Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?

Vierailija
01.01.2024 |

Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.

Kommentit (285)

Vierailija
221/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntymäaikaan pystyy sentään useimmiten jotenkin vaikuttamaan, niihin geeneihin ei. Joten eikö kannattaisi tähdätä alkuvuoden lapseen jos voi?

Jos tähtää lasketun tammi- tai helmikuulle, niin voi tulla joulukuussa. 

Kyllähän tuon laskee. Ainoa se, että ennenaikaisena syntyy.

Vierailija
222/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.

Vai baariin pääsy on se the juttu tai ajokortti...

No se on iso juttu. Eka meni kesä ilman mopoa, kun kaverit liikkuivat mopoillaan. Siten kaverit riemuitsivat parhaasta vuodesta ikinä 18-vuotiaina. Itse en päässyt mihinkän ja menetin kaverit.  

No eivät oo kavereita ollu, jos noin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro asia mitä jotkut ei harmittelisi 

En ole vielä kuullut kenenkään harmittelevan sitä, että lapsensa on luokkansa vanhin tai taitavin.

Itseasiassa ne tammikuussa syntyneet ovat luokkansa vanhimpia, mutta eivät suinkaan sen taitavampia. Kun tammikuussa syntynyt menee ekaluokalle ja oppii syyskuussa lukemaan, hän on jo 7v 8kk, lähes 8-vuotias. Kun joulukuussa syntynyt oppii ekaluokan syksyn aikana lukemaan, hän on oppinut lukemaan alle 7-vuotiaana.

Eli kuka se taitavin olikaan?

Ja kun se tammikuussa syntynyt on oppinut lukemaan 5v:nä ja se joulukuussa syntynyt 2.lk:n keväällä, on ero lukemisessa jo 4vuotta eli erot voivat tosiaan olla huimia. Tässä kohtaa on moni nuorin ehtinyt jo lannistua ja todeta itsensä tyhmäksi kun

Tyhmin vertaus ikinä! Itse opin 5 vuotiaana, tavata en osannut, joten opetteluksi meni ekalla. 

Vierailija
224/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan lapsen parasta miettivät, ei taas mamman tunteet olleet keskiössä. Kyllähän loppuvuodesta syntyvät ovat monessa asiassa altavastaaja-asemassa vuoden alussa syntyviin.

Lapsen parasta? Mitä ihmettä se auttaa siinä vaiheessa, kun pulla on jo uunissa senkin ääliö!? 

Lapsen parhaan näkökulmasta on mahdollista asioita silti pohtia. Kiistaton totuus on, että loppuvuodesta syntyvillä on monia haasteita edessä vrt alkuvuodesta syntyviin

Ei niitä haasteita ole sen enempää kuin muillakaan. Kaikissa syntymäajankohdissa on omat haasteensa.

Vierailija
225/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 9.10. Ja äitiäni oli myös aikanaan pilkattu siitä, että ei ollut ajoittanut lastentekoa oikeaan hetkeen. Ihanteellisin syntymäaika olisi ollut kuulemma keväällä.

Itsellä ei ole lapsia, mutta lähipiirissä on perhe jossa on opettajia monessa sukupolvessa. Kaikkien lapset ovat syntyneet maalis-toukokuussa. Hyvä että toisille tuo raskautuminen on helppoa ja yksi näistä sai lapsensa hoidoilla ja ts. pystyi rahalla päättämään lapsensa syntymäajan. Vanhemmillani oli vaikeuksia saada lasta ja olen syntynyt aikana ennen koeputkihoitoja.

Vierailija
226/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 9.10. Ja äitiäni oli myös aikanaan pilkattu siitä, että ei ollut ajoittanut lastentekoa oikeaan hetkeen. Ihanteellisin syntymäaika olisi ollut kuulemma keväällä.

Itsellä ei ole lapsia, mutta lähipiirissä on perhe jossa on opettajia monessa sukupolvessa. Kaikkien lapset ovat syntyneet maalis-toukokuussa. Hyvä että toisille tuo raskautuminen on helppoa ja yksi näistä sai lapsensa hoidoilla ja ts. pystyi rahalla päättämään lapsensa syntymäajan. Vanhemmillani oli vaikeuksia saada lasta ja olen syntynyt aikana ennen koeputkihoitoja.

Kuulostaa hirveältä kasvuympäristöltä lapsen kannalta. Elämässä menestymisen optimointi aloitetaan jo siittishetkestä, sitten ihmetellään miksi oma tytär kärsii kympin tytön syndroomasta, kun "ei meillä ole koskaan kotona painostettu mihinkään".

Vierailija
227/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää taas synnyin tammikuun alussa ja mulle ehdoteltiin koulun aloittamista vuotta aiemmin. En tiedä kenen idea se oli. Vanhemmat olis tietenki säästäny päivähoitomaksuissa. Olisin ollut sitten luokan nuorin. En ymmärtänyt asiaa, hätäännyin ja aloin itkeä, joten ei tarvinnut aloittaa vuotta aiemmin. Olin sitten luokan vanhin enkä nuorin... Koulumenestys aivan hyvää, mutta kaikilla nuoremmilla sisaruksilla parempaa. He ei oo syntyneet vuodenvaihteessa kukaan.

Tätä en usko. Tai riippuu tietysti minkä ikäinen olet. Me käytiin monet seulat ennen kuin lapsi aloitti varhaistetusti koulun. Nykyään näissä on hyvin tiukat kriteerit. 

Niin. Nykyään.

Olisit viisastelun sijaan laittanut vuosiluvun.

Vierailija
228/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti suurimmalla osalla joulukuun lapsista menee tosi hyvin eikä tuo vuosi mitenkään merkittävästi vaikuta vaikka koulumenestykseen tai kypsyyteen kaveriasioissa. Jos kuitenkin on muutenkin esimerkiksi oppimisvaikeuksia, voi tuo loppuvuoden syntymäaika pahentaa ongelmia. Itse kuuntelisin eskarissa tarkalla korvalla lapsen pärjäämistä ja tarvittaessa toistaisin eskarin kahdesti, jos koulukypsyyttä ei ole kunnolla kehittynyt. Parempi käydä eskari kahdesti kuin jäädä luokalle tai saada ongelmalapsen maine. Mutta tosiaan suurimmalla osalla mitään ongelmia ei ole, koska syntymäaika on vain yksi pieni tekijä muiden joukossa.

Vierailija
229/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisynttäreistä harmitteleville sellainen huomio, että eipä meidän keskikesällä syntyneidenkään synttäreillä kavereita hirveästi ollut, kun kaikki olivat lomalla kukin missäkin.

Niin, tuon muistan hyvin.

Vierailija
230/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallanko eräiden kommenttien jälkeen edes myöntää, että olen tähdännyt tarkoituksella lapset syntymään keväällä/alkukesällä.

Mm. koska se on kivaa aikaa viettää synttäreitä ja ei ollut vastasyntyneille pakkasia.

Tämähän riippuu ihan siitä missä päin sattuu asumaan. Olen syntynyt Australiassa. Synnyin elokuussa, paikallisesti siis talvella, vaikka talvet siellä hyvin leutoja onkin. Veljeni on syntynyt tammikuussa, keskellä kesää.

Mun poika Suomessa syntynyt, tammikuussa. Pikkuhiljaa siihen pakkaseen opeteltiin. Ei ollu ongelmaa. 

Vierailija
231/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän tuosta tunnu haittaa olleen. Kävin kypsyystestissa, menin kouluun kuusivuotiaana ja pärjäsin vallan mainiosti. 

N46

Vierailija
232/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallanko eräiden kommenttien jälkeen edes myöntää, että olen tähdännyt tarkoituksella lapset syntymään keväällä/alkukesällä.

Mm. koska se on kivaa aikaa viettää synttäreitä ja ei ollut vastasyntyneille pakkasia.

Olin tulossa kirjoittaamaan asiasta odottavan äidin kannalta syntymä-/raskausajan helppoudesta, jos laskettu aika keväällä.

Olet suurimmillasi talvipakkasilla, et hikoilemassa kesähelteillä. Vauvan kanssa ulkoilu helpompaa, kun ilmat koko ajan lämpenevät.

Vähän ohi aiheen, meillä molemmilla. Seuraava vauva "tähdätään" maalis-toukokuulle 2025 :)

Tärppäsikö tähtäys? Mun lapsi tammikuussa ja kesähelteille jo hikirauhaset kehittyneet. Toki äitinä osasin vilvoittelun taidon. Varjopaikankin löysin. Toinen syyskuussa. Oli helpompaa itse hikoilla kesän ku pienen vauvan. Sori! Tätä mieltä olen. 

Vierailija
233/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuodesta syntyneet pojat räpelsivät vielä kirjaimia, kun minä pieni joulukuun tyttö luin lastenkirjoja. Enkä jäänyt jalkoihinkaan. 

Vierailija
234/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään sen kummenpaa ole, mutta onhan se maailman typerin juttu kun synnyt 24.12.

Vaikea viettää synttäreitä ja kiva kun on vaan yksi lahjapäivä vuodessa.

t. Lapsen äiti jolla s 24.12.

Sinä sen päätät!

Vierailija
235/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Mitä sitten?

Sitä, että vuotta vanhempana on koulun aloitus huomattavasti helpompaa. Minulla on 2 lasta syntynyt joulukuussa ja yksi tammikuussa. Sillä vuodella on iso merkitys, varsinkin jos on kyse poikalapsista. Minulla on molempaa sorttia.

Mulla poikia! Tammi, syys ja joulukuu. Hyvin ovat pärjänneet koulussa. Liikunnallisuus ei oo kiinni iästä vaan mielenkiinnosta. 

Vierailija
236/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva syntyisi 31.12. kello 23:55, niin voiko vanhempi pyytää että tämä merkataan syntyneeksi vasta 1.1. kello 00:00? 🤔

🤡

Vierailija
237/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei siinä muuta harmia ole kuin että miten joku on viitsinyt laittaa lapsen MAALISKUUSSA alulle, olisi nyt kesään odottanut 

Riippuu mihin aikaan maaliskuussa. Kun loppukuusta, ripaa hipoen menee tammikuulle. Huono tuuri, jos ennenaikojaan tulee. Mun lapsen la 2.1., meni tuosta yli. 

Vierailija
238/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt aivan marraskuun lopussa. Mieheni on syntynyt ihan tammikuun alussa. 

Koen, että meillä on vuoden ikäero. (Jolla ei ole kylläkään mitään merkitystä.)

En hahmottanut kouluaikana, että olin osaa lähes vuoden nuorempi. Siitä kuitenkin varmaan johtui kypsymättömyyteni. Pääsin rimaa hipoen hyvään oppikouluun. Oletan nyt, että jos olisin ollut aiemmin syntynyt, olisin päässyt helposti. 

Mieheni ja minun syntymäpäivät on ihan joulun lähellä. (Hänellä vielä nimipäivä ja isänpäivä lähellä synttärit ja joulua.) Vaikea keksiä kaikkea mukavaa lahjaa lähes samaan aikaan. 

Helposti joulun lähellä syntynyt saa yhdistelmälahjan. Joululahja samalla kuin syntymäpäivälahja. 

Itse sain monta keskenmenoa ja vain yhden lapsen. Aloin tähdätä siten, että keskenmenot eivät tapahdu yleiseen loma-aikaan, jotta kaavinnat onnistuvat sujuvasti (2 tarvittiin) Lapseni syntyi syyskuussa. 

Mun keskellä kesää syntynyt kaveri valittaa, että synttäreilleen ei tullut porukkaa, kun kaikki oli kesälomalla mökeillä tai matkoilla. 

Vierailija
239/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tilastollisesti joulukuussa syntyvillä on enemmän oppimisvaikeuksia ja muistaakseni jopa ADHD:ta esiintyy enemmän joulukuussa syntyvillä kuin alkuvuodesta syntyvillä. Varsinkin alakoulussa myös on iso ero siinä, miten osaa huolehtia itsestään ja koulusta. Ja ihan henkiseen tasapainoisuuteenhan se vaikuttaa, että kuinka valmis on toimimaan itsenäisesti, kun itsenäistä toimimista kuitenkin vaaditaan.

Synttäreistä sen verran, että vaikka itse pitäisitte ne sopivaan aikaan, vieraat eivät välttämättä pääse paikalla, koska joulua ennen ihmisillä on niin paljon kaikenlaisia joulutapahtumia. Ja sitten ne ikuiset sukulaisten antamat yhdistetyt synttäri+joululahjat, kun muina kuina syntyneet sisarukset saavat erikseen synttärilahjan ja joululahjan. 

T. Joulukuussa syntyneen lapsen äiti

Minun mieheni syntynyt joulukuussa ei tuollaista ollut ja kuitenki 60- luvun lapsi. Lapsenlapsemme myös syntynyt joulukuussa, ei tuollaista ongelmaa. 

Vierailija
240/285 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa synttärilahjan ja joululahjan samassa kuussa. Kaikki lahjat tulevat samassa kuussa. Sitten on odotettavissa huonompia synttärilahjoja.

Ei meillä ainakaan näin ole. Kaikki lapset ovat saaneet tasa-arvoisesti lahjansa, oli syntymäkuukausi mikä tahansa.

Meidän joulukuussa syntynyt kävi peruskoulun ikäryhmänsä kanssa ja yläasteen päättötodistuksessa liki 9 keskiarvo. Oppi lukemaankin heti eskarin alussa ihan itsekseen. Muut meillä oppineet lukemaan ekalla, vaikka osa syntynyt alkuvuodesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän