Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?

Vierailija
01.01.2024 |

Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.

Kommentit (285)

Vierailija
201/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille hoettiin tätä samaa. Peloteltiin miten lapsen on nyt sitten vaikeaa pärjätä koulussa ja varmaan on aina muuta paljon pienempi.

Hassua vaan etteivät ottaneet huomioon sitä että asuimme jo silloin Britanniassa, missä lapsi ei suinkaan ole luokkansa nuorimpia.

Kylläpä pitää kehua ritannialla. 

Vierailija
202/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt uudenvuodenpäivänä. Hilkulle meni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnyin 17. joulukuuta. Nautin kun lahjoja ja herkkuja sain viikon välein.  Koulutyötä  luokan nuorimpiin kuuluminen ei haitannut. Äiti halusi  mua käyttää ennen   kouluun menoa testissä,  kelpasin. 

Vierailija
204/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette aloittaneet koulua myöhemmin jos kerran oli koulussa vaikeaa olla luokan nuorin?

Seuraavalle vuosiluokalle vaan niin olisitte olleet luokkanne vanheimpia.

Sitte ois kiusattu, ku ei oo päässy oikeaan aikaan kouluun. Suomessa oppivelvollisuus alkaa esiopetuksesta. Olisi joutunut käymään eskarin kahteen kertaan. Toinen vaihtoehto tuplata viskari, joka olisi vaatinut erityisentuenpäätöksen. Samoin tuo tuplaeskari. 

Vierailija
205/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt 24.12. En varmaan kouluun mennessä ollut vielä koulukypsä, mutta kypsyihän tuossa sitten. Muistan jostain lukeneeni, että tavallisella ekaluokalla lasten kehitykselliset iät ovat 5v-9v. Ei käy opettajia kateeksi :)

Muuten sain (saan edelleen) aamuisin synttärilahjat ja illalla joululahjat. Vain täysi-ikäisyyttä odotellessa oli tylsää, kun kaikki täytti ennen mua. On silti ehditty pyörimään baareissa ihan riittävästi. Nykyään olen aina ikätovereiden nuorin ja se ei haittaa. 

Oman kuopukseni suhteen oli hyvä, että hän syntyi tammikuun puolella. Hän olisi varmaan saanut jonkun dg:n, mutta nyt oli aikaa kasvaa ja hän oli kuin olikin valmis kouluun. 

Sama kait se millon lahjan sait. Miten synttärit vietettiin? Toki osaan aikuisena järkeistää. Kiinnostaa! 

Vierailija
206/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa syntyneiltä vaaditaan 7 kk pidempi työura kuin tammikuussa syntyneiltä, joulukuussa syntynyttä rangaistaan. Tämä siksi että koulut ei ala sinä päivänä kuin synnyit.

Vierailija
207/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro asia mitä jotkut ei harmittelisi 

En ole vielä kuullut kenenkään harmittelevan sitä, että lapsensa on luokkansa vanhin tai taitavin.

Itseasiassa ne tammikuussa syntyneet ovat luokkansa vanhimpia, mutta eivät suinkaan sen taitavampia. Kun tammikuussa syntynyt menee ekaluokalle ja oppii syyskuussa lukemaan, hän on jo 7v 8kk, lähes 8-vuotias. Kun joulukuussa syntynyt oppii ekaluokan syksyn aikana lukemaan, hän on oppinut lukemaan alle 7-vuotiaana.

Eli kuka se taitavin olikaan?

Minä! Synnyin kesäkuussa, opin lukemaan 5 vuotiaana. Tuolla taidolla en kovin pitkälle pötkiny, ku eka luokalla piti opetella tavaamaan. 

Vierailija
208/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiltä ihmisiltä puuttuu ilmeisesti ymmärrys siitä että lapsia ei tehdä vaan saadaan. Varmaan ovat omat lapsensa saaneet ekalla yrityksellä. Harmillista, mutta jotkut ei vaan pysty asettumaan toisten asemaan. 

Et ole tietoinen että raskauden yritykset voi keskeyttää 2kk ettei lapsi synny joulukuussa? 😂

Olet ainutlaatuinen 🌚

Vierailija
209/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttö on joulukuussa syntynyt ja kyllä se harmittaa siinä mielessä että. Oli tosi hitaasti kehittyvä ja puheen tuottamisessa ongelmia. Oppi onneksi jotenkuten kaikki kirjaimet juuri ennen kouluun menoa, mutta vieläkin toisella luokalla käy puheterapeutti joka viikko koululla häntä auttamassa. Jos olisi syntynyt kolme viikkoa myöhemmin, olisi huomattavasti kehittyneempi koulussa. Iskäx4

Vierailija
210/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiltä ihmisiltä puuttuu ilmeisesti ymmärrys siitä että lapsia ei tehdä vaan saadaan. Varmaan ovat omat lapsensa saaneet ekalla yrityksellä. Harmillista, mutta jotkut ei vaan pysty asettumaan toisten asemaan. 

Suurin osa lapsista kuitenkin saa alkunsa melko helposti. Esimerkiksi valtaosa tuntemistani opettajien lapsista on syntynyt kesällä. Joten en näe mitään pahaa siinä, että ne, joille asia on helppoa, suunnittelevat lastensa syntymäkuukauden mahdollisuuksien mukaan.

Minä raskauduin heti. En kuitenkaan koskaan laskelmoinut sitä, milloin lapseni mahdollisesti syntyy. 

Vierailija
211/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun lähellä syntyneenä ja muistakin käytännön syistä joita en enää muista tarkasti, menin kouluun vuotta myöhemmin, olin siis aina luokkani vanhin. Ei ollut oppimisvaikeuksia joten olisin varmaan pärjännyt koulussa jo vuotta aiemminkin mutta eipä sitä tiedä nyt miten olisi mennyt. Ei nuo asiat enää kouluaikojen jälkeen ole merkityksellisiä. Toki oli mukavaa täyttää ensimmäisenä kaveripiiristä 18 vuotta :)

Vierailija
212/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Olen syntynyt 4.12.

Minä samoin olen samaan aikaan. Urheilussa tuo loppuvuodesta syntyminen näkyy siinä, että esim lasten urheilussa voit olla melkein kaksi vuotta muita nuorempi jos kaksi ikäluokkaa samassa sarjassa tyyliin 10-12 vuotiaat ja olet itse vasta juuri täyttänyt 10 ja joku jo 12 v. Muuten ei ole ollut haittaa tästä.

Vierailija
213/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitat pyörän ajamisen ja olet ajanut sillä muutaman päivän . Päädyt sitten keskelle lapsia joilla on ollut 6-11kk aikaa ajaa pyörällä ja kuvittelette ettei eroa ole? 

Kerro ero! 

Vierailija
214/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneiltä vaaditaan 7 kk pidempi työura kuin tammikuussa syntyneiltä, joulukuussa syntynyttä rangaistaan. Tämä siksi että koulut ei ala sinä päivänä kuin synnyit.

Tämä jo perustuslain vastainen vinoutuma olisi helppo korjata määrittelemällä eläköitymiskuukaudet vaikka elo, syys, loka, marras ja joulukuu. Alkuvuonna syntyneet ei saisi perusteetonta perustuslain vastausta hyötyä.

Vierailija
215/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on juolukuun lapsia. Menestyi erinomaisesti niin koulussa ja opinnoissa kuin myös työelämässä.

Oma lapsemme syntyi marraskuun lopulla ja oli tosi pienen oloinen kouluun mennessään. Ehdotettiin, että jos menisit seuraavana vuonna, mutta ei, halusi kouluun ja hyvin pärjäsi. Oli ainoa luokallaan, joka osasi lukea sujuvasti jo aloittaessaan koulun.

Lapsenlapseni, joulukuun aarteita, oppi lukemaan 4-vuotiaana ja halusi kouluun. Menestyy hyvin siellä, samoin liikuntaharrastuksessaan, jossa on "isompien" ryhmässä taitojensa perusteella.   

Itse kannatan koulun aloituksen lykkäämistä, jos on yhtään epäilystä siitä, että olisi lapselle parempi riippumatta syntymäkuukaudesta. Mutta onneksi jo esikoulu nykyisin tasoittaa lasten taitoeroja hyvin.

Vierailija
216/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa 28 pvä syntyneenä että mulla oli todella iso ero kehityksessä esim tammi tai helmikuussa syntyneisiin. Vuosi on ihan hemmetin paljon kehitysvaiheessa. 

Myös Joulukuussa kaikki keskittyy jouluun ja saat aina synttärilahjan ja joulahjan samassa kun muut saa ne selkeästi erikseen. Puhumatta siitä ettei hirveästi tullut kukaan syntyareille kun kaikki oli juhlimassa joua ja lomia.

En ikinä tekisi lasta niin että syntyisi joulukuussa 

Sama, joulun lähellä syntyneenä, ei synttäreitäni ole oikein koskaan juhlittu. Olin luokan pienin enkä oikein missään paras. Itsetuntoni on heikompi, kuin mitä osaamisellani ja taidoillani pitäisi aikuisiässä olla. Uskon sen johtuvan ala-asteen huonommuudesta. Omat lapseni eivät todellakaan syntyneet loppuvuodesta.

Mun sisko syntynyt 15.12. ja aina juhlittiin synttäreitä kaverien kera. Toinen sisko ja lapseni tammikuussa, niitäkin juhlittiin. Lahjoihin ei joulu vaikuttanut. 

Vierailija
217/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kokemusta kevätvauvoista ja loppuvuoden vauvasta. Se loppuvuodesta syntynyt nukkui ja kukkui miten sattui paljon pidempään, kun ei ollut aamuvaloa tahdittamassa rytmiä. Neuvolassa sanottiin, että tämä on varsin yleistä. Itse olen miettinyt, että missä määrin loppuvuoden lapsi saa vähemmän virikkeitä varhaisina kuukausina, kun valveillaolosta iso osa on yöllä. Virikkeiden määrähän vaikuttaa vauvan kehitykseen.

Kait se nälkä ajoi syömään? Olihan sinulla valot päivällä ja valot pois yöllä? Juttelit, lauloit, leikit päivällä, olit hiljaa yöllä? Petasit vuoteen aamulla, avasit verhot, käytit eri peitettä päivällä nukkumiseen kuin yöllä? Kyllä aikuinen opettaa lapsen rytmin. Itselläni tammikuussa, syyskuussa ja joulukuussa syntyneet. Ei ollu ongelmaa. 

Vierailija
218/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä jo perustuslain vastainen vinoutuma olisi helppo korjata määrittelemällä eläköitymiskuukaudet vaikka elo, syys, loka, marras ja joulukuu. Alkuvuonna syntyneet ei saisi perusteetonta perustuslain vastausta hyötyä.

Mun eläköitymisiäksi oli määritelty 64 vuotta 4 kuukautta.

Ei haitannut, jäin eläkkeellä 68-vuotiaana. Tosin teen edelleen osa-aikatyötä.

Vierailija
219/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Aika harva lapsi on syntynyt tammikuussa, joten asialla ei ole mitään merkitystä.

😳 😂

Vierailija
220/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Mitä se haittaa? Harva lapsi on muutenkaan syntynyt tammikuussa. Yleisimmät syntymäkuukaudet Suomessa ovat heinä-syyskuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän