Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut täällä palstalla ei tunnu tajuavan, että ruokavaliolla on suurin merkitys painonpudotuksessa

Vierailija
29.12.2023 |

Soitetaan suuta, että pitää liikkua, käydä salilla jne. No totta kai noilla saa kohotettua kuntoa, kiinteytettyä vartaloa ja tuettua laihtumista, mutta kyllä pääpaino on ruokavaliossa. Pitää muuttaa ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja katsoa annoskoot. 

Itse olen nyt ruokavalion avulla tiputtanut painoa 17kg. Liikuntaa en ole vielä pahemmin lisännyt, mutta sitä on tarkoitus lisätä vähitellen. Tilasin kahvakuulan ja alan sillä harjoittelemaan kotona. Sukset myös pitäisi kaivaa esiin ja lähteä hiihtämään. 

Elämänmuutos 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Ozempicin kaltaisilla tuotteilla on tieteelliseti todennettu vaikutus laihtumieen.

Ozempicin laihduttava vaikutus perustuu siihen, että lääke vie ruokahalusi. Eli syöt vähemmän kuin kulutat.

Vierailija
62/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mummo kuvitteli lihoneensa 2kg yhdessä päivässä "kun ei liikkunut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin viisaus löytyy aina av:lta. Viis siitä, että maailman lihavuustutkijat paiskivat töitä ymmärtäkseen lihavuutta, nälkää, hormoneja, mikrobiomia jne, helpommalla pääsisivät kun kysyisivät täältä!

Vierailija
64/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Ozempicin kaltaisilla tuotteilla on tieteelliseti todennettu vaikutus laihtumieen.

Ozempicin laihduttava vaikutus perustuu siihen, että lääke vie ruokahalusi. Eli syöt vähemmän kuin kulutat.

Ei vie ruokahalua, vaan normalisoi elimistön nälkähormonien toimintaa. Lääkettä käyttäessä elimistö toimii siis kuten normaalipainoisella.

Vierailija
65/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattas kerrata että mihin kaikkeen  liikunta vaikuttaa. esim. nukkumiseen, ja mihin nukkuminen sitten vaikuttaa..

Kyllä mun mielestä voi sanoa että liikunnalla on todella suuri merkitys ihan jokaiselle ,laihdutti tai ei.

Vierailija
66/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uskotaan, jokaisessa laihdutusketjussa sitä toitotetaan sata kertaa. Että liikunnasta ei mitään hyötyä, pelkkä ruokavalion muuttaminen vaikuttaa. Kummasti se minulla vain auttoi liikunnan lisääminen, ruokavalio oli suunnilleen kunnossa jo aiemmin. Mutta ei voi pitää paikkaansa.

Sama mulla. Sairauden vuoksi en pystynyt liikkumaan paljoakaan. Lihoin 8 kg alle vuodessa. Muutama kuukaiusi sitten toivuin niin hyvin, että pystyn tekemään tunnin kävelylenkkejä pari kertaa päivässä.Ja syön taas hieman enemmän. Paino on laskenut lähes 10 kg vajaassa vuodessa.

Vierailija
67/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta palstalla päinvastoin aina korostetaan ruokavalion merkitystä ja vähätellään liikunnan merkitystä laihdutuksessa.

Vierailija
68/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsi päivässä pitääpä lääkärin loitolla. Eiku. 

Vierailija
69/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä elämänmuutos käynnissä ja ainakin aluksi kiloja lähtenyt aika nopeesti. Onnistuneesti olen poistanut elämästäni jokapäiväiset suklaat ja pullat. Tämän seurauksena olen huomannut että esim pelkkä makaroni maistuu taivaalliselta ja tekisi ylensyödä sitä :D 

Eli jos en saa selkeitä sokerirasvapommeja (esim suklaa ja berliinin munkki)  säännöllisesti mun aivot alkaa sitten saamaan mielihyvää vähän normaaleimmista ruuista kuten makaronista ja jopa pelkkä leipä maistuu myös tosi ihanalta. Nyt mun pitää kattoa että en ylensyö noita.... uskoakseni liika leipä ja pasta varmaan ovat avain lihomiseen jos sille tielle itseni päästän, kohtuudessa pitää pysyä.

Vierailija
70/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lihoin pelkällä lääkkeellä 10kg kahdessa kuukaudessa. Söin aiempaa vähemmän ja liikuin enemmän mutta lihoin silti. Olin aloittanut uuden lääkityksen. Lihasta ei ole voinut tulla kymmentä kiloa enkä kyllä siltä näytäkään.

Ei pidä paikkaansa. Tyhjästä ei synny energiaa. Joko olet turvonnut nesteestä eli vettä on varastoitunut 10 litraa kehoosi lisää tai sitten olet vain syönyt enemmän kuin myönnät.

Tyhjästä ei synny energiaa, mutta ihmiskehon metabolia on melkoisen monimutkainen ja adaptiivinen kokonaisuus, hyvässä ja pahassa. Ruokapaketin kyljessä lukevat kalorit ovat hyvin karkea arvio siitä kuinka paljon energiaa kehosi siitä ruuasta saa ja kuinka tehokkaasti ne käyttää. Jo pelkästään antibioottikuurin aiheuttama myllerrys suolistosi mikrobiomissa voi vaikuttaa satojen pävittäisten kilokalorien edestä energiataseeseesi, koska mm. polysakkarideista elimistösi saama energia riippuu pitkälti siitä kuinka tehokkaasti suolistosi bakteerit niitä pilkkovat imeytyvään muotoon.

Lapsellisen typerää lässytystä nuo "tyhjästä ei synny energiaa"-heitot, kertovat vain siitä että kirjoittajalla ei ole hajuakaan siitä miten elimistö toimii.

Vierailija
71/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurta epätietoisuutta aiheuttanee myös se, että takavuosina sanottiin tekosyyksi, jos ihminen sanoi, että hänellä on hidas aineenvaihdunta ja lihoo siksi helposti. Tälle suorastaan naurettiin ja hidas aineenvaihdunta leimattiin myytiksi.

Osin tuo tietysti on "tekosyy" lihomiselle, koska silloinkin ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, jos lihoo. Hitaalla aineenvaihdulla pitäisi pysyä hoikkana, kun syö vähemmän kuin muut. Tässä tulee pari kompastuskohtaa:

1) Syömisen määrään liittyy mallioppimista ja jos vanhemmat, joilla on suht vilkas aineenvaihdunta ovat tottuneet tiettyyn ruokamäärään ( vaikka montako perunaa otetaan lounaalla) niin lapsensa omaksuu tuon määrän. Ja jos hänellä sattuu olemaan hidas aineenvaihdunta, hän lihoo, vaikka syö "ihan normaalisti". Sama pätee kun vaikka työpaikkaruokailussa katsotaan minkä verran hoikka kaveri syö.

2) Monet tutkivat netistä e

Olen joskus yrittänyt selittää näitä samoja asioita täällä. Näyttää olevan monelle ylivoimaista ymmärtää. 

Vierailija
72/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvässä laihdutuksessa on kyse pysyvästä elämänmuutoksesta. Pysyäksesi lopun ikääsi tavoitepainossa et voi alkaa taas mässäämään. Esim. Vuoden elämänmuutoksen jälkeen et edes halua syödä itseäsi ähkyyn eivätkä entiset herkut houkuttele. Liikunnasta tulee elämäntapa, joka kylläkin useimmilla on ollut jo lapsesta saakka vanhempien kanssa liikkuessa. Siis normaalipainoisilla, joiden ei tarvitse koskaan laihduttaa kuin kilo tai kaksi. Säännöllisestä punnituksesta tulee sama tapa kuin aamupesusta. Helppoa!!

Tää on mun keino. Olen laihduttanut 17 kiloa aikoinaan ja nyt käyn ihan joka aamu puntarilla ja syön sen mukaan sinä päivänä. Paino on pysynyt samana jo 19 vuotta, vaikka vaihdevuosina muka olisi pitänyt lihoa jne. Painonhallintaa on sen aamutarkkailu, ei vaadi muuta. 165cm/57kg pysyvä paino.

Vierailija
73/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lihoin pelkällä lääkkeellä 10kg kahdessa kuukaudessa. Söin aiempaa vähemmän ja liikuin enemmän mutta lihoin silti. Olin aloittanut uuden lääkityksen. Lihasta ei ole voinut tulla kymmentä kiloa enkä kyllä siltä näytäkään.

Ei pidä paikkaansa. Tyhjästä ei synny energiaa. Joko olet turvonnut nesteestä eli vettä on varastoitunut 10 litraa kehoosi lisää tai sitten olet vain syönyt enemmän kuin myönnät.

Tyhjästä ei synny energiaa, mutta ihmiskehon metabolia on melkoisen monimutkainen ja adaptiivinen kokonaisuus, hyvässä ja pahassa. Ruokapaketin kyljessä lukevat kalorit ovat hyvin karkea arvio siitä kuinka paljon energiaa kehosi siitä ruuasta saa ja kuinka tehokkaasti ne käyttää. Jo pelkästään antibioottikuurin aiheuttama myllerrys suolistosi mikrobiomissa voi vaikuttaa satojen pävittäiste

Joka tapauksessa tämä ei ole rakettitiedettä. Kaukana siitä. Ihan perus asioita, että liikkumiseen ja elintoimintojen ylläpitämiseen kuluu energiaa tietty määrä. On poikkeustiloja, säästöliekkiä, antibioottikuuria, sairauksia, mutta valtaosalle pätee ihan tavallinen matematiikka, energian saannin ja kulutuksen erotus.

Liian helposti uskotaan, että minä olen nyt poikkeustapaus, supersäästöliekkitapaus, lääkkeiden uhri, ikiliikkuja, joka juoksee maratoneja syömättä mitään. Se on itsensä huijaamista.

Vierailija
74/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyvässä laihdutuksessa on kyse pysyvästä elämänmuutoksesta. Pysyäksesi lopun ikääsi tavoitepainossa et voi alkaa taas mässäämään. Esim. Vuoden elämänmuutoksen jälkeen et edes halua syödä itseäsi ähkyyn eivätkä entiset herkut houkuttele. Liikunnasta tulee elämäntapa, joka kylläkin useimmilla on ollut jo lapsesta saakka vanhempien kanssa liikkuessa. Siis normaalipainoisilla, joiden ei tarvitse koskaan laihduttaa kuin kilo tai kaksi. Säännöllisestä punnituksesta tulee sama tapa kuin aamupesusta. Helppoa!!

Tää on mun keino. Olen laihduttanut 17 kiloa aikoinaan ja nyt käyn ihan joka aamu puntarilla ja syön sen mukaan sinä päivänä. Paino on pysynyt samana jo 19 vuotta, vaikka vaihdevuosina muka olisi pitänyt lihoa jne. Painonhallintaa on sen aamutarkkailu, ei vaadi muuta. 165cm/57kg pysyvä paino.

Hyvä juttu tuo jokapäiväinen painon tarkkailu ja syönti sen mukaan. Taidan aloittaa huomisesta saman.5 kg tarkoitus saada pois. 5 kg jo saanut muutamassa kuukaudessa. Jos painosi nousee jonain päivänä, vähennätkö ruoan määrää vai laatua?

Vierailija
75/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotain on tullut 10kg ja olen laskenut kalorit tarkkaan joka päivä. Päivässä tulee noin 1200 kaloria ja liikunnalla kulutan 200 kaloria. Olen 163cm.

Liian vähän kcal/päivä. 

Vierailija
76/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä juttu tuo jokapäiväinen painon tarkkailu ja syönti sen mukaan. Taidan aloittaa huomisesta saman.5 kg tarkoitus saada pois. 5 kg jo saanut muutamassa kuukaudessa. Jos painosi nousee jonain päivänä, vähennätkö ruoan määrää vai laatua?"

Eri, mutta päivittäin vuosikaudet puntarilla käynyt. 

Paino vaihtelee kilon pari mm elimistön vesipitoisuuden takia hyvin helposti. Ajan kanssa oppii huomaamaan ja yhdistelemään niitä söitä. "IIK 1.5kg lisää -> kävin eilen työpaikkalounaalla nepalilaisessa -> paljon suolaa -> nestettä kertyy -> ei vaadi toimenpiteitä, lähtee itsekseen päivässä, parissa".  "kova jalkatreenipäivä eilen -> todnäk nestettä -> ei vaadi toimenpiteitä" Siksi itse en ihan hirveästi juuri sen aamun painoa tuijota tai välittömästi reagoi jos vaaka näyttää vähän enemmän tänään kuin eilen. Sen sijaan yleensä maanantaina katson, oliko viime viikon keskipaino merkittävästi noussut tai laskenut sitä edeltävästä, ja kuun alussa/lopussa sama vertailu kahden edellisen kuukauden keskipainojen välillä. Jos on tarvetta korjausliikkeeseen niin sitten koitan keksiä syyn - tuliko syötyä enemmän vai liikuttua vähemmän, ja korjaan.

Itselleni kävi niin että kun ensin tiputin paljon painoa (melkein 40kg) niin aluksi piti korjailla paljonkin että pysyi samassa, mutta parin vuoden jälkeen keho jotenkin sopeutui ja aika hyvin tulee ihan kummemmin ajattelematta syötyä aktiivisuuteen nähden sopivasti.

Niin, ja muista vakioida punnitusolosuhteet eli sama aika ja samat rutiinit. Paino vaihtelee päivän mittaan selvästi, aamu ollut itselleni helpoin. Herään, käyn pissalla,sen jälkeen punnitus, on oma rutiinini.

Vierailija
77/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin hyvät terveyspalvelut, että mennään sinne jos läskit vaivaa

Vierailija
78/81 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laihduttava lääke ja olen laihtunut syömällä ihan mitä vaan ja jättänyt lihomatta syötyäni possuna (esim. joulu). 

Vierailija
79/81 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, liikunnan oltava kohtuullista, ruokavalio merkitsee enemmän.

Vierailija
80/81 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurta epätietoisuutta aiheuttanee myös se, että takavuosina sanottiin tekosyyksi, jos ihminen sanoi, että hänellä on hidas aineenvaihdunta ja lihoo siksi helposti. Tälle suorastaan naurettiin ja hidas aineenvaihdunta leimattiin myytiksi.

Osin tuo tietysti on "tekosyy" lihomiselle, koska silloinkin ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, jos lihoo. Hitaalla aineenvaihdulla pitäisi pysyä hoikkana, kun syö vähemmän kuin muut. Tässä tulee pari kompastuskohtaa:

1) Syömisen määrään liittyy mallioppimista ja jos vanhemmat, joilla on suht vilkas aineenvaihdunta ovat tottuneet tiettyyn ruokamäärään ( vaikka montako perunaa otetaan lounaalla) niin lapsensa omaksuu tuon määrän. Ja jos hänellä sattuu olemaan hidas aineenvaihdunta, hän lihoo, vaikka syö "ihan normaalisti". Sama pätee kun vaikka työpaikkaruokailussa katsotaan minkä verran hoikka kaveri syö.

Faktoilla ei näissä keskusteluissa ole juurikaan merkitystä, valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan