Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko saksan kielestä oikesti hyötyä?

Vierailija
28.12.2023 |

Ajattelin kertailla unohtunutta koulusaksaa, mutta onkohan tuosta hyötyä? Omalla alallani en saksaa juurikaan tarvitse, mutta tykkään kyllä matkustella. Toisaalta saksankielisissä maissakin taitavat puhua aika hyvin englantia? Kannattaako panostaa? Plussana se, että vaikka olen lähes kaiken unohtanut ehkä oppiminen kävisi hiukan nopeampaa kun olen joskus tuota lukenut...

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kertailen lukion saksaa. En ajattele hyötyä, vain huvia. Saksa sujui tosi helposti ja kummasti nytkin muistuu mieleen ja  painuu mieleen kielioppia ja sanoja. 

Totta, olen huomannut, miten hyvin ymmärtää saksalaisia tv-sarjoja ym. Ihmettelen, että luen ja ymmärrän hyvin, mutta puhe on kankeaa. Itävaltalaisia ymmärrän parhaiten ja he minua. T.mummi 70+ ja piiitkä saksa takana.

Vierailija
42/45 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kertailen lukion saksaa. En ajattele hyötyä, vain huvia. Saksa sujui tosi helposti ja kummasti nytkin muistuu mieleen ja  painuu mieleen kielioppia ja sanoja. 

Totta, olen huomannut, miten hyvin ymmärtää saksalaisia tv-sarjoja ym. Ihmettelen, että luen ja ymmärrän hyvin, mutta puhe on kankeaa. Itävaltalaisia ymmärrän parhaiten ja he minua. T.mummi 70+ ja piiitkä saksa takana.

Tosi hyvin, nostan hattua. Muutin parikyt vuotta sitten Saksaan ja vaikka olin lukenut koulussa 5 v saksaa, meni vuosi ennenkuin ymmärsin kunnolla ihmisten puhetta. Enkä asu edes vahvalla murrealueella.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 + jatkaa. Kouluaikana meidän oli saksan kielioppi osattava lähes ulkoa. Itseäni on hyödyntänyt myös Saksassa asuva (40 v asunut) ystävä, jonka kanssa soitellaan ja puhumme suomea, mutta välillä hän ei tiedä jotain uutta suomenkielen sanaa ja sanoo sen saksaksi, jolloin usein pystyn tämänkin selvittämään.👵

Vierailija
44/45 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, saksalaisia/saksaa puhuvia naisia on helpompi lähestyä baareissa, kun osaa saksaa.

Eivät esim. Berliinissä helposti lämpene englantia puhuvista miehistä.

Vierailija
45/45 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jawohl

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi