Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?

Vierailija
01.01.2024 |

Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.

Kommentit (285)

Vierailija
241/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneiltä vaaditaan 7 kk pidempi työura kuin tammikuussa syntyneiltä, joulukuussa syntynyttä rangaistaan. Tämä siksi että koulut ei ala sinä päivänä kuin synnyit.

No ei ne ala myöskään 1.1. 

Vierailija
242/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttö on joulukuussa syntynyt ja kyllä se harmittaa siinä mielessä että. Oli tosi hitaasti kehittyvä ja puheen tuottamisessa ongelmia. Oppi onneksi jotenkuten kaikki kirjaimet juuri ennen kouluun menoa, mutta vieläkin toisella luokalla käy puheterapeutti joka viikko koululla häntä auttamassa. Jos olisi syntynyt kolme viikkoa myöhemmin, olisi huomattavasti kehittyneempi koulussa. Iskäx4

Oletko ajatellut, että oli lapsesi syntynyt milloin vain, voisi sama haaste olla edessä. Äitix4 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään sen kummenpaa ole, mutta onhan se maailman typerin juttu kun synnyt 24.12.

Vaikea viettää synttäreitä ja kiva kun on vaan yksi lahjapäivä vuodessa.

t. Lapsen äiti jolla s 24.12.

Sinä sen päätät!

Meilläpäin kaverisynttäreitä vietetään sopivana päivänä, joka ei tosiaan aina ole se varsinainen syntymäpäivä. Myös muiden kuukausien juhlat järjestetään soveltuvasti. Motttoni onkin, että synttäreitä pitää juhlia kunnolla ja tarvittaessa useamman kerran. Esim. kavereille kaverisynttärit, sukulaisille taas omat kahvikekkerit.

Jokin joulunaluspäivä on hyvä aika myös kaverisynttäreille. Antaa tervetulleen vapaahetken niiden kavereiden vanhemmille hoidella vaikka salaisia joulukiireitään.

Vierailija
244/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi sivistymätöntä, epäkohteliasta ja yksinkertaisesti huonoa käytöstä arvostella muiden ihmisten raskauksien ja lasten syntymien ajankohtia.

Aivan kuin yritettäisiin pilata toisen ihmisen elämän onnellisin asia. 

Menee samaan kategoriaan kuin esim. ulkonäön arvostelu. Moukkamaista!

Jos minulle nyt vanhana ja läpisuolattuna sanottaisiin jotain vastaavaa, osaisin sanoa, että äitisi se vasta olikin harkitsematon...

Nuorena en osannut, sitä vain kuunteli suu hämmästyksestä auki milloin mitäkin kommentteja uudesta raskaudesta tai milloin mistäkin asiasta, jollaista itselle ei olisi edes tullut mieleen kommentoida negatiivisesti.

Vierailija
245/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta syntyneet joulukuun alussa eikä kummankaan kohdalla ole ollut ongelmia lukemisessa tai laskemisessa tai myöhemmin muissakaan kouluaineissa. Toisella pojista oli ekaluokan syksyllä vaikeuksia sopeutua kouluun, oli ehkä hiukan kypsymätön mutta kevätpuolella ei ongelmia enää ollut. Nyt ovat jo yläkoulussa molemmat ja koulumenestys on hyvä ja harrastuksissaan ovat aina pärjänneet, toki joukkuelajeja ei kumpikaan harrasta. Synttäreitä meillä on aina vietetty selvästi erillään joulusta ja lahjat toki myös erikseen.

Joku luokasta on varmasti lähes vuoden vanhempi mutta aika monen luokkakaverin synttäreitä on tässä vuosien varrella juhlittu syksyllä. Yleensä kai syntymäkuukaudet on jakautuneet suht tasaisesti. Eivät mun joulukuun lapset ole koskaan olleet luokkansa isoimpia mutta eivät pienimpiäkään, enkä usko että pituutta olisi kovin montaa senttiä enempää vaikka olisivat syntyneet lokakuussa.

Olen toki lukenut tutkimuksia että loppuvuoden lapset ovat yliedustettuina adhd-diagnooseissa ja eivät välttämättä pärjää alkuvuoden lapsille urheilussa. Mutta ei se syntymäkuukausi nyt mikään ainoa määrittävä tekijä ole, perimä ja ympäristö vaikuttavat myös.

Vierailija
246/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro asia mitä jotkut ei harmittelisi 

En ole vielä kuullut kenenkään harmittelevan sitä, että lapsensa on luokkansa vanhin tai taitavin.

Itseasiassa ne tammikuussa syntyneet ovat luokkansa vanhimpia, mutta eivät suinkaan sen taitavampia. Kun tammikuussa syntynyt menee ekaluokalle ja oppii syyskuussa lukemaan, hän on jo 7v 8kk, lähes 8-vuotias. Kun joulukuussa syntynyt oppii ekaluokan syksyn aikana lukemaan, hän on oppinut lukemaan alle 7-vuotiaana.

Eli kuka se taitavin olikaan?

Ja kun se tammikuussa syntynyt on oppinut lukemaan 5v:nä ja se joulukuussa syntynyt 2.lk:n keväällä, on ero lukemisessa jo 4vuotta eli erot voivat tosiaan olla huimia. Tässä kohtaa on moni nuorin eh

Joulukuussa syntynyt tyttäreni luki sujuvasti 5-vuotiaana.

Vierailija
247/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun eka lapsi syntyi marraskuussa ja toinen joulukuussa. Ei ole ollut mitään ongelmaa sen asian kanssa kummallakaan..joten en minäkään ymmärrä

Vierailija
248/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttö on joulukuussa syntynyt ja kyllä se harmittaa siinä mielessä että. Oli tosi hitaasti kehittyvä ja puheen tuottamisessa ongelmia. Oppi onneksi jotenkuten kaikki kirjaimet juuri ennen kouluun menoa, mutta vieläkin toisella luokalla käy puheterapeutti joka viikko koululla häntä auttamassa. Jos olisi syntynyt kolme viikkoa myöhemmin, olisi huomattavasti kehittyneempi koulussa. Iskäx4

Oletko ajatellut, että oli lapsesi syntynyt milloin vain, voisi sama haaste olla edessä. Äitix4 

Jep, ei se että lapsesi on syntynyt joulukuussa vaikuta mitenkään siihen että on ollut hitaasti kehittyvä ja ongelmia puheen tuottamisessa...

Vierailija
249/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjinta joulun kanssa viikon sisään olevissa synttäreissä oli, kun jonain vuonna sai osan lahjasta jouluna ja osan synttäreinä. Koulun suhteen ainoa kurja hetki oli se vuosi, kun kaikki täytti 18. Muut lähti porukalla baariin, niin itse jäi sivuun. Toki tuo oli lähinnä yhden syksyn mittainen ongelma. 

Kaverisynttärit pidettiin usein joulukuun alussa, mutta ylipäänsä kaverisynttäreitä ei monena vuotena edes pidetty. 

Vierailija
250/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritimme raskautta yli puolitoista vuotta, ja silti pidin taukoa yrityksestä kevätkuukaudet, koska en halunnut että lapsi syntyisi loppuvuodesta.

Vierailija
251/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiltä ihmisiltä puuttuu ilmeisesti ymmärrys siitä että lapsia ei tehdä vaan saadaan. Varmaan ovat omat lapsensa saaneet ekalla yrityksellä. Harmillista, mutta jotkut ei vaan pysty asettumaan toisten asemaan. 

Et ole tietoinen että raskauden yritykset voi keskeyttää 2kk ettei lapsi synny joulukuussa? 😂

Et ole tietoinen, ettei raskaaksi tuleminen ole kaikille helppoa? Silloin tietenkin hyödynnetään jokainen kierto.

Vierailija
252/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuu on hyvä syntymäkuu. Jousimies. Nuorin on paras ikä luokassa.

Vierailija
253/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me yritimme raskautta yli puolitoista vuotta, ja silti pidin taukoa yrityksestä kevätkuukaudet, koska en halunnut että lapsi syntyisi loppuvuodesta.

Jaa. Minä tulin raskaaksi heti, eikä paljon kiinnostanut lapsen syntymäkuukausi.

Vierailija
254/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan loppuvuodesta syntyneet menestyvät elämässään heikommin, kuin alkuvuodesta syntyneet. Erityisesti urheilijoista lähes kaikki menestyneet ovat ikäluokkansa vanhimpia. Loppuvuodesta syntyneet ovat voimakkaasti yliedustettuina koulun tuen tarvitsijoiden joukossa. 

Monissa maissa koulujen luokkarajat menevät eri tavoin kuin Suomessa. Niissä vastaavasti se luokan nuorimmat kokevat enemmän ongelmia (vaikka ovat silloin alkuvuodesta syntyneitä). Näistä on paljon tutkimuksia.

Ihan henk. koht. voin myös sanoa, että kyllä se oli tosi per*eestä olla aina niitä luokan nuorimpia. Erityisesti tämä oli kova paikka, kun kaverit olivat 18 ja itse kökki yksin kotona. 

Itse olen syntynyt loppuvuodesta, mutta olin oppinut lukemaan ja laskemaan jo paljon ennen niitä alkuvuodesta syntyneitä luokkakavereitani, ja koulu oli itse asiassa tylsää, kun olisin halunnut edetä nopeammin, mutta piti edetä niiden hitaampien tahtiin.

Vierailija
255/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Miten asiat olisi ollut toisin jos olisit syntynyt 1.1.?

Tästä asiasta on ollut tutkimuksia. Jos samalla luokalla on lapsia, joista osa on syntynyt vuoden alussa ja osa saman vuoden lopussa, niin ero fyysisessä ja henkisessä kehityksessä voi olla suuri, kun on kyse pienistä lapsista. Toisaalta kaikki tietysti ovat yksilöitä.

Mä oon syntynyt marraskuun lopulla, olin aina luokkani pisimpien joukossa ja sain huippuarvosanoja. Ei loppuvuodesta syntyminen tarkoita, että elämässä ei voisi pärjätä. 

Samalla tavalla tunnen alkuvuoden lapsia, jotka ovat sössineet koulut ja työt. 

Vierailija
256/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Tämä on oikeasti iso ongelma. Se vuoden ero kypsyydessä noin nuoressa iässä on valtaisa ja jokainen voi kuvitella, mihin se johtaa.

Vierailija
257/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan loppuvuodesta syntyneet menestyvät elämässään heikommin, kuin alkuvuodesta syntyneet. Erityisesti urheilijoista lähes kaikki menestyneet ovat ikäluokkansa vanhimpia. Loppuvuodesta syntyneet ovat voimakkaasti yliedustettuina koulun tuen tarvitsijoiden joukossa. 

Monissa maissa koulujen luokkarajat menevät eri tavoin kuin Suomessa. Niissä vastaavasti se luokan nuorimmat kokevat enemmän ongelmia (vaikka ovat silloin alkuvuodesta syntyneitä). Näistä on paljon tutkimuksia.

Ihan henk. koht. voin myös sanoa, että kyllä se oli tosi per*eestä olla aina niitä luokan nuorimpia. Erityisesti tämä oli kova paikka, kun kaverit olivat 18 ja itse kökki yksin kotona. 

Itse olen syntynyt loppuvuodesta, mutta olin oppinut lukemaan ja laskemaan jo paljon ennen niitä alkuvuodesta syntyneitä luokkakavereitani, ja koulu oli itse asiassa tylsä

Sama, mutta muuten oli tiukkaa olla luokan nuorin ja pienin. Minulla ei ollut juuri kontaktia samana vuonna syntyneisiin ennen koulua. Ehdin elää n. 3 ja puoli viikkoa samaa syntymävuotta. En kuulunut muutenkaan joukkoon. 

Vierailija
258/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Kaikille ei niin käy. Nykyään saatetaan tehdä luokkajakojakin hieman sen mukaan, onko syntynyt alku- vai loppuvuonna. 

Vierailija
259/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tullut mieleen lapsia halutessa ajatella tuota. Eikä mitään syytäkään olisi ollut, näin jälkikäteen ajateltuna. Toki aika, jolloin kaverit täyttää 18 ja itse ei, voi olla ikävä. Mutta ei monet nuoret nykyään enää muutenkaan hingu baariin kovin usein, jos ollenkaan.

Vierailija
260/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla huonommassa asemassa koulussa ja urheilussa. Tilastollisesti ei pärjää yhtä hyvin kuin alkuvuoden lapset, mikä onkin ihan luonnollista. Toisaalta, jos lapsi on oikein noheva, voi olla hyväkin että luokkakaverit ovat vanhempia niin ei pitkästy yhtä pahasti kuin muuten kävisi koulussa.

Näin oli meillä. Kun neljävuotias jo lukee sujuvasti ja muutenkin oppii nopeasti, koulu oli siitä huolimatta (liian helppoa), eikä oppinut opiskelemaan ja näkemään vaivaa sen eteen. Urheilussa, musiikissa ja kädentaidoissa oli myös lahjakas. Viihtyi itseään vanhempien lasten seurassa erityisen hyvin... 

Turhaa huolehtia siitä, syntyykö alku- vai loppuvuonna. Asiat menee, niinkuin menee, joka tapauksessa.