Jotkut täällä palstalla ei tunnu tajuavan, että ruokavaliolla on suurin merkitys painonpudotuksessa
Soitetaan suuta, että pitää liikkua, käydä salilla jne. No totta kai noilla saa kohotettua kuntoa, kiinteytettyä vartaloa ja tuettua laihtumista, mutta kyllä pääpaino on ruokavaliossa. Pitää muuttaa ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja katsoa annoskoot.
Itse olen nyt ruokavalion avulla tiputtanut painoa 17kg. Liikuntaa en ole vielä pahemmin lisännyt, mutta sitä on tarkoitus lisätä vähitellen. Tilasin kahvakuulan ja alan sillä harjoittelemaan kotona. Sukset myös pitäisi kaivaa esiin ja lähteä hiihtämään.
Elämänmuutos
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lisäsin liikuntaa ja olen laihtunut 15kg.
Samoin,ja itse olen laihtunut 86kg > 69kg. Edelleen syön hyvin ja säännöllisesti, kuten ennenkin. Samoin makea maistuu päivittäin.
Ja siis olen 173cm nainen, jolle liikunta on lisännyt lihasvoimaa.
Niin, läskit valittavat eivät kilot karise, kun vähän ottavat aiempaa enemmän salaattia, mutta silti vielä syövät samalla sitä samaa vanhaa roskaruokaa. Laihduttaminen ei vaadi lainkaan urheilua, vaan vain ja ainoastaan terveellisen ruokavalion. Sori, läski, muttet voi olla olematta läski, jos jatkat roskan syömistä. Pitää valita jompikumpi. Urheilu on vain muuta bonusta.
No suurin syy lihomiseen on limut/mehut, sipsit, karkit, pullat, pizzat, hampparit yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ne samat ihmiset oikeasti myöskin uskovat, että lihavat ahtavat sen 5 pussia sipsejä kitusiinsa päivässä ja elävät pitsalla.
Ja mitään henkilökohtaista eroahan ei kalorienkulutuksessa ole riippuen iästä, sukupuolesta, lihasmassasta, hormoneista, stressistä ym. tekijöistä.
Onhan noillakin merkitystä, mutta jos ihmiset kaikki laskisivat kaloreita edes suurinpiirtein, mitään megalihavia ihmisiä ei olisi olemassa, vaan lihavimmat olisivat lievästi ylipainoisia.
Voitko näyttää minulle lihavan suomalaisen, joka ei herkuttele viljoilla ja maitotuotteilla? Noista saa paljon kaloreita todella nopeasti ja voi uskotella itselleen syövänsä terveellisesti. Wokkivihanneksia syömällä ei moni ole sumoksi turvonnut.
En tarkoittanut, etteivätkö lihavat söisi liikaa. Vaan sitä, että monellakaan ei ole mitään käsitystä siitä paljonko kaloreita saa syödä ja minkä verran mistäkin niitä saa.
Sanotaan vaikka, että 350 kaloria päivässä liikaa saa hyvinkin vähällä liikasyönnillä. Kymmenessä vuodessa tuo päivittäinen määrä on muuttanut ihmisen hoikasta sairaalloisen lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lisäsin liikuntaa ja olen laihtunut 15kg.
Samoin,ja itse olen laihtunut 86kg > 69kg. Edelleen syön hyvin ja säännöllisesti, kuten ennenkin. Samoin makea maistuu päivittäin.
Makea maistuu ja maksa ja munuaiset kiittää
Vierailija kirjoitti:
No niin täällä Ap ei itse saa löysää takapuolta sohvalta ylös niin tullaan sitten arvostelemaan niitä jotka saa.
Sännöllinen treeni on paljon vaikeampaa kuin laihduttaminen. Muutenkin laihduttamisessa on yleensä kyse lähinnä ulkonäöstä ja treenissä terveydestä.
Jopa sairaalloisen ylipainoiselle treeni on parempi kuin pelkkä laihdutus.
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet?? En mä arvostele ketään vaan kerroin vain tosiasian! En todellakaan ole mikään sohvalla makoilija vaan kirjoitin, että en ole vielä pahemmin liikuntaa lisännyt. Ihan ruokavaliota muuttamalla on painoa lähtenyt 17kg, mutta sekin on nyt ilmeisesti väärin pudotettu besserwissereiden mielestä. Teen fyysisesti raskasta työtä, että en todellakaan ole mikään täysin liikkumaton kuten sä pienessä päässäsi kuvittelit.
Uskomatonta.
Elämänmuutos
Valkonen jauho ja sokeri pois. Puolessa vuodessa - 18 kiloa. Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Kalorit sisään < kalorit ulos, yksinkertaista mutta ei tokikaan vaivatonta. Mutta moni uskoo säästöliekkiin ja energian tyhjästä ilmestymiseen, sama kuin aikuisena uskoisi hammaskeijuun tai joulupukkiin. Noloa.
Olen toista viikkoa kortisonikuurilla. Painoa on tullut lisää 8 kiloa, vaikken ole ollut edes halukas sairauden vuoksi syömään. Paino voi olla nestepöhöäkin. Ulkoapäin ei maallikko erota sitä muusta kehon massasta. Ja minulle on soitettu pyöreistä poskista pienestä pitäen, koska joudun syömään kertautuvia kortisonikuureja ja sain niistä kuukasvot ja emännän kyttyrän.
En pidä siitä, että minua neuvotaan jopa revityttämään terveet hampaat suusta, että posket olisivat kapeammat. Kenen elämää toisen posket ihan oikeasti haittaavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin täällä Ap ei itse saa löysää takapuolta sohvalta ylös niin tullaan sitten arvostelemaan niitä jotka saa.
Sännöllinen treeni on paljon vaikeampaa kuin laihduttaminen. Muutenkin laihduttamisessa on yleensä kyse lähinnä ulkonäöstä ja treenissä terveydestä.
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet?? En mä arvostele ketään vaan kerroin vain tosiasian! En todellakaan ole mikään sohvalla makoilija vaan kirjoitin, että en ole vielä pahemmin liikuntaa lisännyt. Ihan ruokavaliota muuttamalla on painoa lähtenyt 17kg, mutta sekin on nyt ilmeisesti väärin pudotettu besserwissereiden mielestä. Teen fyysisesti raskasta työtä, että en todellakaan ole mikään täysin liikkumaton kuten sä pienessä päässäsi kuvittelit.
Uskomatonta.
Elämänmuutos
Turha uhriutua kun oma aloitukseni oli mitä oli.
Sä osaat vähentää syömistä. Whuppiduu aplodit siitä. Mutta sä et ole vielä kukaan neuvomaan ketään kun et edes urheilua harrasta. Että istu vaan takas alas ja tee ensin itse kunnolla, ennen kuin alat neuvoa muita.
Niinhän se on. Oliko se prosenteissa että laihduttamisessa ruokavaliolla on 80% osuus ja liikunnalla 20%. Itsekin teininä ( 80 kg ja 158 cm joten pudotettavaa oli ) muistan että en tehnyt ruokavalioon kummempia muutoksia mutta liikuntaa lisäsin hulluna. Paino tuntui tippuvan kovin hitaasti kunnes ruokavaliossa tapahtui muutoksia jolloin painokin tippui vauhdilla. Liikunta on hyvä apu painon pudotuksessa ja varsinkin sitten enemmän kun haluaa pysyä tavoitepainossa mutta toisaalta sillä on välillä ylikorostettu rooli kun vertaa miten välillä se ruokavalion korostaminen jää vähemmälle.
Jos lievästi ylipainoinen haluaa laihtua, niin hänellä todennäköisesti on löysää, joka nimenomaan lähtee liikuntaa lisäämällä. Toki monipuolinen ruokavalio ohessa (sopivasti proteiinia, hiilareita ja hyviä rasvoja) lihasten kehittymisen tukemiseksi. Näillä palstoilla monesti vaan annetaan ohjeeksi kitudieetit ja pelkkä kaloriseuranta.
Siis voisko joku esittää yhdenkin tutkimuksen joka todistaa että laihtuminen liittyy jollain tavalla ruokavalioon? Niinpä, kaikki dieetit ja pätkäpaastot ym. on todettu turhiksi, terveydelle haitallisiksi ja jopa aikaa myöten lihottaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta
Mä en voi mitään sille, että sä itse uhriudiut ja käsitit mun aloituksen väärin. Miksi suutut noin paljon faktasta? En voi myöskään mitään sille, että et osaa lukea. Kirjoitin hyvin selkeästi, että en ole vielä LISÄNNYT liikuntaa. Vai lukutaidoton saa tuosta käännettyä niin, että en liiku ollenkaan.
Sulla tässä nyt meni pahasti tunteisiin kun kerrotaa tosiasioita.
Elämänmuutos
Pitkäjänteisyys on avain onneen. Erilaiseen ruokavalioon tottuu, kun sitä jaksaa toteuttaa pitkään. Liikuntaan tottuu, kun sitä jaksaa toteuttaa pitkään. Mieluiten nuo molemmat mukaan omaan elämään, mutta on se kiistatonta, että ruokavaliolla on isompi vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Siis voisko joku esittää yhdenkin tutkimuksen joka todistaa että laihtuminen liittyy jollain tavalla ruokavalioon? Niinpä, kaikki dieetit ja pätkäpaastot ym. on todettu turhiksi, terveydelle haitallisiksi ja jopa aikaa myöten lihottaviksi.
Et voi olla tosissasi. No tietenkin laihtuminen liittyy ruokavalioon! Hyvänen aika! Ei voi vetää kaksin käsin roskaruokaa ja kuvitella laihtuvansa jos lisää liikuntaa. Eikä tässä ole nyt kyse mistään dieeteistä ja paastoista vaan pysyvien muutosten tekeminen ruokavalioon.
Elämänmuutos
Jotkut ei tajua että jos on 25 kg ylipainoa niin pitää liikkua todella paljon että paino alkaa putoamaan. Ei se ruokavalio pelkästään riitä pudottamaan painoa. Olen nähnyt miten jotkut ruokavaliolla yrittää pudottaa painoa ja siinä kestää vuosia. Liikunnan avulla se 25 kg putoo 6 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
No , minä ainakin olen yksi esimerkki. Paino tippunut 83 kilosta 64 kiloon ihan sillä että syön pienempiä annoksia, juon enemmän vettä ja pääasiassa olen jättänyt hiilarit ja sokerit pois päivittäisestä ruokavaliosta. Niitä sitten syön kerran viikossa jolloin mätän huiviin sitten sitä niinsanottua roskaruokaa .
Arkena tulee sitten syötyä kanaa,lihaa, kalaa, munia vihanneksia ja marjoja, vähäsokerisia maitotuotteita, piimää.. normaalia ruokaa ja Oikeastaan mitä tahansa mutta ei pastaa, perunaa , leipää.. tällä tavoin se paino on tippunut itsellä. Ei hetkessä mutta onpahan kuitenkin. Liikuntaa taas en ole erikseen lisännyt vaan ollut hyötyliikuntaa töihin ja muihin menoihin.
Joo. Ja suurin osa möhömahoista ei tajua ettei kaikilla ole varaa "ruokavalioihin". Halpa margariini, perunat ja kauraryynit eivät anna mahdollisuutta valioiluun ruuankaan kanssa. Ei pidä paikkaansa Hallana z in väite ettei kenenkään tarvitse nähdä nälkää. Ja meitä tulee lisää...
Vierailija kirjoitti:
Terveellisesti syöminen ja joidenkin tiettyjen ruoka-aineiden runsas pois karsiminen on kyllä eri asia kuin joku pikadieetti tai paasto.