Inhoan tätä nykyistä aikaa ja haluan elää 80 ja 90 - lukujen tyyliin
Ehkä jotain keski-iän kriisiä, mutta olen nainen 45v ja yhä enenevissä määrin olen alkanut tuntea tämän nyky-ajan tyhjäksi, pinnalliseksi ja jotenkin vailla merkitystä, sekä kummallisia arvoja, joita on vaikea samaistua. 2010 jälkeen kaikki tuntuu pikkuhiljaa menneen pilalle. Vielä korona ja sota toi kriisit ja kurjisti kaiken. En tiedä enää onko vika omassa päässäni vai muuten nykyisyydessä, kun tuntuu, että kaikki on muuttunut niin synkäksi, ankeaksi ja uhkaavaksi. Vaikea löytää enää mitään innostavaa tai esim. jaksaa luoda mitään suunnitelmia ym. jotenkin sellainen positiivinen odotus elämästä on poissa ja harmautta tilalla.
Omassa elämässäkin kyllä ollut varsinkin tänä vuonna ihan kauheita asioita. Olen alkanut tosi paljon lähes päivittäin muistelemaan ja haikailemaan 80 ja 90- lukujen aikaa ja tunnelmaa. Oli se aivan eri maailma. Tekisi mieli vetäytyä ihan omaan kuplaan. Olen alkanut kaipaamaan muuttoa jonnekin vanhanaikaiseen tuppukylään, missä ihmiset elää vieläkin 80-90 - luvun tyyliin ja löytyy sen ajan rakennuksia ym. Esim. Itä-Suomessa on paljonkin tuollaisia paikkoja ns. pikkukyliä. On vieläkin ihan tuon ajan tyylisiä esim. loma ja mökkikyliä, tanssi ja viihdepaikkoja, joissa olisi ihana oleskella varsinkin kesäisin.
Onko muita samoin tuntevia?
N45
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarin alussa lasten itseohjautuvuus, sosiaalisuus ja lukeminen oli huipussaa, ysärin alussa oli feminismi, eläinoikeus-ihmisoikeus etc. arvossaan. Oikeasti kaikki puhalsi yhteen hiileen.
Nykyään lukemattomuudesta johtuen jengi on lähinnä juntteja,oikeistopopopulismi rehoittaa, pienituloiset duunarit äänestää kokoperseitä jne.
PITÄISKÖ MENNÄ RUOTSIN TYYLIIN, maaha muutosa ? Tää persujen haukkuminen kuulostaa, jonkun i alkavan uskonnon kannattajalta jo, kun toistuu joka palstalla
Just tuo sinun (ja kaltaistesi) lapsellinen keskittyminen yhteen ainoaan asiaan. Ette osaa mitään muuta ajatella kuin maa-muu-asiaa. Et huomaa omaa uskonnon kaltaista hörhöilyäsi. Sinulle käy kaikki junttiutuminen, heikennykset ja tavallisten ihmisten kurjistukset kun
En ole tuo kenelle vastaat, mutta ei tuo pattitilanne ratkea ennen kuin muutkin puolueet alkavat puhua rehellisesti ja realistisesti m-muutosta, kuten Tanskassa.
Ei ole mitään pattitilannetta, vaan erilaisia mielipiteitä. Se, että jollain toisella on eri mielipide kuin sinulla ei tarkoita, että hän ei puhu rehellisesti tai realistisesti. Se, että sinä ja muut ouhottajat ette hyväksy kuin yhden mielipiteen, on ihan teidän itse rakentama "pattitilanne".
Sama täällä. Oi ihana kasarin puoliväli, telkkarissa Miami Vice, naisilla pöyheät hiukset, miehillä takatukat. Kaupungilla kierrettiin Valtakatu-Kauppalankatu -kierrosta, Sipparin parkissa jenkkiautoja..Liftattiin festareille. Ja aah, ysärin alku, Twin Peaks
Ratkaisu on olla ilman Internetiä. Oikeasti. Lue lehtiä ja kirjoja, katso tv uutiset, kuuntele radiota. Ala tekemään uudelleen niitä asioita mitä teit ennen Internetin olemassaoloa. Muuta maalle. Olosi paranee.
Miehet olivat miehekkäitä ja komeita 80- luvulla. Keke Rosberg oli ihanan näköinen ja vieläkin kaipaan tuota aikaa, kun näen Keken vanhoja kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päälle viisikymmentä, eli vietin kouluaikana kasarilla. Hmmm. Laitan tähän sekä hyviä että huonoja puolia ranskiksilla.
Hyviä juttuja:
- Kulttuuri. Olihan kasari aivan mahtavaa aikaa kun oli Michael Jacksonit, Madonnat, Springsteenit, yms. tähdet ja toki itsellä Kissit, Iron Maidenit, yms. Tällaista ei ole enää ollenkaan, eikä myöskään tule. Itse asiassa on niin, että myös filmitähdet alkaa olla menetettyä kansanperinnettä.
- Kyläilykulttuuri. Sitä vaan lähdettiin kylään ilman että siitä sovittiin mitenkään. Mentiin vaan ja otettiin vastaan.
- Ulkona vietettiin paljon aikaa erilaisissa harrastuksissa. Lasten liikunnalliset taidot oli ihan toista kuin nykyisin.
- Luettiin paljon. Kirjojen ahmimisikä tuli siinä noin 10-vuotiaana. Nykyisin tällaista ilmiötä ei ole ollenkaan.
- Paljon vapauksia liikkua. Lapsen elinpiiri ja itsenäisyys oli paljon suurempi.
- Masennus ja a
Neuvostoliiton läsnäolo ei ollut pelkästään huono asia. R, y, s, s, ä, n pelko kun pakotti täällä tekemään sellaista politiikkaa, jossa kokoomuksen kaltaiset, ihmistä vihaavat oikeisto kansankyykyttäjäpuolueet pelattiin pihalle päätöksenteosta, ja Suomi oli mielestäni parempi paikka sen ansiosta. Suuryritysten ylivalta ei täällä hallinnut, vaan tavan työläinen sai silloin hyvän diilin. Kekkonen teki oikein kun simputti kokoomusta ja yritti varoittaa heidän pilaavan kaiken. Oikeassa oli. Idänkauppa tuotti lisäksi reilusti fyffeä ja mahdollisti hyvinvointivaltion.
Eikä kasari-Neuvostoliitto ollut enää yhtä pelottava. Kaikki alkoivat olla jo väsyneitä siihen systeemiin ja kuri silminnähden höltyi, + puna-armeija tuhlasi voimiaan Afganistanissa eikä ehtinyt vaivata meitä. Kaiken kaikkiaan parempaa aikaa.
Pääsivätkö silloin 80- ja 90-luvuilla myös ne kiltitkin pojat mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa? 😟
Tshernobyl, Jammu Siltavuori, AIDS.... olihan 1980-luvulla kaikenlaista
Vältä sosiaalista mediaa ja nettiä yleensäkin. Muuta sinne pikkukylään asumaan jos on mahdollisuus. Aina pääsee takaisin. Oon nainen 37 ja kyllä tunnen samoin. Maailma on muuttunut jotenkin uhkaavaksi ja somen myötä tuntuu et kaikki on kauhean pinnallista. Ite jätin somen vuosia sitten. Käytän kyllä YouTubee koska sieltä oppii kaikkea hyödyllistä. Haikailen itse metsän keskelle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsivätkö silloin 80- ja 90-luvuilla myös ne kiltitkin pojat mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa? 😟
Kyllä pääsivät.
Minusta meillä niin haluavilla olisi valta palauttaa elämiimme tuollaista menneiden aikojen yksinkertaisuutta. Eletään vaatimattomammin, ollaan hyviä toisillemme, nautitaan luonnosta, hiljaisuudesta ja hitaudesta sekä pidetään yllä perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden muistoja ei saa takaisin. Hanki elämä ja mene töihin.
Työelämäkin oli aivan erilaista 90-luvulla. Nyt saa juosta kieli vyön alla koko ajan eikä se silti riitä. Sekä duunarit että toimistotyöläiset vääntävät itsestään ulos viimeisenkin pisaran, mutta silti on koko ajan vaarana saada potkut.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on muka itsetunto-ongelmia silti pärstä on esillä jokapaikassa.
Tuota olen ihmetellyt. Miksi laittaa naamaansa joka paikkaan? Olen itsekin nainen ja naama ei todellakaan ole mitenkään kaunis, plus sain kuulla siitä todella armotonta pilkkaa ison osan kouluajastani. En ole koskaan laittanut kasvokuvaani nettiin, vaikka paljon muita kuvia sinne on tullut laitettua. En ole ymmärtänyt, miksi pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden muistoja ei saa takaisin. Hanki elämä ja mene töihin.
Kyllä saa jos aletaan tuottamaan saman tyylistä viihdettä ja taidetta ja muotia ja musaa. Kaikki oli paremmin kasarilla ja ysärillä. Ihan kaikki. Myös 2000-2008 oli mahtavaa.
En ole tuo kenelle vastaat, mutta ei tuo pattitilanne ratkea ennen kuin muutkin puolueet alkavat puhua rehellisesti ja realistisesti m-muutosta, kuten Tanskassa.