Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mummo muistitutkimuksiin loukkaamatta?

Vierailija
28.12.2023 |

Niin, miten se onnistuisi?

Mummoni käytös on muuttunut. Huomasin joulun aikaan kun hän oli meillä aatosta tapaninpäivään yötä. Aiemmin ollut ihan suht selväjärkinen, toimelias ja toimintakykyinen.

Hän on kokenut monta menetystä lyhyen ajan sisään, häneltä kuoli ystävä, hänen siskonsa mies ja oma poikakin ihan vasta. Suru varmasti sekoittaa myös ja pistää ajatukset sekaisin ja laskee mielialaa, en sitä kiistä. Hänelle on myös alkanut tulla jalkoihin turvotusta ja liikkuminen on hankalaa kipujen kanssa. 

Käyn mummon luona ainakin pari kertaa kuussa kahvilla ja joka viikonloppu käytämme häntä äidin kanssa kaupassa, usein tarkoituksella isoissa kaupoissa että mummo saisi myös liikuntaa edes hieman. Hyvin jaksaa vielä kävellä kauppareissut kuitenkin ja haluaa nähdä ihmisiä kaupassa. Välillä käydään porukalla myös syömässä ja kirjastossa äidin ja mummon kanssa.

Mummo polttaa paljon tupakkaa ja ennen hän kävi aina pihalla polttamassa, nykyään jää vain parvekkeelle tupakoimaan. Olen yrittänyt kannustaa että kävisi ulkona edes tupakan verran että pitäisi toimintakykyään yllä, ollaan ehdotettu että ostettaisiin rollaattori tai kävelykeppi mutta niitä häntä hävettäisi käyttää. Monilla mummoa nuoremmillakin on apuvälineitä ja olen itse yrittänyt koko ajan sitä sanoa ja lohduttaa ettei se ole mitenkään noloa.

Mummo on myös alkanut puhua rumia ja käyttäytyä estottomasti. Ennen hän ei juurikaan kiroillut tai puhunut rumia mutta jouluna hän kiroili monta kertaa ja selitti että pitää pestä v**tu kun hikoilee :DD Tämä ei ole ollenkaan mummon tapaista. Tämän ilouutisen hän ilmoitti ihan koko perheen kuullen. Jutteli muutenkin rivoja ja puhui paljon alapääjuttuja. Ei hän ole ennen tehnyt sellaista.

Keskustelu on vaikeaa hänen kanssaan, ei jaksa kuunnella viittä sekuntia pidempään kun täytyy jo hönkäistä "joo, aha", pulputtaa itse taukoamatta naapureidensa asioita ja tuhannetta kertaa samoja juttuja. Ollaan monta kertaa sanottu että nuo jutut on kuultu ja aina hetkeksi nolostuu mutta pian sen jälkeen alkaa taas sama levy pyöriä. En haluaisi aiheuttaa kiusallisia tilanteita ja usein kuuntelen ne samat kertomukset moneen kertaan, välillä mummo itse kysyy puhuuko hän aina samat asiat ja olen kyllä rehellisesti kertonut että asia on juuri niin. Mummo perustelee tätä yksinäisyydellään ja tapahtumaköyhällä elämällään ja se varmasti vaikuttaa jonkin verran, ei hän oikeastaan poistu kotoaan muulloin kuin silloin kun me häntä jossain käytämme. 

Olen ehdottanut että hän voisi käydä bussilla vaikka seurakunnan mummojumpassa, mennä takaisin diabetesliittoon ja muihin harrastuksiinsa joissa hän ennen kävi kun ukki vielä oli elossa. Tekisi todella hyvää kun hän on vielä suhteellisen selväjärkinen ja uskon että paljolti hänen oireilunsa johtuu myös yksinäisyydestä.

Hänen siskonsa on muistisairas, muusta suvusta ei ole tietoa koska ovat kuolleet melko nuorina kaikki. Mummo pelkää muistitestiä koska hänen kaveripiirissään on peloteltu noilla testeillä ja hän pelkää joutuvansa eräälle tietylle lääkärille joka on hänen kavereidensa mielestä kamala.

Miten ihmeessä järjestän hänelle apua ja saan hänet voimaan paremmin? Hän olisi ihan toimintakykyinen jos vain viitsisi ja ehtisi vielä saada apua jos muistiongelmia nyt olisikin.

Mummo on minulle todella tärkeä ja rakas ja olen hänestä huolissani.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.. Painiskelen saman asian kanssa. Mummo ei suostu lääkäriin tai edes perusverikokeisiin. 

Vierailija
22/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka muilla ole vastaavia tilanteita ollut? En trollaisi näin vakavalla aiheella.

En ymmärrä juuri mitään vanhuksista enkä minä tiedä mikä on normaalia käytöstä, sen olen vain huomannut että meidän mummo ainakin on muuttunut ja se huolestuttaa minua.

Ap

Muuttuu se liikkuminen, kun vanhaksi tulee. Eipä se niin ole, että kaikki pysyisi hyvässä iskussa hamaan hautaan saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä nettitestejäkin varmaan olemassa? Suostuisiko sellaiseen?

Vierailija
24/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi netistä paikallisen terveysaseman muistihoitajan/muistineuvolan numero, jos sellainen löytyy erikseen. Ellei, niin sitten soitat vain terveyskeskukseen ja he toivottavasti ohjaavat sinut eteenpäin. Hyvin usein ensimmäinen yhteydenotto tulee nimenomaan huolestuneelta omaiselta, joka ei ole saanut läheistään suostuteltua muistitutkimuksiin.

Joskus asia hoituu ylimalkaisella kutsulla terveystarkastukseen, tai sitten ihminen saadaan houkuteltua vastaanotolle jonkin ihan muun vaivan, vaikkapa kipeän polven tiimoilta. Kun hoitohenkilökunnalla on ennalta tieto muistioire-epäilyistä, he osaavat teettää käynnillä muistitestit ja muut. Tietenkään mummosi ei ole pakko niiden tekemiseen suostua, mutta valtaosa suostuu, kun vastaanotolla kerran jo ollaan, ja niiden vakuutetaan kuuluvan tavanomaiseen terveystarkastukseen.

Juuri näin. Olen sairaanhoitaja ja monia tällaisia mummoja on ohjattu minulle esimerkiksi verenpaineen mittaukseen tai muuhun rutiinitarkastukseen, ja sovitusti samalla tehdään muistitesti, "koska tietyn ikäisille se kuuluu tehdä". Eikä siitä tuloksesta ole koskaan kenellekään mitään pahaa koitunut. Päinvastoin. Jos muistisairauden toteaa ajoissa, niin lääkityksellä voi hidastaa etenemistä nimenomaan alkuvaiheessa, ja se voi tuoda jopa 10 hyvää elinvuotta lisää. Lääkityksen avulla pärjää myös pitempään kotonakin. 

Vierailija
25/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olisi tärkeää saada diagnoosi. Sen seurauksena, jos lääkäri arvioi vielä tarpeeksi terveeksi, voi pikaisesti ehtiä tehdä edunvalvontavaltuutuksen esim lapsilleen. Niin ei joudu voinnin heikennyttyä julkisen puolen holhoukseen, mikä olisi todella paljon huonompi asia.

Vierailija
26/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä mummo rauhaan.

Jätä sinä veeti aikuiset rauhaan ja muista ensi vuonna pyytää joulupukilta kultatili ylikselle. 

Vierailija
27/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan se ja ssama, lähteekö lääkäriin vai ei. Jos diagnoosi tulee ja saa lääkkeet, niin ne hidastaa tautia hiukan tai ei vaikuta mitään. Se on menoa joka tapauksessa. Ennalleen ei tule 100 varmasti. Lääkkeet vain pitkittää omaisten tuskaa. Sairastuneelle sillä ei ole väliä, hän elää omassa maailmassaan aikansa, ehkä jopa onnellisen autuaana.

t. Sukurasitus, seuraavana jonossa. Lääkkeitä en halua.

Monta tapausta läheltä seuranneena pakko kommentoida. Lääkitys auttaa alkuvaiheessa ja jos se aloitetaan ajoissa, niin se todellakin antaa lisää hyviä elinvuosia. Niin kauan kannattaa käyttää lääkitystä kun sairastunut itse vielä ymmärtää ja sillä on hänelle väliä. Ei sitä enää loppuvaiheessa käytetä. 

Vierailija
28/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataanpa kysymyksesi: se kuuluu "Miten saan x:n muistitutkimukseen?"

Vastaus: Varaat hänelle ajan lääkäristä.

Jos hän hangoittelee vastaan, soita Alzheimerliittoon ja kysy miten asia voidaan järjestää mummisi asuinkunnassa.

On tavallista että dementoitunut ei suostu tutkimuksiin, mutta sinne pitää kuitenkin mennä tavalla tai toisella.

Vierailija
29/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla on tahdistin ja on myös diabetes. Näistä käy kontrolleissa usein.

Ap

Vierailija
30/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolla on tahdistin ja on myös diabetes. Näistä käy kontrolleissa usein.

Ap

Asutko äitisi kanssa itse ap?

Vierailija
31/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin isä sai kyllä lääkehoidosta ihan konkreettista apua. Vuoden lääkityksen jälkeen pistemäärä muistitestissä nousi ja muistin menetys pysähtyi.

Vierailija
32/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan se ja ssama, lähteekö lääkäriin vai ei. Jos diagnoosi tulee ja saa lääkkeet, niin ne hidastaa tautia hiukan tai ei vaikuta mitään. Se on menoa joka tapauksessa. Ennalleen ei tule 100 varmasti. Lääkkeet vain pitkittää omaisten tuskaa. Sairastuneelle sillä ei ole väliä, hän elää omassa maailmassaan aikansa, ehkä jopa onnellisen autuaana.

Monta tapausta läheltä seuranneena pakko kommentoida. Lääkitys auttaa alkuvaiheessa ja jos se aloitetaan ajoissa, niin se todellakin antaa lisää hyviä elinvuosia. Niin kauan kannattaa käyttää lääkitystä kun sairastunut itse vielä ymmärtää ja sillä on hänelle väliä. Ei sitä enää loppuvaiheessa käytetä. 

Mikä lääke auttaa muistisairauteen?

Vierailija
33/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo liikkumattomuus ei lupaa hyvää. Omalla äidillä oli myös häpeä noista kepeistä ja rollaattoreista. Mielummin istui nojatuolissa ja tilasi ruoat kotiin netistä.

Ei mennyt montaa vuotta, kun oli jo ihan vuoteessa. Kaatui ensin kotona, ja sitten oltiinkin jo vanhainkodissa vuodeosastolla. Vuosi siellä ja vainaa.

Vaikea sanoa, että tuliko muistisairaus liikkumattomuudesta vai mistä.

Vierailija
34/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääke auttaa muistisairauteen?

Muistisairauksia on erilaisia, mutta esimerkiksi Alzheimerin tautiin käytetään asetyylikoliiniestraasin estäjiä (donepetsiiliä, galantamiinia tai rivastigmiiniä) ja memantiiniä, joka vaikuttaa glutamaatti-nimiseen välittäjäaineeseen. Lisäksi on lääkkeettömiäkin hoitoja. 

Vierailija
35/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se tajuu, jos ko sairaus.

Vierailija
36/59 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jokin muukin kuten lääkitys tai vaikka virtsatie- tai muu tulehdus voi aiheuttaa vanhukselle sekavuutta, ärtyisyyttä ja muistihäiriöiden kaltaisia oireita. Houkutelkaa mummo lääkärin tarkastukseen vaikka sillä verukkeella, että haluatte varmistaa mummon yleiskunnon ja lääkitykset. Jos mahdollista menkää itse mukaan lääkäriin ja kertokaa aikaa varatessanne näistä muistiepäilyistänne, niin lääkäri voi muun tutkimuksen ohessa tutkia tätäkin asiaa.

Vierailija
37/59 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi, ei mummo muistele pahalla

Vierailija
38/59 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nesteen kertyminen jalkoihin johtuu todennäköisesti sydämen vajaatoiminnasta. Mummo lääkäriin nopeasti. 

Vierailija
39/59 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä sepustus, en lue. Onko ap: llä kaikki ihan ok?

Vierailija
40/59 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa alkoholiongelmalta. Myös vanhat naiset voi olla piilojuoppoja, usko tai älä.