Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?
Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.
Kommentit (195)
Veljentyttö joulukuinen ja alusta asti luokkansa paras, niin luku- kuin taideaineissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aloitetaan peruskoulu muutenkin niin myöhään, että loppuvuodesta syntyneillä on se etuoikeus, että etenevät samaa vauhtia kuin lapset ja nuoret muualla länsimaisessa maailmassa.
Niin samaa mieltä! T. ulkosuomalainen
Voi olla huonommassa asemassa koulussa ja urheilussa. Tilastollisesti ei pärjää yhtä hyvin kuin alkuvuoden lapset, mikä onkin ihan luonnollista. Toisaalta, jos lapsi on oikein noheva, voi olla hyväkin että luokkakaverit ovat vanhempia niin ei pitkästy yhtä pahasti kuin muuten kävisi koulussa.
Meidän lapsi syntyi keskosena, joulukuussa. Yläkoulussa ollessaan ekaa kertaa harmitteli että on luokkansa ja kaveriporukkansa viimeinen jolla on synttärit sinä vuonna.
Totesin että jos olisit syntynyt laskettuna aikana, olisit syntynyt vasta seuraavana vuonna tammikuun lopussa. Sitten hän kauhisteli että silloinhan hän olisi "vuotta nuorempi" eli ihan väärällä luokka-asteella 😂 Sen jälkeen ei enää harmitellut.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva syntyisi 31.12. kello 23:55, niin voiko vanhempi pyytää että tämä merkataan syntyneeksi vasta 1.1. kello 00:00? 🤔
Ihan hyvä kysymys, mistä alapeukut?
Joulunaika, joulun tunnelma, ihana aika viettää synttäreitä!
Luokanopena näkee todella hyvin, miten valtava ero keskimäärin on loppuvuonna syntyneen pojan ja alkuvuonna syntyneen tytön välillä samassa luokassa. Kyllä ne erot siitä hiljalleen kuitenkin jossain määrin tasoittuvat vuosien aikana. Itselläni on loppuvuoden poika, joka harmittelee, kun on pienikokoisin luokassaan. Onneksi on kuitenkin todella taitava kaikessa, ja on ehkä sellainen sisukkuuskin hänellä, että haluaa esim. liikunnassa pärjätä isommilleen ja olla jopa parempi. 774
En lukenut ekaa sivua pidemmälle, mutta näin näen asian:
Olen syntynyt huhtikuussa. Synnyin keskosena ja olin lapsena huomattavan pienikokoinen verrattuna samanikäisiin kavereihin. Olin monissa taidoissa kuitenkin erittäin etevä, ja minulle oli henkisesti tärkeää, että saatoin sanoa kesälomalle lähtiessä, eskarin aloittaessa tai koulun aloittaessa, että olen jo täyttänyt 6 tai 7 vuotta. Ymmärsin, että en kuulu päiväkotiryhmän tai koululuokan nuorimpiin, vaikka olinkin pienin.
Siten olen melko varma, että jos lapsi on syntynyt loppuvuodesta, hän oppii kouluikään mennessä olevansa luokan nuorin, eikä se voi olla kokonaan vaikuttamatta lapsen omaan käsitykseen itsestään viiteryhmänsä jäsenenä.
Sen sijaan se, että aikuiset ympärillä vouhottavat ja voivottelevat lapsen "kurjaa kohtaloa", jos on syntynyt esim. joulukuussa, ei voi olla vaikuttamatta myös lapsen omaan ajatteluun. Kyllä lapsikin oppii näkemään syntymäaikansa ongelmana, jos vanhemmat / isovanhemmat / tädit / sedät / kummit / serkut / serkun kummin kaimat kertovat hänelle, että se on harmi, kun synnyit silloin kun synnyit.
Jos minulla olisi lapsi, joka olisi syntynyt joulukuussa, juhlisin lapsen synttäreitä synttäreinä ja joulua jouluna ja kannustaisin ja tukisin lasta omana itsenään omissa taidoissaan ja kehityksessään vertaamatta lasta keneenkään 10 tai 11 kuukautta vanhempaan lapseen.
Olen aiemmin työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana ja lähettänyt monia lapsia eskariin. Muistan ryhmiä, joissa tammikuun alussa syntyneet pojat, jotka olivat ryhmän (ja viimeisenä vuonna koko päiväkodin) vanhimpia, olivat sosiaalisilta taidoiltaan heikoimpia. Samassa ryhmässä oli joulun välipäivinä syntynyt tyttö, joka oli siis yli 11 kuukautta näitä poikia nuorempi, mutta kaikissa taidoissaan kaikkein eniten valmis siirtymään eskariin. Ei ole toivottava asetelma sekään, että tammikuussa syntyneille teroitetaan sitä, kuinka isoja he ovat, jos siihen yhdistyy heikot sosiaaliset taidot.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen syntynyt 26.12. Ei ongelmia tähän mennessä. Synttärit pidettiin aina erikseen. Nyt on 35 v.😃
Tuo synttäriasia on oikeasti tärkeä. Olen itse samoihin aikoihin syntynyt, ja oli lapsena persiistä kun aikuiset (kummit, sukulaiset yms) yrittivät päästä helpolla ilmoittamalla, että annettu joululahja on sitten samalla myös synttärilahja. Yhtenä vuonna sain lahjaksi ison paketin näillä saatesanoilla, ja vähän jo siinä seitsenvuotias minä jo innostui. No, paketista paljastui karttapallo. En tiedä, oliko siinä sitten ajatus, että kun on isompi paketti, niin paremmilla mielin voi sitten jättää noteeraamatta synttärini, mene ja tiedä.
Oma lapseni syntyi 24.12. Aina vietimme erikseen synttäreitä saman kaavan mukaan kuin muidenkin lasten kanssa.
Minun lapseni on syntynyt joulukuussa, eikä ollut kouluvalmis samaan aikaan kuin muut. Tuplasi sitten eskarin ja meni vasta seuraavana vuonna kouluun. On käytännössä samanikäinen alkuvuodesta syntyneiden luokkakavereidensa kanssa, vaikka syntymävuosi on eri.
Jälkeenpäin ajatellen oli hyvä ratkaisu: kunhan lapsi kypsyi, hän oli kouluvalmis ja koulu alkoi sujua hyvin. Luulen, että alakoulu olisi ollut aikamoista tahkoamista, jos olisin kieltäytynyt eskarin tuplaamisesta ja lapsi olisi mennyt kouluun syntymävuoden mukaan. Mahdollisesti olisi joku diagnoosikin napsahtanut, tai ainakin olisi tarvinnut tukea koulussa.
Yksi ystäväni on syntynyt 31.12. Hän muisteli, että koulunkäynti oli kauheaa, kun oli niin paljon nuorempi kuin luokkakaverit. Ennen vanhaan ei hitaampia kauheasti huomioitu, vaan piti roikkua porukan mukana, pärjäsi tai ei.
Lapsi voi aloittaa koulun vuotta myöhemmin, jos syntynyt loppuvuodesta. Tuttavaperheessä tehtiin näin. Ei mitään ongelmaa.
Tarja Halonen on syntynyt jouluaattona! Vitsin mukaan ei saanut pienenä tarpeeksi lahjoja ja siitä korvaukseksi sai presidentin viran
Mun esikoinen syntynyt 26.12. Ei ongelmia tähän mennessä. Synttärit pidettiin aina erikseen. Nyt on 35 v.😃