Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?

Vierailija
01.01.2024 |

Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette aloittaneet koulua myöhemmin jos kerran oli koulussa vaikeaa olla luokan nuorin?

Seuraavalle vuosiluokalle vaan niin olisitte olleet luokkanne vanheimpia.

Ei tuollaista edes mietitty.

Vierailija
162/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin soisi, että mahdollisimman moni vanhempi miettisi näitä asioita etukäteen avoimin mielin. Vaikka kaikki tässä ketjussa ovatkin älykkäitä ja lahjakkaita ja priimuksia, joka luokalla on myös niitä hitaampia.

Ja jos vanhemmalla on kovin tiukka kieltomoodi päällä ja hän ajattelee lapsen kehityksen olevan kiinni pelkästään geeneistä, voi edessä olla monta itkua ja lapsi jää vaille tarvitsemaansa tukea.

Sä oot varmaan niitä jotka ei ikinä vaadi lapsiltaan mitään, ja sitten kiljutaan joka asiaan jotain hemmetin tukea. Läksyt kannattaa tehdä ja kokeisiin lukea, niin oppii asioita. Ja ne lapset olisi hyvä opettaa tavoille jo kotona, niin koulu voisi keskittyä olennaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi nyhtää yhtä paljon lahjoja kummeilta ja muilta läheisiltä

Vierailija
164/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia varmasti vaikuttaa. Minä olen syntynyt tammikuun lopussa täysiaikaisena vauvana. Lukuaineet menivät aina hyvin mutta olin pienikokoinen enkä lainkaan taitava liikunnassa. Loppuvuoden lapset meni heittämällä minusta ohi. Myös murrosikä alkoi myöhään, kehityin viimeisten joukossa vaikka olin yksi vanhimpia luokassa. Muistan että häpesin asiaa kovastikin.

Oma helmikuun tyttö taas on hyvinkin varhaiskypsä, koulussa asiat on menneet oikein hienosti.

Toinen tyttö marraskuussa, hän on vasta 5v mutta jännittää kyllä kuinka hän kypsyy koulunkäyntiin. On muutenkin vilkas luonne. Tosin hyvin käytännöllinen ja fyysisesti osaava ja tekevä, mutta ei jaksa vielä paljoa keskittyä.

Nyt odotan vauvaa tammikuulle. Hän olisi voinut hyvin syntyä myös joulukuussakin. Ei väliä, kunhan menisi kaikki hyvin ja odotuksia ei olehänen suhteen sen enempää tai vähempää.

Jokainen kun ollaan yksilöitä niin ponnistetaan omista lähtökohdista. Ja huomioidaan toisten onnistumiset ja hyvät puolet, se kannustaa kaikkia. :)

Vierailija
165/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ininää kun omallakin luokalla oli yksi vuotta myöhemmin syntynyt, kaksi vuotta aiemmin syntynyttä, pari joulukuussa syntynyttä, yksi tammikuussa jne. Suurin osa oli syntynyt "keskellä vuotta". 

Ja nykypäivänä on ihan tavallista, että mennään vuotta aiemmin tai myöhemmin kouluun. Oma poikani on syntynyt keskosena loppuvuodesta. On erityisen tuen oppilas, mutta ei johdu syntymäkuukaudesta. Olisi erityisen tuen oppilas myös vaikka olisi aloittanut vuotta myöhemmin koulun. 

Vierailija
166/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Mitä sitten?

Sitä, että vuotta vanhempana on koulun aloitus huomattavasti helpompaa. Minulla on 2 lasta syntynyt joulukuussa ja yksi tammikuussa. Sillä vuodella on iso merkitys, varsinkin jos on kyse poikalapsista. Minulla on molempaa sorttia.

Vierailija
167/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva syntyisi 31.12. kello 23:55, niin voiko vanhempi pyytää että tämä merkataan syntyneeksi vasta 1.1. kello 00:00? 🤔

Vierailija
168/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuun 15.12 .  Ainoa ongelma oli 18 vuoden ikä. Oli pakko hommata väärennetyt paperit että pääsin baariin niinkuin muutkin keväällä syntyneet. Koulu sujui 9 keskiarvolla lukioon asti.

Vierailija
169/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette aloittaneet koulua myöhemmin jos kerran oli koulussa vaikeaa olla luokan nuorin?

Ei tuollaista edes mietitty.

Menin kouluun 1979. Oli tuurista ja vanhemmista kiinni, että tällaisia asioita huomioitiin. Moni erityisoppilas jäi ilman tukea, koska keskitettiin ja peruskoulun piti kuitata kaikki. 

Osasin myös lukea valmiiksi. 

Vierailija
170/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi laitetaan yleensä vuosiluokkansa mukana esikoulusta eteenpäin, koska se tuplaaminenkaan ei ole sosiaalisesti täysin ongelmatonta. Toivotaan, että eiköhän se siellä muiden mukana mene, ja toki usein meneekin. Mutta arpapeliähän se on. Eli sikäli tuollaiset miksi ette -kysymykset ovat vähän jälkiviisaita. Vanhemmilla ei edes taida olla viimeistä sanaa asiassa.

-eri.

Kyllä meillä päin olisi ollut mahdollista aloittaa vuotta myöhemmin. Oli kuitenkin kehitys siinä mallissa, että oli koulukypsä. Hyvin on mennyt niin koulut kuin sos.suhteetkin!

Vierailija
171/195 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Miten asiat olisi ollut toisin jos olisit syntynyt 1.1.?

Ai mikäkö? No tällainen lapsi menee vuoden myöhemmin kouluun.

Vierailija
172/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattona syntyminen voisi harmittaa 🤔

Vierailija
173/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä muuta harmia ole kuin että miten joku on viitsinyt laittaa lapsen MAALISKUUSSA alulle, olisi nyt kesään odottanut 

Vierailija
174/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aloitetaan peruskoulu muutenkin niin myöhään, että loppuvuodesta syntyneillä on se etuoikeus, että etenevät samaa vauhtia kuin lapset ja nuoret muualla länsimaisessa maailmassa.

Vierailija
175/195 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on syntynyt syyskuun lopulla ja oppi lukemaan (ja laskemaan) jo reilusti ennen koulun alkua. Harrastaa myös ikäluokkaurheilua, eikä suinkaan ole ikätovereitaan jäljessä, vähintään samalla tasolla, joissain asioissa edellä. 

Vierailija
176/195 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähes vuoden nuorempana pärjää kaikessa vanhempiaan paremmin,niin se antaa hyvän lähtökohdan aikuisuuteen.

Vierailija
177/195 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

No silloin kun hedelmällinen ikä vetelee viimeisiä, on kiva tulla vähän muita jäljessä. 

Vierailija
178/195 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tilastollisesti joulukuussa syntyvillä on enemmän oppimisvaikeuksia ja muistaakseni jopa ADHD:ta esiintyy enemmän joulukuussa syntyvillä kuin alkuvuodesta syntyvillä. Varsinkin alakoulussa myös on iso ero siinä, miten osaa huolehtia itsestään ja koulusta. Ja ihan henkiseen tasapainoisuuteenhan se vaikuttaa, että kuinka valmis on toimimaan itsenäisesti, kun itsenäistä toimimista kuitenkin vaaditaan.

Synttäreistä sen verran, että vaikka itse pitäisitte ne sopivaan aikaan, vieraat eivät välttämättä pääse paikalla, koska joulua ennen ihmisillä on niin paljon kaikenlaisia joulutapahtumia. Ja sitten ne ikuiset sukulaisten antamat yhdistetyt synttäri+joululahjat, kun muina kuina syntyneet sisarukset saavat erikseen synttärilahjan ja joululahjan. 

T. Joulukuussa syntyneen lapsen äiti

Vierailija
179/195 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ongelmia. Synnyin 17.12. Kävin kypsyyskokeessa ennen koulun alkua ja ei ollut ongelmia pysyä muiden mukana. Hyvillä numeroilla olen kouluni/opiskeluni läpäissyt.

Ei kiusattu. Olen pienikokoinen (edelleen), mutta en lattiarätti ja olin jo lapsena hyvin fyysinen ja harrastin liikuntaa monessa muodossa.

Synttärit juhlittiin normaalisti ja sain joulu-ja synttärilahjat ihan erikseen ja saan vieläkin, vaikka olen lähempänä 50 vuotta. Mies naureskelee, että muut miehet saavat vähän huilia lahojen pohdinnan välillä, mutta hän joutuu keksimään kaksi lahjaa saman kuun aikana. 😁

Vierailija
180/195 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten lopouvuodesta syntymisestä voisi löytää jotain haittapuolia. Suomessa koulu aloitetaan lapsen iän kannalta  niin myöhään, että syntymäpäivä joulukuussa on parempi kuin alkuvuodesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi