Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Ei tarvinnut mennä kuin Tanskaan, kun koin kulttuurishokin - Yksi ilme erottaa meidät muista"

Vierailija
29.12.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010082924.html

"Jos jotain Suomessa säästellään, niin hymyä. Meidän pitäisi ottaa mallia naapurimaastamme."

"Viime kesänä koin kulttuurishokin.

Vastoin kaikkia odotuksiani niin kävi Tanskassa: Pohjoismaassa, joka elää halvasta kaljasta, kotoilusta ja siitä, etteivät suuretkaan kaupungit ole kauhean suuria.

Siellä kukaan ei pyri likelle tai ala vääntää juttua tuntemattomalle julkisessa kulkupelissä. Junissa on jopa erilliset hiljaiset vaununsa, joiden rauha ei järky yölläkään, kun juopuneet palaavat baarista kotiin.

Eikö tuo ole kuin suoraan suomalaisen sinivalkoisesta päiväunesta?

Vaan yksi asiapa erottaa meidät tanskalaisista - ja räikeästi. Kyseessä on niinkin pieneltä kuulostava asia kuin ilme: tanskalaiset hymyilevät tuntemattomille.

Tanskalaiset siis kohottavat suupielet ylös, kun tulevat kadulla toistensa kohdalle. Ei ole väliä, kulkeeko vastaantulija juosten, kävellen, pyörällä vai sähköpotkulaudalla.

Hymy kestää pari sekuntia. Se on pikainen, äänetön muistutus siitä, että näen sinut, tässä sitä mennään yksin mutta silti vähän yhdessä, tsemppiä vaan.

Aluksi hymyily tuntui vähäpätöiseltä, keinotekoiseltakin.

Viimeistään Suomeen palatessa hymyn poissaolon tuntee hyisenä luissaan. Täällä katsotaan turvallisesti ohi, harpotaan suut viivana.

Tutuksi tulevat ihmisten perusilmeet, jotka tuovat mieleen vuoroin hautajaissaattueen, vuoroin konsolipelin arkkivihollisen.

Miksi emme hymyile vieraille tai edes katso heitä päin? Miksi stereotypia nurkassa seisovasta tuppisuusta on ja pysyy?"

Taas saa hävetä silmät päästään omaa suomalaisuutta, suomalaisia ja suomalaisten käytöstä ylipäänsä! Mikä ihme siinä on, että suomalaiset ovat niin käsittämättömän epäsosiaalisia? Miksi täällä on ok jurottaa ja tuijottaa maahan, ja olla tervehtimättä? Olen aivan varma, että tällä epäsosiaalisuudella on vaikutuksensa myös vaikeuteen löytää kumppania ja sitä kautta loppujen lopuksi myös syntyvyyteen.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian usein hymyyn on vastattu änkeämällä seuraan. Tätä on tapahtunut niin humalaisten, kuin selvienkin ihmisten taholta. En siis enää hymyile tuntemattomille, korkeintaan taaperoille tai sitä nuoremmille jotka ovat vanhempiensa seurassa, mutta nekin lähtevät yleensä seuraamaan, niin on tämäkin tapa hiipumassa.

Ihmisten keskellä liikkuessa pyrin tuijottamaan kulkusuuntaani ottamatta katsekontaktia muihin ympärilläni, mutta jostain syystä tästä seuraa se, että olen kuin näkymätön. Ihmiset kirjaimellisesti kävelevät päälle, ellen itse väistä.

Pyrin nykyisin hoitamaan ostokset ja muut pakolliset menot aikoina kun tiedän ettei ole ruuhkaa. Tiedän yllä kuvatun vaikuttavan sekopäiseltä, ja pitkän aikaa ajattelin, että stressaan ja kuvittelen omiani, mutta seurassani olevat ihmiset tuon myös huomaavat ja ovat siitä maininneet.

Eli hymyilemällä välttäisin kolarit, mutta keräisin perskärpäsiä, joten en hymyile kuin poikkeustilanteissa.

Vierailija
62/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu vuosisatoja kahden naapurikuppaajavaltion välissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 57: "Kysymys ei ole pelkästä tapakulttuurista, vaan myös siitä miten hyvinvoiva yhteiskunta on näiden tapojen vuoksi. Suomessa on todella paljon yksinäisiä ihmisiä, masennusta ja itsemurhia. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja ilman lajityypillistä kanssakäymistä keskivertoihminen alkaa oireilla. Suomalaisten puhumattomuus ja vaikeus olla muiden ihmisten kanssa saa jo sellaiset mittakaavat, ettei kyse ole enää terveestä kulttuurierosta. Näen, että monen suomalaisen kyvyttömyys olla sosiaalisessa tilanteessa on ensisijaisesti oire. Mielestäni on aika vakavaa, jos pelkkään hymyyn saatetaan suhtautua epäilevästi tai jopa aggressiivisesti. Ei tämä ole normaalia enää."

Jos nyt vastaantulijat kaduilla  alkaisivat hymyillä, kuinka paljon se vähentäisi ihmisten yksinäisyyttä, masennusta tai itsemurhia? Jos hymyilemisestä tehtäisiin samanlainen asia kuin smalltalkistakin eli asia, joka ei tarkoita yhtään mitään,

Miksi oletat, että hymy tai kuulumisten vaihtaminen olisi feikkiä? Tanskalaiset eivät ole amerikkalaisia. Tämä itsessään kertoo jo ihan tarpeeksi siitä, että suomalainen kulttuuri on sairas. Kaikki muu paitsi nyrpeänä oleminen on feikkiä? Kerropa, miksi monista suomalaisista tulee huomattavan sosiaalisia ja puheliaita tuntemattomia kohtaan kun he ovat humalassa? Mihin se hiljaisena olemisen hyvä tapa katoaa tässä vaiheessa? Minusta tämä näyttää siltä, että ihmisillä on tarve sosiaalisuuteen mutta sitä ei uskalleta näyttää muutoin kuin humalassa. Aika säälittävää.

Jutustelu ei välttämättä johda mihinkään syvempään, mutta joskus siitä voi alkaa ihan ystävyyskin. Suomessa pelätään jutustelua niin paljon, ettei juttuseuraa kaipaava yksinäinen uskalla ikinä avata suutaan. Joskus jutustelu voi liittyä ihan vain siihen, että varmistetaan että iäkkäällä naapurilla on kaikki ok. On erikoista, jos tätä pidetään jotenkin vääränä. Jutustelu on myös keino oppia ympäröivästä maailmasta ja ihmisistä. Ja se hymy usein tarttuu, mutta feikkihymyn erottaa nopeasti aidosta hymystä. Tanskalaiset ovat aidosti hyväntuulisia.

Kyllä se aika karua kieltä suomalaisesta kulttuurista kertoo, että vanhukset kuolevat koteihinsa ilman että kukaan edes huomaa tätä. Jos tämä puhumattomuuden kulttuuri on jonkun mielestä hienoa, niin fine. Mun mielestä tämä on yksiselitteisesti ongelma, ja olen vakavasti harkinnut muuttoa pois Suomesta koska en halua että lapset oppivat ikäviksi jurnuttajiksi. Näkeehän sen monesta lapsestakin, että on hankalaa ottaa kontaktia toiseen kun ei tunneta entuudestaan. Tanskassa lapseni pääsivät heti muiden leikkeihin vaikka yhteistä kieltä ei ole. Ero on aivan valtava. Ehkä en ikinä sopeutunut Suomeen, koska sukujuureni ovat Ruotsista. Mistä sitä tietää. 

Vierailija
64/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian usein hymyyn on vastattu änkeämällä seuraan. Tätä on tapahtunut niin humalaisten, kuin selvienkin ihmisten taholta. En siis enää hymyile tuntemattomille, korkeintaan taaperoille tai sitä nuoremmille jotka ovat vanhempiensa seurassa, mutta nekin lähtevät yleensä seuraamaan, niin on tämäkin tapa hiipumassa.

Ihmisten keskellä liikkuessa pyrin tuijottamaan kulkusuuntaani ottamatta katsekontaktia muihin ympärilläni, mutta jostain syystä tästä seuraa se, että olen kuin näkymätön. Ihmiset kirjaimellisesti kävelevät päälle, ellen itse väistä.

Pyrin nykyisin hoitamaan ostokset ja muut pakolliset menot aikoina kun tiedän ettei ole ruuhkaa. Tiedän yllä kuvatun vaikuttavan sekopäiseltä, ja pitkän aikaa ajattelin, että stressaan ja kuvittelen omiani, mutta seurassani olevat ihmiset tuon myös huomaavat ja ovat siitä maininneet.

Eli hymyilemällä välttäisin kolarit, mutta keräisin perskärpäsiä, joten en hymyile kuin

Näin on, että Suomessa ei kovin kannata miespuolisille hymyillä, koska se saatetaan käsittää täysin väärin. Päälle käveleminen on täysin totta. 

Vierailija
65/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi nuorena vasta maalta kaupunkiin muuttaneena muutamaan kertaan niin, että satunnainen tyyppi, jolle olin hymyillyt kaupan ovessa vastakkain tullessa tai jalkakäytävällä vastaantulijaa väistäessä, lähtikin seuraamaan. Mielestäni olin vain kohteliaasti noteerannut toisen ihmisen, jonka kanssa olin samassa tilassa hetken aikaa silmäkkäin, mutta heidän mielestään olin kai kullia vailla. Opin sitten minäkin katsomaan ohi ja pitämään naaman perusilmeellä. 

Nyt muutama vuosikymmen myöhemmin olisi varmaan jo turvallista muuttaa tapani ja ryhtyä sellaiseksi juttelijatädiksi, joka höpöttelee vieraille ratikoissa ja kauppojen ovilla.

Vierailija
66/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset häpäisee toisiaan ja toksisella positiivisuudella ja syyllistämisellä kuvitellaan että saadaan naamalle joku virne. 

Vierailija
67/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi nuorena vasta maalta kaupunkiin muuttaneena muutamaan kertaan niin, että satunnainen tyyppi, jolle olin hymyillyt kaupan ovessa vastakkain tullessa tai jalkakäytävällä vastaantulijaa väistäessä, lähtikin seuraamaan. Mielestäni olin vain kohteliaasti noteerannut toisen ihmisen, jonka kanssa olin samassa tilassa hetken aikaa silmäkkäin, mutta heidän mielestään olin kai kullia vailla. Opin sitten minäkin katsomaan ohi ja pitämään naaman perusilmeellä. 

Nyt muutama vuosikymmen myöhemmin olisi varmaan jo turvallista muuttaa tapani ja ryhtyä sellaiseksi juttelijatädiksi, joka höpöttelee vieraille ratikoissa ja kauppojen ovilla.

Se on hyvin harmillista, että pieni ja ystävällinen ele, kuin hymyileminen, nähdään kiinnostuksena tai jopa kutsuna tutustua tarkemmin. On hyvin harmillista, että on näin kauas etäännytty kohteliaasta käytöksestä, että nähdään hymyn olevan enemmän kuin vain kohtelias ele toista ihmistä kohtaan. 

Vierailija
68/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt että miksi suomalaiset tuijottavat. 

Vierailija
69/70 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä täällä ei hymyilytä. Puolet vuodesta on niin surkea sää, että suu jäätyy viivaksi ihan itsestään vaikka muuten olisi kuinka iloinen.

Pitäis ehkä muuttaa Tanskaan, että vois aloittaa hymyilemisen.

Suomessa ihana elää paitsi toukokuusta syyskuuhun kauheat kuumuudet.

Vierailija
70/70 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä täällä ei hymyilytä. Puolet vuodesta on niin surkea sää, että suu jäätyy viivaksi ihan itsestään vaikka muuten olisi kuinka iloinen.

Pitäis ehkä muuttaa Tanskaan, että vois aloittaa hymyilemisen.

Tulee heti mieleen sellaisia aivan karmeita myrskypäiviä että märkä lumi meni joka vaatteen aukosta sisään, tai niin liukkaita päiviä että kaikki kaupungilla kävelivät kuin pingviinit ja yrittivät epätoivoisesti hoippua kaatumatta eteenpäin, tai päiviä kun vesi tulvi kaduille ja kaikki olivat samassa jamassa nilkkaa myöten vedessä. Näistä päivistä ovat jääneet mieleen nimenomaan hymyt, joita täysin tuntemattomat loivat toisilleen.

Luulisi, että juuri vaikeissa oloissa olisi aihetta hymyillä myös tuntemattomille. Sillä ajatuksella, että onpas aivan kamalat nämä meidän olosuhteet, mutta tässä sitä vaan mennään! Voimia, kaveri! Kun kuitenkaan ei ole kyse tilanteesta, jossa taistellisimme toisiamme vastaan vähistä luonnonvaroista, ruoasta ja polttopuista. Vai onko?