Hyviä Ärsyttävä ilmiö: julkkikset, jotka mainostavat alkoholiongelmaansa, vaikka heillä ei alkoholiongelmaa ole.
Jälleen oli Hesarissa uusi kolumni aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009915870.html
Itselläni on oikeasti alkoholiongelma ja taistelu asian kanssa on päivittäistä, vaikka raittiina olen jo 4 kuukautta ollutkin. Siksi jotenkin suunnattomasti nyppii nämä ihmiset, jotka kovaan ääneen toitottavat alkoholiongelmaansa, jos muutamana iltana viikossa pari annosta ottavat. Nämä ihmiset eivät nimittäin voi oikeasti ymmärtää mitään siitä taistelusta, jota me oikeat alkoholistit käymme.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla alkoholiongelma"oikein", jotta voi olla alkoholiongelma?
No ainakaan minun mielestä kolumnistin nauttimat pari annosta muutaman kerran viikossa ei millään muotoa voi täyttää alkoholiongelman määritelmää.
Voisiko olla niin, että onnekas ihminen pystyy tunnistamaan ongelmansa ennen kuin se ns. lähtee käsistä?
Olen itse ihan aidon ja oikean alkoholistin vaimo ja kyllä minua ärsyttää myös nämä kirjoitukset erittäin paljon. Toimittajalla ei selvästikään ole minkäänlaista kosketusta oikeaan alkoholiongelmaan ja siihen, millaista helvettiä se ihmisen elämästä voi tehdä.
Aina löytyy se, jolla on asiat huonommin.
Yhtä hyvin voidaan sanoa, että et ole alkoholisti, jos et ole rapajuoppo joka on ollut vuosikaudet näkemättä selvää päivää ja juo sen pullon tai kaksi viinaa joka päivä. Vetää käsidesit ja pimeää pirtua ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosilta muistan ainakin puolenkymmentä julkkista, jotka ovat ilmoittaneet raitistuneensa ja olevansa entisiä alkoholisteja. Ja heillä kaikilla annosmäärät ovat olleet juurikin ehkä sen kymmenen viikossa.
10 annosta viikossa, ei j u m a l a u t a. Mulla on kaveri jolla on oikea alkoholiongelma, hänen annosmäärät on ~25 olutta päivässä. :D
Tuollaista todistaessa varmasti määrät kuulostaa naurettavilta, mutta ei ongelma tule vain määrästä, vaan siitä onko se ihmiselle ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen alkoholiannosta viikossa jatkuvana kulutuksena on kyllä selkeästi päihdeongelma.
Ei ole, mikäli terveysviranomaisten suosituksia on uskominen.
Kohtalaisen riskin taso on naisella 7 annosta / vk tai 2 annosta päivittäin, mutta hyvä huomioida, että vaikka henkilö joisi vähemmän, mutta juominen on säännöllistä, niin se ei tarkoita, ettei päihdeongelmaa voi olla.
Kohtuullinen käyttö ei ikinä ole päivittäistä ja vain harvoin viikottaista. Alkoholinkäytölle ei juurikin terveyssuositusten mukaan voi asettaa turvarajaa, koska kyseessä on koukuttava päihde.
Eihän Friman edes väitä olevansa alkoholisti. Kirjoittaa että on "jonkinlainen alkoholiongelma". Se on eri asia.
Alkoholisti juo elääkseen ja elää juodakseen.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava ilmiö. Sen sijaan äärimmäisen hienoa on se, että Suomessa puhutaan nykyisin paljon ns. valkokaulusalkoholisteista, joiden alkoholismia kukaan ulkopuolinen ei edes huomaa. Heitä on Suomessa vähintäänkin kymmeniä tuhansia (allekirjoittanut mukaanlukien). Ihminen nimittäin oikeasti voi saada toleranssissa alkoholiin sitä vuosikausia kuluttamalla sille asteelle, että kymmenen annosta päivässä ei tunnu enää missään eikä suuremmin vaikuta työtehoon, perhe-elämään tms. Se on tavallaan pelottavaa.
Näin on. Itselläni ei pullo viiniä kerralla tunnu enää missään. Eikä aikuinen lapseni tai puolisoni edes huomannut kun yksi ilta olin juonut pullon viiniä heti aiemmin itsekseni. Juteltiin siinä niitä näitä, keiteltiin teet ja mentiin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen määritelköön alkoholiongelmansa minun puolesta itse, mutta se, että nämä muutaman viikkoannoksen "alkoholistit" tulevat antamaan neuvoja oikeille alkoholisteille esim. raitistumisessa on kyllä täysin sietämätöntä. Yhtä sietämätöntä kuin se, että rikas tulee köyhälle kertomaan säästövinkkejä.
Tämä oli minusta toistaiseksi tärkein tämän ketjun viesti. Mitä enemmän Suomessa on raittiita ihmisiä, sen parempi. Ja Toimittaja saa määritellä toki itsensä alkoholistiksi kunhan ymmärtää, että hänellä ei ole sairautta, josta paraneminen vaatii lukemattomilta suomalaisilta päivittäisiä ponnisteluja ja valtaisaa itsekuria vielä vuosikausia raitistumisen jälkeen. Hän ei selvästikään tästä tiedä mitään ja olisi äärimmäisen ylimielistä rinnastaa itsensä heihin, jotka tätä kamppailua käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onkohan asia noin mustavalkoinen? Että pitää ryypätä täysillä, ennen kuin se lasketaan ongelmaksi?
Tuli mieleen masennukseen vertaaminen, sitäkin on eritasoisia. Voiko vakavasti masentunut sanoa lievemmin masentuneelle, ettei sillä oo oikeaa masennusta?
Minusta lievästi masentunut ei missään nimessä voi asettaa itseään samaan tilanteeseen vaikeasti masentuneen kanssa, koska hänen kokemuksensa ko. sairauden kanssa on täysin erilaiset.
Ihmisten kokemuksethan on aina yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuten pitää olla oikea ja puhdas vegaani että voi sanoa Im vegan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosilta muistan ainakin puolenkymmentä julkkista, jotka ovat ilmoittaneet raitistuneensa ja olevansa entisiä alkoholisteja. Ja heillä kaikilla annosmäärät ovat olleet juurikin ehkä sen kymmenen viikossa.
10 annosta viikossa, ei j u m a l a u t a. Mulla on kaveri jolla on oikea alkoholiongelma, hänen annosmäärät on ~25 olutta päivässä. :D
En aina ihan ymmärrä, miksi Suomessa pitää olla kilpailu siitä, että kenellä menee huonoiten. Esim. Henkilö on amputoitu, jos häneltä on amputoitu peukku vs jos häneltä on amputoitu molemmat kädet. Kyllähän kaikki tajuavat, että se molemmat kätensä menettänyt on huonommilla eväillä matkassa, mutta kyllä tämän peukkunsa menettäneen on myös oikeus puhua siitä, kuinka vittumaista on elää ilman peukkua.
Onko ap siis jonkinlainen sertifioitu juoppo?
Jokainen ihminen, joka myöntää alkoholin olevan itselleen ongelma, on oikeassa, ja ainut asiantuntija omalla kohdallaan.
Ettekö te takia että tuo oli yksi uhriutumisen muoto? Olen erityinen naistoimittaja ja uhriudun kaikkien edessä.
Itse huvittaa suunnattomasti kun joku selittää jostain viinin lipittelystä. Ettäkö oikein monta lasia tai jopa pullo mennyt iltaisin, hui kamala. 😂 Nämä tyypit larppaa muka alkoholistia ja keräävät huomiota ymmärtämättä todellisesta alkoholismista yhtään mitään.
Helppo se on kertoa ongelmasta jota ei ole eikä sellainen uhkaa pilata tulevaisuutta.
Sellaiset joilla on tuollainen ongelma, harvemmin edes itse myöntävät tuota ongelmaa saati että alkaisivat julkisuudessa asiasta kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onkohan asia noin mustavalkoinen? Että pitää ryypätä täysillä, ennen kuin se lasketaan ongelmaksi?
Tuli mieleen masennukseen vertaaminen, sitäkin on eritasoisia. Voiko vakavasti masentunut sanoa lievemmin masentuneelle, ettei sillä oo oikeaa masennusta?
Minusta lievästi masentunut ei missään nimessä voi asettaa itseään samaan tilanteeseen vaikeasti masentuneen kanssa, koska hänen kokemuksensa ko. sairauden kanssa on täysin erilaiset.
Ihmisten kokemuksethan on aina yksilöllisiä.
Oikeampi on väittää että kokemuksemme ovat universaaleja ja yhteisiä sillä olemme kaikki ihmisiä emmekä esim humanoideja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan minun mielestä kolumnistin nauttimat pari annosta muutaman kerran viikossa ei millään muotoa voi täyttää alkoholiongelman määritelmää.
Voisiko olla niin, että onnekas ihminen pystyy tunnistamaan ongelmansa ennen kuin se ns. lähtee käsistä?
Älykäs ihminen tunnistaa ongelman ennenkuin on puliukkona sillan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen määritelköön alkoholiongelmansa minun puolesta itse, mutta se, että nämä muutaman viikkoannoksen "alkoholistit" tulevat antamaan neuvoja oikeille alkoholisteille esim. raitistumisessa on kyllä täysin sietämätöntä. Yhtä sietämätöntä kuin se, että rikas tulee köyhälle kertomaan säästövinkkejä.
Tämä oli minusta toistaiseksi tärkein tämän ketjun viesti. Mitä enemmän Suomessa on raittiita ihmisiä, sen parempi. Ja Toimittaja saa määritellä toki itsensä alkoholistiksi kunhan ymmärtää, että hänellä ei ole sairautta, josta paraneminen vaatii lukemattomilta suomalaisilta päivittäisiä ponnisteluja ja valtaisaa itsekuria vielä vuosikausia raitistumisen jälkeen. Hän ei selvästikään tästä tiedä mitään ja olisi äärimmäisen ylimielistä rinnastaa itsensä heihin, jotka tätä kamppailua käyvät.
Ei missään vaiheessa rinnastakaan. Friman ei edes väitä olevansa alkoholisti.
Ja alkoholismia on useita eri vaikeusasteita. Voi olla alkoholisti, vaikka ei ajautuisikaan rappiovaiheeseen.
Jösses. Eihän tuossa alkoholiongelmaa ole, vaan sosiaalisten taitojen/tunnetaitojen ongelma.