Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noidannuoli - mikä auttaa?

Vierailija
30.12.2023 |

Minulle iski tänään todennäköisesti noidannuoli. Alaselkä on hiton kipeä oikealta puolelta ja jumittaa ylöspäin. Iskiastyyppisiä oireita ei ole. Joka asennossa sattuu, etenkin pidempi seisominen tai muutamatkin askeleet. Kaulaakaan ei voi taivuttaa alaspäin, kun vihlaisee kovaa alaselässä. Myös maatessa on kova särky, ei kuitenkaan vihlo kuin liikahtaessa.

Mikä avuksi? Tulehduskipulääke ja relaksantti olleet käytössä vasta n. 12 h, joten vielä ei vaikutusta. Jalkojen nosto sohvalle kun makaa lattialla ei tunnu mitenkään rentouttavan, ei sinällään pahennakkaan kipua. Ylösnousu vain on tuskaa.

Aion mennä heti kun on mahdollista fyssarille, jotta saisin ohjeita selän lihasten vahvistamiseen. Eli jumppaa tiedossa.. miten muuten edesauttaa toipumista? Yritän kävellä kotona ympäriinsä, kun on neuvottu että liike on avuksi. 

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntö noidalta, jota olet loukannut. Tai muu hyvitys. 

Vierailija
22/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana 600mg+panacod, 3vrk ja kipu pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla on ollu noidannuoli pahana jo reilun viikon. Kunnon särkylääkkeet käytössä ja oon parhaan mukaan yrittänyt olla normaalisti. Edelleenkään istuminen ei luonnistu kuin viitisen minuuttia. Koko alaselkä on kipiä, tosin vain noidannuoli puolella on täysi kankeus ja pahimmat vihlaisut. Onko miulla toivoa, että pian helpottaisi? Kun oon lukenut aiheesta, kaikkialla sanotaan että pahin kipu kestää vain 3-4 päivää. Miten työ joilla on ollut noidannuoli uskalsitte pahimman kivun jälkeen alkaa treenaamaan? Pelottaa ajatuskin väärästä liikkeestä ja samasta tuskasta. Oli todella ahdistavaa kun ekana yönä edes makuulla ei löytynyt helpottavaa asentoa ja apuakaan ei olisi mahdollista saada kun autoon vääntäytyminen ihan mahdotonta. Miun kaveri joutui kerran päivystykseen noidannuolen kanssa ja joutui seisomaan tuskissaan 4 tuntia, kun istua ei voinut, ja vuodepaikkoja ei ollut tarkoitettu kyseiselle vaivalle. 

Vierailija
24/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

yoga venyyttely ja cow-asento.

Vierailija
25/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääke ja lämpöä. Jos on sellainen kylmä-kuumapussi niin kuumenna kiehuvan kuumassa vedessä (älä siis pussia keitä ettei hajoa) oikein kuumaksi ja sit rento asento ja kuuma kipukohtaan. Pyyhe silti iholle väliin ettei tule palovammoja.

Lääkäristä lihasrelaksanttia jos tuo ei auta. 

Akuuttiin tilanteeseen lepoa. Huomenna tai ylihuomenna kevyttä liikuskelua kivun sallimissa rajoissa.

Jos ei nuo auta ja ei pysty olemaan niin päivystyksestä kipupiikki. 

Vierailija
26/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko sauna, jos sellainen on?

Vierailija
27/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin työterveyteen ja sain kipupiikin sekä relaksantin lihakseen noidannuolessa. Suun kautta reseptillä sitten motifene dual, oli hyvä lääke ja muutamassa päivässä olin taas työkuntoinen. Selän jäykkyys vaivasi vielä jonkin aikaa, kaikenlainen venyttely auttoi ja vanha kunnon piikkimatto. Pakarajumppaa määräsi fyssari.

Vierailija
28/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullla ei ole auttanut mikään, mitä on kokeiltu. Paljon mitään ei ole kyllä kokeiltukaan.

Kipu teki minusta lähes liikuntakyvyttömän moneksi päiväksi. Kun sain lisäksi kovan kuumeen toisesta syytä, paaritaksi vei minut päivystykseen, josta sain mukaani kaksi Panacod-tablettia. Koska en pystynyt liikkumaan, sain terveyskeskuslääkäriltä puhelimitse 20 tablettia lisää. Sitten olinkin kierteessä, jossa en päässyt lääkärille hakemaan kipulääkettä, koska kipu oli liian kova.

Pitkän ajan kuluttua onnistuin laahautumaan toiselle lääkärille, jota kiinnosti vain verenpaine, mutta sain sentään ison purkillisen Buranaa. Kerjäsin häneltä lähetteen fysioterapeutille. Terapeutti totesi, että asiakkaaseen ei voi koskea kivun vuoksi. Sain häneltä kuitenkin "purista polvia yhteen" -tyyppisiä jumppaohjeita.

Tätä on nyt jatkunut yli kolme vuotta. Osaan varoa kramppeja eli vältän istumista ja jaloillani olemista. Kipua ei tule, jollen liiku, joten en liiku. Kuntoni on niin huono, että jo muutaman minuutin siivoaminen tai vastaava puuhailu aiheuttaa pyörtymisen tunteen, joka on hoidettava pois pysymällä hetki makuulla. Tätä en voi tehdä ulkona, joten en mene ulos ollenkaan.

Olin jo valmiiksi työtön (kouluttautunut ja kokenut kylläkin) noidannuolikierteen alkaessa, eikä ole toivoakaan päästä töihin tässä kunnossa. Lääkärin mukaan en tarvitse sairauslomaa, kun en ole töissäkään, ja olenhan minä työkykyinenkin, jos ei tätä noidannuolta lasketa. 

Jos minulla olisi paljon rahaa, ostaisin itselleni kuntoutuksen ja kuntoutuisin. Sen eteen en kuitenkaan voi tehdä muuta kuin lottorivin melkein joka viikko.

Vierailija
29/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMT-fysioterapeutti (ortopedinen manuaaliterapia).

Vierailija
30/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hurjaa, miten vaiva voi pitkittyä, kun ei saa apua. Ja miten eriarvoista hoito on, riippuen siitä onko työterveys. Työterveydessä motivaatio saada ihminen töihin on kova ja silloin näköjään saa helpommin kovaan kipuun apua. Ja mikä tärkeintä, fysioterapiaa useamman kerran. Ensimmäisellä kerrallaan vasta kartoitetaan tilanne ja katsotaan, mitä henkilö voisi itse tehdä. Sitten lähdetään kivun helpottaessa vahvistamaan tukilihaksia. En moiti tässä terveydenhuollon henkilökuntaa, he tekevät parhaansa. Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat apua kuntoutukseen!

Vierailija kirjoitti:

Minullla ei ole auttanut mikään, mitä on kokeiltu. Paljon mitään ei ole kyllä kokeiltukaan.

Kipu teki minusta lähes liikuntakyvyttömän moneksi päiväksi. Kun sain lisäksi kovan kuumeen toisesta syytä, paaritaksi vei minut päivystykseen, josta sain mukaani kaksi Panacod-tablettia. Koska en pystynyt liikkumaan, sain terveyskeskuslääkäriltä puhelimitse 20 tablettia lisää. Sitten olinkin kierteessä, jossa en päässyt lääkärille hakemaan kipulääkettä, koska kipu oli liian kova.

Pitkän ajan kuluttua onnistuin laahautumaan toiselle lääkärille, jota kiinnosti vain verenpaine, mutta sain sentään ison purkillisen Buranaa. Kerjäsin häneltä lähetteen fysioterapeutille. Terapeutti totesi, että asiakkaaseen ei voi koskea kivun vuoksi. Sain häneltä kuitenkin "purista polvia yhteen" -tyyppisiä jumppaohjeita.

Tätä on nyt jatkunut yli kolme vuotta. Osaan varoa kramppeja eli vältän istumista ja jaloillani olemista. Kipua ei tul

Vierailija
31/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kysynyt, voisitko saada kipupiikkiä ja sitten alkaisit kuntouttamaan itse pikkuhiljaa? Luulisi ettei se piikki olisi kovin kallis. 

Vierailija kirjoitti:

Tätä on nyt jatkunut yli kolme vuotta. Osaan varoa kramppeja eli vältän istumista ja jaloillani olemista. Kipua ei tul

Vierailija
32/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"oletko kysynyt, voisitko saada kipupiikkiä ja sitten alkaisit kuntouttamaan itse pikkuhiljaa? Luulisi ettei se piikki olisi kovin kallis."

Tämän palstan lainaukset ovat ihan holtittomia, mutta arvelen, että tämä kysymys koskee minun kirjoitustani, joka on nyt numero 28. Olen siis tuo kolme vuotta kärsinyt.

Lääkäreitä ei voisi vähempää kiinnostaa se, miten minut saataisiin kuntoon. Olen pyytänyt lihasrelaksanttipiikkiä (muistan, miten hienosti se toimi jännitysniskaan 30 vuotta sitten), mutta lääkärit eivät edes vastaa kysymykseen. Olen heille kuin ilmaa, vaikka olisin metrin päässä.

Vierailija
33/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, iskeekö sinulle heti noidannuoli, jos touhuat jotain? Vai ovatko lihakset vain niin heikossa kunnossa, että kipuilevat seisoessa tai kävellessä? Jos jälkimmäisempi, niin pystyisitkö sinä pikkuhiljaa vahvistamaan niitä? Esim. vesijuoksusta voisi olla apua. Tai ihan kotona aina seisoisit vähän pidempään ja tekisit pari jumppaliikettä. Kipu/jomotus ei kai ole itsessään niin paha merkki, tietysti noidannuolityyppinen kova kipu estää tehokkaasti treenin. Luulisi että lihakset alkaisivat pikkuhiljaa vahvistua ja kipu vähenisi. Näin kai ainakin esim. tehohoitopotilailla on pitkän makuun jälkeen. 

Vierailija
34/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myötätuntoa kaikille noidannuolesta ja kovista selkävaivoista kärsiville. Itselle iski tämä kaamea vaiva viikko sitten. Pahin terä on selätetty, mutta koko alaselkä jomottelee edelleen. Olen menossa ensi viikolla fyssarille, sitä odotan kovasti. Jomotus pahenee seistessä ja erityisesti istuessa, joten joudun olemaan paljon selällään. Jaloittelen kyllä vähän väliä ja yritän jumpata vähän. Teenkö väärin kun päivälläkin olen paljon selinmakuulla, silloin kun selkä väsyy ja jomottaa enemmän? 

Vierailija
35/63 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28, iskeekö sinulle heti noidannuoli, jos touhuat jotain? Vai ovatko lihakset vain niin heikossa kunnossa, että kipuilevat seisoessa tai kävellessä? Jos jälkimmäisempi, niin pystyisitkö sinä pikkuhiljaa vahvistamaan niitä? Esim. vesijuoksusta voisi olla apua. Tai ihan kotona aina seisoisit vähän pidempään ja tekisit pari jumppaliikettä. Kipu/jomotus ei kai ole itsessään niin paha merkki, tietysti noidannuolityyppinen kova kipu estää tehokkaasti treenin. Luulisi että lihakset alkaisivat pikkuhiljaa vahvistua ja kipu vähenisi. Näin kai ainakin esim. tehohoitopotilailla on pitkän makuun jälkeen. 

Keskustelupalstalaisiakin kiinnostaa enemmän kuin lääkäreitä. :D Kiitos.

Kipu tulee väistämättä istuessa, seistessä ja kävellessä. Muutamassa minuutissa koko alaselkä kangistuu lankuksi, sitten tulee pari pientä varoitusta, ja lopulta äkillinen kipu vie kyvyn liikkua. Hyvin hitaasti on yritettävä makuuasentoon (jalat ja pää samalle korkeudelle)  lähimmälle huonekalulle, mutta kipu on niin kova, että kurkusta tulee vain epämääräistä mölinää. Kipu vaikeuttaa hengittämistä, mikä puolestaan edistää pyörtymisen tunnetta. Jollen liiku milliäkään, kipu tuskin tuntuu. Seuraavana aamuna pystyn taas liikkumaan, mutta sama toistuu helposti ja poikkeuksetta ennen pitkää.

En pysty kulkemaan minnekään, koska lyhytkin taksimatka saa aikaan jonkinasteisen selkäkivun ja hengitysvaikeuksia. Kun siis pääsen perille, parhaassakin tapauksessa kuljen hyvin lyhyin askelin ja seiniin nojaten, eikä minuun voi koskeakaan. Tällaisista lähtökohdista on vaikea kuntoutua.

Vierailija
36/63 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, pahin tuskainen vihlonta on taittunut, mutta alaselkä on nyt kipeä molemminpuolin, katsoin kuvasta että suunnilleen SI-nivelen kohdilta. Heijastaa kipua nivusiin. Toiselta puolelta koko alaselkä on toki jäykkä, eikä kärsi tiettyjä liikkeitä. Kävin eilen fyssarilla ja siitä selkä provosoitui. Sain muutaman jumppaliikkeen. Kävin tänään vesijuoksemassa ja itse juoksi ei tuntunut pahentavan tilannetta. Selkäkipuilijat, kuuluuko tämän paranemisen olla aallottaista? Tuntuu että kevyt treeni ärsyttää, mutta pakko se on vahvistaa, kun muuten sama toistui varmasti. 

Vierailija
37/63 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman normaalia elämää vain kivusta huolimatta, jos kipu ei ylly ihan mahdottomaksi. 

Vierailija
38/63 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvitsin kipupiikin kankkuun päivystyksessä. Onneksi älysin taksia tilatessa pyytää mahdollisimman korkean auton, koska en olisi millään taipunut tavallisen henkilöauton kyytiin. Lääkäri käski mennä maaten ja kieriä puolelta toiselle ja nostella raajoja ja oli todella kyllästyneen näköinen, kun en mitenkään kyennyt kivulta kuin istumaan potilassängyn reunalle. Hän sitten auttoi minut makuuasentoon mutta en pystynyt kierimään. Hänen piti kääntää minut, jotta sai sen perhanan piikin laitettua. 

Minun kohdallani kipu oli niin kova, että venähdyksen sattuessa meni taju, ja kun tulin takaisin tähän maailmaan, oksensin. Se oli suurin piirtein synnytyskipu potenssiin tuhat.

Kipupiikin lisäksi sain jotain särkylääkettä mutta en muista mitä se oli. Tuoteselosteessa luki, että käytetään myös mm. migreenin hoitoon. Kokeilin sitä kerran migreenin lähestyessä mutta ei siitä ainakaan minulle ollut mitään apua migreen

Minä olen aina saanut kipu- ja lihasrelaksanttipiikit seisaallaan, hieman siihen tutkimuspöytään nojaten.

Noidannuoleen ei auta muu kuin lihasrelaksantit, kipulääkkeet auttavat siihen kipuun, muttei ne "avaa" jumia.

Vierailija
39/63 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on antanut kipupiikit, päivystyksen lääkäri vai oletko käynyt muualla? Onko siitä kipupiikistä kuinka paljon apua?

Vierailija
40/63 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä liikunnasta saatte eniten apua noidannuolen kuntouttamisessa? Vesijuoksemassa olen käynyt, mutta kuinka pitkään uskaltaa esim. kävellä? Kävely tuntuu, mutta ei satu.