Työttömyysetuuden lapsikorotuksen poisto on Kelan päivärahaa saavan yhden lapsen vanhemman tulosta 13,57%
Kelan työttömyysetuutta saavalla yhden lapsen vanhemmalla on lisätty bruttona 116,80€/20 maksupäivää, eli vuodessa 1518,40€ etuuteen, ja nyt se poistuu maaliskuun jälkeen kokonaan.
Joku väittää ettei se ole iso juttu työttömän perheessä, mutta kun tulo on 20 maksupäivältä 744,20€ brutto, on siihen 116,80€ korotus iso asia. Nettona Kelan maksama työttömyysetuus on lapsikorotuksen kanssa 688,80€ tai hiukan enemmän jos saa veroprosenttia muutaman prosentin alennettua kun tekee muutosverokortin, mutta tuo on käytännössä minimi nyt, eli tuolla rahalla sinun oletetaan elättävän lapsi omalta osaltasi, ja tietysti itsesi, lapsilisä on yhdestä lapsesta 94,88€/kk.
Jos puolisosi on töissä, et saa asumistukea etkä toimeentulotukea, eli tuo raha, noin 700€ on se mitä tuloa sinä saat, millä osallistut perheesi talouteen. Kuulostaako siltä, että kun tuosta otetaan noin satanen pois nyt kun leikataan, että se on se juttu joka kannustaa ihmisen menemään töihin? Että kun saa 700€ niin ei viitsi mennä tienaamaan kokopäivätöihin vähintään 1500€, mutta kun saa vaan 600€ niin sitten saman tien menee töihin? Ja ihan kaikki voivat halutessaan tehdä niin?
Kenen mielestä tämä on reilua, sille lapselle? Sillä lapseltahan tässä otetaan pois. Rangaistaan lasta siitä että vanhempi ei ole töissä.
Kommentit (264)
Syntyvyys pysyy alhaalla, koska lapsiin liittyvistä tuista leikataan.
No, ehkä ihan hyvä kuitenkin, koska tiedän muutamia työttömiä jotka tekee lapsia siksi, että tulisi paremmin rahaa. Sitten lapsilla kurjat olot.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule ajamaan asiaansa nämä asumistuen ja työttömyyskorvausten muutokset. Käy vain niin että aiemmin keikka- tai osa-aikatyötä tehneet jättävät työn kokonaan tekemättä saadakseen toimeentulotukea eli tulee vain enemmän kuluja, koska suurin osa keikka- tai osa-aikatyötä tekevistä ei voi tehdä kokoaikatyötä esimerkiksi terveyden, elämäntilanteen tai siitä syystä ettei ole eikä muutosten jälkeenkään kokoaikatyötä saa. Varsinkin hoiva- ja hoitoalaan, varhaiskasvatuksen ja opetuksen aloihin tulee vaikuttamaan negatiivisesti kun osa-aikaiset ja keikkalaiset vähentyvät eikä kokoaikaisiin työsuhteisiin joko saada ketään tai paikkoja ei ole edes mahdollista avata. Tulee kaatumaan koko sosiaali- ja terveysjärjestelmä näillä muutoksilla, että turha sitten itkeä kun näin käy. Oon itse yksi niistä joka poistuu hoitoalan reservistä kokonaan näiden muutosten takia siihen saakka kunnes elämäntilanne sallii kokoaikaisen vuorotyön tekemisen e
Niin samaa mieltä kanssasi. Itse 10 vuotta alalla ja nyt alkaa riittää. Opiskelupaikka uudelle alalle alkaa alkuvuodesta. Teen töitä nyt vakassa, hyvinvointialueelle en edes halua.
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä ihan hyvä kuitenkin, koska tiedän muutamia työttömiä jotka tekee lapsia siksi, että tulisi paremmin rahaa. Sitten lapsilla kurjat olot.
Meille eläkeläisille ei mitään haittaa.
Tehän siitä kärsitte. On jo paineita nostaa eläkemaksuja ja ne nousevat mitä vähemmän on maksajia, pahimmassa tapauksessa joku joutuu maksamaan kaikkien eläkeläisten eläkkeet.
- J 75
Vierailija kirjoitti:
miksi siitä pitäs rangaista meitä MEITÄ muita jos se lapsen vanhempi ei ole töissä?
Kai tiedät, että ansiosidonnaisista ja työttömyyskorvauksista maksetaan myös veroja? Mitäs jos se vanhempi on töissä, mutta saa soviteltua päivärahaa? Jos kokopäivätyötä ei ole tarjolla? Mitä sitten pitäisi mielestäsi tehdä?
Mulla 3 lasta ja haaveilen aina, että haluan 5 lasta. Me olemme molemmat työssäkäyviä vanhempia ja siltikin tulleet siihen tulokseen, että kolmen lapsen elatus on jo paljon rahaa. Ei tämä yhteiskunta kannusta suurperheen perustamiseen. Aikaisin pitäisi lapset laittaa hoitoon ja palata töihin kun lapsi on vielä vauva.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 lasta ja haaveilen aina, että haluan 5 lasta. Me olemme molemmat työssäkäyviä vanhempia ja siltikin tulleet siihen tulokseen, että kolmen lapsen elatus on jo paljon rahaa. Ei tämä yhteiskunta kannusta suurperheen perustamiseen. Aikaisin pitäisi lapset laittaa hoitoon ja palata töihin kun lapsi on vielä vauva.
Näin se menee. Enemmistö asian hoksannut jos syntyvyyttä katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsista eikä koirista eikä kissoista makseta palkkaa eikä mummon hoidosta
Koirista ja kissoista ei kasva koskaan aikuista ihmistä. Lapsista kasvaa. Valtio haluaa tänne lisää aikuisia maksamaan veroja, joten siksi valtiolle on hyödyllistä tukea lapsiperheitä taloudellisesti. Se nimittäin lisää syntyvyyttä.
Että mua voiki sapettaa te lapsiperheelliset jotka setelin kiiltokuvat silmisä aina kitisemäsä jokasta euroa itelle yhteiskunnan maksamana.. Miks pitää v%ttu vie lisääntyä jos ei oo vara ite sitä kersaa kasvattaa?? Suomesa tuetaan lapsiperheitä ihan riittävästi mut ku eihän teille mikään koskaan riitä. Aina pitäs vaan saada lisää rahaa muilta. Vinkuti vinkuti, uliuli, valivali!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsista eikä koirista eikä kissoista makseta palkkaa eikä mummon hoidosta
Koirista ja kissoista ei kasva koskaan aikuista ihmistä. Lapsista kasvaa. Valtio haluaa tänne lisää aikuisia maksamaan veroja, joten siksi valtiolle on hyödyllistä tukea lapsiperheitä taloudellisesti. Se nimittäin lisää syntyvyyttä.
Ei näytä toimivan, syntyvyys laskee vuosi vuodelta. Eli sen tukemisen on loputtava.
Kun on tehnyt tusinan lapsia.Eikä päivääkään tehnyt töitä.Ja on auto ja lapsille ostaa vaatteet ruuan maksaa vuokran ja sähkön ym.Eikä ole päivääkään tehnyt töitä.Kuka nämä silloin on maksanut Vuokran autokulut såhkön terveys hoidot ruuan ym.Ei päivääkään töissä Eli Kela tuilla eletään Eli Yhteiskunta elättää.Siksi pitää mennä ja tehdä työ kannattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Että mua voiki sapettaa te lapsiperheelliset jotka setelin kiiltokuvat silmisä aina kitisemäsä jokasta euroa itelle yhteiskunnan maksamana.. Miks pitää v%ttu vie lisääntyä jos ei oo vara ite sitä kersaa kasvattaa?? Suomesa tuetaan lapsiperheitä ihan riittävästi mut ku eihän teille mikään koskaan riitä. Aina pitäs vaan saada lisää rahaa muilta. Vinkuti vinkuti, uliuli, valivali!
Joskus elämässä tapahtuu itsestä riippumattomia asioita lasten jo synnyttyä eikä vakuutukset korvaa kaikkea, on sairastumisia lapsen tai vanhemman, konkursseja, avioeroja, töiden loppumista alalla. Erikseen tietenkin se vähemmistö joka elämänhallinnan puutteen vuoksi saattaa lapset yhteiskunnan elätettäviksi, mutta tämä on todella vähemmistö ja näidenkin lasten tukeminen kasvaakseen kelvollisiksi veronmaksajiksi on yhteiskunnan kannalta kannattavampaa kuin ajamisensa näköalattomiksi nuoriksi ja aikuisiksi lapsiperheköyhyyden pahentamisella. Huono säästökohde lapset ovat katsoi asiaa miltä kannalta vain, edes tulevan työvoiman mikäli sellaiseen on yhteiskunnalla toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa jättää yhteiskunnalle kasvatettavaksi ja nosta itse kytkintä. Siinähän maksatte kaiken mahdollisen ja se ei teille tule olemaan halpaa. Lähden itse lomailemaan eli pitäkää hauskaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille eläkeläisille ei mitään haittaa.
Tehän siitä kärsitte. On jo paineita nostaa eläkemaksuja ja ne nousevat mitä vähemmän on maksajia, pahimmassa tapauksessa joku joutuu maksamaan kaikkien eläkeläisten eläkkeet.
- J 75
Käytännössä käy niin, että ansiosidonnaisista eläkkeistä juodutaan luopumaan, koska niihin ei enää ole varaa. Eli jokainen saa kansaneläkkeen. Sen taso voikin sitten olla pieni, jos ei työssäkäyvillä ole varaa maksaa enempää.
Eräs köyhä 4 lapsen äiti valitteli, kun ei tänä vuonna maksettu lapsilisiä tuplana...
Totesin itsekin, että tällä hallituksen kaudella on parempi olla opiskelija kuin työtön. Saan lapsikorotusta opintotukeeni ja lisäksi teen osa-aikatyötä. Parempi yhtälö kuin pelkkä osa-aikatyö.
Töihin tässä joutuu. En ole ainoa vanhempi, jonka on pakko näin todeta.
Ymmärsi se omakin ystävä viimein, että uuden kakaran tekeminen ei ole vaihtoehto...
Onko kaikille tarjolla työpaikkoja.Ei ole!
Joku käskee HANKKIA lääkäriltä eläkepaperit! Siis sullako on tiedossa lääkäri joka tosta vaan myy eläkepapereita , sillä sanomasi hankkiminen tarkoittaa ja kuulostaa että eläkkeen voi käydä ostamassa joltain eläkelääkäriltä. Voi pyhä kateus yksinkertaisuus teitä. Itse olen jo ansaitsemallani työeläkkeellä niin että sama miten kukakin elää mutta kateus toisia kohtaan ..ei kiitos.
Ei tule ajamaan asiaansa nämä asumistuen ja työttömyyskorvausten muutokset. Käy vain niin että aiemmin keikka- tai osa-aikatyötä tehneet jättävät työn kokonaan tekemättä saadakseen toimeentulotukea eli tulee vain enemmän kuluja, koska suurin osa keikka- tai osa-aikatyötä tekevistä ei voi tehdä kokoaikatyötä esimerkiksi terveyden, elämäntilanteen tai siitä syystä ettei ole eikä muutosten jälkeenkään kokoaikatyötä saa. Varsinkin hoiva- ja hoitoalaan, varhaiskasvatuksen ja opetuksen aloihin tulee vaikuttamaan negatiivisesti kun osa-aikaiset ja keikkalaiset vähentyvät eikä kokoaikaisiin työsuhteisiin joko saada ketään tai paikkoja ei ole edes mahdollista avata. Tulee kaatumaan koko sosiaali- ja terveysjärjestelmä näillä muutoksilla, että turha sitten itkeä kun näin käy. Oon itse yksi niistä joka poistuu hoitoalan reservistä kokonaan näiden muutosten takia siihen saakka kunnes elämäntilanne sallii kokoaikaisen vuorotyön tekemisen eli vasta viiden vuoden kuluttua. Mielelläni olisin ollut esimerkiksi kotihoidon käytettävissä edes osa-aikaisesti sen ajan, mutta maaliskuun jälkeen se on mahdotonta mikäli en kodittomaksi halua jäädä.