Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko saksan kielestä oikesti hyötyä?

Vierailija
28.12.2023 |

Ajattelin kertailla unohtunutta koulusaksaa, mutta onkohan tuosta hyötyä? Omalla alallani en saksaa juurikaan tarvitse, mutta tykkään kyllä matkustella. Toisaalta saksankielisissä maissakin taitavat puhua aika hyvin englantia? Kannattaako panostaa? Plussana se, että vaikka olen lähes kaiken unohtanut ehkä oppiminen kävisi hiukan nopeampaa kun olen joskus tuota lukenut...

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

Vierailija
2/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni saksankielisissä maissa matkustelusta on se, että niin kauan kuin kaikki toimii niin kuin pitikin, englannilla pärjää hyvin. Mutta jos tulee yhtään mitään häiriöitä (esim. junaliikenteessä), niin tiedotus on usein vain saksaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saksan opiskelusta olisi ollut hyötyä, sun ei tarttis kysellä täällä onko sen kertaamisesta hyötyä. Osaat englantia, koska kouluaikojen jälkeen olet sitä tarvinnut. 

Terveisin pitkän saksan lukija, jota harmittaa hukkaan heitetty aika nuoruudesta.

Vierailija
4/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut joskus nettishoppailussa hyötyä. Olen saanut tilattua sellaisilta eBay-kauppiailta, joilla muuten lukee tiedoissa, että toimitus vain Saksaan. Eivät kaikki ole suostuneet, mutta osa on suostunut, kun olen pyytänyt kauniisti saksaksi ja ovat huomanneet, ettei tule kieliongelmia. 

Saksantaidosa oli myös apua, kun autostamme hajosi katalysaattori, mikä osoittautui kalliiksi osaksi. Löysin netistä jonkun saksalaisen romuttamon, josta löytyi merkkikatalysaattori halvemmalla. Chatissä vieläpä kysyivät, tarvitsenko tasaosankin. Minä olin ihan kuutamolla siitä mitä olen ostamassa, joten oli hienoa, että pystyin ymmärtämään chatissä saamani neuvot ja sain tilattua tarpeelliset osat. 

Yllättävän paljon siitä koulusaksasta on jäänyt mieleen. Mutta en jaksaisi tankata sitä saksaa enää siihen tapaan kuin suomalaisessa koulussa on tapana. Tykkään kyllä siitä kielestä ja minusta se kuulostaa ihanalta, mutta tyytyisin ehkä katselemaan jotain saksalaisia sarjoja tai elokuvia. 

Vierailija
5/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin saksalaisille.

Vierailija
6/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksankielisissä maissa saa paljon parempaa palvelua, jos asioi saksaksi. Aika moni saksalainen ei puhu mielellään englantia.

Ja Suomen ulkomaankaupassa tarvitaan saksan kieltä - Saksa on on Suomen suurin ulkomaankaupan kumppani ja siellä on valtaisat markkinat. Kyky tehdä kauppaa saksaksi parantaa mahdollisuuksia paljon, puhumattakaan, jos tietää käytöskulttuurin. 

Vierailija
7/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saksan opiskelusta olisi ollut hyötyä, sun ei tarttis kysellä täällä onko sen kertaamisesta hyötyä. Osaat englantia, koska kouluaikojen jälkeen olet sitä tarvinnut. 

Terveisin pitkän saksan lukija, jota harmittaa hukkaan heitetty aika nuoruudesta.

Tähän mennessä en ole juurikaan noissa maissa matkaillut paitsi  Berliinissä kävin lyhyesti ja siellä pärjäsin englannilla ok. Tulevaisuudessa ajattelin kyllä matkustella noissa maissa laajemmin ja sitä mietin, että kun menen syrjäisemmille seuduille niin miten siellä pärjäilee.

Vierailija
8/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut paljon Itävallassa. Perheiden pyörittämissä pienissä hotelleissa saa kyllä hoidettua ihan välttämättömät asiat englanniksi, mutta kun osaa saksaa, pääsee ihan toisenlaiseen vuorovaikutukseen omistajaperheen kanssa.

Vierailija
9/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asut Suomessa miksi?

Vierailija
10/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ollut joskus nettishoppailussa hyötyä. Olen saanut tilattua sellaisilta eBay-kauppiailta, joilla muuten lukee tiedoissa, että toimitus vain Saksaan. Eivät kaikki ole suostuneet, mutta osa on suostunut, kun olen pyytänyt kauniisti saksaksi ja ovat huomanneet, ettei tule kieliongelmia. 

Saksantaidosa oli myös apua, kun autostamme hajosi katalysaattori, mikä osoittautui kalliiksi osaksi. Löysin netistä jonkun saksalaisen romuttamon, josta löytyi merkkikatalysaattori halvemmalla. Chatissä vieläpä kysyivät, tarvitsenko tasaosankin. Minä olin ihan kuutamolla siitä mitä olen ostamassa, joten oli hienoa, että pystyin ymmärtämään chatissä saamani neuvot ja sain tilattua tarpeelliset osat. 

Yllättävän paljon siitä koulusaksasta on jäänyt mieleen. Mutta en jaksaisi tankata sitä saksaa enää siihen tapaan kuin suomalaisessa koulussa on tapana. Tykkään kyllä siitä kielestä ja minusta se kuulostaa ihanalta, mutta tyytyis

No tuossa olisi ainakin hyvä tekosyy mulle shoppailla :) Itse en jostain syystä koskaan tykännyt saksan kielestä vaikka olen hyvä kielissä, ehkä näin ikuisena romantikkona ranskan kieli on aina ollut sydäntä lähempänä, mutta olisihan se tavallaan kyllä hienoa osata saksaakin.

Vierailija
11/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito on sivistystä ja onhan siitä myös paljon iloa. Voi mennä vaikka teatteriin Saksassa ja seurata modernia, hyvää teatteria saksaksi. Tai hyviä saksalaisia elokuvia, jotka eivät jostain syystä tule Suomeen koskaan. Tosi paljon harrastelehtiä ilmestyy saksaksi. Kirjallisuutta tietysti laidasta laitaan. 

Vierailija
12/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja asut Suomessa miksi?

Miten tämä kysymys liittyy saksan opiskeluun?

Vierailija
13/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kertailen lukion saksaa. En ajattele hyötyä, vain huvia. Saksa sujui tosi helposti ja kummasti nytkin muistuu mieleen ja  painuu mieleen kielioppia ja sanoja. 

Vierailija
14/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa tilanteisiin, jossa huonostakin Saksan osaamisesta oli hyötyä. Yleensä sitten kun asiat menee pieleen, niin vastassa on joku ilman englanninkielentaitoa. Samoin jos reissaat Ranskassa, niin kannattaa kerrata enne reissua.

Vierailija
15/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18Vierailija kirjoitti:

Saksankielisissä maissa saa paljon parempaa palvelua, jos asioi saksaksi. Aika moni saksalainen ei puhu mielellään englantia.

Ja Suomen ulkomaankaupassa tarvitaan saksan kieltä - Saksa on on Suomen suurin ulkomaankaupan kumppani ja siellä on valtaisat markkinat. Kyky tehdä kauppaa saksaksi parantaa mahdollisuuksia paljon, puhumattakaan, jos tietää käytöskulttuurin. 

Olen matkustanut paljon Saksassa ja aina olen saanut hyvää palvelua englanniksi. 

Vierailija
16/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa tilanteisiin, jossa huonostakin Saksan osaamisesta oli hyötyä. Yleensä sitten kun asiat menee pieleen, niin vastassa on joku ilman englanninkielentaitoa. Samoin jos reissaat Ranskassa, niin kannattaa kerrata enne reissua.

Kaikissa noissa maissa olen matkustanut paljon ja Ranska vielä siihen päälle, mutta hyvin on englannilla pärjännyt. 

Vierailija
17/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelemme ja viihdymme paljon saksankielisissä maissa ja kyllä saksan kielestä on hyötyä. Tilaan myöskin paljon tuotteita saksankielisiltä nettisivuistoilta :)

Vierailija
18/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut paljon Saksassa ja aina olen saanut hyvää palvelua englanniksi. 

Lisään vielä, että autolla olen ajanut ristiin rastiin pikkukyliä myöten ja aina olen saanut hyvää palvelua englanniksi. Ei ole saksaa tarvinnut osata. 

Vierailija
19/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko sulla intressejä esim. muuttaa Saksaan. 

Mulla oli ja asun Saksassa. Hyvä saksan kielen taito on työssäni välttämätön. Ei siksi, etteivätkö puhuisi englantia, vaan tätä työtä ei vaan voi tehdä muulla kielellä. Olen ikionnellinen, että valitsin koulussa saksan.

Vierailija
20/45 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylläpitänyt saksankielentaitojani vaikka en työssäni sitä kieltä tarvitse. Sitäpaitsi uuden oppiminen hidastaa aivojen rappeutumista niin siksi pidän kielten opiskelua hyvänä asiana, opettelen tällä hetkellä espanjaa vaikka en sitäkään työssäni käytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän