Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö ihmistyypin, joka vääntää aina kaikesta?

Vierailija
01.01.2024 |

Mikään sopimus ei mene ok, vaan aina alkaa kauhea vääntö pikkujutuista. Itse kutsuvat sitä neuvottelemiseksi.

olen tavannut kaksi tällaista ihmistä, ja molempien kanssa menee aika ajoin sukset ristiin, vaikka minua yleensä kutsutaan helpoksi ja mutkattomaksi ihmiseksi. Osaako joku sanoa, miksi? Mikä heitä ärsyttää minussa?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme usein sokeita omalle itsellemme. Ehkä ap itsekin olet vääntäjä. Sekin voi ilmetä eritavoin joistamattomuutena. Syytetään sitä toista vaikka itse on ihan samanlainen jäärä? 

Ehkä olen jäärä, mutta en kuitenkaan vääntäjä. Sinä saat tehdä juuri niin kuin haluat, mutta minä myös toimin niin kuinnitse haluan. En lähde käännyttämään sinua itseni puolelle.

Vierailija
62/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinulla on joku tietty kuva siitä, mikä on kohtuullista ja reilua. Sinut on ehkä kasvatettu "pysymään kohtuudessa", eli tyytymään, vaikka olisit halunnut jotain muuta. Muuten olet hankala.

Sinua saattaa ärsyttää se, että toinen epäröimättä hakee parasta ratkaisua. Koska sinä tyydyt, hänenkin pitäisi tyytyä.

ihan hyvä pohdinta. 

itse en halua olla hankala ihminen. En tajua, että joku haluaa.

Eikä kyse ole edes ihmisen hankaluudesta tai helppoudesta. Vaan jos on neuvottelutilanne, niin siinähän on tavoitteena saada aikaan jokin neuvottelutulos tai sopimus. Ei se sopimus sillä synny, että kaikkeen laitetaan vain vastaan.

Kumpaan osapuoleen viittaat? Tässähän molemmat ovat omalla kannallaan.

Toinen haluaa kierrättää, toinen ei. Mutta tässä tapauksessa, jos kerran jätemaksu on täsmälleen sama (mitä epäilen), kannattaisi tehdä laiskimman mukaan eli ottaa yksi yhteinen roskis tiheämmällä tyhjennysvälillä. Toinen voi silti kierrättää, ja toinen ei.

Ja kannattaa ostaa oma mökki.

meillä molemmilla on omat mökit, mutta tässä on yhteistä sovittavaa kuten yhteistä metsää.

jätemaksu on oikeasti molemmilla noin 50 e kesässä. Hänellä käy spesiaaliauto, joka tyhjentää samalla energia- ja sekajätteen. Minulla käy auto, joka kiertää alueella muutoinkin. 

ja molemmilla omat kompostit.

Tarkennetaan: Kannattaa ostaa oma kiinteistö. Jos nimittäin ei pysty sopimaan.

Sehän on yleisesti ottaen ihan se ja sama että mitä pömpeleitä siellä teidän pihalla on. Ne ovat teidän pömpeleitänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinulla on joku tietty kuva siitä, mikä on kohtuullista ja reilua. Sinut on ehkä kasvatettu "pysymään kohtuudessa", eli tyytymään, vaikka olisit halunnut jotain muuta. Muuten olet hankala.

Sinua saattaa ärsyttää se, että toinen epäröimättä hakee parasta ratkaisua. Koska sinä tyydyt, hänenkin pitäisi tyytyä.

ihan hyvä pohdinta. 

itse en halua olla hankala ihminen. En tajua, että joku haluaa.

Eikä kyse ole edes ihmisen hankaluudesta tai helppoudesta. Vaan jos on neuvottelutilanne, niin siinähän on tavoitteena saada aikaan jokin neuvottelutulos tai sopimus. Ei se sopimus sillä synny, että kaikkeen laitetaan vain vastaan

Tarkennetaan: Kannattaa ostaa oma kiinteistö. Jos nimittäin ei pysty sopimaan.

Sehän on yleisesti ottaen ihan se ja sama että mitä pömpeleitä siellä teidän pihalla on. Ne ovat teidän pömpeleitänne.

ei tässä mitään sellaista ole, josta ei pystyttäisi sopimaan. Ihmettelen vain kaikesta vääntämistä.

Vierailija
64/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme usein sokeita omalle itsellemme. Ehkä ap itsekin olet vääntäjä. Sekin voi ilmetä eritavoin joistamattomuutena. Syytetään sitä toista vaikka itse on ihan samanlainen jäärä? 

Ehkä olen jäärä, mutta en kuitenkaan vääntäjä. Sinä saat tehdä juuri niin kuin haluat, mutta minä myös toimin niin kuinnitse haluan. En lähde käännyttämään sinua itseni puolelle.

Apua, ymmärrän miksi tosiaan voi olla vaikeaa. Tuo on vääntäjälle kauhistus. Heidän tavoite on jotenkin saada muut olemaan samaa mieltä kuin itse 🤔 

Tää on oikeasti mielenkiintoinen aihe ja olen itsekin joutunut paljon sen parissa askaroimaan. Tullut tosiaan myös siihen loputulokseen, että en voi muuttaa vänkääjää/ jääräpäätä. Hän uskoo omaan kantaansa kuin kiveen ja mikään mahti maailmassa ei päätä käännä kun jotain on päättänyt.

Törkeää on kuitenkin säilyttää oma itsensä ja omat mielipiteensä ja varsinkin parisuhteessa se voi olla todella haastavaa mikäli toinen osapuoli on aina oikeassa ja kaikki täytyy tehdä kuten hän haluaa. 

Tässä tapauksessa kyllä miettisin tarkkaan, että jaksanko jatkaa suhteessa. Toiset kykenee siihen ilman että itse kuormittuu liikaa tai joutuu jatkuvasti joustamaan. Mä en tiedä pystyisinkö tähän.  Onneksi mulla onkin helppo kumppani ja itsekään en koe ihan mahdoton jyrä olevani 🤭

Vierailija
65/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on sellaisia. Tälläkin palstalla näkee hyvin usein.

Keskustelu ei ole pääasia vaan päsmäröinti ja omassa mielessään voittaminen.

Vierailija
66/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Asia alkaa valjeta. Sinua siis häiritsee, että joku yrittää vääntää sinua tekemään kuten hän, eikä millään asetu? Kuvittelee, että hän tietää paremmin miten asiat pitäisi tehdä, ja sinäkin "ymmärrät" kunhan hän riittävästi selittää.

Joo. Se on rasittavaa. Rajattomuutta.

Toisaalta, olisihan se kaikkien etu (joskin pieni), että saisitte ne jätteet samaan astiaan. Jommankumman ehdoilla.

Vierailija
67/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa nämä vääntäjät. Työpaikan pintapuoliseen kahvipöytäkeskusteluunkin he suhtautuvat kuin vakavaan debaattiin, ja argumentoivat aggressiivisesti mistä asiasta tahansa. Ole heidän kanssaan eri mieltä -> aggressiivista "käännyttämistä" ja karvat pystyssä vihakeskustelua. Ole heidän kanssaan samaa mieltä -> vihaista tiuskimista tai mykkäkoulu, kun ei pääsekään vääntämään. Ihan sama mikä puheenaihe, niin heidän tarkoituksensa on olla vain vastarannan kiiski ja rennon ilmapiirin pilaaja.

Vierailija
68/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, ymmärrän miksi tosiaan voi olla vaikeaa. Tuo on vääntäjälle kauhistus. Heidän tavoite on jotenkin saada muut olemaan samaa mieltä kuin itse 🤔 

Tää on oikeasti mielenkiintoinen aihe ja olen itsekin joutunut paljon sen parissa askaroimaan. Tullut tosiaan myös siihen loputulokseen, että en voi muuttaa vänkääjää/ jääräpäätä. Hän uskoo omaan kantaansa kuin kiveen ja mikään mah

minulla on onneksi mies, joka on samanlainen kuin minä. Emme kauheasti riitele, vaan molempien asenne on tämä: ole sinä mitä mieltä haluat, niin minäkin olen sitä mieltä kuin haluan. Sitten siihen etsitään tarvittaessa kompromissi. 

esim. Mieheni ei välitä tavata sukulaisiani. Minä siis tapaan heitä yksinäni, jos haluan. Meillä ei ole mitään pakkosukulointeja. 

niin, ja tämä kyseinen sukulaiseni pelkää miestäni. 

Vierailija
69/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Asia alkaa valjeta. Sinua siis häiritsee, että joku yrittää vääntää sinua tekemään kuten hän, eikä millään asetu? Kuvittelee, että hän tietää paremmin miten asiat pitäisi tehdä, ja sinäkin "ymmärrät" kunhan hän riittävästi selittää.

Joo. Se on rasittavaa. Rajattomuutta.

Toisaalta, olisihan se kaikkien etu (joskin pieni), että saisitte ne jätteet samaan astiaan. Jommankumman ehdoilla.<

juuri näin. Hyvin tiivistetty. Siihen päälle pitkä monologi, joka väsyttää.

Vierailija
70/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä tiedän ja on erittäin raskas ihmistyyppi. Jokainen vuorovaikutustilanne tuntuu näille olevan joku kilpailu, josta pitää selvitä voittajana. Äärimmäisen kuluttavaa.

Siskoni on tuollainen. Periaatteesta väittää vastaan joka asiassa ja vielä erittäin provosoivalla tyylillä. Aivan kun haluaisi jokaisen keskustelun muuttuvan riidaksi. Epäilen hänellä olevan joku autismin muoto kylläkin, mutta sitähän ei saa ääneen sanoa, koska hän voisi loukkaantua. Sillä ei näytä olevan väliä, että hän itse suututtaa tyyliä jokaisessa keskustelussa jonkun ihmisen. Sattuneesta syystä ei olla yhteyksissä.

Vierailija
71/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vääntäjälle, että haluat että jätteet viedään useammin, koska ne muuten haisevat ja houkuttelevat eläimiä tms. Etkä suostu lomalla pesemään tyhjiä pakkausrasioita.

Toisin sanoen, ehkä hän ei ole kuullut (kuunnellut) tai ymmärtänyt sinun perusteitasi, vaan luulee, että niitä ei ole, koska sinulla ei ole tapana perustella.

Ja ystävällisesti kutsu hänet jakamaan roskis ja jätteidenkäsittelyn puolittunut kustannus kanssasi.

Vierailija
72/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hirveää. Jopa väkivaltaista. Ihan kuin voisi puhumalla saada toisen tykkäämään enemmän minttujäätelöstä kuin mansikkajäätelöstä. 

Ja sekin voi olla kauhistus että toiselle kelpaa kumpikin maku tai joku kolmas mikä tahansa . Kaikille se ei ole niin tärkeää. Olla joko tai. 

Nämä on joustavia ihmisiä. Eli mutkattomia ja semmoisia jokapaikkaan ja tilanteeseen sopeutuvia. Toisinsanoen helppoja. 

Voi olla jäärälle mahdoton ja ymmärryksen ylittävä tilanne, joka on pakko korjata. 

En tiedä mikä se trauma heillä on. Asiat pitää saada siivottua jompaankumpaan laariin.  Mustaan tai valkoiseen tai menevät pois tolaltaan. 

Vierailija
73/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano vääntäjälle, että haluat että jätteet viedään useammin, koska ne muuten haisevat ja houkuttelevat eläimiä tms. Etkä suostu lomalla pesemään tyhjiä pakkausrasioita.

Toisin sanoen, ehkä hän ei ole kuullut (kuunnellut) tai ymmärtänyt sinun perusteitasi, vaan luulee, että niitä ei ole, koska sinulla ei ole tapana perustella.

Ja ystävällisesti kutsu hänet jakamaan roskis ja jätteidenkäsittelyn puolittunut kustannus kanssasi.

Kutsuin hänet jakamaan roskiksen, mutta ei sopinut. Olen sanonot, etten ala pesemään roskia, mutta hänen mielestään ei ole mitään järkeä olla sekajäteroskista, kun kaiken voi viedä kuerrätysastioihin kaupan pihalle. Olemme vain täysin eri mieltä. Jos tästä lähden lisää perustelemaan, niin muutun itškin vääntäjäksi.

Vierailija
74/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa nämä vääntäjät. Työpaikan pintapuoliseen kahvipöytäkeskusteluunkin he suhtautuvat kuin vakavaan debaattiin, ja argumentoivat aggressiivisesti mistä asiasta tahansa. Ole heidän kanssaan eri mieltä -> aggressiivista "käännyttämistä" ja karvat pystyssä vihakeskustelua. Ole heidän kanssaan samaa mieltä -> vihaista tiuskimista tai mykkäkoulu, kun ei pääsekään vääntämään. Ihan sama mikä puheenaihe, niin heidän tarkoituksensa on olla vain vastarannan kiiski ja rennon ilmapiirin pilaaja.

Ja tarvittaessa he vaikka vaihtavat omaa mielipidettään kesken keskustelun, että väittely ja riita voi jatkua! 

Vierailija
75/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän ongelmaa ei ole? Ja voit itsekin lopettaa vääntämisen ( ehkä huomauttaa sen itsekin tässä keskustelun edetessä). 

Voitte sopia että asia on loppuunkäsitelty ja kumpikaan ei vaivaa aiheella enää omaa/ toisen päätä? 

Vierailija
76/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tarvittaessa he vaikka vaihtavat omaa mielipidettään kesken keskustelun, että väittely ja riita voi jatkua! 

Joo! Periaatteesta oltava siis eri mieltä ja saatava se toinen jotenkin "nalkkiin". Että voi itse voittaa. Äärimmäisen kilpailuhenkisiä yleensä myös. Mullakin on tämmöinen sisko . Emme voi hirveästi olla tekemisissä, koska omalla opettelulistalla on ollut rajat ja niiden tunnistaminen. Ei ihme, että ovat hieman hämärtyneet? 

Vierailija
77/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ihmisissä asuu tietynlainen narsismi. Aina pitää joka asiaan olla vääntämässä oma mielipide ja pitää päästä sanomaan se viimeinen sana. Keskustelua aiheesta ei voi lopettaa, jos se toinen ihminen on sanonut siihen viimeisen kommentin. Sitä jauhetaan niin kauan, että tämän narsistin mielipide on viimeiseksi lausuttu asia. Ovat myös usein todellisia pilkunviilaajia.

Vierailija
78/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän ongelmaa ei ole? Ja voit itsekin lopettaa vääntämisen ( ehkä huomauttaa sen itsekin tässä keskustelun edetessä). 

Voitte sopia että asia on loppuunkäsitelty ja kumpikaan ei vaivaa aiheella enää omaa/ toisen päätä? 

tuo jäte-esimerkki on vain yksi esimerkki. Ei me siitä olla sen koommin väännetty. Nyt on muita.

Vierailija
79/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit että mikä heitä ärsyttää minussa, eli sinussa.

Ei varmaan yhtään mikään, erityisesti juuri sinussa. Heillä on joku teema, joka on henkilökohtaisesti tärkeä, kuten kierrätys. Kun sitten on sen oman teeman lumoissa niin ajattelee, että se ratkaisee muillakin kaiken. Oli se sitten vesijuoksu, painonvartijat, padel tai lymfahieronta. Ehkä tosiaan vähän autistista oireilua.

Kerran yksi ryhtyi tyrkyttämään minulle koiraa. Kuuntelin kohteliaasti, kun hän mietti sopivaa rotua ja alkoi etsiä netistä tämänrotuisia sopivia rescue -koiria. Mietin, että oliko tämä kenties joku stressireaktio, niin outoa se oli. Koiraa ei tullut silloin eikä edelleenkään ole.

Sitten on vielä se ihmistyyppi, joka on tosi epävarma omista ratkaisuista. Ostaa Teslan ja alkaa "kaupitella" muillekin Teslaa. Muuttaa johonkin tiettyyn kaupunginosaan ja alkaa puhua muita samaan ratkaisuun. Hankkii aurinkopaneelit ja yrittää saada muutkin hankkimaan. Harrastaa suunnistusta ja tyrkyttää sitä muille.

Kai he sitten saisivat jonkun vahvistuksen ratkaisulleen, jos se kelpaisi muillekin. Sosiaalisia eläimiä nämäkin.

Vierailija
80/94 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen yksi ihminen, hän oli hankala tapaus, en tullut yhtään toimeen hänen kanssaan. Kuulostaa juuri sellaista, kuin ap kuivailee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan