Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Ei tarvinnut mennä kuin Tanskaan, kun koin kulttuurishokin - Yksi ilme erottaa meidät muista"

Vierailija
29.12.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010082924.html

"Jos jotain Suomessa säästellään, niin hymyä. Meidän pitäisi ottaa mallia naapurimaastamme."

"Viime kesänä koin kulttuurishokin.

Vastoin kaikkia odotuksiani niin kävi Tanskassa: Pohjoismaassa, joka elää halvasta kaljasta, kotoilusta ja siitä, etteivät suuretkaan kaupungit ole kauhean suuria.

Siellä kukaan ei pyri likelle tai ala vääntää juttua tuntemattomalle julkisessa kulkupelissä. Junissa on jopa erilliset hiljaiset vaununsa, joiden rauha ei järky yölläkään, kun juopuneet palaavat baarista kotiin.

Eikö tuo ole kuin suoraan suomalaisen sinivalkoisesta päiväunesta?

Vaan yksi asiapa erottaa meidät tanskalaisista - ja räikeästi. Kyseessä on niinkin pieneltä kuulostava asia kuin ilme: tanskalaiset hymyilevät tuntemattomille.

Tanskalaiset siis kohottavat suupielet ylös, kun tulevat kadulla toistensa kohdalle. Ei ole väliä, kulkeeko vastaantulija juosten, kävellen, pyörällä vai sähköpotkulaudalla.

Hymy kestää pari sekuntia. Se on pikainen, äänetön muistutus siitä, että näen sinut, tässä sitä mennään yksin mutta silti vähän yhdessä, tsemppiä vaan.

Aluksi hymyily tuntui vähäpätöiseltä, keinotekoiseltakin.

Viimeistään Suomeen palatessa hymyn poissaolon tuntee hyisenä luissaan. Täällä katsotaan turvallisesti ohi, harpotaan suut viivana.

Tutuksi tulevat ihmisten perusilmeet, jotka tuovat mieleen vuoroin hautajaissaattueen, vuoroin konsolipelin arkkivihollisen.

Miksi emme hymyile vieraille tai edes katso heitä päin? Miksi stereotypia nurkassa seisovasta tuppisuusta on ja pysyy?"

Taas saa hävetä silmät päästään omaa suomalaisuutta, suomalaisia ja suomalaisten käytöstä ylipäänsä! Mikä ihme siinä on, että suomalaiset ovat niin käsittämättömän epäsosiaalisia? Miksi täällä on ok jurottaa ja tuijottaa maahan, ja olla tervehtimättä? Olen aivan varma, että tällä epäsosiaalisuudella on vaikutuksensa myös vaikeuteen löytää kumppania ja sitä kautta loppujen lopuksi myös syntyvyyteen.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia Tanska onkin onnellisuustutkimuksissa kakkossijalla.

Suomi on ykkönen.

Vierailija
22/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ollut hymyilyä, ne nauroivat sulle tanskalaisen hillitysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilen kyllä Suomessa, mutta olenkin nykyään iäkäs täti, joten sitä eivät kaikki ehkä huomaa.

Vierailija
24/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli suomalaisilla olisi aihetta hymyyn, niin ehkä me hymyilisimme useammin. Hallitus lupaa vain kiristyksiä, hinnat nousevat ja tämän kaiken keskellä köyhä suomalainen yrittää kampailla selviytymistaistelua. Ei kauheasti hymyilytä! (menen jatkamaan murjottamista) 😣😒

Sannan aikana naurettiin ja hymyiltiin kuin hullut. Oli se niin kivaa aikaa. Sanna järjesti hassuja känninäytöksiä jatkuvasti. 

Vierailija
25/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä kaikki Suomesta valittavat ihmiset käy, kun ihan sama missä päin maailmaa itse vierailen, niin en huomaa että siellä mitenkään erityisesti hymyiltäisiin tai oltaisiin iloisempia tai palveltaisiin asiakkaita paremmin verrattuna Suomeen. Tanskassakin on tullut useamman kerran vierailtua. 

Sama homma. Aika monessa maassa on tullut käytyä ja samanlaista se meno on oikeastaan kaikkialla.

Vierailija
26/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olut(kaan) ei ole Tanskassa halpaa...

Hymyillään siellä ehkä enemmän ja samalla ollaan myös töykeämpiä.

Vähemmän Suomea ja suomalaisia haukkuvia juttuja kiitos. Tak.

Vierailija
27/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä kaikki Suomesta valittavat ihmiset käy, kun ihan sama missä päin maailmaa itse vierailen, niin en huomaa että siellä mitenkään erityisesti hymyiltäisiin tai oltaisiin iloisempia tai palveltaisiin asiakkaita paremmin verrattuna Suomeen. Tanskassakin on tullut useamman kerran vierailtua. 

Sama. En yleensäkään koe mitään kulttuurishokkia Euroopassa. 

Vierailija
28/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse mallia hymyilee ja jutustelee kaikille, ja saan kyllä vastakaikua. Useampi naapuri pysähtyy juttelemaan ja kertomaan kuulumisia useasti viikossa. Ihan ollaan kaikki suomalaisiakin. Ja asutaan kerrostalossa. Vuokralla.

Toki joskus huomaa että joku ei halua vastata,mut sekin on ihan ok tietysti. Mutta useimmat kyllä kohtaa avoimesti kun on itse sellainen. 

Vierailija
29/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomalle hymyilemisessä ja silmiin katsomisessa on riski tulla ymmärretyksi väärin. 

Vierailija
30/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavan kulttuurishokin kokee halvemmalla ihan vain matkustamalla pk-seudun ulkopuolelle pienempiin pitäjiin. Puheliaampaa ja hymyilevämpää sakkia löytyy maakunnista. Niin se minusta kyllä toimii muuallakin maailmassa. Mitä isompi kaupunki, sitä vähemmän vieraisiin otetaan kontektia. Olenkin siksi ajatellut että se on vain joku yleisinhimillinen juttu mikä kulkee käsi kädessä asumistiheyden kanssa.

Vierailija
31/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaiset minusta ole mitenkään erityisen epäystävällisiä. Jos itse hymyilee, useimmat hymyilevät takaisin. Tosin tein kerran Helsingin rautatieasemalla pienen performanssin, jonka aikana kävelin asemahallin päästä päähän kaksi kertaa ja hymyilin jokaiselle vastaantulijalle. Katsekontaktin onnistuin saamaan noin 10 ihmiseen, useimmat katsoivat ohi. Näistä, joihin sai katsekontaktin, pari hymyili takaisin, loput jotenkin hämmentyivät hymystäni ja naama meni entistäkin möllömmäksi. Tämä tapahtui n. 5 vuotta sitten. Uskoisin ihmisten nykyään hymyilevän enemmän.

Helsinki voi olla mielestäni hankalampi kuin moni muu paikkakunta Suomessa.

Monessa paikassa Suomessakin (ainakin pienemmissä kaupungeissa), jos on itse ystävällinen ja sopivasti hymyilee niin saa kyllä vastakaikua omalle käytökselleen. Mutta vaatii tosiaankin usein että itse nimenomaan on vähän aloitteellinen asian kanssa. Ja hymyilyn ja ystävällisyyden täytyy tietysti olla aitoa eikä saa tietenkään olla päällekäyvä, vaan pitää kunnioittaa toisen henkilön reviiriä.

Minulle on ainakin tulleet monet ihan ventovieraat ihmiset juttelemaan monta kertaa ummet ja lammet vaikka mistä asioista, koska olen varmaan vaikuttanut ulospäin ystävälliseltä henkilöltä. 

Eli kyllä suomalaiset ovat varmaan hieman varautuneempia kuin joissain muissa maissa, mutta pohjimmiltaan ei sen epäystävällisempiä kuin muuallakaan.

Vierailija
32/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se ole ihmekään että tanskalaisia hymyilyttää jos kerran siellä on asiat noin paljon paremmin mitä täällä Suomessa?!

Vierailija
33/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä täällä ei hymyilytä. Puolet vuodesta on niin surkea sää, että suu jäätyy viivaksi ihan itsestään vaikka muuten olisi kuinka iloinen.

Pitäis ehkä muuttaa Tanskaan, että vois aloittaa hymyilemisen.

Tanskassa sää on surkeampi. Enemmän sadetta ja kovaa tuulta. 

Pari lämpöastetta enemmän ei merkkaa mitään.

Vierailija
34/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei kulje suu mutrussa, vaan ihan neutraalein ilmein. Useimmat vastaavat hymyyn hymyllä. Meillä vain ei ole tapana viestittää hymyllä joka ikiselle vastaantulijalle, että olemme vaarattomia.

Minusta hymyileminen tuntemattomille ei ole vaivansa arvoista. Tykkään suomalaisesta kulttuurista, jossa annetaan muille tilaa olla joutumatta sanattomiin viestintäleikkeihin.

Vierailija
35/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hymyilemättömyys ja tervehtimättömyys on myös syy, miksi suomalaiset väittävät Pariisia tylyksi. 

Jos tervehdit Pariisissa hymyn kanssa, herttaisempaa palvelua saa hakea. Jos lähestyt suu viivana tuijottaen, ranskikset olettavat, että aiot pian ottaa puukon esiin. 

Pariisissako herttaista palvelua??😃

Sellaista ei kuulemma tule vaikka kuinka virnistelisi, jos et osaa ranskaa.

Tämä ei ole omakohtainen kokemus, koska en pidä Ranskasta, enkä ole siellä ollut - muiden kokemus kyllä. 

Vierailija
36/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymypoika veljeni saa ihmeellisiä katseita kun hymyilee vastaantuleville. Itse kokeillut ja joskus tulee "Hei" vastaantulijalta. 

Vierailija
37/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymyilemättömyys ja tervehtimättömyys on myös syy, miksi suomalaiset väittävät Pariisia tylyksi. 

Jos tervehdit Pariisissa hymyn kanssa, herttaisempaa palvelua saa hakea. Jos lähestyt suu viivana tuijottaen, ranskikset olettavat, että aiot pian ottaa puukon esiin. 

Pariisissako herttaista palvelua??😃

Sellaista ei kuulemma tule vaikka kuinka virnistelisi, jos et osaa ranskaa.

Tämä ei ole omakohtainen kokemus, koska en pidä Ranskasta, enkä ole siellä ollut - muiden kokemus kyllä. 

Miten voit tietää, että et pidä Ranskasta, kun et ole siellä ollut? 

Vierailija
38/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä täällä ei hymyilytä. Puolet vuodesta on niin surkea sää, että suu jäätyy viivaksi ihan itsestään vaikka muuten olisi kuinka iloinen.

Pitäis ehkä muuttaa Tanskaan, että vois aloittaa hymyilemisen.

Tanskan talvi se vasta kamala on. Pimeä, pitkä ja märkä. 

Ei ole pitkä. Kesä on molemmista päistä kuukauden pidempi kuin Suomen kesä. Itse kestän mieluummin sadetta kuin jäätävää kylmyyttä, loskaa ja liukkautta.

Vierailija
39/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalainen tuttava luuli, että Suomessa käytetään kyrillisiä aakkosia koska kuulemma vaikutamme muutenkin niin rüssiltä. Suomalaiset eivät hymyile, ovat tylyjä ja juovat liikaa alkoholia. Suomalaiset tavat ja asenteet ovat paljon lähempänä itänaapuria kuin länsinaapuria. Suomalaiset eivät vain itse tajua, miten venäläistä meininki täällä on.

Vierailija
40/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on niin totta! Tanskassa tervehditään lenkkipoluillakin. Itse vietin juuri joulun Suomessa ja totisesti kiinnitin huomioni viivasuihin. Ei edes vastata, kun itse tervehdin.