Miten usein normaalit ihmiset ottavat painonsa?
Jäänyt pahaksi tavaksi syömishäiriön jälkeen ottaa paino päivittäin, joskus useamman kerran päivässä. Päätin nyt 2024 luopua tavasta, irrotin patterit vaa'asta ja siirsin sen pois näkyviltä.
Kuinkahan tarkasti suurin osa ihmisistä seuraa painoaan, jos ollenkaan? Tarkkaillaanko omaa olotilaa vai noustaanko vaa'alle esim. kerran puolessa vuodessa? Vai jääkö koko homma terveystarkastuksien varaan.
Kommentit (53)
Minulla ei ole edes vaakaa. Olen 67 v. Kyllä oman painonnousun huomaa siitä, että vaatteet alkavat käydä vähän kireiksi. Silloin vähennän herkkuja. Nyt vanhetessa kiloja kertyy helposti lisää, jos ostaa vain koko ajan isompia vaatteita.
Vaa'an käyttö varmaan pitää painon koko ajan mielessä, mikä estää elämästä rauhassa.
Muutaman kerran vuodessa ehkä punnitsen itseni.
Jos housut ei mene enää jalkaan, niin kannattaa vähentää syömisiä kunnes mahtuvat taas.
Ottaa paino... voi tsiisös tätä. Suomea äidinkielenään puhuvalle ei pitäisi tulla mielen viereenkään sanoa noin. Mutta itse aiheesta sen verran, että tokihan kannattaa punnita itsensä silloin tällöin, jottei mahdollinen painonnousu tulisi suoraan sinisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kuullut terveydenhuollossa joskus tuon - toki virheellisen - muodon "ottaa paino". Se tuntuu tulevan vähän samalta pohjalta kuin "ottaa näyte" tai "ottaa mitat". Se voi olla ap:nkin tekstin taustalla.
Samaa luulen. Olen varma, että olen joskus lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla kuullut sanottavan "otetaan seuraavaksi paino" tai "otetaanko".
En omista vaakaa. Seuraan vaan omaa olotilaa. Ja toki sen vaatteistakin huomaa, jos alkaa lihoaminen. Kannattaakin omistaa ainakin yhdet periksiantamattomat housut, joustavat vaatteet voivat johtaa joitain harhaan :D
Lähes joka päivä. Vaaka kotona. Lisäksi mittaan mittanauhalla lantiota ja vyötäröä.
Pitäisi varmaan käydä useammin, viimeksi säikähdin kun paino oli laskenut melko hälyttäviin lukemiin.
Olen megaläski ja punnitsen itseni joka aamu. Jostain luin, että se laihduttaa. Ei ole.
Mutta onpahan tilastot kun lääkäri/terkkari kysyy. Voin tehdä vaikka pylväsdiagrammin, niin näkee kehityksen.
En edes muista, milloin viimeksi olisin punninnut itseni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitä ei kiinnosta painonne? Siis niitä, jotka eivät koskaan punnitse itseään? Minua oikeasti kiinnostaa, paljonko painan ja siksi käyn joka aamu. Katsonhan peiliinkin aamulla ja kun pesen hampaita tai rasvaan kasvoja jne. Rakastan itseäni.
Ei se kyllä mitään rakkautta itseä kohtaan ole, jos kyttää painoaan päivittäin. Tyhmyyttäkin se jo on, koska paino vaihtelee, noin lyhyellä aikavälillä varsinkin, riippuen siitä, mitä on tehnyt, syönyt ja juonut jne.
Eikä sillä vaa'an lukemallakaan mitään tee. Ainoastaan se ratkaisee, miltä näyttää, kun katsoo peiliin. Jos on tyytymätön, niin sitten alkaa muuttamaan elintapojaan.
Tavallisesti korkeintaan pari kertaa vuodessa käyn vaa'alla ja joskus on ollut parin vuoden taukokin. Huomaisin kyllä vaatteiden kiristyksestä tai yleisestä energiatasosta, jos elintavoissa olisi korjaamista. Paino pysynyt melko samoissa lukemissa koko aikuisiän. N30