Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyysetuuden lapsikorotuksen poisto on Kelan päivärahaa saavan yhden lapsen vanhemman tulosta 13,57%

Vierailija
30.12.2023 |

Kelan työttömyysetuutta saavalla yhden lapsen vanhemmalla on lisätty bruttona 116,80€/20 maksupäivää, eli vuodessa 1518,40€ etuuteen, ja nyt se poistuu maaliskuun jälkeen kokonaan.

Joku väittää ettei se ole iso juttu työttömän perheessä, mutta kun tulo on 20 maksupäivältä 744,20€ brutto, on siihen 116,80€ korotus iso asia. Nettona Kelan maksama työttömyysetuus on lapsikorotuksen kanssa 688,80€ tai hiukan enemmän jos saa veroprosenttia muutaman prosentin alennettua kun tekee muutosverokortin, mutta tuo on käytännössä minimi nyt, eli tuolla rahalla sinun oletetaan elättävän lapsi omalta osaltasi, ja tietysti itsesi, lapsilisä on yhdestä lapsesta 94,88€/kk.

Jos puolisosi on töissä, et saa asumistukea etkä toimeentulotukea, eli tuo raha, noin 700€ on se mitä tuloa sinä saat, millä osallistut perheesi talouteen. Kuulostaako siltä, että kun tuosta otetaan noin satanen pois nyt kun leikataan, että se on se juttu joka kannustaa ihmisen menemään töihin? Että kun saa 700€ niin ei viitsi mennä tienaamaan kokopäivätöihin vähintään 1500€, mutta kun saa vaan 600€ niin sitten saman tien menee töihin? Ja ihan kaikki voivat halutessaan tehdä niin?

Kenen mielestä tämä on reilua, sille lapselle? Sillä lapseltahan tässä otetaan pois. Rangaistaan lasta siitä että vanhempi ei ole töissä.

Kommentit (264)

Vierailija
121/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en haluaisi olla enää työtön. Olin syksyllä 4 kk työtön töitä etsien. Nyt yht äkkiä palaset loksahtivat paikalleen ja sain työn. Huokaisen helpotuksesta, kun ei tarvitse stressata noiden tukien kanssa. 

Vierailija
122/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kun katsoo näitä idän ihmeitä ihan läheltä niin joka ikisessä perheessä on se neljä tai viisi kakaraa

eivät mene töihin miettilää kun jokainen kakara kasvaa ja tekee taas sen viisi kakaraa ja suomalaiset ei juuri ollenkaan...

Mun kaverilla 4 lasta ja aina puhuu, kuinka sais niin ja niin paljon lapsilisiä kun tekis vielä muutaman. Mun mielestä surullista miettiä vain jonkun tuen kautta isoa lapsimäärää. Perheessä kitkutellaan jatkuvasti ja lisää halutaan... Tykätään olla kotona. Ja kun työhön paluu koittaa, usein aletaan odottaa seuraavaa lasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikilla olisi töitä olisimme kommunistinen maa? Jokainen oikea kapitalisti ymmärtää että rakenteellinen työttömyys on välttämätöntä jotta kapitalismi toimisi. Se että meillä on sosiaaliturva vaikuttaa suoraan yhteiskuntarauhaan ja jos se poistettaisiin niin olisimme eurooppalaisittain todellinen kummajainen ja ainoa euroopan maa jolla ei olisi perusturvaa. Tämä taas lisää rikollisuutta ja väkivaltaa todella suuressa mittakaavassa ja lisää valtion kustannuksia. En tiedä millaisia oppeja kouluissa nykyään annetaan yhteiskunnan toiminnasta ja rakenteista kun iso osa ihmisiä elää tällaisissa harhoissa. Jos jokainen olisi töissä niin mitä luulette sen vaikuttavan talouteen? Olisiko silloin työntekijän markkinat jolloin jokainen kapitalisti joutuisi tinkimään omasta toimeentulostaan.

Taas te vasemmistolaiset uhkailette rikollisuudella. Suomalaisilla on moraali, emme ole venäläisiä. 

Vierailija
124/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä leikkauksia tehdään juuri siksi että aikuiset työkykyiset loppetaisi tuilla elämisen ja alkaisi mennä töihin. Tässä maassa on rahat ja veronmaksajat lopussa. Muutaman vuoden sisällä eläköityy suuret ikäryhmät ihmisiä. Nyt pitäisi vähän ryhdistäytyä. Ei tämä köyhä maa laiskoja pysty elättämään

Osaatko sinä yhtään matematiikkaa? Työpaikkoja on vain viidennekselle työttömistä, ihan kaikki piilotyöpaikatkin mukaan lukien, joten. Mihin laitat ne loput työttömät?

Ja ymmärrätkö sinä sitäkään, että työnantajat valitsee ne jotka palkkaa? Ja työnantajat ovat todella tarkkoja että pitää olla tietyt koulutukset ja tietty määrä tiettyä työkokemusta että palkkaavat, eli eivät palkkaa ketä tahansa. Joten, miten työtön pääsee töihin jos ei ole vaikka lääkkärin koulutusta kun haetaan lääkäriä?

Ja rahat eivät ole lopussa. Ny

Taitaa itselläsi nyt matikka ja ymmärrys  ontua. Ensinäkkin rikkaiden verohelpotus on 60 miljoonaa ja se maksaa itsensä todennäköisesti plussana takaisin niinkuin ruotsissakin kävi kun ruotsin demarit sen solidaarisuusveron alarajan nosti aikanaan. Vaikka se peruttaisiin niin sillä ei ole mitään vaikutusta ja se tarkoitaa että kokonaisvero nousee. Ensinnäkin meiltä loppuu maksajat mikäli ihmisiä ei ruveta laittaan töihin ja yritetä pitää niitä vähiäkin varrakaita ihmisiä täällä suomessa.

No otentaanpa esim. Hoitoala. Muutaman vuoden sisällä tarvitsemme 50 000 uutta hoitajaa. Siinä on aika monta työpaikka mahdollisuutta. Lisäksi kaikki ei julkaise ilmoituksia silti työpaikkoja on auki. Lisäksi yrittämiseen kannustaminen. Yrityksillä syntyy työpaikkoja.Sama juttu esim siivousala kärsii työvoimapulasta. Eli hoiva-avustaja ja lähihoitajakoulutusta oppisopimuksella lisäämään.

Vierailija
125/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tehdä sitä työtä mitä on tarjolla eikä vinkua niitten taidemaisterin papereiden kanssa. Maisteri oppii kyllä esim hoiva-avustajaksi. Luultavasti osaat myös hoitaa lapsia päiväkodissa tai toimia koulunkäynnin avustajana.

Opiskelen juuri sosionomiksi. Ilman sitä ei pääse mihinkään työhön jossa olen hyvä. En mene päiväkotiin vaikka siskoni on siellä vuosia ollut, olen omat lapseni hoitanut ja se saa riittää. Ja koulunkäynnin avustajan hommat ei myöskään ole minua varten, kun saan omani pois peruskoulusta, se saa riittää.

Pitääkö sitä oikeasti tuet poistaa että loppuu tuommoinen asenne? Asennevammaan on vain yksi lääke, tukien poisto. Sen jälkeen saat jatkaa vammailujasi mutta rahasi tule

Olen eri mutta miten mennään siivoamaan tai kauppaan kun ei oteta? Ymmärrätkö, ei palkata?????

Vierailija
126/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuilla eläjien pitäisi saada jotenkin hirveästi rahaa? Otetaan miten annetaan. 

Mitä vähemmän annetaan tyhjästä rahaa sen parempi. Aikuisen kuuluu tienata itse rahansa. Jos ei kelpaa niin uuni kuumaksi ja puhdistukset käyntiin.

Oma siskoni tekee osa-aikatyötä ja saa lisäksi työttömyystukea. Hän jatkuvasti puhuu, kuinka hän saisi saman rahan tekemättä mitään. Nämä jotka jankkaa tätä, niin en vain tajua. Haluavatko he oikeasti olla vain kotona tekemättä mitään? Samaan aikaan siskoni haaveilee omakotitalosta ym. Itse koin tänä vuonna työttömyyden joka kesti 5kk. Oli tosi raskasta henkisesti kun kaikki kyseli ym. Nyt helpottava olo, kun olen töissä. 

Vierailija
127/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä riittää leikattavaa, tämä on hyvä alku. Tukia tulee leikata niin paljon, että työnteko alkaa maistua.

Vierailija
128/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tehdä sitä työtä mitä on tarjolla eikä vinkua niitten taidemaisterin papereiden kanssa. Maisteri oppii kyllä esim hoiva-avustajaksi. Luultavasti osaat myös hoitaa lapsia päiväkodissa tai toimia koulunkäynnin avustajana.

Opiskelen juuri sosionomiksi. Ilman sitä ei pääse mihinkään työhön jossa olen hyvä. En mene päiväkotiin vaikka siskoni on siellä vuosia ollut, olen omat lapseni hoitanut ja se saa riittää. Ja koulunkäynnin avustajan hommat ei myöskään ole minua varten, kun saan omani pois peruskoulusta, se saa riittää.

Pitääkö sitä oikeasti tuet poistaa että loppuu tuommoinen asenne? Asennevammaan on vain yksi lääke, tukien poisto. Sen jälkeen saat jatkaa vammailujasi mutta rahasi tule

Jokainen pystyy siivoamaan? Voi kertoa että ei pysty.

Vierailija
129/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain opiskelupaikan, koska opintotukeen tulee lapsikorotus. Lisäksi teen töitä opintojen ohella. 

Vierailija
130/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se lapsen vanhempi voi mennä töihin, niin ei tarvi kitistä joistakin tukieuroista!

Jos voisi mennä töihin, niin todennäköisesti myös olisi jo töissä!

No silloin hankkii lääkärintodistuksen ja eläkepaperit. Jos ei voi mennä töihin, niin ei tarvitse koko työttömyysetuutta.

Niitä ei noin vain "hankita". Moni työkyvytön ei voi nykyisillä säännöillä saada työkyvyttömyyseläkettä, koska säännöissä oletetaan, että yksi sairaus tai vamma yksinään tekee hänet täysin työkyvyttömäksi. Jos sairauksia tai vammoja on useampi, jotka yhdessä aiheuttavat täyden työkyvyttömyyden, eläkettä ei ole mahdollista saada.

Vierailija
131/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sitä oikeasti tuet poistaa että loppuu tuommoinen asenne? Asennevammaan on vain yksi lääke, tukien poisto. Sen

Okei ajattellaan ettei tukia ole enää.

Sinulla on vaihtoehtona tehdä töitä tai kuolla nälkään. Töitä olisi siivousalalla. Et mene sinne koska et pysty eli valitset kuoleman? Ymmärsinkö oikein?

Vierailija
132/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sitä oikeasti tuet poistaa että loppuu tuommoinen asenne? As

Kyllä koska kuolisin jos joutuisin siivoamaan 8h päivässä. 

Vierailija
133/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikilla olisi töitä olisimme kommunistinen maa? Jokainen oikea kapitalisti ymmärtää että rakenteellinen työttömyys on välttämätöntä jotta kapitalismi toimisi. Se että meillä on sosiaaliturva vaikuttaa suoraan yhteiskuntarauhaan ja jos se poistettaisiin niin olisimme eurooppalaisittain todellinen kummajainen ja ainoa euroopan maa jolla ei olisi perusturvaa. Tämä taas lisää rikollisuutta ja väkivaltaa todella suuressa mittakaavassa ja lisää valtion kustannuksia. En tiedä millaisia oppeja kouluissa nykyään annetaan yhteiskunnan toiminnasta ja rakenteista kun iso osa ihmisiä elää tällaisissa harhoissa. Jos jokainen olisi töissä niin mitä luulette sen vaikuttavan talouteen? Olisiko silloin työntekijän markkinat jolloin jokainen kapitalisti joutuisi tinkimään omasta toimeentulostaan.

Taas te vasemmistolaiset uhkailette rikollisuudella. Suomalaisilla on moraali, emme ole ve

Miten on mahdollista että tuntematta minua tai ajatusmaailmaani kykenet nimittelemään minua vasemmistolaiseksi? En viitannut mitenkään poliittiseen ajatusmaailmaani vaan ihan faktoihin joilla tämä maa toimii. Kapitalistina olisin huolissani täystyöllisyydestä ja vasemmistolaisena olisin huolissani hyvinvointivaltion tulevaisuudesta. Ymmärrätkö että asioita voi tarkastella ilman poliittista vakaumusta?

Vierailija
134/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sitä oikeasti tuet poistaa että loppuu tuommoinen asenne? As

Tietenkin siivoaisin jos töitä olisi pakko ottaa vastaan.

Se etten pystynyt aikaisemmin johtui koska mielummin olen kotona tukien varassa kuin siivoaisin oksennuksia. 

Vierailija
135/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on useampi kuin yksi lapsi? Onko lapsikorotus silloin enemmän?

Lapsikorotus maksetaan jokaisesta lapsesta erikseen. Eli kun on useampi lapsi, rahaa tulee enemmän.

Vierailija
136/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sitä oike

Sitten kuolema on vaihtoehto! Jos ei eläkkeelle pääse niin kuolema on ainoa vaihtoehto. Jatkossa töitä tehdään tai eletään sillan alla.

Vierailija
137/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni kohdalla lapsikorotuksen loppuminen tiputtaa ttulotuelle. Olen 50 vuotias ja työkyvyn arvioinnin perusteella kykenen kevyehköön työhön mutta ikärasismi tulee vastaan. Työhaluja on muttei minua palkata. Tämä ei säästä valtiota yhtään kun menetetyt tulee myöntää ttulotukena. 

Vierailija
138/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuus on kasvattaa omat lapset. Lapsettomana mieluusti ottaisin esim.veroalennuksen kun talouteni ei käytä verorahoin kerättyjä palveluja niin paljon kuin lapselliset. Muutenkin tuloverot alas ja vastuuta omasta elämästä.

Katsot asiaa aivan nurinpäin. Verot menevät lapsen hyväksi, eivät hänen vanhempiensa. Olet itsekin saanut samat edut ollessasi lapsi.

Vierailija
139/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen juuri sosionomiksi. Ilman sitä ei pääse mihinkään työhön jossa olen hyvä. En mene päiväkotiin vaikka siskoni on siellä vuosia ollut, olen omat lapseni hoitanut ja se saa riittää. Ja koulunkäynnin avustajan hommat ei myöskään ole minua varten, kun saan omani pois peruskoulusta, se saa riitt

No onneksi sinä et päätä näistä asioista.

Vierailija
140/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On menossa sairaaksi yhteiskunnan tilanne. Kamalaa vastakkainasettelua. On vain ajan kysymys kun sisällissota alkaa...