Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku todella Duolingoa kielen opiskeluun?

Vierailija
30.12.2023 |

Aivan naurettava härpäke. Ei tällaisella kieltä opi, yksittäisiä sanoja ja sanontoja.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää ja on ihan kätevä. Siinähän voi valita tason. Valitse korkeampi taso. 

Vierailija
2/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvä! Kun tarpeeksi kauan opiskelee, alkaa kyllä ihan järkeviä lauserakenteita muodostumaan. Ensin vaan pitää kartuttaa sanavarastoa. Mä teen koko ajan muistiinpanoja ja sanalistoja, joita kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat käyttäneet. He käyttävät sitä päivittäin. Kun poika meni lukioon, eikä ollut opiskellut espanjaa yläasteella, niin hän kysyi lukion espanjan opettajalta, kannattaako hänen aloittaa lukiossa espanjan opiskelu kummalla tasolla C(muut aloittaneet jo yläasteella) vai D (lukiossa uutena kielenä). Opettaja keskusteli pojan kanssa, mitä osaa ja sanoi, että poika osasi enemmän espanjaa kuin mitä yläasteella espanjaa lukeneet ja hallitsi jo osan lukion C espanjasta. Kaiken oli oppinut Duolingosta.

Vierailija
4/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se joihinkin kansalaisopiston kursseihin vertautuu, jos on tosi motivoitunut opiskelemaan yksin. Ei siltä toki sellaista korjaavaa palautetta vaikka ääntämyksestä saa, jota olisi arvokasta hyvän kielitaidon saavuttamiseksi.

Vierailija
5/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin ensin samaa, kuin AP.

Enää en, välillä se on tylsä, mutta systeemi vie sanat, kieliopin alitajuntaan. Sieltä ne tulee pohtimatta, kun tarvitaan.

Vie aikaa ja vaiva, kun se etenee hitaasti kiireiselle ihmiselle, jos haluat nopeampaa tulosta, tosin syväoppiminen kärsii (itselläni) niin superduolingo on sinulle, maksullinen kylläkin vs perus ilmainen.

Olen opiskellut myös world drivellä, mutta duolingo menee paremmin ja syvemmälle minun umpiluuhun...

Vierailija
6/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja ainakin etenee B2 kielitasolle asti että en mä nyt turhaksi sanoisi. Itsellä nyt A2 eli section 4, unit 3.

Aloitin juuri ranskan tähän rinnalle, mahtaako mennä sekaisin...

Vierailija
7/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin käyttää. Kohta on kaksi vuotta täynnä, joka päivä olen opiskellut ainakin vähän aikaa, keskimäärin ehkä 15-20 min päivässä. Tykkään; tosi kätevä käyttää ja kielitaito kehittyy koko ajan eteenpäin.

Vierailija
8/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin juuri espanjassa B2-tasolle. Takana pian 500 päivää ja keskimäärin tunti opiskelua päivittäin. Välillä sitä ihan yllättyy omasta osaamisestaan. Jouluna katsoin animaation espanjaksi ja keväällä aloitan areenasta La Promesan seuraamisen -- tekstitysten kanssa tosin. En usko olevani vielä ihan telenovelatasolla, mutta varmasti tukee kielen opiskelua.

Naurettaviksi härpäkkeiksi kutsuisin enemmän sosiaalisen median alustoja, joista oppii harvoin mitään.

Vierailija
9/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte liioitella omaa osaamistanne ronskilla kädellä. Jos joutuisitte todelliseen testiin, huomaisitte nopeasti, että luulolle ei ollutkaan vastinetta. Luulitte osaavanne. Oikeasti hallitsette vain kuoret, ette kielen ymmärrystä. Voi teitä. Luulette, että joku härpäke voisi korvata opettajajohtoisen opiskelun. Ei todellakaan. Naurattava ajatuskin. Voi teitä. Tietämättömyydessä paremmasta on helppoa sortua luulleen saaneensa hyvää.

Vierailija
10/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidatte liioitella omaa osaamistanne ronskilla kädellä. Jos joutuisitte todelliseen testiin, huomaisitte nopeasti, että luulolle ei ollutkaan vastinetta. Luulitte osaavanne. Oikeasti hallitsette vain kuoret, ette kielen ymmärrystä. Voi teitä. Luulette, että joku härpäke voisi korvata opettajajohtoisen opiskelun. Ei todellakaan. Naurattava ajatuskin. Voi teitä. Tietämättömyydessä paremmasta on helppoa sortua luulleen saaneensa hyvää.

Taidat liioitella omaa viisauttasi. Voi sinua. 

Vierailija
11/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan opettajan luokkaopetus hyvää, mutta Duolingolla on merkittäviä hyötyjä. Lapsilla on yli 700 päivän ns. streakit Duolingossa. Eli ovat opiskelleet jokaikinen päivä Duolingossa yli 700 päivää putkeen paria eri kieltä. Sitä opiskelu- ja tuntimäärää ei mikään opettaja ja luokkaopetus tarjoa. Ja kyllä heidän kielitaito on ihan todellisessa testissä ollut ulkomailla reissussa ollessa. Tuo streak on heille tärkeä asia eli duolingo mukavasti pelillistää homman, niin että joka päivä tulee opiskeltua, ettei vain streak katkea.

Vierailija
12/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin koukkuun espanjan kielen opiskeluun pari vuotta sitten, mutta sen jälkeen sovellusta muutettiin entistä lapsellisemmaksi (lapsia kiinnostavammaksi?) palkintojahdiksi ja mielenkiinto romahti. Minua ei kiinnosta härpäkkeet, vaan uuden kielen oppiminen.

Vierailija
13/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä duolingo on hyvä. Se kannustaa opiskelemaan joka päivä edes vähän, siinä sen suurin vahvuus. Se mikä siinä ärsyttää, on että tehtävässä kuluu turhaa aikaa/energiaa sanojen etsimiseen sieltä vaihtoehdoista. Eli saatat tietää lauseen heti ja olisi nopeampi sanoa tai kirjoittaa se, mutta teet palapeliä niistä vaihtoehdoista ja etsiskelet silmilläsi sopivaa. Toki jos ei ihan tiedä oikeaa vastausta, niin niiden perusteella pystyy sitten arvaamaan ja oppimaan sitä kautta, sehän siinä kai on ideana.

Vierailija
14/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin olen tullut ymmärretyksi ulkomailla duon, kansalaisopiston ja suoratoistojen voimalla. Toki kylpyäkin saa pari kk joka kesä.

Vierailija
15/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuosta todellisesta testistä:

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009946218.html

jos kaverilla on duolingon opiskelulla on kielikyvyt sellaiset että toimii ukrainan kielen tulkkina täällä asuville ukrainalaisille ja lähtenyt tulkiksi Ukrainaan, niin eiköhän tuossa ole todellista testiä ollut?

Vierailija
16/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingo on hyvä vaihtoehto, kun tulee lojuttua puhelimella kumminkin, hyvähän siinä on tehdä jotain hyödyllistä sen sijaan että pelaisi jotain muuta tai katselisi videoita.

Tosin kaipa ihan kehittäviä pelejäkin appeilla on, vaikka tetris ja sudokut.

Vierailija
17/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän. Puhelin kulkee aina mukana ja voi sitten esim bussissa muuten hukkaan menevän ajan käyttää hyödyksi. Oppimisen kannalta olisi myös tärkeää, että sitä tapahtuisi useammin kun kerran viikossa, kuten kurssit tuppaavat olemaan. Kurssit tulevat yleensä myös melko kalliiksi kun kirjat on jo useamman kympin ja kurssikin yli 50 e. Kirjan kanssa itsenäinen opiskelu tuntuu myös siinä mielessä tehottomalta, että oikeita vastauksia ei ole mukana ja kuuntelutehtäviin tarvittava cd pitää tilata usein erikseen. Jos tähtäimessä ei ole väitellä itse jonkin kielen tohtoriksi niin duolingo käyttäminen on aika kätevä tapa opiskella. 

Vierailija
18/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana opiskellut useita eri kieliä monilla eri menetelmillä. Duolingo on yksi helpoimmista ja hauskimmista tavoista.

Duolingon eri kielten kurssit eroavat laajuudeltaan aika paljon, mutta oma kokemukseni on, että kieliopin voi saada haltuun yllättävän laajasti. Sanavarasto saattaa jäädä suppeaksi. Esimerkkinä voin kuitenkin mainita yhden kielen, joka oli minulle alkuun täysin vieras ja jonka lähisukulaiskieliäkään en tuntenut ollenkaan - nyt kielitaitoni on suunnilleen samalla tasolla kuin niissä kielissä, joita opiskelin lukiossa lyhyinä kielinä, ja pystyn esimerkiksi lukemaan uutisartikkeleita kyseisellä kielellä.

Vierailija
19/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin juuri espanjassa B2-tasolle. Takana pian 500 päivää ja keskimäärin tunti opiskelua päivittäin. Välillä sitä ihan yllättyy omasta osaamisestaan. Jouluna katsoin animaation espanjaksi ja keväällä aloitan areenasta La Promesan seuraamisen -- tekstitysten kanssa tosin. En usko olevani vielä ihan telenovelatasolla, mutta varmasti tukee kielen opiskelua.

Naurettaviksi härpäkkeiksi kutsuisin enemmän sosiaalisen median alustoja, joista oppii harvoin mitään.

Vinkki noihin tv-sarjoihin sitten, kun haluat vielä lisähaastetta: Joissain suoratoistopalveluissa, esimerkiksi Netflixissä, voi valita tekstityksen myös alkuperäiskielellä. Voit siis katsoa espanjankielistä sarjaa espanjaksi tekstitettynä. Haastavampaa ja opettavaisempaa kuin suomalaisella tekstityksellä, mutta silti helpompaa kuin ilman tekstityksiä. :)

Vierailija
20/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jonkin sovelluksen tarvitse olla ainoa tapa oppia kieltä, vaan se voi toimia erinomaisena toisen tavan tukena. Minulla ei ole kokemusta Duolingosta, mutta olen käyttänyt WordDivea jo unohtamieni saksan sanojen kertaamiseen. Siihen se toimii minulla todella hyvin. Jos en osaisi saksan kielioppia jo valmiiksi, niin sen selittämiseen tarvitsisin todennäköisesti jotain muuta WordDiven lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän