Työttömyysetuuden lapsikorotuksen poisto on Kelan päivärahaa saavan yhden lapsen vanhemman tulosta 13,57%
Kelan työttömyysetuutta saavalla yhden lapsen vanhemmalla on lisätty bruttona 116,80€/20 maksupäivää, eli vuodessa 1518,40€ etuuteen, ja nyt se poistuu maaliskuun jälkeen kokonaan.
Joku väittää ettei se ole iso juttu työttömän perheessä, mutta kun tulo on 20 maksupäivältä 744,20€ brutto, on siihen 116,80€ korotus iso asia. Nettona Kelan maksama työttömyysetuus on lapsikorotuksen kanssa 688,80€ tai hiukan enemmän jos saa veroprosenttia muutaman prosentin alennettua kun tekee muutosverokortin, mutta tuo on käytännössä minimi nyt, eli tuolla rahalla sinun oletetaan elättävän lapsi omalta osaltasi, ja tietysti itsesi, lapsilisä on yhdestä lapsesta 94,88€/kk.
Jos puolisosi on töissä, et saa asumistukea etkä toimeentulotukea, eli tuo raha, noin 700€ on se mitä tuloa sinä saat, millä osallistut perheesi talouteen. Kuulostaako siltä, että kun tuosta otetaan noin satanen pois nyt kun leikataan, että se on se juttu joka kannustaa ihmisen menemään töihin? Että kun saa 700€ niin ei viitsi mennä tienaamaan kokopäivätöihin vähintään 1500€, mutta kun saa vaan 600€ niin sitten saman tien menee töihin? Ja ihan kaikki voivat halutessaan tehdä niin?
Kenen mielestä tämä on reilua, sille lapselle? Sillä lapseltahan tässä otetaan pois. Rangaistaan lasta siitä että vanhempi ei ole töissä.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsista eikä koirista eikä kissoista makseta palkkaa eikä mummon hoidosta
Koirista ja kissoista ei kasva koskaan aikuista ihmistä. Lapsista kasvaa. Valtio haluaa tänne lisää aikuisia maksamaan veroja, joten siksi valtiolle on hyödyllistä tukea lapsiperheitä taloudellisesti. Se nimittäin lisää syntyvyyttä.
Lopettakaa satsaamiset koiriin ja kissoihin. Rahaa kuluu hirveät määrät ja on myös todettu tutkimuksissa, että lemmikki ei suinkaan lisää hyvinvointia vaan voi aiheuttaa ylimääräistä huolta ja stressiä. Kuvitelkaa tilanne, että itse sairastuu eikä voi ulkoiluttaa koiraa. Lomalle ei voi ottaa mukaan mutta kukaan ei halua ottaa hoidettavakseen muut kuin viralliset koirahoitolat. Lasku on satasia muutaman päivän hoidosta.
Tapasin hiljattain työkaverin ja miehensä pitkän tauon jälkeen. Molemmat ovat liki 80v ja sairauksia on paljon. Mies oli kaatunut ja murtumia lonkissa mut ne hoituu ajan kanssa. Vaimo käy ulkona Rollaattorin tukemana. Heillä on ollut koira kymmeniä vuosia. Kun edellinen kuoli ottivat aina uuden. Niin olivat taas tehneet kolme vuotta sitten ja nyt katuivat päätöstä. Heidänkin olisi pitänyt miettiä tarkemmin mitä voi olla tulossa kun ikääkin tulee lisää. Koira on sellasta lajia, että ei voi jättää yksin hetkeksikään. Alkaa kimeä haukkuminen.
Menkää töihin on iltaisin myös työpaikkoja itsekki paljon töitä tehneenä nyt yrittäjä ja on varallisuutta saa lomaakin viettää mut monet vuodet olen tehnyt siivousalan hommista lastenhoitoon ja olen vienyt omakotitaloalueella lappuja et jos lastenhoitoapua tarvitsee. Työkkärin kautta en ole löytänyt ikinä töitä mut se et kävin viemässä lappuja sain kun sainkin heti seuraavana päivänä jo töitä laiska keksii selityksiä hain niin kauan töitä et niitä sai jo nuorena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys pysyy alhaalla, koska lapsiin liittyvistä tuista leikataan.
No, ehkä ihan hyvä kuitenkin, koska tiedän muutamia työttömiä jotka tekee lapsia siksi, että tulisi paremmin rahaa. Sitten lapsilla kurjat olot.
Nyt ei enää työttömät tee lapsia saadakseen paremmin rahaa.
Ymmärrän kyllä lapsikorotuksen poiston idean. Nyt ei kannata hinnoitella itseään ulos työmarkkinoilta, jotta saa hoitaa lapsia kotona työttömyyskorvauksella niin kuin minä pari vuosikymmentä sitten tein. Kun laskin, paljonko reissutyöstä jäisi käteen matka- ja asumiskulujen ja lasten päivähoitomaksun jälkeen, piti esittää vähintään kaksinkertainen palkkatoivomus siihen verrattuna, mitä olisi ollut perheettömänä.
No ei ei ja ei. Jos pariskunta jossa kummatkin työttömiä, ovat olleet todennäköisesti jo TT tuen piirissä. Mitä tapahtuu: kun muut tuet pienenee, TT tuki kasvaa. Jos vain toinen työssä saattaa kirpaista, mutta jos siinäkin toisella pieni palkka ja lapsia useampi, saattaa TT tuki korvata jo pudotuksen.
Ja sille ketä jankkaa, että ei saa omistusasuntoon tukia, no lainasnn ei saa. Muihin kuluihin kyllä. Lainat vaan jäihin vuosiksi.
Tuo lapsilisä tuplana oli vaalitemppu ei muuta. Ihan naurettava moni luuli et se auttaa mut miten auttaa kun nämä perheet tuhlaa "eikö osata säästää pahan pvän varalle nyt mennään kohti lamaa olis ollu hyvä alkaa säästää jo 20v sitten onneksi itsellä säästöjä ei ole ns loinen yhteiskunnalle" vinkumassa milloin mitäkin ja aina töissä olen ollu tänäänkin kysyttiin töihin meillä hitosti työpaikkoja kun ihmiset itse kyselisi sitä arvostetaan kävelet vaikka jysk liikkeeseen kysyt onko töitä? Laita lappuja et kelpaa ne työt mitä osaat ja luettelet? Nyt pitää myös korkeasti koulutetun ottaa työ kun työ vastaan vaikka henkilökohtainenavustaja kaikki työt arvokkaita CV pitkä tauko ei hyvä juttu eli ansiosidonnaisen leikkaus olis voinu olla kovempi esim 100 pvää max hyvin hyvä työntekijä löytää töitä laiska ei löydä vaikka olis 1000pvää.
On niitä piilotöitä monet yrittäjät kiireisiä ettei ne edes viitsi vaivautua laittaa TE keskukseen työpaikkailmoitusta kun lähinnä moniongelmaisia työlle vaikeasti allergisia siellä itse löysin omaan firmaan kuntosalilta 2 työntekijää mahtava juttu ei tarvinnut kalja sieppoja haastatella. On nimittäin TE keskuksen kautta tullu ihan viinalta haisevia haastatteluun työpaikat menee niille jotka töitä haluaa tehdä 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy kyllä vähän sääliksi yhtä työtöntä pariskuntaa. Molemmat pitkäaikaistyöttömiä, lapsia 3. Jatkuvasti jossain roskalavalla halutaan ilmaiseksi kodin tavaraa, sisustusta ym...
Mihin ne sitä kodintavaraa ja sisustusta koko ajan tarvii? Olen laittanut kotini 15 vuotta sitten ja samoilla mennään...
Ei sitä jatkuvasti tarvitse, mutta jos oikein kauan kitkuttelee samoilla kalusteilla, saattaa olla tilanne jossa jo useampi huonekalu on ihan oikeasti tiensä päässä ja pitää uusia melkein koko kalustus.
Voi olla että 20v. vanha ruokapöytäkaluste hajoaa liitoksistaan tuoleja myöten, 20 v. vanha sänky eltaantuneen likainen ja 10 v. vanha sohva repeää liitoksistaan ja verhlilustaan. Ei se hienostelua ole silloin jos niitä kaikkia pitäisi uusia.
Kaikki eivät ole huonekalun entisöijä taidoiltaan ja kaikki huonekalut eivät kestä vaikka entisöidään.
Siksi onkin järkevämpää uusia pikkuhiljaa. Meillä uusimista ei hidastanut aina se seikka että ei olisi ollut mahdollista uusia mitään, mutta koska jos tietää asuvansa väliaika-asunnossa tai liian pienessä ei sitä sisustusta viitsi lähteä uusimaan. Tarkkaa mittahommaa nuo joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, töihin siitä tai uuniin!
Ookko nää kommunisti kun noin töitä ihannoit?
Ei, olen persu, paskapersu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se lapsen vanhempi voi mennä töihin, niin ei tarvi kitistä joistakin tukieuroista!
Jos voisi mennä töihin, niin todennäköisesti myös olisi jo töissä!
No silloin hankkii lääkärintodistuksen ja eläkepaperit. Jos ei voi mennä töihin, niin ei tarvitse koko työttömyysetuutta.
Niitä ei noin vain "hankita". Moni työkyvytön ei voi nykyisillä säännöillä saada työkyvyttömyyseläkettä, koska säännöissä oletetaan, että yksi sairaus tai vamma yksinään tekee hänet täysin työkyvyttömäksi. Jos sairauksia tai vammoja on useampi, jotka yhdessä aiheuttavat täyden työkyvyttömyyden, eläkettä ei ole mahdollista saada.
Tämä on totta ja johtanut siihen että jopa sänkyyn avustettava henkilö voidaan katsoa lain mukaan työkykyiseksi. Itsekin tulen olemaan valmistuttuani täsmätyökykyinen eli en voi tehdä kuin sitä työtä mihin valmistun. Lähes kaikki muu työ rajautuu pois vaikeiden fyysisten vammojen vuoksi ja voin vain toivoa että saan tulevalta alaltani töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsista eikä koirista eikä kissoista makseta palkkaa eikä mummon hoidosta
Koirista ja kissoista ei kasva koskaan aikuista ihmistä. Lapsista kasvaa. Valtio haluaa tänne lisää aikuisia maksamaan veroja, joten siksi valtiolle on hyödyllistä tukea lapsiperheitä taloudellisesti. Se nimittäin lisää syntyvyyttä.
Lopettakaa satsaamiset koiriin ja kissoihin. Rahaa kuluu hirveät määrät ja on myös todettu tutkimuksissa, että lemmikki ei suinkaan lisää hyvinvointia vaan voi aiheuttaa ylimääräistä huolta ja stressiä. Kuvitelkaa tilanne, että itse sairastuu eikä voi ulkoiluttaa koiraa. Lomalle ei voi ottaa mukaan mutta kukaan ei halua ottaa hoidettavakseen muut kuin viralliset koirahoitolat. Lasku on satasia muutaman päivän hoidosta. &nb
Muutama vuosi sitten näin tilaston, että Suomessa pelkästään koiriin käytetään 1,2miljardia euroa vuosittain. Siis yhteen eläinlajiin, mieti mikä raha määrä liittyy koko lemmikki-ja hyötyeläinbisnekseen. Millä aattelit korvata tämän rahamäärän mikä liikkuu taloudessa jos lemmikkejä ei olisi? Itselläni ei tällä hetkellä ole koiraa monen vuoden ja useamman sellaisen jälkeen. Säästettyä rahaa en käytä kansantalouden parantamiseen, shoppailusta en piittaa ja kotimaan matkailukin alkaa hetken päästä käymään tylsäksi, joten rahaa makaa enemmän tilillä ja jos johonkin käytän niin ulkomailla käymiseen.
Tosi usea sairaslomalla oleva nostaa työttömyysetuutta, koska kela ei periaatteesta päästä ketään eläkkeelle.
Näihin lapsikorotuksiin ja lapsilisiin tuloraja!!
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei oo niitä töitä?
Uuniin!
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus lisää lapsiperheköyhyyttä, lisää lasten pahoinvointia ja lisää nuorisorikollisuutta sekä katuväkivaltaa ja jengiytymistä. Kiitos, persut!
On se kumma, kun uhmiset valttavat tukien pienuutta ihan kuin olisi itsestään selvää, että niitä voi saada.
Pitää mennä töihin ja elättää sillä perheensä. Emme voi jatkuvasti elättää luusereita. Työn vieruksuksijoita on jo tarpeeksi.
Valitetaan, että ei kannata mennä töihin. Se on jotenkin aivan käsittämätöntä. Aina pitää mennä töihin
Vierailija kirjoitti:
Tuo lapsilisä tuplana oli vaalitemppu ei muuta. Ihan naurettava moni luuli et se auttaa mut miten auttaa kun nämä perheet tuhlaa "eikö osata säästää pahan pvän varalle nyt mennään kohti lamaa olis ollu hyvä alkaa säästää jo 20v sitten onneksi itsellä säästöjä ei ole ns loinen yhteiskunnalle" vinkumassa milloin mitäkin ja aina töissä olen ollu tänäänkin kysyttiin töihin meillä hitosti työpaikkoja kun ihmiset itse kyselisi sitä arvostetaan kävelet vaikka jysk liikkeeseen kysyt onko töitä? Laita lappuja et kelpaa ne työt mitä osaat ja luettelet? Nyt pitää myös korkeasti koulutetun ottaa työ kun työ vastaan vaikka henkilökohtainenavustaja kaikki työt arvokkaita CV pitkä tauko ei hyvä juttu eli ansiosidonnaisen leikkaus olis voinu olla kovempi esim 100 pvää max hyvin hyvä työntekijä löytää töitä laiska ei löydä vaikka olis 1000pvää.
Oletko koskaan kävellyt kysymään töitä jyskistä tai yhtään mistään? Jos olisit, sinulle olisi selvinnyt, että nauravat sinut pihalle. Toiseksi nykyisin ei mitään lappuja laitella vaan videoita netissä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin on iltaisin myös työpaikkoja itsekki paljon töitä tehneenä nyt yrittäjä ja on varallisuutta saa lomaakin viettää mut monet vuodet olen tehnyt siivousalan hommista lastenhoitoon ja olen vienyt omakotitaloalueella lappuja et jos lastenhoitoapua tarvitsee. Työkkärin kautta en ole löytänyt ikinä töitä mut se et kävin viemässä lappuja sain kun sainkin heti seuraavana päivänä jo töitä laiska keksii selityksiä hain niin kauan töitä et niitä sai jo nuorena
Tämä tapahtui joskus 1960-luvulla. Silloin keskikoulun käynyttä pyydettiin suoraan pankkiin töihin, kun oli tarpeeksi pätevä.
Nyt ei enää vuosikausiin ole mitään lappuja mihinkään viety vaan tehty hakemuksia netissä, monella eri tavalla.
Ihmekös ette töihin pääse. Itse pääsen joka kerta heti kun kierrän paikalliset kaupat yms. läpi ja käyn kysymässä töitä. Heti tärppää ja sitten sen jälkeen keskityn oman alan työnhakuun, tulee paljon enemmän rahaa kuin kotona oleskelusta.
Ongelma vain on se että liian moni nauttii kotona oleskelusta ja siksi tuet/sosiaaliturva pitäisi poistaa. Tarkoitus on tehdä töitä, ei loisia tai lomailla veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös ette töihin pääse. Itse pääsen joka kerta heti kun kierrän paikalliset kaupat yms. läpi ja käyn kysymässä töitä. Heti tärppää ja sitten sen jälkeen keskityn oman alan työnhakuun, tulee paljon enemmän rahaa kuin kotona oleskelusta.
Ongelma vain on se että liian moni nauttii kotona oleskelusta ja siksi tuet/sosiaaliturva pitäisi poistaa. Tarkoitus on tehdä töitä, ei loisia tai lomailla veronmaksajien piikkiin.
No minä taas en päässyt kun kävin paikan päällä kysymässä.
Haluan työntekijän maksaa kaikki sivukulut omasta palkasta suoraan eikö sivukuluja. Sivukuluja = palkka ainoa kulu. Vakuutukset myös saatava työntekijän palkasta. Se mitä jää palkasta kaiken jälkeen on se mitä työntekijä oikeasti ansaitsee.