, ja työn ongelmia katsellaan sitten syssymmällä (jos katsellaan).
B) Työn ongelmia aletaan laittamaan kuntoon, mutta palkasta ei puhuta nyt
Melkein kaikki valitsisivat A. Koska sillä saisi sen lomamatkan tai kauneushoidot tai personal trainerin NYT.
Koko alan kannalta B olisi tietysti järkevämpi.
Vierailija kirjoitti:
Jos voisi jokainen hoidettava saada yhden vakituisen jonka vois itse toivoa. Näin Ruotsissa.Juuri odotan että saisin erään vakipaikan ,koska asiakas on toivonut että hoitaisin häntä. Ja viihdyin siellä.
Puhutko eräänlaisesta omahoitaja- käytännöstä vai kuinka?
Saisi edes joskus pitää työpäivän aikana tauon, jolloin kukaan ei puhu työasioista, turvapuhelin ei huuda jatkuvasti eikä esihenkilö kysele tuplavuoroon. Mikrotauot työpäivän aikana auttavat jaksamaan tätä työtä, mutta auta armias jos joku näkee sinut vetelehtimässä kahvikupin kanssa sen yhden hiton hetken ajan. Ei, pitäisi olla päivittämässä raita, lässyttämässä omaisille tai ihan vaan juoksemassa pääättömästi asiakkaalta toiselle. Ja tietenkin omalla autolla kulkien, koska hva ei liisaa yksikköön tarpeeksi autoja. Ai miksi hoitoala ei vedä?
Voin lähteä vaikka heti piikittämään potilaita ja jakamaan lääkkeitä, vaikken lääkelaskuja osaakaan tehdä.
En ikinä hakeutuisi noin ihmisläheiselle alalle.
Olen siveyden sipuli, mutta ennemmin möisin persettä kuin menisin hoitoalalle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
No, näin hoitajana (juurikin vanhuspuolelta) harmittaa eniten olemattoman työmotivaation omaavat työkaverit. Osa työyhteisössä on tällaisia, ja kylläpä muuten kuormittavat muuta työporukkaa.
Nämä tulevat töihin milloin sattuu huvittamaan, mainitsemisen arvoista olisi, jos työvaatteet olisi päällä kellon lyödessä tasan ja raportin alkaessa. Samat ihmiset kulkee tupakalla päntiönään (vaikka tupakointi on kielletty) ja samalla hommat tehdään miten kuten hutiloiden, vähän sinne päin. Mitäpä sitä nyt turhaan vaippaa vaihtamaan tai edes puhtaita vaatteita, kun ei tämä ihminen siitä kuitenkaan mitään ymmärrä. Ei mene perille kun kysyy, että haluaisitko itse olla likaisella paidalla tai että minkähän takia tämä henkilö meillä hoidossa on. Sovittuja tai korvamerkattuja hommia ei muutenkaan hoideta.
On painajaismaista olla tällaisen henkilön kanssa vuorossa, pahimmillaan saat toisessa vuorossa paikkailla tällaisen työkaveri
Itse samoissa hommissa. Meillä jää päivittäin kaikilta todella paljon töitä tekemättä vain siksi, että ei ehditä tekemään niitä. Asukkaat ovat niin raskashoitoisia ja tai aikaavieviä, että ei vaan yksi kertaisesti enää aika riitä. Työntekijöistö on pulaa ja puolet osaston hoitajista on puutteellisin tiedoin ja taidoin. Osa ei puhu enää edes suomea kuin muutaman sanan. Kirjalliset työt ovat roikkuneet jo ainakin vuoden tekemättä. Puolet hoitajista eivöt käytännössä edellämainituista syistä johtuen kykene tekemään niitä. Vain pakolliset kirjaukset tehdään ja nekin on usein vajaita, koska aika ei riitä, eikä järjestelmät tahi koneet toimi.
Alkuperäiseen kysymykseen tästä aasinsilta vetäen. Mitäpä noille asioille voisi tehdä? Rahaa tarvitaan PALJON oli se taikatemppu mikä hyvänsä, että tämä ala tästä suosta nousee. Pahaa pelkään sen päivän tulevan kun osaavia hoitajia ei ole jäljellä enää ainoatakaan ainakaan vanhuspuolella. Jos edes niitä osaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla enemmän henkilökuntaa, mutta myös valvoa, ettei ne vetelehdi kahvihuoneessa sitten.
Tallentava kameravalvonta heikkojen turvaksi.
Tarkoitat sairaaloita.Täällä kotihoito Ruotsin kaavan mukaan silleen että on tasan 10 minuuttia aikaa olla asiakkaan luona.Entä jos häntä ei juuri silloin pissatakaan tai jos ei juuri silloin ole nälkä eikä jano.Kuka häntä auttaa kun ei ole ketään auttamassa.kamalaa stressiä.Ja ovessa on vempeli mihin registreerataan tulo ja lähtöaika. Hyi helvetti .
Tämä on se sossejen muotti. Toivon parannusta nyt kun hallitus on vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Palkat pohjoismaiselle tasolle, kyseessä on kuitenkin yhteiskunnan kriittinen osa. Ja hoitoalasta pitäisi lakata puhumasta kuin se olisi vain kutsumusammatti, johon naiset hakeutuu toteuttamaan hoivaviettiään. Organisaatiosta voisi myös karsia sitä väliporrasta ja toimenkuvat olisi selkeytettävä. Hoitoalalla tarvitaan myös toimistotyöntekijöitä, ettei hoitajien ja lääkärien tarvitsisi tehdä kirjaamisia, ne vie nimittäin tosi paljon aikaa itse suorittavasta hoitotyöstä, etenkin kun järjestelmät ei toimi ja uusia pitää opetella jatkuvasti.
Ei kukaan muu voi kirjata puolesta. Se on ihan ydintehtävä sairaanhoitajan työssä. Tai jos joku muu kirjaisi, pitäisi ainakin sitten tarkasti sanella kaikki. Helpompi kirjata vaan suoraan itse.
Se on raha millä saa. Oma työnantajani (julkinen sektori), Iso kiitos sille! on nostanut esim. oman työyksikköni sairaanhoitajan peruspalkkaa muutamassa vuodessa useamman satasen: harmonisointi + työtaistelun tuomat korotukset + tva:n korotus + henk. koht. lisät + korotetut kutsurahat + ylityökorvaukset. Mulla meni tuloraja yli 2023 ja nyt nostin sen tälle vuodelle 67ke. En ole harkinnutkaan työpaikan vaihtoa em. syystä. Kun saa korvauksen työstään, niin on kivempi tehdä sitä!
Työnkiertopakko
Työ samojen asiakkaiden kanssa saisi olla max 2 v kestävää.
Hoitoalalla hoidettavien juttuihin/ naamoihin kyllästyminen on iso rasite. Syö miestä ja K..tuttaa jos monta vuotta hoidat samoja asiakkaita.
Yleensä kukaan ei suin surminkaan ole lähdössä työnkiertoon vapaaehtoisesti. Sitten myrkytetään työilmapiiriä ja väsytään.
On ihan tutkittu että auttaa jaksamaan kun vaihtaa välillä maisemaa.
Miksei tutkittuun tietoon uskota?
Itse oisin halunnut muttei onnistunut. Vaikka hyvinvointialueilla olis ollut laajat mahdollisuudet siirtyä jos tilalle ois tullut joku.
Otin siten loparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat pohjoismaiselle tasolle, kyseessä on kuitenkin yhteiskunnan kriittinen osa. Ja hoitoalasta pitäisi lakata puhumasta kuin se olisi vain kutsumusammatti, johon naiset hakeutuu toteuttamaan hoivaviettiään. Organisaatiosta voisi myös karsia sitä väliporrasta ja toimenkuvat olisi selkeytettävä. Hoitoalalla tarvitaan myös toimistotyöntekijöitä, ettei hoitajien ja lääkärien tarvitsisi tehdä kirjaamisia, ne vie nimittäin tosi paljon aikaa itse suorittavasta hoitotyöstä, etenkin kun järjestelmät ei toimi ja uusia pitää opetella jatkuvasti.
Ei kukaan muu voi kirjata puolesta. Se on ihan ydintehtävä sairaanhoitajan työssä. Tai jos joku muu kirjaisi, pitäisi ainakin sitten tarkasti sanella kaikki. Helpompi kirjata vaan suoraan itse.
Joo,mutta nykyään on kaikenlaista raporttia, rai:ta, hoitotyönyhteenvetoa jotka voisi tehdä sihteeri esim.
Ainakin se, että kaikkia kiinnostaisi hoitaa edes oma kenttänsä. Olen ollut useammassa hoivayksikössä töissä ja aina on niitä joilla on puolet enemmän aikaa notkua kahvihuoneessa kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,mutta nykyään on kaikenlaista raporttia, rai:ta, hoitotyönyhtee
Ehkä vanhustenpaikossa. En tiedä, mutta tuo rai kai liitttyy niihin? Erikoissairaanhoidossa ei ole mitään sellaista mitä sihteeri voisi hoitajan puolesta kirjata. Sihteerihän ei itseasiassa edes saa avata potilastietoja kun ei osallistu potilaan hoitoon.
Jos sinne otetaan kaikki hakijat taustasta riippumatta, sitten minutkin varmaan valitaan.
Kaikki tietävät mitä tehdä. Laskea tukia, nostaa hoitopuolen palkkoja. Ja sitte kanssa mahdollistaa eutanasia. Minä en ainakaan aio olla kenenkään riesana kärsimässä vihanneksena elämää sängyn pohjalla dementoituneena. On se ihme, että ei ole sallittua vielä. Ihan kuin elettäisiin jossain vanhoilliskristillisessä maassa.
Antaa ihmisten päättää elämän loppupuolella haluaako kulkea viimeiset kivuliaat metrit vai ei.
" Käsiparia"
Onneksi hoitajan työssä ei muuta tarvita.....