Miten usein normaalit ihmiset ottavat painonsa?
Jäänyt pahaksi tavaksi syömishäiriön jälkeen ottaa paino päivittäin, joskus useamman kerran päivässä. Päätin nyt 2024 luopua tavasta, irrotin patterit vaa'asta ja siirsin sen pois näkyviltä.
Kuinkahan tarkasti suurin osa ihmisistä seuraa painoaan, jos ollenkaan? Tarkkaillaanko omaa olotilaa vai noustaanko vaa'alle esim. kerran puolessa vuodessa? Vai jääkö koko homma terveystarkastuksien varaan.
Kommentit (53)
Joka aamu jo 65 vuotta tehnyt niin. Olen pysynyt normaalipainossa sen avulla.
Kerran päivässä. Olen normaalipainoinen.
Syömishäiriösi hoitopaikassa olettaisi puhutun toipumisen jälkeisen ajan haasteista ja siitä, miten juuri omalla taustallasi olisi viisasta suhtautua painon seurantaan. Ilman syömishäiriön tuomia erityispiirteitä tilanteeseen, terveelle aikuiselle suositellaan painon seurantaa rutiinisti kerran viikossa. Se vaikuttaa usein sen suuntaisesti, että ihminen tekee tarvittavia korjausliikkeitä - tavallisin ongelmahan on painon liiallinen nousu. Se ei pääse tapahtumaan salaa ja hiipien, kun katsoo lukeman viikottain.
Noin kerran kuukaudessa, jo useamman vuoden ajan.
En ota painoa. Punnitsen itseni, jos olo on raskas. Usein on kuitenkin niin, että tuntemus on väärä, eikä lenkkeilyä tarvitse lisätä tai ruokavaliosta karsia pois mitän.
En käy vaa'alla lainkaan, vaan katson peiliin, kelpaako ulkonäkö omaan silmääni. Ja jos joku vaate alkaa tuntua ahtaalta, alan pudottaa painoani, jos haluan mahtua siihen vaatteeseen tai en muuten vaan halua lihoa enempää.
Vaakaa käytän matkalaukun punnitsemiseen.
Miksi teitä ei kiinnosta painonne? Siis niitä, jotka eivät koskaan punnitse itseään? Minua oikeasti kiinnostaa, paljonko painan ja siksi käyn joka aamu. Katsonhan peiliinkin aamulla ja kun pesen hampaita tai rasvaan kasvoja jne. Rakastan itseäni.
Yleensä käyn puntarilla joka arkiaamu heräämisen jälkeen. Rutiini, en stressaa asiasta, kuten en myöskään muista mittauksista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitä ei kiinnosta painonne? Siis niitä, jotka eivät koskaan punnitse itseään? Minua oikeasti kiinnostaa, paljonko painan ja siksi käyn joka aamu. Katsonhan peiliinkin aamulla ja kun pesen hampaita tai rasvaan kasvoja jne. Rakastan itseäni.
Koska se lukema näyttää aina samaa eikä kerro kehonkoostumuksesta mitään. Mieluummin käytän mittanauhaa ja jos vyötärönympärys alkaa kasvaa, niin on syöty liikaa herkkuja. Painossa tuollainen plösöytyminen ei ainakaan minulla näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se lukema näyttää aina samaa eikä kerro kehonkoostumuksesta mitään. Mieluummin käytän mittanauhaa ja jos vyötärönympärys alkaa kasvaa, niin on syöty liikaa herkkuja. Painossa tuollainen plösöytyminen ei ainakaan minulla näy.
Mun puntarissa on myös kehonkoostumuksen mittaus. Sekin selviää joka aamu, tosin en mittaa sitä niin usein, toisin kuin painoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puntarissa on myös kehonkoostumuksen mittaus. Sekin selviää joka aamu, tosin en mittaa sitä niin usein, toisin kuin painoni.
On todella epätarkka tuollainen kotivaa'an kehonkoostumusmittaus.
Vierailija kirjoitti:
Koska sillä lukemalla ei ole mitään merkitystä. Painan tällä hetkellä vähemmän kuin ollessani timmissä kunnossa tiheiden salikäyntien ansiosta, mutta joudun silti käyttämään isompia vaatteita. Painon perusteella voisin siis huoletta mässäillä, mutta peiliin ja vaatekokoon luottaen tiedän että tarvitsee tehdä korjausliikkeitä.
Ei ole vaakaa kotona enkä ymmärrä mihin sitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sillä lukemalla ei ole mitään merkitystä. Painan tällä hetkellä vähemmän kuin ollessani timmissä kunnossa tiheiden salikäyntien ansiosta, mutta joudun silti käyttämään isompia vaatteita. Painon perusteella voisin siis huoletta mässäillä, mutta peiliin ja vaatekokoon luottaen tiedän että tarvitsee tehdä korjausliikkeitä.
En minäkään siksi punnitse itseäni, että laihduttaisin/lihottaisin itseäni, vaan minua kiinnostaa se lukema itsessään. Tilastot kiinnostaa muutenkin, kirjoitan muistiin lukemani kirjat, urheilumäärät, mökkiyöpymiset yms. Samalla lailla kiinnostaa muukin mittaus.
Missä päin Suomea sanotaan, että paino otetaan? Eihän tuo ole edes englannista väännetty niin kuin yleensä.
Joka tapauksessa melkein joka päivä punnitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään siksi punnitse itseäni, että laihduttaisin/lihottaisin itseäni, vaan minua kiinnostaa se lukema itsessään. Tilastot kiinnostaa muutenkin, kirjoitan muistiin lukemani kirjat, urheilumäärät, mökkiyöpymiset yms.
Minua taas ei. Urheilussakin paljon parempi mittari minulle on se, että miltä kroppa tuntuu. Se että jaksoinko juosta vakiolenkin hyvin on mielestäni paljon olennaisempaa kuin se mitä lukemaa joku sykemittari näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Paino MITATAAN, ei oteta.
PUNNITAAN.
Olen kyllä kuullut terveydenhuollossa joskus tuon - toki virheellisen - muodon "ottaa paino". Se tuntuu tulevan vähän samalta pohjalta kuin "ottaa näyte" tai "ottaa mitat". Se voi olla ap:nkin tekstin taustalla.
Käyn kerran kuussa. Painon seuraaminen on normaalia terveyden seuraamista. Ja ei, peilikuvaan tai vaatteitten kiristykseen ei kannata tuudittautua, koska peilikuva muuttuu hitaasti ja siihen tottuu, ja vaatteiden nykymuoti on löysää, joten ne eivät kiristä vaikka olisivat monta kokoa liian pienet.