Hyviä Ärsyttävä ilmiö: julkkikset, jotka mainostavat alkoholiongelmaansa, vaikka heillä ei alkoholiongelmaa ole.
Jälleen oli Hesarissa uusi kolumni aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009915870.html
Itselläni on oikeasti alkoholiongelma ja taistelu asian kanssa on päivittäistä, vaikka raittiina olen jo 4 kuukautta ollutkin. Siksi jotenkin suunnattomasti nyppii nämä ihmiset, jotka kovaan ääneen toitottavat alkoholiongelmaansa, jos muutamana iltana viikossa pari annosta ottavat. Nämä ihmiset eivät nimittäin voi oikeasti ymmärtää mitään siitä taistelusta, jota me oikeat alkoholistit käymme.
Kommentit (76)
Minua esim. kukaan ei pitäisi alkoholistina. Olen usein kuukausia juomatta, kun päätän niin, ja osaan ottaa myös kohtuudella. Feikkaan loistavasti sitä, että tilanne olisi hallussa.
Mutta omista ajatuksistani huomaan sen, ettei alkoholinkäyttö ole enää normaalia. Esim. istun tässä sohvalla ja mietin melkein pakonomaisesti, että olisipa kiva ottaa yksi olut tai lähteä baanalle. Useamman kerran vuodessa olen päätynyt "vahingossa" keskellä viikkoa juhliin ja estynyt menemään töihin seuraavana päivänä.
Tiedostan sen, etten ole missään pisteessä, jossa joisin joka päivä mäyräkoiran ja unohtaisin käydä suihkussa, mutta oma alkoholinkäyttöni on alkanut sillä, että se on riskirajojen sisäpuolella, mutta kuitenkin säännöllistä. Viikottaista ja sosiaalista. Ja nyt se on tätä, että istun yksin sohvalla ja mietin kaljaa. Tai pahimmillaan keksin keskiviikkoaamuna töihin syyn jäädä kotiin, koska olen oikeasti tosi krapulassa.
Pidän todella hyvänä sitä, että kolumnisti havahtuu omaan käytökseensä ennen kuin se riippuvuussuhde alkoholista kasvaa suuremmaksi. Itse juuri tein taas periaatepäätöksen, etten juo hetkeen, mutta tosiasiassa luulen, ettei minun kannattaisi juoda enää ollenkaan.
En ole julkkis, mutta liityn varmaan tähän AP:n mielestä ärsyttävään ilmiöön. Minulla oli ongelma alkoholin kanssa, vaikka en ollut alkoholisti eikä viikkokulutus ollut välttämättä kauhean korkeaa. Mutta aina oli hyvä syy korkata juoma: Tylsää, korkkaa olut. Syytä juhlaan, korkkaa olut. Masentaa, korkkaa olut. Vapaat alkaa, korkkaa olut. Rankkaa työpäivä takana, korkkaa olut. Rentouttava lomapäivä, korkkaa olut. Kerralla saatoin juoda yhden tai 10. Tein töitä, opiskelin ja olin toimiva ihminen, mutta alkoholi oli iso osa elämääni ja ajatuksiani. Lopetin alkoholin käyttämisen täysin 2 vuotta sitten, en sano, ettenkö joisi enää koskaan, mutta en enää ikinä halua alkoholin olevan niin oleellinen osa elämääni.
Ehkäpä näitä pienemmän kulutuksen alkoholiongelmaisia on siitä syystä enemmän julkisuudessa, kun heidän voi olla helpompi päästä ongelmastaan yli. Yleensähän näistä puhutaan sitten kun ongelma on jollaintapaa takanapäin, jolloin tällainen ihminen pääsee helpommin siihen pisteeseen. Ja ehkä se puhuminenkaan ei ole niin ison kynnyksen takana, jos se ongelma ei oo ollut niin suuri ja kipeä mitä kunnon alkoholismi ja sen aiheuttamat lieveilmiöt esim ihmissuhteissa.
Nyt Hesari laittoi ihan ammattilaisen eli päihdelääkärin puhumaan siitä, milloin käyttö on ongelmallista (vinkki: on jo vähän aiemmin kuin 25 päiväannosta):
--
Seppälän mukaan joskus saattaa myös tulla tarve oman alkoholisuhteensa testaamiseen. Siihen, että päättää olla vaikkapa vuoden tai puoli juomatta.
Tämä voi paljastaa, liittyykö juomiseen ongelmallisuutta vai onko se pikemminkin tottumiskysymys.
Jos herää ahdistus siitä, että jotkut sosiaaliset tilanteet muuttuvat tylsiksi tai vastenmielisiksi ilman alkoholia, on kyllä hyvä miettiä juomistaan, hän sanoo.
--
Eli pärjäisitkö helposti vuoden ilman ja se ei herätä ahdistusta? Tämä on varmaan se oleellinen kysymys ja ehkä testikin meille kaikille, jotka koemme oman alkoholisuhteemme ongelmattomaksi.
Ärsyttävä ilmiö: Ihmiset, jotka vähättelevät alkoholin ongelmia
Vierailija kirjoitti:
No siis mä epäilen että tämä kolumnisti juo vähän enemmänkin kuin antaa tuossa ymmärtää. Jos kokee kerta juomisensa ongelmalliseksi.
Jep, ainakin kaikki jotka ovat pidempään seuranneet Laura Frimanin somea ja kolumneja, tietävät että krapulassa on aika ajoin oltu avoimesti ja verrattain usein.
Mielstäni ongelma on ollut se, että ihmiset pitää alkoholistina ainoastaan päivittäin ryyppäävää kuset housussa sillan alla makaavaa pulsua. Samalla tavalla kuin ihmisillä on alkoholiin erilaisia toleransseja, on myös erilaisia määriä mikä aiheuttaa ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä kymmenen viikkoannoksen väheksyjiä. Vaikuttaahan tuollainen jo esim. syöpä- ja muistisairausriskiin. Verenpaineeseen, unen laatuun. Ei tuo määrä ole kenellekään hyväksi, vaikka mistään rappioalkoholismista ja kirves ja lumihanki -ongelmasta ei olekaan kyse. Onhan se ongelma, jos joku myrkyttää itseään tuolla tavalla viikosta toiseen, vaikka pystyykin olemaan halutessaan lyhyitä aikoja ilman alkoholia eikä juo kännejä. Vertaisin noita määriä ehkä pahaan sokeririippuvuuteen, tuskin kukaan katsoisi kieroon sellaistakaan, joka haluaa lopettaa itsensä vahingoittamisen kokiksen vetämisellä ja jokapäiväisellä suklaalla.
Ihan samalla tavalla esim lihan syönti vaikuttaa monen sairauden ja syövän syntyyn...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä kymmenen viikkoannoksen väheksyjiä. Vaikuttaahan tuollainen jo esim. syöpä- ja muistisairausriskiin. Verenpaineeseen, unen laatuun. Ei tuo määrä ole kenellekään hyväksi, vaikka mistään rappioalkoholismista ja kirves ja lumihanki -ongelmasta ei olekaan kyse. Onhan se ongelma, jos joku myrkyttää itseään tuolla tavalla viikosta toiseen, vaikka pystyykin olemaan halutessaan lyhyitä aikoja ilman alkoholia eikä juo kännejä. Vertaisin noita määriä ehkä pahaan sokeririippuvuuteen, tuskin kukaan katsoisi kieroon sellaistakaan, joka haluaa lopettaa itsensä vahingoittamisen kokiksen vetämisellä ja jokapäiväisellä suklaalla.
Ihan samalla tavalla esim lihan syönti vaikuttaa monen sairauden ja syövän syntyyn...
Paskan marjat. Ja piti sitten tämäkin nähdä, että alkoholi (hermomyrkky, joka silloin tällöin on ihan paikallaan pienenä annoksena särkylääkkeen korvikkeena kun niskoja jumittaa) rinnastetaan lihansyöntiin!
Pieni tietoisku vegefanaatikoille: kollageeni on erittäin tärkeä ravintoaine ihmisen hyvinvointia ja siedettävää ikääntymistä ajatellen. Ja kyllä: sitä saa vain lihasta (ym. eläinperäisestä ruuasta).
Alkonarkeilla on nuo alkonarkkien huolet!
Vielä ehtii kauppaan tai Alkoon hakemaan iltakännin!
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii kauppaan tai Alkoon hakemaan iltakännin!
Onhan nyt Joulun aika ja pieni neuvoa-antava kuuluu vain asiaan ja on luonnollista.
Olen samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta ymmärrän että kolumni on tietty lehdessä esiintyvä kirjoitustyyppi, jolla halutaan herättää ajatuksia ja pohtia asioita hieman kärjistäenkin. Että tavallaan ymmärrän myös kirjoittajaa, että hän nostaa erilaisen näkökulman keskusteluun, ei varsinaisesti mainosta ongelmaansa tai vähättele muita tms.