Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyysetuuden lapsikorotuksen poisto on Kelan päivärahaa saavan yhden lapsen vanhemman tulosta 13,57%

Vierailija
30.12.2023 |

Kelan työttömyysetuutta saavalla yhden lapsen vanhemmalla on lisätty bruttona 116,80€/20 maksupäivää, eli vuodessa 1518,40€ etuuteen, ja nyt se poistuu maaliskuun jälkeen kokonaan.

Joku väittää ettei se ole iso juttu työttömän perheessä, mutta kun tulo on 20 maksupäivältä 744,20€ brutto, on siihen 116,80€ korotus iso asia. Nettona Kelan maksama työttömyysetuus on lapsikorotuksen kanssa 688,80€ tai hiukan enemmän jos saa veroprosenttia muutaman prosentin alennettua kun tekee muutosverokortin, mutta tuo on käytännössä minimi nyt, eli tuolla rahalla sinun oletetaan elättävän lapsi omalta osaltasi, ja tietysti itsesi, lapsilisä on yhdestä lapsesta 94,88€/kk.

Jos puolisosi on töissä, et saa asumistukea etkä toimeentulotukea, eli tuo raha, noin 700€ on se mitä tuloa sinä saat, millä osallistut perheesi talouteen. Kuulostaako siltä, että kun tuosta otetaan noin satanen pois nyt kun leikataan, että se on se juttu joka kannustaa ihmisen menemään töihin? Että kun saa 700€ niin ei viitsi mennä tienaamaan kokopäivätöihin vähintään 1500€, mutta kun saa vaan 600€ niin sitten saman tien menee töihin? Ja ihan kaikki voivat halutessaan tehdä niin?

Kenen mielestä tämä on reilua, sille lapselle? Sillä lapseltahan tässä otetaan pois. Rangaistaan lasta siitä että vanhempi ei ole töissä.

Kommentit (264)

Vierailija
201/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmekös ette töihin pääse. Itse pääsen joka kerta heti kun kierrän paikalliset kaupat yms. läpi ja käyn kysymässä töitä. Heti tärppää ja sitten sen jälkeen keskityn oman alan työnhakuun, tulee paljon enemmän rahaa kuin kotona oleskelusta.

Ongelma vain on se että liian moni nauttii kotona oleskelusta ja siksi tuet/sosiaaliturva pitäisi poistaa. Tarkoitus on tehdä töitä, ei loisia tai lomailla veronmaksajien piikkiin.

No minä taas en päässyt kun kävin paikan päällä kysymässä.

Et tuolla asenteella. Heti luovuttamassa. Joka paikka läpi plus lähiseutu, kyllä tärppää. 

Vierailija
202/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä tuethan on väliaikaisia, jos on tarkoitus maksimoida tuet ja lokkeilla, sitten ymmärrän että harmittaa, mutta eihän se työttömyystilanne ole ikuista, ei kai kukaan elämäänsä tukien varaan rakenna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nämä tuethan on väliaikaisia, jos on tarkoitus maksimoida tuet ja lokkeilla, sitten ymmärrän että harmittaa, mutta eihän se työttömyystilanne ole ikuista, ei kai kukaan elämäänsä tukien varaan rakenna?

Kyllä se ikävä kyllä monelle on ikuinen vaihtoehto. Jos työn palkka ei vastaa hakijan toiveita, työ ei ole mitä haluaa tehdä jne. niin ovat mieluummin tukien varassa.

Onneksi tähän tulee loppu lähitulevaisuudessa kun tuet poistuu. Asennevamma on yleisin työllistymisen estävä luonteenpiirre. 

Vierailija
204/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä rakentaa.täällä 40v äijjiä saatana eikä päivääkää ole töitä tehneet.kaupassa itki yks ku kalja koppa saman hintane kun työmarkkina tuki et koht näil tuilla ei pysty elämään.

Vierailija
205/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastiko täällä on niin vanhoja ihmisiä jotka luulevat että nykyään vaan mennään töihin??? Ja että kävelemällä sisään yritykseen kysymään töitä niitä löytyisi?? Ei kuulkaa vanhukset toimi nykyään näin. Siihen aikaan kun te joskus 50v sitten elelitte elämäänne varmaan pääsikin kysymällä töihin mutta nykyään ihan oikeasti näin ei ole. Harvaan paikkaan pääsee ilman koulutusta ja kokemusta eikä yrityksillä ole aikaa kouluttaa ihmisiä. No ehkä me nuoremmat ymmärrämme asian paremmin kuin te joista aika on jo ajanut ohi. Ajat ja käsitykset muuttuvat sitä mukaa kun teistä aika jättää eli aika hitaasti.

Vierailija
206/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan oikeastiko täällä on niin vanhoja ihmisiä jotka luulevat että nykyään vaan mennään töihin??? Ja että kävelemällä sisään yritykseen kysymään töitä niitä löytyisi?? Ei kuulkaa vanhukset toimi nykyään näin. Siihen aikaan kun te joskus 50v sitten elelitte elämäänne varmaan pääsikin kysymällä töihin mutta nykyään ihan oikeasti näin ei ole. Harvaan paikkaan pääsee ilman koulutusta ja kokemusta eikä yrityksillä ole aikaa kouluttaa ihmisiä. No ehkä me nuoremmat ymmärrämme asian paremmin kuin te joista aika on jo ajanut ohi. Ajat ja käsitykset muuttuvat sitä mukaa kun teistä aika jättää eli aika hitaasti.

Olen 25v, mies. 

Töitä olen tähän päivään saakka saanut kävelemällä tehtaaseen, kauppaan yms ja kysynyt töitä. Toki olen hakenutkin mutta siinä ei erotu joukosta.

Alan töitä tehnyt tai ihan mitä töitä sattuu saamaan. Kokemusta ei ole eikä koulutusta ennen kuin töihin pääsin, asenne ratkaisee paitsi töihin joihin on Suomessa pakko olla koulutus. Mutta muita töitä voi jokainen tehdä kunnes löytää ihannetyönsä.

Myös soittanut mutta paras tulos tulee kun menee paikanpäälle.

En tiedä mistä tuo ennakkoluulo kumpuaa ettei töihin pääse kun käy kasvotusten kysymässä. Sama pätee että pitäisi olla 30v työkokemus ja toimia orjana.

Kaikki vain tekosyitä ja syitä joilla voi olla tukien varassa.

Vierailija
207/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työntekijän palkasta on varaa eläkemaksuja korottaa mikäli työttömältåkin lähtee lapsikorotukset. 

Vierailija
208/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, mies. 

Töitä olen tähän päivään saakka saanut kävelemällä tehtaaseen, kauppaan yms ja kysynyt töitä. Toki olen hakenutkin mutta siinä ei erotu joukosta.

Alan töitä tehnyt tai ihan mitä töitä sattuu saama

Jotenkin en usko sinua. Yhteenkään tehtaaseen en ole päässyt vain kävelemällä sisään. Kaupoissa joissa olen käynyt kysymässä ei yleensä ole työhönottaja tai asiasta päättävä paikalla. Julkiselle sektorille pitää ensin lähettää hakemus jos haluaa päästä edes haastatteluun. Sama muuten tehtaissa ja kaupoissa. Ja todellakin olen kokeillut suoraan kysymistä varmaan kymmenistä paikoista joten sillä perusteella voin väittää että keksit väitteesi.

Vierailija
209/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kun niitä ihannetöitä ei riitå kaikille. Osa porukasta joutuu tekemään koko elämänsä alipalkattua työtä jolla nykypäivänä ei yksin elä. 

Vierailija
210/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmekös ette töihin pääse. Itse pääsen joka kerta heti kun kierrän paikalliset kaupat yms. läpi ja käyn kysymässä töitä. Heti tärppää ja sitten sen jälkeen keskityn oman alan työnhakuun, tulee paljon enemmän rahaa kuin kotona oleskelusta.

Ongelma vain on se että liian moni nauttii kotona oleskelusta ja siksi tuet/sosiaaliturva pitäisi poistaa. Tarkoitus on tehdä töitä, ei loisia tai lomailla veronmaksajien piikkiin.

No minä taas en päässyt kun kävin paikan päällä kysymässä.

Et tuolla asenteella. Heti luovuttamassa. Joka paikka läpi plus lähiseutu, kyllä tärppää. 

Missä sanoin että olen luovuttanut? Olen käynyt monessa paikassa mihin olisi realistiset mahdollisuudet päästä mutta en pääse mihinkään. 

Vierailija
211/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllä pitäisi pystyä elämään. Nyt tukien leikkaamisella saadaan aikaan ryhmä jonka pitäisi ottaa työtä vastaan elää sillä tai ei. Työnantajan markkinat. 

Vierailija
212/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, mies. 

Ala

Ei tarvitse lähettää hakemuksia, joskus voivat sääntöjen takia vaatia mutta on jo lupaus työpaikasta ja haastattelut yms. sovittuna. 

Moni työnantaja on valmis perehdyttämään eli antamaan riittävän koulutuksen (2vko-6kk) koska koulutus ei takaa yhtään mitään. Koulutus ei opeta työelämää vaan teoriaa ja monesti teoria eroaa paljon käytännöstä (tehdas, myymälät jne), asenne ratkaisee tässä asiassa paljon. Työnantaja tietää että työntekijällä on asenne kunnossa kun hän oma-aloitteisesti käy kasvotusten kysymässä töitä. Näin monessa muussakin maassa toimitaan (USA, Saksa, Ranska jne.) 

Vierailija
213/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin piti tehdä koska houkuttelimme tänne paljon pienituloisia työntekijöitä, joilla isot perhekoot ja tulijat tajusivat, että perhekorototusten ansiosta niitä oikeita töitä ei tarvitsekaan tehdä. Tuilla pärjää nimittäin mainiosti ne, jotka eivät vaadi suomalaista elintasoa.

Vierailija
214/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25v, mies. 

Töitä olen tähän päivään saakka saanut kävelemällä tehtaaseen, kauppaan yms ja kysynyt töitä. Toki olen hake

Toimii varmasti monessa perustason palikkaduuneissa. En viitsi erikseen ryhmitellä missä koska saisin vihat päälleni jos mainitsisin muutaman. Joissakin töissä ei vain yksinkertaisesti selviä jos ei ole soveltuvaa koulutusta ja hyväksyttyjä näyttöjä.

Vierailija
215/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas "unohdetaan" mainita, että leikkaus voidaan kompensoida hakemalla toimeentulotukea. Aloittaja tietää sen aivan varmasti, mutta pakko vain haukkua nykyhallitusta.

Perusosa on yksihuoltajalle 669,99 euroa. Perusosa on rahamäärä joka jokaiselle pitää lain mukaan jäädä hyväksyttyjen menojen jälkeen. Esimerkiksi puhelinlasku ei ole hyväksytty meno.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Vierailija
216/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä väärä tapa luulla et joku tekee lapsia rahan takia. Se mitä niihin menee vaatteet,ruuat,harrastukset niin ei edes niiden tulo riitä kaikkea kattamaan kuukaudessa. En tiiä mistä tulee ihmisten oletus jonkun tekevän lapsia tuen takia 

Vierailija
217/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos koko töissäolo ei kiinnosta. Mitäs jos siellä ei viihdy, eikä jaksa 8 tunnin päiviä niinkuin minä. Silti tässä 25vuotta käyny vastentahtoaan töissä. Ihmiset ei tajua että me kuollaan. Ei tajuta sitä että kaikki aika ollaan töissä. 

Vierailija
218/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites jos koko töissäolo ei kiinnosta. Mitäs jos siellä ei viihdy, eikä jaksa 8 tunnin päiviä niinkuin minä. Silti tässä 25vuotta käyny vastentahtoaan töissä. Ihmiset ei tajua että me kuollaan. Ei tajuta sitä että kaikki aika ollaan töissä. 

Ei siinä mitään mutta sitten on hyvä että tuet poistuu. Mitä ajattelit sen jälkeen tehdä? Muistutan että rikollisuus on myös työntekoa vaikkakin laitonta. 

Eli se on poissa kuvioista koska töissäolo ei kiinnosta. Mitä siis teet?

Vierailija
219/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas "unohdetaan" mainita, että leikkaus voidaan kompensoida hakemalla toimeentulotukea. Aloittaja tietää sen aivan varmasti, mutta pakko vain haukkua nykyhallitusta.

Perusosa on yksihuoltajalle 669,99 euroa. Perusosa on rahamäärä joka jokaiselle pitää lain mukaan jäädä hyväksyttyjen menojen jälkeen. Esimerkiksi puhelinlasku ei ole hyväksytty meno.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Eikö ap puhunut perheellisistä eikä niinkään yksinhuoltajista. Ei meidän perhe ainakaan voi hakea toimeentulotukea vaikka kumpikaan aikuisista ei saisi senttiäkään rahaa yhtään mistään. Toimeentulotukea ei saa jos on yhtään varallisuutta ja meillä on esim osakkeita. Ei ole mitään tuollaista lakia että pitää jäädä niin ja niin paljon, se on täysin paskapuhetta tai koskee vain täysin varattomia ihmisiä. Johan meidät naurettaisiin pihalle jos mentäis esittämään että lain mukaan pitäisi jäädä näin paljon per hklö. 

Vierailija
220/264 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään mutta sitten on hyvä että tuet poistuu. Mitä ajattelit sen jälkeen tehdä? Muistutan että rikollisuus on myös työntekoa vaikkakin laitonta. 

Eli se on poissa kuvioista koska töissäolo ei kiinnosta. Mitä siis teet?

Ei tuet poistu yhtään mihinkään. Sinulla on nyt vakava pakkomielle yhteiskunnan tuista.