Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut täällä palstalla ei tunnu tajuavan, että ruokavaliolla on suurin merkitys painonpudotuksessa

Vierailija
29.12.2023 |

Soitetaan suuta, että pitää liikkua, käydä salilla jne. No totta kai noilla saa kohotettua kuntoa, kiinteytettyä vartaloa ja tuettua laihtumista, mutta kyllä pääpaino on ruokavaliossa. Pitää muuttaa ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja katsoa annoskoot. 

Itse olen nyt ruokavalion avulla tiputtanut painoa 17kg. Liikuntaa en ole vielä pahemmin lisännyt, mutta sitä on tarkoitus lisätä vähitellen. Tilasin kahvakuulan ja alan sillä harjoittelemaan kotona. Sukset myös pitäisi kaivaa esiin ja lähteä hiihtämään. 

Elämänmuutos 

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei tajua että jos on 25 kg ylipainoa niin pitää liikkua todella paljon että paino alkaa putoamaan. Ei se ruokavalio pelkästään riitä pudottamaan painoa. Olen nähnyt miten jotkut ruokavaliolla yrittää pudottaa painoa ja siinä kestää vuosia. Liikunnan avulla se 25 kg putoo 6 kuukaudessa.

Miksi se 25kg edes pitäisi saada pois 6 kuukaudessa? Tarkoitus on muuttaa elämäntavat pysyvästi. Ruokavaliota muokkaamalla ja liikuntaa vähitellen lisäämällä tai jos liikkuu jo ihan hyvin, niin sitten lähinnä ruokavaliota muokkaamalla pysyvästi. Tuohon voi mennä 1-2 vuotta, mutta muutoksen pitää olla pysyvä.

Vierailija
42/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin pelkällä lääkkeellä 10kg kahdessa kuukaudessa. Söin aiempaa vähemmän ja liikuin enemmän mutta lihoin silti. Olin aloittanut uuden lääkityksen. Lihasta ei ole voinut tulla kymmentä kiloa enkä kyllä siltä näytäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri pois kuurin ajaksi. Liikuntaa, vain määrätyn kokoiset ruoka-annokset. Näin minulta lähti 5,5 kiloa kuudessa viikossa jouluksi ja mahduin taas pyhäfarkkuihini. Ei siinä sen kummempaa. 

Vierailija
44/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lihoin pelkällä lääkkeellä 10kg kahdessa kuukaudessa. Söin aiempaa vähemmän ja liikuin enemmän mutta lihoin silti. Olin aloittanut uuden lääkityksen. Lihasta ei ole voinut tulla kymmentä kiloa enkä kyllä siltä näytäkään.

Ei pidä paikkaansa. Tyhjästä ei synny energiaa. Joko olet turvonnut nesteestä eli vettä on varastoitunut 10 litraa kehoosi lisää tai sitten olet vain syönyt enemmän kuin myönnät.

Vierailija
45/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tällä palstalla eivät tunnu tajuavan, että ihmiset ovat erilaisia. Se, mikä toimii sinulle, ei välttämättä toimi toiselle. Ja sama päinvastoin.

Vierailija
46/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorit sisään < kalorit ulos, yksinkertaista mutta ei tokikaan vaivatonta. Mutta moni uskoo säästöliekkiin ja energian tyhjästä ilmestymiseen, sama kuin aikuisena uskoisi hammaskeijuun tai joulupukkiin. Noloa.

Tästä pystyy hallitsemaan vain toista eli sääntelemään sisään otettujen kalorien määrää. Paljonko kaloreita kuluu - se taas on täysin yksilöllistä.

Vierailija
47/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voisko joku esittää yhdenkin tutkimuksen joka todistaa että laihtuminen liittyy jollain tavalla ruokavalioon? Niinpä, kaikki dieetit ja pätkäpaastot ym. on todettu turhiksi, terveydelle haitallisiksi ja jopa aikaa myöten lihottaviksi.

Täh? No totta kai se liittyy ja ensimmäiset muutokset yleensä suositellaan tehtäväksikin juuri ruokavalioon. Ihme kommentti.

Jos laitetaan kaksi ihmistä vertailuun ja toinen syö joka päivä huonolaatuista ja ravintoköyhää mutta kaloripitoista ruokaa ja mättää sitä kaksin käsin niin kyllä se ihminen aika varmasti lihoo tähän toiseen ihmiseen verrattuna. Onhan sitten niitäkin keillä on sellainen aineenvaihdunta ettei millään liho vaikka mitä syö mutta kyllä se lähtökohta  yleensä on se että se ylipaino tulee aika varmasti liiallisilla kaloreilla jotka eivät kulu. Ei ainoa syy mutta usein. Ja mistä muualta ne extra kalorit tulee jos ei siitä ( väärästä) ravinnosta silloin

Vierailija
48/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 5% laihduttajista onnistuu pysyvästi. Sori, ap.

Vierailija
49/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin täällä Ap ei itse saa löysää takapuolta sohvalta ylös niin tullaan sitten arvostelemaan niitä jotka saa.

Sännöllinen treeni on paljon vaikeampaa kuin laihduttaminen. Muutenkin laihduttamisessa on yleensä kyse lähinnä ulkonäöstä ja treenissä terveydestä.

Jopa sairaalloisen ylipainoiselle treeni on parempi kuin pelkkä laihdutus.

Mitä ihmettä sä oikein sekoilet?? En mä arvostele ketään vaan kerroin vain tosiasian! En todellakaan ole mikään sohvalla makoilija vaan kirjoitin, että en ole vielä pahemmin liikuntaa lisännyt. Ihan ruokavaliota muuttamalla on painoa lähtenyt 17kg, mutta sekin on nyt ilmeisesti väärin pudotettu besserwissereiden mielestä. Teen fyysisesti raskasta työtä, että en todellakaan ole mikään täysin liikkumaton kuten sä pie

Sekin nyt ilmeisesti väärin pudotettu ammattiloukkaantujan ja uhriutujan puhetta. Kukahan tässä on suuttunut

Älä neuvo muita surkastuttamaan lihaksiaan vaan harrasta tota ilmiselvää tulevaa jojottelua ihan yksinään. Turha sun on puhua mistään sekoiluista huutomerkkien kera, faktat ei muutu siitä mihinkään.

Vierailija
50/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ihmetteli, kun ei laihdu. Joka päivä pitää vetää kuitenkin se Berliinin munkki ja 0,5 l Coca-colaa

Vierailija
51/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Tyhjästä ei synny energiaa. Joko olet turvonnut nesteestä eli vettä on varastoitunut 10 litraa kehoosi lisää tai sitten olet vain syönyt enemmän kuin myönnät.

No jotain on tullut 10kg ja olen laskenut kalorit tarkkaan joka päivä. Päivässä tulee noin 1200 kaloria ja liikunnalla kulutan 200 kaloria. Olen 163cm.

Vierailija
52/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy lihoamiselle on se, että saat kehoosi enemmän energiaa kuin kulutat. Joku tulee nyt vastauksena kierimään suu vaahdossa lattialla ja kiljumaan että "lääkkeet ja sairaudet lihottaa myös!!!!!" Niin, mutta samalla mekaniikalla. Olen itse ollut sekä laihtumista että lihoamista aiheuttaneella lääkityksellä joten en huutele lämpimikseni. Laihtuminen johtui siitä että vatsani ei ikinä alkanut kestää kyseistä lääkettä, lihoaminen siitä että normaali luonnollinen ruokahaluni nousi enkä tajunnut sitä itse ennen kuin painoa oli jo kertynyt.

Pahiten painon kanssa kamppaileva ihminen jonka tunnen on täysin sokea syömisilleen. Jos tämän kanssa matkustaa, haluaa pysähtyä jokaiseen näkemäänsä kahvilaan ja ruokapaikkaan. "Yksi jäätelö vaan", niin, kolmas tänään. Tämä ihminen on kokeillut ihan kaikkea, paitsi rehellisyyttä omista syömisistään ja liikkumisistaan.

Vierailija
53/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurta epätietoisuutta aiheuttanee myös se, että takavuosina sanottiin tekosyyksi, jos ihminen sanoi, että hänellä on hidas aineenvaihdunta ja lihoo siksi helposti. Tälle suorastaan naurettiin ja hidas aineenvaihdunta leimattiin myytiksi.

Osin tuo tietysti on "tekosyy" lihomiselle, koska silloinkin ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, jos lihoo. Hitaalla aineenvaihdulla pitäisi pysyä hoikkana, kun syö vähemmän kuin muut. Tässä tulee pari kompastuskohtaa:

1) Syömisen määrään liittyy mallioppimista ja jos vanhemmat, joilla on suht vilkas aineenvaihdunta ovat tottuneet tiettyyn ruokamäärään ( vaikka montako perunaa otetaan lounaalla) niin lapsensa omaksuu tuon määrän. Ja jos hänellä sattuu olemaan hidas aineenvaihdunta, hän lihoo, vaikka syö "ihan normaalisti". Sama pätee kun vaikka työpaikkaruokailussa katsotaan minkä verran hoikka kaveri syö.

2) Monet tutkivat netistä erilaisia kalorinkulutustaulukoita ja ihmettelevät ruokaa punnitessaan, etteivät laihdu vaan lihovat vaikka syövät vähän (taulukoiden mukaa) Tässä lienee kumpuaa myytti, että voi lihoa, jos syö liian vähän.

Nuo erot aineenvaihdunnassa ovat todella merkittäviä: Fyysinen aktiivisuus, ikä, pituus, paino ja myös kehonkoostumus eli lihas ja rasvamassa vakioiden voi yksilöiden välillä silti olla 10-15% heitto kalorinkulutuksessa.

Eli jos  identtisesti elävät ja syövät ihmiset (sama ikä, pituus,paino, lihasmassa jne) osuvat tuon vaihtelun ääripäihin, niin toisen pysyessä samanpainoisena toinen lihoo vuodessa kymmenisen kiloa.

En tiedä onko tutkimuksia siitä miten nälkäsignaalit toimivat eri aineenvaihdunnan nopeuden omaavilla ihmisillä. Eli liittyykö esim hitaaseen aineenvaihduntaan heikommat kylläisyyssignaalit jo primaarisesti vaiko vasta ylipainon myötä. Eli on hitaan aineenvaihdunnan omaava "tuomittu" joko nälkään tai ylipainoon. Oma lukunsa on tietysti vielä se seikka, että raju laihdutus voi hidastaa aineenvaihduntaa pitkäaikaisestikin.

Vierailija
54/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy lihoamiselle on se, että saat kehoosi enemmän energiaa kuin kulutat. Joku tulee nyt vastauksena kierimään suu vaahdossa lattialla ja kiljumaan että "lääkkeet ja sairaudet lihottaa myös!!!!!" Niin, mutta samalla mekaniikalla. Olen itse ollut sekä laihtumista että lihoamista aiheuttaneella lääkityksellä joten en huutele lämpimikseni. Laihtuminen johtui siitä että vatsani ei ikinä alkanut kestää kyseistä lääkettä, lihoaminen siitä että normaali luonnollinen ruokahaluni nousi enkä tajunnut sitä itse ennen kuin painoa oli jo kertynyt.

Pahiten painon kanssa kamppaileva ihminen jonka tunnen on täysin sokea syömisilleen. Jos tämän kanssa matkustaa, haluaa pysähtyä jokaiseen näkemäänsä kahvilaan ja ruokapaikkaan. "Yksi jäätelö vaan", niin, kolmas tänään. Tämä ihminen on kokeillut ihan kaikkea, paitsi rehellisyyttä omista syömisistään ja liikkumisistaan.

No miten selität sen että minä todellakin lasken ne kalorit tarkkaan ja niitä tulee korkeintaan 1200 päivässä, ja silti lihon? Onko minun peruskulutukseni liikunnan kanssa alle 1200kcal?? Ainoa selitys on enää se lääke! Se voi siis todellakin olla vain nestettä mutta itse sanon sitä lihomiseksi vaikka lihoisin nesteestä.

Vierailija
55/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole 2kk päässyt liikkumaan ja olen lihonut sinä aikana 8kg. Ruokaa syön ihan saman määrän kuin aina ennenkin. Kunhan selkä tästä kuntoutuu niin juoksu jatkuu ja kilot sulaa.

8 kiloa saa noin 56 000 ylimääräisellä kalorilla. Juostessa kuluu n. 600 kcal tunnissa. Jos olet aiemmin joussut joka päivä n. 1,5 tuntia arjet ja viikonloput, niin yhtälösi pätee.

Vierailija
56/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotain on tullut 10kg ja olen laskenut kalorit tarkkaan joka päivä. Päivässä tulee noin 1200 kaloria ja liikunnalla kulutan 200 kaloria. Olen 163cm.

Riippuen painostasi ja iästäsi, niin sinun kroppasi kuluttaa kevyellä liikunnalla vähintään 1700 kaloria päivässä. Tähän voi olla jotain poikkeuksia eri ihmisillä, mutta ei missään nimessä voi olla, että kulutuksesi olisi vain 1200 kaloria päivässä.

Vierailija
57/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahiten painon kanssa kamppaileva ihminen jonka tunnen on täysin sokea syömisilleen. Jos tämän kanssa matkustaa, haluaa pysähtyä jokaiseen näkemäänsä kahvilaan ja ruokapaikkaan. "Yksi jäätelö vaan", niin, kolmas tänään. Tämä ihminen on kokeillut ihan kaikkea, paitsi rehellisyyttä omista syömisistään ja liikkumisistaan.<

Joko lasket kalorit väärin tai keräät nestettä kehoosi lääkkeen takia. Tuota jälkimmäistä voi toki sanoa lihoamiseksi yhtä paljon kuin pyöräilyä autolla ajoksi tai neulomista hiihdoksi. Saat käyttää siitä mitä nimitystä haluat, mutta lihoamista se ei ole ja aiheutat väärällä sanalla muissa vain hämmennystä.

Vierailija
58/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli en ole lihonut mutta painoa on tullut 10kg..

Vierailija
59/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Ozempicin kaltaisilla tuotteilla on tieteelliseti todennettu vaikutus laihtumieen.

Vierailija
60/81 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Ozempicin kaltaisilla tuotteilla on tieteelliseti todennettu vaikutus laihtumieen.

Yhdeksän filmitähteä kymmenestä käyttää Ozempicia kuin Lux-saippuaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme