Hajusteettomat pyykinpesuaineet pakollisiksi taloyhtiöihin!
Ei lisättävää.Huuhtelin kahdesti ällö imelälle haisevat koneet,silti pyykit haisevat juntti omenapäärynävaniljaomenankukka mix ällötyksille.Ei lähde vaatteista ikinä.Miten jotkut voi näitä käyttää.Huono olo omassa kodissa.Itkettää.Hyi saatana.
Kommentit (260)
Hajusteeton pesuaine ja etikkaa hieman huuhteluaineeksi, niin pyykki ei käytännössä tuoksu miltään. Ei tunkkaiselta, eikä miltään hirveältä huuhteluaineelta. Puhtaan pyykin ei kuulu tuoksua miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein itkettää 😂😂 No jo on ongelmat. En itse käytä ollenkaan huuhteluainetta, täysin turha keksintö, ja pesuaineissa valitsen aina hajustamattoman. Ex-mies käytti jotain hajustettua shittiä, siitä pääsi ihan sillä kun pesi itse omat vaatteensa. Ei ole koskaan, siis koskaan elämässäni häirinneet muiden ihmisten vaatteiden tuoksu. Ei töissä, julkisissa liikennevälineissä, kaupassa, kadulla tai missään muuallakaan. Kyllä tällä palstalla on harvinaisen herkkää sakkia. Mutta kiitos nauruista.
Naura vaan. Et voi olla mitenkään varma etteikö jossain vaiheessa hajusteet ala aiheuttaa sinulle oireita. Tai jollekin sinulle läheiselle ihmiselle.
Niin? En siltikään vinkuisi asiasta jollain keskustelupalstalla vaan sopeutuisin asiaan. "Läheiseni ei kestä mitään hajuja". No voi kyynel.
Minua ei sinällään tuoksut häiritse, mutta se on ärsyttävää että se haju ei lähde ainakaan ensimmäisen pesun aikana pois. Toisen koneellisen kun pesee heti perään, niin niissä haju ei enää tunnu. Luultavasti kyse huuhteluaineesta eikä pyykinpesuaineesta?
Se harmittaa, kun pesen aina pyyhkeet ja lakanat ja tyynyliinat sensitive-pyykinpesuaineella, niin jos niihin jää jotain hajua tai jopa huuhteluainejäämiä :(
Vierailija kirjoitti:
Hajusteeton pesuaine ja etikkaa hieman huuhteluaineeksi, niin pyykki ei käytännössä tuoksu miltään. Ei tunkkaiselta, eikä miltään hirveältä huuhteluaineelta. Puhtaan pyykin ei kuulu tuoksua miltään.
Nykyään moni ajattelee että pyykki ei ole puhdasta jos se ei haise synteettisellel kukkaistuoksulle kilometrin päähän. Tai ehkä kilometri on liioittelua, mutta meillä on naapuriin toistasataa metriä ja jos tuuli käy sopivasti niin omalla pihalla kyllä haistaa koska siellä rouva ripustaa pyykit narulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa pyykkituvassa pestä vain taloyhtiön pesuaineilla ja hyvin on toiminut kun on fiksuja ihmisiä naapureina. Palstan pösilöt toki käyttäisivät omia hajustettuja aineita ihan kiusallaan, mutta onneksi noin sakeaa porukkaa ei ihan joka yhtiöön riitä vaikka täällä palstalla heistä yliedustus onkin.
Harvinaisen pöljä käytäntö. Milläköhän tuotakin "valvotaan", tai onko se vaan nimellinen?
Kuten sanottua, yhtiöön on osunut perusfiksua porukkaa joten osaavat noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ihan ilman kyttäämistäkin. Sinänsä ei olisi mikään ongelma poistaa pesutuvan käyttöoikeutta asukkaalta joka ei sääntöjä suostu noudattamaan, mikäli joku kaltaisesi pöljä sattuisi yhtiöön muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa pyykkituvassa pestä vain taloyhtiön pesuaineilla ja hyvin on toiminut kun on fiksuja ihmisiä naapureina. Palstan pösilöt toki käyttäisivät omia hajustettuja aineita ihan kiusallaan, mutta onneksi noin sakeaa porukkaa ei ihan joka yhtiöön riitä vaikka täällä palstalla heistä yliedustus onkin.
Harvinaisen pöljä käytäntö. Milläköhän tuotakin "valvotaan", tai onko se vaan nimellinen?
Kuten sanottua, yhtiöön on osunut perusfiksua porukkaa joten osaavat noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ihan ilman kyttäämistäkin. Sinänsä ei olisi mikään ongelma poistaa pesutuvan käyttöoikeutta asukkaalta joka ei sääntöjä suostu noudattamaan, mikäli joku kaltaisesi pöljä sattuisi yhtiöön muuttamaan.
En ole se joka kirjoitti sinulle, mutta mietin vaan noin yleisesti, että mitenkä sitä tosiaan valvottaisiin ja todistettaisiin, että kuka on tehnyt mitäkin.
Olen moniallerginen ja astmaatikko, ja olen silti onnistunut pesemään pyykkini pesutuvissa monta vuosikymmentä ilman ongelmia. Ennen omia pyykkejä teen koneen huutelun ja pesuainelokeron putsauksen, jos joku on lätrännyt pesuaineen kanssa ylettömästi. Sitten omat pyykit koneeseen ja pitempi ohjelma ja lisähuuhtelu päälle ja omaan kuivausrumpuun ja pyykkitelineelle kuivumaan pesun jälkeen.
Olen jo kauan sitten hyväksynyt, että maailma ei pyöri minun ympärilläni ja että voin vaikuttaa enimmäkseen omaan toimintaani. Meillä saa käyttää kotona hajusteita niin paljon kuin lystää, kunhan ovat sellaisia, että eivät aiheuta mulle oireita. Vielä ei ole ollut kellekään perheenjäsenelle ongelma ottaa tuota huomioon. Tietävät nykyään aika hyvin, minkälaiset tuoksut saavat mut rykimään eivätkä osta niitä. Välillä tulee huteja, kun kaikesta ei ole testereitä aina, mutta elämä on ja sitten tuote menee eteenpäin tai roskiin ja ostetaan joku muu tuote tilalle.
Ja sitten sama selkosuomella:
Hajustetut pesu- ja huuhteluaineet kiellettävä asuntoyhtiöissä.
Ja kannatan tätä kieltoa kyllä siinä missä parveketupakoinninkin kieltämistä.
Mutta miksi ei samantien pakollisiksi kauppoihin? Tilatkoot hajusteelliset Saksasta, jos on niin niiden hajusteidensa perään.
Vierailija kirjoitti:
Pesen pyyhkeet kedonkukkaset-pesuaineella, paidat vanillaflavourexsta-pesuaineella, urheiluvatteet camodieselsupermacho-pesuaineella ja alusvaatteet hyperspermcumraw-pesuaineella. Jos joku inisee jotain saa turpaan. t tosimies
Espoon linja-autoasema huomenna klo 3.00...
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sama selkosuomella:
Hajustetut pesu- ja huuhteluaineet kiellettävä asuntoyhtiöissä.
Ja kannatan tätä kieltoa kyllä siinä missä parveketupakoinninkin kieltämistä.
Meillä tupakointikielto ja virallinen tupakkapaikka johtivat vain pahempaan röökin katkuun, kun kokoontuvat paikalle joukolla ja polttavat ketjussa. Kesällä ei voinut pitää ikkunaa auki muulloin kuin sateella, koska porukka oli hyvillä ilmoilla aamusta iltaan tupakkapaikalla.
Ennen kieltoa haistoin röökiä alle 5 kertaa kesässä, nyt talvellakin olen haistanut jo moneen kertaan jopa ikkunoiden ollessa kiinni, kun paikalla on enemmän porukkaa.
En pidä hajusteettomista pesuaineista. Tuoksut on ihania. Huuhteluaineita en käytä kylläkään.
Siis jos joku on olevinaan niin yliherkkä, ettei voi pestä pyykkejään koneessa jossa joku toinen on pessyt hajustetulla pesuaineella, niin ostakoot oman koneen. Ei tämä yhteiskunta pyöri niin, että vähemmistö määrää mitä enemmistö voi tehdä.
Kielletään pesuaineet ja siirrytään kaikki pesupähkinöihin!
Vierailija kirjoitti:
En pidä hajusteettomista pesuaineista. Tuoksut on ihania. Huuhteluaineita en käytä kylläkään.
Siis jos joku on olevinaan niin yliherkkä, ettei voi pestä pyykkejään koneessa jossa joku toinen on pessyt hajustetulla pesuaineella, niin ostakoot oman koneen. Ei tämä yhteiskunta pyöri niin, että vähemmistö määrää mitä enemmistö voi tehdä.
Kyllä se vaan määrää, jos kyseessä on terveyshaitta, tai asumisviihtyvyyteen vaikuttava seikka.
Se, jonka on pakko hajustaa vaatteensa kemikaaleilla, ostakoon oman koneen. Yhteisiä koneita ja tiloja ei milloin kenenkin hajusteilla hajusteta. Entisessä talossani kuivaushuoneesta leivisi pistävä huuhteluaineen löyhkä koko rappuun. Hajuhullut hajustakoot oman kotinsa, ei koko taloa.
Näille monivammaisille pitäisi olla omat asuinkompleksinsa. Saako naapuri pestä hiuksensä normaalilla el vitalilla vai pitääkö siihenkin hankkia naapureita miellyttävä sensitive-shampoo? Tukastahan voi muuten jäädä lemahdus rappukäytävään. Olis muuten ihana asua tuollaisessa taloyhtiössä. Kaikki kielletty - kesällä ei voi paistaa makkaraa pihakatoksessa, autoa ei saa käynnistää lähellä kenenkään ulko-ovea. Aitakin pitäisi pystyttää ympärille ettei vaan kadulta kenenkään ohikulkevan vaatteista tuulahda pesuaine tai joku erehdy tupakoimaan. Oi autuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys -> harhaluuloisuushäiriö
Totta. Niin kauan, ennenkuin osuu omalle tai lapsen kohdalle.
Kokemusta on. Kiitos hometyöpaikka ja -päiväkoti.
Minun isällä oli ihan lääkärin kertomana, mutta koski ihan oikeasti suihkuttavia tuoksuja kuin myös esimerkiksi hiusvärejä ja hiuksiin suihkutettavia tuotteita, ei ottanut henkeen pyykinpesu aineet. Oli siis oikeasti keuhkoissa vika. Joten olen todellakin samaa mieltä suurimmalla osalla yliherkkyys on luulotauti. Ja yleensä oikeassa elämässä hajusteyliherkkyys jos ei ole vika keuhkoissa, on ihossa esimerkiksi ihottumans jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan määrää, jos kyseessä on terveyshaitta, tai asumisviihtyvyyteen vaikuttava seikka.
Se, jonka on pakko hajustaa vaatteensa kemikaaleilla, ostakoon oman koneen. Yhteisiä koneita ja tiloja ei milloin kenenkin hajusteilla hajusteta. Entisessä talossani kuivaushuoneesta leivisi pistävä huuhteluaineen löyhkä koko rappuun. Hajuhullut hajustakoot oman kotinsa, ei koko taloa.
Sinunkaltaiset ihmiset on terveyshaitta.
Eniten minua ihmetyttää näissä tuoksuvilla aineilla pyykkiä pesevissä se että laitetaan montaa eri hajustetta sekaisin. Viimeksi kun olin pyykkituvassa pyykillä niin yksi käytti ensin todella voimakkaan hajuista pesuainetta, sitten se lisäsi jotain vaniljan tuoksuista huuhteluainetta ja sitten vielä laventelin tuoksuista pyykkietikkaa, kaikki samaan koneelliseen. Kun pyykit oli pesty ja laitettu kuivamaan, niin kun avasi oven tuonne käytävälle missä pyykkitupa on niin vastaan leijaili todella tymäkkä haju kuivaushuoneesta. En ymmärrä miksi joku haluaa että vaatteet haisevat kolmelle eri hajuseokselle. Yhden voisin vielä juuri ja juuri ymmärtää. Nuo uudet koneet käyttävät vielä niin vähän vettä että suurin osa noista aineista ei taatusti huuhtoudu pesussa pois kun aika monen annostelu näyttää olevan aika reilua.
Joku voisi tehdä ihan kunnon tutkimuksen siitä että kuinka paljon kemikaaleja vaatteisiin jääkään, varsinkin noista hajustetuista aineista. Ei minusta ainakaan vaikuta kovin turvalliselta että ihmisen voi haistaa metrien päähän pelkkien vaatteiden hajun perusteella, taatusti niissä vaatteissa on aikamoiset kemikaalijäämät.
Miten mun kotona pesukone ei tuoksu, haise millekään, kun oon käyttänyt tuoksuvaa pulveria ja huuhteluainetta?
Tämä oli hyvä. "Spaadu vetää röökin". Tiedän kyllä, että spaddu on se itse savuke, mutta mikä on spaadu? 😄 Mun isoäidilläni ja tädilläni on astma, eikä kumpikaan ole ikinä kitissyt toisten tupakoinnista, hajuvesistä, deodoranteista, saati sitten pesuaineista. Mutta kun ikää on toisella yli 90v, toisella 70 niin kummasti ovat pärjänneet itkemättä näin typerien asioiden takia kuin aloittaja. Ja voi, lapsellasi on astma. Juuri siksi siihen on keksitty lääke. Ei koko muun maailman tarvitse pysähtyä lapsesi sairauden takia. Tuolla perusteella kielletään kaikki; itselläni on epilepsia joten kaikki vilkkuvat valot pois maailmasta. Äidilläni on sitrusallergia joten mitään sitrushedelmiä ei saa enää myydä. Paniikkihäiriö? Kielletään kaikki missä pitäisi liikkua ihmisten joukossa.
Ihan oikeasti, joku järki nyt.