Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?
Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.
Kommentit (195)
Miettikää lapsen näkökulmasta millaista on syntyä perheisiin missä menestymisen maksimointi alkaa jo syntymäkuukauden optimoinnilla... 🤮
Vierailija kirjoitti:
Uskallanko eräiden kommenttien jälkeen edes myöntää, että olen tähdännyt tarkoituksella lapset syntymään keväällä/alkukesällä.
Mm. koska se on kivaa aikaa viettää synttäreitä ja ei ollut vastasyntyneille pakkasia.
Tämähän riippuu ihan siitä missä päin sattuu asumaan. Olen syntynyt Australiassa. Synnyin elokuussa, paikallisesti siis talvella, vaikka talvet siellä hyvin leutoja onkin. Veljeni on syntynyt tammikuussa, keskellä kesää.
Ei se menestyminen koulumaailmassa ja elämässä yleensäkin ole kiinni syntymäkuukaudesta. Kyllä siihen vaikuttavat ihan muut tekijät, kuten perimä, kotiolot jne.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa 28 pvä syntyneenä että mulla oli todella iso ero kehityksessä esim tammi tai helmikuussa syntyneisiin. Vuosi on ihan hemmetin paljon kehitysvaiheessa.
Myös Joulukuussa kaikki keskittyy jouluun ja saat aina synttärilahjan ja joulahjan samassa kun muut saa ne selkeästi erikseen. Puhumatta siitä ettei hirveästi tullut kukaan syntyareille kun kaikki oli juhlimassa joua ja lomia.
En ikinä tekisi lasta niin että syntyisi joulukuussa
Synttäreiden kanssa tulee ongelmia joulukuussa vain, jos on syntynyt 5-6.12. ja 22.12.-6.1. Muutenhan nuo päivät ovat lähes kaikilla työpäiviä ja lapset ovat kotonaan. Joululomien vietto jakautuu pitkälle ajalle ja myös tammikuun alussa syntyneet kärsivät siitä, etteivät kaikki pääse paikalle synttäreille. Sama ongelma myös pääsiäisenä, juhannuksena ym. juhlapäivinä syntyneillä.
Aikuisena se on kuitenkin hyvä syy olla viettämättä synttäreitä.
Ihan mielenkiinnosta, te jotka ajoitatte lapsen syntymän tammi-helmikuulle, mutta lapsi syntyykin joulukuussa, mitä teette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa 28 pvä syntyneenä että mulla oli todella iso ero kehityksessä esim tammi tai helmikuussa syntyneisiin. Vuosi on ihan hemmetin paljon kehitysvaiheessa.
Myös Joulukuussa kaikki keskittyy jouluun ja saat aina synttärilahjan ja joulahjan samassa kun muut saa ne selkeästi erikseen. Puhumatta siitä ettei hirveästi tullut kukaan syntyareille kun kaikki oli juhlimassa joua ja lomia.
En ikinä tekisi lasta niin että syntyisi joulukuussa
Synttäreiden kanssa tulee ongelmia joulukuussa vain, jos on syntynyt 5-6.12. ja 22.12.-6.1. Muutenhan nuo päivät ovat lähes kaikilla työpäiviä ja lapset ovat kotonaan. Joululomien vietto jakautuu pitkälle ajalle ja myös tammikuun alussa syntyneet kärsivät siitä, etteivät kaikki pääse paikalle synttäreille. Sama ongelma myös pääsiäisenä, juhannuksena ym. juhlapäivinä syntyneillä.
Aikuisena se on kui
Jep. Veljeni on syntynyt tammikuun alkupuolella vielä joulunaikaan. Hänellä oli kyllä aina synttärit, mutta synttärilahjat oli usein joulupapereissa ja muutenkin ehkä ihmisillä ei siihen aikaan vuodesta ole niin paljon rahaa käytettävissä, siis heti joulun jälkeen.
Nykykoulussa on niin paljon ongelmia lapsilla, että ei siellä yksi joulukuinen erotu joukosta. Itselläni on yksi joulukuussa syntynyt tyttö, hänen synnytys on ollut kyllä paras kokemus, koska sairaalassa ei ollut kiire..yksi syntyi tytön lisäksi sinä päivänä. Osastolla oli joulutunnelma ja kätilö vahti vauvaa kun kävin suihkussa..ylellisyyttä nykyaikana missä kätilö hyvä kun ehtii synnytyksessä olla(kokemusta tästäkin) Tyttö on pärjännyt ikätasoisesti, ei ole eronnut muuten kun on vähän pienikokoisempi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Uskallanko eräiden kommenttien jälkeen edes myöntää, että olen tähdännyt tarkoituksella lapset syntymään keväällä/alkukesällä.
Mm. koska se on kivaa aikaa viettää synttäreitä ja ei ollut vastasyntyneille pakkasia.
Olin tulossa kirjoittaamaan asiasta odottavan äidin kannalta syntymä-/raskausajan helppoudesta, jos laskettu aika keväällä.
Olet suurimmillasi talvipakkasilla, et hikoilemassa kesähelteillä. Vauvan kanssa ulkoilu helpompaa, kun ilmat koko ajan lämpenevät.
Vähän ohi aiheen, meillä molemmilla. Seuraava vauva "tähdätään" maalis-toukokuulle 2025 :)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän se on lapsesta kiinni tuo koulumenestys. Minä ja veljeni ollaan molemmat synnytty loppuvuodesta ja oltiin ihan hyviä koulussa, veljeni jopa keskivertoa parempi ja opittiin myös lukemaan nuorina.
Luokallani oli sitten taas tammikuussa syntynyt eskarin tuplannut lapsi, eli minua käytännössä 2 vuotta vanhempi, eikä huomannut mitään eroa kehityksessä muihin.
Tuo synttäriasia taas pitää vain perheessä ottaa tavaksi, että lapsen synttäreitä juhlitaan aivan kuten kaikkien muidenkin vaikka olisikin hyvin lähellä joulua, ja tietenkin synttäri-ja joululahjat erikseen. Kaverisynttäreiden ajankohtaa voi sitten miettiä sen mukaan että mahdollisimman moni lapsen kaveri pääsisi paikalle.
Lapsen synttärilahjan voisi ostaa pari kk ennen synttäreitä, niin saisi hyvän lahjan. Eikä yhdistettyä synttäri&joululahjaa.
Meillä kaksi poikaa, esikoinen syntyi tammikuussa ja kuopus päivää ennen joulua. Kuopuksen kohdalla ehdotettiin vuoden lykkäystä koulun aloittamisern. Mutta hän itse sanoi ehdottomasti ei, halusi kavereiden kanssa samalle luokalle. Oppi lukemisen isoveljen siivellä jo viisivuotiaana. Vähän oli alkuun keskittymysen puutetta,mutta koulut meni ihan sutjakkaaksi. Synttäreitä vietettiin aina viikonloppuna ennen joulua,ilman mitään jouluteemaa. Ainoat kerrat kun luokan nuorimpana otti päähän oli kun muut saivat mopokorttinsa, tai pääsivät jo sisään k-18 paikkoihin ja hän sai odottaa niitä viimeisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..
Miten asiat olisi ollut toisin jos olisit syntynyt 1.1.?
Enpä osaa sanoa! Olisin ainakin mennyt vuoden vanhempana kouluun eli siinä mielessä varmaan paremmin koska olisin ollut enemmän samalla tasolla muiden kanssa. Myös vanhempani myönsivät että varmaan toi loppuvuodesta syntyminen on aiheuttanut ongelmia elämääni mutta turha sitä on sen enempää murehtia enää.
Ethän sinä olisi ollut samalla tasolla niiden kanssa, jotka ovat syntyneet loppuvuodesta.
Vai sekö siinä onkin niin tärkeää, että pääsee sanomaan, että lapsi on korkeammalla tasolla?
Olen marraskuussa syntynyt ja kyllä koulussa olin heiveröisempi kuin muut pojat. Liikuntatunneilla minut valittiin aina viimeisenä joukkueeseen kun olin hitaampi ja heikompi.
M37
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Olen syntynyt 4.12.
Terveisiä samana päivänä synttäreitään viettävältä. Voin sanoa itsenikin puolesta, että hyvin vähän se vaikuttaa. Urheilussa toki on sitten nuorempi kuin monet muut ikäluokasta. Tässä se näkyy. Yksilöurheilussa voit olla pienempikokoinen tai heikompi kuin muut. Joukkueissa taas suositaan alkuvuodesta syntyneitä. Tämä ihan tutkittu juttu. Koulussa pärjäsin alussa asti ihan hyvin. Olin kyllä vähän ujo. Tämä toisaalta persoonasta kiinni myös.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joulukuussa syntynyt, enkä ole kyllä ikinä kokenut, että pärjäisin jotenkin huonommin kuin muut ikäryhmässäni.
Loppuvuodesta syntyneet on yleensä aina iloisia, sympaattisia ja huumorintajuisia porukan lemmikkejä ja alkuvuodesta syntyneet taas kovia päällepäsmäreitä. Jälkimmäiset varmaan menestyykin paremmin esim.työelämässä, mutta itse pidän tärkeämpänä menestystä ihmissuhteissa yms.
Olenko mengele, jos yritän ajoittaa lapsen syntymän loppuvuoteen saadakseni iloisen, sympaattisen ja huumorintajuisen lapsen?
Vai ovatko mengeleitä, sana siis tästä ketjusta bongattu, vain ne jotka toivovat alkuvuoden lasta.
Ja lopuksi: oletko sinäkin mengele, kun alat povata menestystä syntymäkuukauden perusteella?
No mulla on molemmat lapset syntyneet joulukuussa. Ei se missään nimessä ideaali ole. Vauva ja pikkulapsiaika meni ihan mukavasti, mutta kyllä koulussa on ollut haasteita, kun ovat olleet lapsellisempia kuin muut. Toinen lapsi kävi ekan luokan kahteen kertaan, kun ekalla kerralla ei vaan ollut koulukypsä.
Meillä on sukulaissynttärit pidetty joulukuussa ja kaverisynttärit vähän miten sattuu.. Joulun aikaan on kaikki sukulaiset kysymässä lahjatoiveita ja loppuajan lapset saavat sitten odotella jouluun, kun seuraavan kerran on juhla-aika.
Herkuttelun määrä joulukuukausina on ihan mahdoton, kun koko ajan on joku juhlapäivä.. Ja ihan riittävästä olis säädettävää joulun aikaan ilman että synttärijärkkäilytkin pakkaa päälle, on koulun joulujuhlaa ja tanssikoulunäytöstä yms..
Mutta en ikinä kellekään joulukuussa vauvaa saavalle voivottele asiaa, ei tämä nyt mikään maailman vakavin kohtalo ole. Ihan ensimmäisen maailman ongelmia, joista kyllä selvitään ja jokainen perhe löytää kyllä oman tapansa hoitaa juhlahässäkät kunnialla. Lapset itse ei ole syntymäpäiväänsä harmitelleet.
No älkää puuhailko keväisin niin ei synny jouluna lapsia
Ei ole kohteliasta harmitella toisen puolessa mitään tuollaista, ei syntymäaikaa, ei kaksosia, ei synnynnäistä vammaa. Ei ole meidän tehtävä arvottaa etukäteen niiden asioiden etuja tai haittoja osallisille, tai manata etukäteen sitä epäonnea.
That said, oma vilkas ja leikkivä tammikuun alun poika on kyllä hyötynyt siitä lisävuodesta jonka sai kasvaa sillä että syntyi tammikuun puolella. Oppimisen suhteen ei ole ollut mitään ongelmia, sen puolesta olisivat ehdotelleet koulun aloittamista jo aiemmin, mutta se maltti ja impulssikontrolli on antanut odottaa itseään. Vuotta vanhemman odotusten edessä olisi varmaan juuri niitä loppuvuoden poikia joita ADHD-leimasin suosii.
Ei siinä mitään sen kummenpaa ole, mutta onhan se maailman typerin juttu kun synnyt 24.12.
Vaikea viettää synttäreitä ja kiva kun on vaan yksi lahjapäivä vuodessa.
t. Lapsen äiti jolla s 24.12.
Vasta tapaamani mies on syntynyt joulukuun lopussa, ja minä taas alussa. On ollut kummallekin lapsena hankalaa moni juttu.
Joulukuussa syntyneet on mukavia ihmisiä.
Vanhempana voit ennakoida koulun alkua ja opettaa sekä auttaa kehityksessä jo etukäteen, jos tilanne noin pelottaa.