Koettakaa nyt ymmärtää. Perustuslain mukaan joka suomalaisella on oikeus valita asuinpaikkansa.
Työttömiä ei siis voida pakottaa muuttamaan mihinkään.
Kommentit (288)
Laitahan ap sieltä perustuslaista tähän se kohta/pykälä, missä sanotaan tästä asuinpaikan valinnasta. Katsotaan sitten mitä siinä oikeasti sanotaan...
Voin muuttaa mihin vaan Suomessa jos joku ostaa tämän nykyisen asunnon ja siellä muuttokonteessa on työpaikka vähintään 20 €/h palkallla ja kohtuuhintainen asunto. Ja toimiva 5G verkko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Jokainen siis voi keksiä haluavansa asua vain kantakaupungin alueella olevassa ullakkohuoneistossa merinäköalalla ja yhteiskunnan on siksi maksettava asumis- ja toimeentulotukena esim 2000 euroa per kk, koska itsellä ei ole varaa maksaa asumisesta kuin 800 euroa/kk.
Juuri noin nämä Suomen lait menevät.
Ap
No ei mene.. Kela (sossu) hyväksyy osan asumismenoista ja sinä maksat itse loput tai lähet vetää siitä sunnosta ja tämä tulee tapahtumaan etenevässä määrin jatkoss Helaingissä.. Kun asumiskuluja ei enää kateta vaan asukas joutuu itse osallistuu etenevässä määrin asumiseens, moni muuttaa pois Päästään eroon noista työtävieroksuviat samalla eli kaikki voittaa Vuokrlainen muuttaa halvempan, työssäköyville kaupunkilaisille tulee lisää asuntoja ja veronmaksajat kiittää, kun ei omast pussistaan mksa vaan enemmän ja enemmän.
Odotapa sinä ap loisi, kun lennät kuin lumiukko pihallekylmään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ei lue noin missään laissa.
Ap
On yleinen oikeusperiaate, että oikeuden väärinkäyttö ei saa lain suojaa. Vihapuhetta ei siis suojella, vaikkei mikään laki kiellä sitä. Samaan tapaan työn välttelyä ei tarvitse suojella.
Työn välttely ei ole laitonta, joten muuttopakko olisi rikoslain mukaan kelan harjoittamaa laitonta kiristystä.
Luepa rikoslaista mitä laiton uhkaus tai kiristys tarkoittaa. Ei se tuota tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on oikeus, mutta jokaisella on valittavana vain ne paikkakunnat (asuinalueet/asumismuodot) joissa pystyy itse kustantamaan oman asumisensa ja muunkin elämisensä itse palkkatuloillaan.
Ja jos taas joku muu maksaa nämä asumis- ja elämiskulut niin tämä maksaja päättää ja saa valita asuinpaikan ja asumismuodonkin.Se muu maksaja on valtio. Kukaan ei ole ryöstämässä sinun kukkaroasi. Jos koet jotakin rikollista niin sinun on tehtävä ilmoitus poliisille. Valtio ei edelleenkään päätä missä kukin saa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Jokainen siis voi keksiä haluavansa asua vain kantakaupungin alueella olevassa ullakkohuoneistossa merinäköalalla ja yhteiskunnan on siksi maksettava asumis- ja toimeentulotukena esim 2000 euroa per kk, koska itsellä ei ole varaa maksaa asumisesta kuin 800 euroa/kk.
Ap
Kerrotko vielä perustuslain pykälän.
Mielelläni : 2. Luku 9. momentti:
"Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."
Suomen perustuslaki 731/1999 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX
Suomen kansa=kusipää kansa, tekee kuten niille eusta tai muualta määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon kauemmas. Samalla menee työpaikka. Muuttaa kuulemma Kemiin ja alkaa valmistaa jäkäläuutetta. Kun ottaa päivittäin jäkäläuutetta, niin ajatukset ei sammaloidu.
Eka pullo sulle tulossa, ap. 😂
Kaupunkilegendaa...
Niin. On oikeus vlaita asuinpaikkansa, mutta kun hallitus muuttaa lakeja, niin voi sitten muuttaa niitä siten, että velvoitetaan kuitenkin hakemaan töitä muualta suomessa, että on sitten tosiaan sen ihmisen oma päätös, että jaktaako asumista helsingissä ja käy rovaniemellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on oikeus, mutta jokaisella on valittavana vain ne paikkakunnat (asuinalueet/asumismuodot) joissa pystyy itse kustantamaan oman asumisensa ja muunkin elämisensä itse palkkatuloillaan.
Ja jos taas joku muu maksaa nämä asumis- ja elämiskulut niin tämä maksaja päättää ja saa valita asuinpaikan ja asumismuodonkin.
Lässyn lässyn.
Vierailija kirjoitti:
Kerro tämä kuntani kaavoitukselle, joka ei anna rakentaa muualle kuin kunnan kalleille tonteille.
Äläpä muuta sano. Meilläkin ympäristötoimi pakotti tekemään erään rakennuksen toiselle puolelle tonttia kuin itse olisimme halunneet. Muka jollain naapuriluvilla oli merkitystä. Missä oli minun vapauteni päättää minne haluan rakentaa?
Vierailija kirjoitti:
Laitahan ap sieltä perustuslaista tähän se kohta/pykälä, missä sanotaan tästä asuinpaikan valinnasta. Katsotaan sitten mitä siinä oikeasti sanotaan...
2 luku momentti 9:
"Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."
Ap
Työttömän voi olla käytännössä mahdotonta muuttaa toiselle paikkakunnalle vaikka siellä olisi selvästi halvempi asunto. Kela ei nimittäin auta siinä tilanteessa pätkääkään.
Lähde: Oma kokemus ja tieto löytyy myös Kelan sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerrotko vielä perustuslain pykälän.
Mielelläni : 2. Luku 9. momentti:
"Liikkumisvapaus
No eihän tuossa sanota mitään sellaista, että yhteiskunnan olisi se asuminen siellä henkilön valitsemassaan paikassa maksettava 🙄.
Ehdotan, että jätetään pk-seutu ilman hoitajia ja muita työntekijöitä, joista on pula.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän voi olla käytännössä mahdotonta muuttaa toiselle paikkakunnalle vaikka siellä olisi selvästi halvempi asunto. Kela ei nimittäin auta siinä tilanteessa pätkääkään.
Lähde: Oma kokemus ja tieto löytyy myös Kelan sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos taas joku muu maksaa nämä asumis- ja elämiskulut niin tämä maksaja päättää ja saa valita asuinpaikan ja asumismuodonkin.
Miten tuo käytännössä toimisi? Esim. siivoojan tuloilla ei ole varaa asua Helsingissä, pitäisikö helsinkiläisten siis pärjätä ilman siivouspalveluja?
Kerro tämä kuntani kaavoitukselle, joka ei anna rakentaa muualle kuin kunnan kalleille tonteille.