Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä Ärsyttävä ilmiö: julkkikset, jotka mainostavat alkoholiongelmaansa, vaikka heillä ei alkoholiongelmaa ole.

Vierailija
30.12.2023 |

Jälleen oli Hesarissa uusi kolumni aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009915870.html

Itselläni on oikeasti alkoholiongelma ja taistelu asian kanssa on päivittäistä, vaikka raittiina olen jo 4 kuukautta ollutkin. Siksi jotenkin suunnattomasti nyppii nämä ihmiset, jotka kovaan ääneen toitottavat alkoholiongelmaansa, jos muutamana iltana viikossa pari annosta ottavat. Nämä ihmiset eivät nimittäin voi oikeasti ymmärtää mitään siitä taistelusta, jota me oikeat alkoholistit käymme.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Vierailija
2/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö olla alkoholiongelma"oikein", jotta voi olla alkoholiongelma? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän pointtisi ja täysin selvää on tietysti se, että esim. ko. kolumnistin on takuulla huomattavasti paljon "aitoja alkoholisteja" helpompi olla ilman alkoholia, koska hänellä ei tietenkään noilla määrillä mitään fyysistä riippuvuutta ole. Toisaalta kuitenkin pidän tervetulleena sitä, että alkoholiongelman määritelmä on suomalaisessa keskustelussa laajentunut. Ulkoapäin ei siis kukaan voi määritellä esim. mitään tiettyä annosmäärää viikossa, jonka nautittuaan ihmisellä on oikeus sanoa olevansa alkoholiongelmainen. 

Vierailija
4/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö olla alkoholiongelma"oikein", jotta voi olla alkoholiongelma? 

No ainakaan minun mielestä kolumnistin nauttimat pari annosta muutaman kerran viikossa ei millään muotoa voi täyttää alkoholiongelman määritelmää.

Vierailija
5/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla itse määrität alkoholiriippuvaisuuden? 

Olen itse miettinyt, että onko alkoholi liian tärkeä rentoutumisen keinona itsellä ja voiko johtaa alkoholismiin, vaikka ei nyt mielestäni ole fyysistä riippuvaisuutta. 

Vierailija
6/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen määritelköön alkoholiongelmansa minun puolesta itse, mutta se, että nämä muutaman viikkoannoksen "alkoholistit" tulevat antamaan neuvoja oikeille alkoholisteille esim. raitistumisessa on kyllä täysin sietämätöntä. Yhtä sietämätöntä kuin se, että rikas tulee köyhälle kertomaan säästövinkkejä.

Vierailija
7/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosilta muistan ainakin puolenkymmentä julkkista, jotka ovat ilmoittaneet raitistuneensa ja olevansa entisiä alkoholisteja. Ja heillä kaikilla annosmäärät ovat olleet juurikin ehkä sen kymmenen viikossa.

Vierailija
8/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onkohan asia noin mustavalkoinen? Että pitää ryypätä täysillä, ennen kuin se lasketaan ongelmaksi? 

Tuli mieleen masennukseen vertaaminen, sitäkin on eritasoisia. Voiko vakavasti masentunut sanoa lievemmin masentuneelle, ettei sillä oo oikeaa masennusta?

Vierailija
9/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasilalla oli todellinen alkoholiongelma. 

Vierailija
10/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosilta muistan ainakin puolenkymmentä julkkista, jotka ovat ilmoittaneet raitistuneensa ja olevansa entisiä alkoholisteja. Ja heillä kaikilla annosmäärät ovat olleet juurikin ehkä sen kymmenen viikossa.

Kymmenen alkoholiannosta viikossa jatkuvana kulutuksena on kyllä selkeästi päihdeongelma. Suomessa alkoholin ylikulutus on niin normalisoitua, että tietysti jonkun mielestä tuommoisessa ei ole mitään outoa. Meidän "yhteiskunnalla" on kuitenkin se tosiasiallisin ongelma, koska täällä on normaalia vetää sellaiset kännit, ettei seuraavana päivänä muista mitään tai oksentaa darrassa (eli alkoholimyrkytyksen jälkeen). Monissa muissa maissa ihan oikeutetusti tuo ei ole mitään normaalia viikonloppujuhlimista.

Vierailija
11/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuelämää-sarjan näyttelijä jo aikanaan ärsytti, kun oli mukamas juomaton alkoholisti. Joskus 15-20 vuotta aiemmin oli juonut muutaman drinksun liikaa. Ihme pelleilyä.

Vierailija
12/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava ilmiö. Sen sijaan äärimmäisen hienoa on se, että Suomessa puhutaan nykyisin paljon ns. valkokaulusalkoholisteista, joiden alkoholismia kukaan ulkopuolinen ei edes huomaa. Heitä on Suomessa vähintäänkin kymmeniä tuhansia (allekirjoittanut mukaanlukien). Ihminen nimittäin oikeasti voi saada toleranssissa alkoholiin sitä vuosikausia kuluttamalla sille asteelle, että kymmenen annosta päivässä ei tunnu enää missään eikä suuremmin vaikuta työtehoon, perhe-elämään tms. Se on tavallaan pelottavaa.

Vierailija
13/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen määritelköön alkoholiongelmansa minun puolesta itse, mutta se, että nämä muutaman viikkoannoksen "alkoholistit" tulevat antamaan neuvoja oikeille alkoholisteille esim. raitistumisessa on kyllä täysin sietämätöntä. Yhtä sietämätöntä kuin se, että rikas tulee köyhälle kertomaan säästövinkkejä.

Tämä on täysin ymmärrettävää. Aiemmassa kommentissa vertasin aihetta masennukseen, niin sitä vois käyttää tähänkin; lievemmästä masennuksesta liikunnalla ja/tai elämäntapoja muuttamalla parantunteet saattaa suositella sitä yleisesti masentuneille, jonka monet vakavasti masentuneet kokee sietämättömänä

Vierailija
14/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onkohan asia noin mustavalkoinen? Että pitää ryypätä täysillä, ennen kuin se lasketaan ongelmaksi? 

Tuli mieleen masennukseen vertaaminen, sitäkin on eritasoisia. Voiko vakavasti masentunut sanoa lievemmin masentuneelle, ettei sillä oo oikeaa masennusta?

Minusta lievästi masentunut ei missään nimessä voi asettaa itseään samaan tilanteeseen vaikeasti masentuneen kanssa, koska hänen kokemuksensa ko. sairauden kanssa on täysin erilaiset.

Vierailija
15/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti on alkoholiongelma, jos ei esimerkiksi handlaa sosiaalisia tilanteita ilman sitä yhtä lasillista. Kertoo siitä, ettei ihminen hallitse omaa juomistaan, koska tarvitsee alkoholia ollakseen sosiaalinen.

Eihän heidän ongelmansa poista sinun ongelmaasi, AP. Onhan kaikkia sairauksia eri tasoisia, mutta ne ovat sama sairaus. Yleensä nimenomaan tuo kolumnistin kuvailema tilanne on se ensimmäinen aste siihen, että riippuvuus kehittyy, kun arjessa ei enää täysin pärjää ilman

Vierailija
16/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usein nämä julkkikset ilmoittavat vain laittaneensa korkin kiinni. Eivät tarvitse ulkopuolista apua alkoholismiin tai retkahda uudelleen, kuten moni tavan tallaaja. 

Vierailija
17/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 annosta viikossa, ei j u m a l a u t a. Mulla on kaveri jolla on oikea alkoholiongelma, hänen annosmäärät on ~25 olutta päivässä. :D 

Vierailija
18/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen alkoholiannosta viikossa jatkuvana kulutuksena on kyllä selkeästi päihdeongelma. 

Ei ole, mikäli terveysviranomaisten suosituksia on uskominen.

Vierailija
19/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin ymmärrettävää. Aiemmassa kommentissa vertasin aihetta masennukseen, niin sitä vois käyttää tähänkin; lievemmästä masennuksesta liikunnalla ja/tai elämäntapoja muuttamalla parantunteet saattaa suositella sitä yleisesti masentuneille, jonka monet vakavasti masentuneet kokee sietämättömänä

Toisaalta elämäntavat ja liikunta auttavat kaikkeen masennukseen, mutteivät tietty sitä yksinään paranna. Mutta ne ovat yksi hoitotoimenpide jokaisen masennuspotilaan kohdalla, koska auttavat oireisiin. Toki jokuhan tarvitsee niiden lisäksi vaikka vielä lääkkeitä ja sähköhoitoa, mutta liikuntaa suositellaan silti vakavaankin masennustilaan.

Vierailija
20/76 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lievästi masentunut ei missään nimessä voi asettaa itseään samaan tilanteeseen vaikeasti masentuneen kanssa, koska hänen kokemuksensa ko. sairauden kanssa on täysin erilaiset.

Ei varmasti voikaan, enkä mielestäni sitä väittänytkään. Pointtina oli lähinnä apn kirjoitukseen ja siihen vastaaminen, että vaikka joku olis vähemmän jotain, niin se ei tarkoita etteikö se vois olla sitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme