Miksi niin monet vanhemmat pelkäävät lastensuojelua?
Monien puheissa on, että lasu sitä ja lasu tätä.
Mutta jos oikeasti mietitään, että millaiset lapset joutuvat huostaanotetuiksi, niin ne ovat lähinnä niitä joilla itsellään tai joiden vanhemmilla on todella paha huume-, alkoholi- tai mielenterveysongelmia. Siis oikeasti sitä tasoa, että kaikki perustarpeet laiminlyödään.
Pelkkä kasvatuserimielisyys ei ole syy huostaanotolle. Jos lasuvirkailija on sitä mieltä, että kasvatatte lapsia väärin, niin sille voi sanoa, että jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, ettekä aio muuttaa toimintaanne vain siksi, että hän on jostain eri mieltä. Ja sillä hyvä.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Paljon on vanhempia, jotka eivät koskaan käsitä, miten paljon pahaa aiheuttavat lapsilleen.
Näin, mutta varmaan jokainen vanhempi jossain tilanteessa aiheuttaa käsittämättään pahaa
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun idea on kyllä hyvä. Se tarvis kans pystyä toteuttaan silleen, että ne lopputuloksetkin olis hyviä, mielellään poikkeuksetta, koska nuo huostaanottopäätökset on niin suuria ja elämää muuttavia
Teitä huijataan, huostaanottoprosessi on pitkähkö ja vaatii aikamoisia rikkeitä toteutuaksensa. Valehtelevat päin näköä ja ylittävät vastuualuettansa koko ajan. Vaativat, uhkailevat sekä valehtelevat päin naamaria sekä tietoihin koko ajan. Säilyttäkää kaikki. Heidän tulee pystyä näyttämään toteen kaikki mitä he tekevät. Siinä ei selitykset poliisillekaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on vanhempia, jotka eivät koskaan käsitä, miten paljon pahaa aiheuttavat lapsilleen.
Kyllä on ja sitä suuremmalla syyllä tulisi arvostaa niitä jotka ovat turvallisia eikä alkaa kiusaamaan heitäkin vielä. Menee ideologia päin persettä.
Ei huume / alkoholi ongemien takia lasta turvaan viedä ole ihan huoletta AP.
Suomessa on pääsääntöisesti äitien surmaamia lapsia 87 kpl ja isien surmaamia noin kolmisenkymmentä joten lastensuojelua on aivan turha pelätä. Enemmän pelkään vanhempia jotka näitä lapsosiaan hoitaa lasua peläten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tosin tuo paha ei ilmene käytännössä vaan kyse on vain siitä, että jonkun teorian mukaan se kasvatusmenetelmä on huono.
Selityksen makua tai sitten vain poikkeaa toisten ymmärryksestä. Lapsia on erilaisia, niin on perheitäkin etkä koskaan voi ymmärtää jos et PEREHDY JA KUUNTELE.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pääsääntöisesti äitien surmaamia lapsia 87 kpl ja isien surmaamia noin kolmisenkymmentä joten lastensuojelua on aivan turha pelätä. Enemmän pelkään vanhempia jotka näitä lapsosiaan hoitaa lasua peläten.
Niinpä. "Ei kai kukaan saa tietää jos lyön vain vähän ja uhkailen et on hiljaa" tai "käyn vaan 4 kertaa kuussa baarissa ni kai toi 5-v pärjää tuolla itsekseen, tarpeet ne on iskällä/äitilläkin". "Hemmetin lastenvalvojat, mitä ne mistään tietää mut v*ttu jos tänne tulevat".
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan kotkasta 80 luvulla tapahtuneen keissin.Aamulla äiti oli keittänyt pojalle puuroa, johon oli laittanut omia lääkkeitään. Huumattuaan pojan, hukutti tämän ammeeseen, kirjoitti pöydälle lapun, talonmiestä varten, "X on ammeessa, itse olen lohiarkussa..." äiti löytyi kuolleena Langinkosken keisarillisen kalastusmajan lohiarkusta ja poika kylpyammeesta. Sellaisia naiset nyt vaan on. Isä jäi luonnollisesti suremaan häneltä riistettyä rakasta lastaan. Ei ole olemassa suurempaa kuin isän rakkaus lastaan kohtaan.
lastensuojelu pohjanmaalla toimii mielivaltaisesti.
oma lapsi on otettu pois, vaikka kotona kaikki on hyvin. lasukin aina sanoo että kiva juttu kun on elämässä kaikki hyvin ja lapsi saa olla kotona joka viikko useamman vuorokauden ajan, mutta se että lapsi on sijoitettu muualle on vain hankala asia purkaa, koska siitä on tehty niin vaikeaa.
eli jos lapsi huostaanotetaan kerran, niin se on vaikeampi saada takasin kotiin kokonaan. surullista on tämä tämmöinen.
tärkeintä on tietenkin että hoidan itse kaiken hyvin jatkossakin, vaikka ei ole tietoa kuinka kauan tätä hallinto-oikeude kanssa taistelua kestää kunnes lapsen asiat on käsitelty ja lapsi voi muuttaa takasin kotiin.
lapsen kotiinmuuttoa vastustaa sijaisperhe jonka ei kuuluisi ottaa kantaa siihen missä lapsi asuu, mutta ovat niin kiintyneet lapseen että eivät haluaisi luopua hänestä enään....
ovat puskemassa aina mukaan oikeuskäsittelyihinkin kertomaan omia mielipiteitään siitä miksi heidän mielestään lapsen pitäisi asua heidän kanssaan, vaikka lapsen oikeassa perheessä (eli omassa kodissa) on kaikki asiat hyvin.
raskasta on tämä tälläinen, varsinkin jos lapsi sijoitetaan sellaisten ihmisten pariin jotka eivät osaa asennoitua siihen sijaisperhe-työhön sillä asenteella, että osa lapsista voi muuttaa takasin kotiin jonkun ajan kuluttua, vaan alkaa tekemään asioita vaikeaksi vain koska ovat niin kiintyneet lapseen liikaa.
Vanhemmilla on oikeus pelätä lasua siitä huolimatta, että asiat olisivat mallikkaastikin. Se ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, eikä se myöskään ole merkki lasu-ilmoituksen tarpeellisuudesta. Ihmettelen aina näitä toisten tunteiden ja ajatusten pakottajia. Ei, et voi pakottaa toista tuntemaan tietyllä tavalla määräämällä ja julistamalla, että toinen on surkea, jos tuntee näin.
Minulle äitinä lasu oli tosi iso juttu. Oikeastaan rehellisesti todettuna aivan liian iso juttu. En ole pystynyt mielessäni unohtamaan enkä antamaan anteeksi sitä. Voi kuulostaa pikkumaiselta ja naurettavalta, etenkin kuin kyse oli vain ilmoituksesta ja asiakkuutta ei avattu. Siihen ilmoituksen tekemiseen nivoutui yhteen niin monta tausta-asiaa ja vaikuttavaa tekijää, että se kaikki yhdessä oli miltei sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelu pohjanmaalla toimii mielivaltaisesti.
oma lapsi on otettu pois, vaikka kotona kaikki on hyvin. lasukin aina sanoo että kiva juttu kun on elämässä kaikki hyvin ja lapsi saa olla kotona joka viikko useamman vuorokauden ajan, mutta se että lapsi on sijoitettu muualle on vain hankala asia purkaa, koska siitä on tehty niin vaikeaa.
eli jos lapsi huostaanotetaan kerran, niin se on vaikeampi saada takasin kotiin kokonaan. surullista on tämä tämmöinen.
tärkeintä on tietenkin että hoidan itse kaiken hyvin jatkossakin, vaikka ei ole tietoa kuinka kauan tätä hallinto-oikeude kanssa taistelua kestää kunnes lapsen asiat on käsitelty ja lapsi voi muuttaa takasin kotiin.
lapsen kotiinmuuttoa vastustaa sijaisperhe jonka ei kuuluisi ottaa kantaa siihen missä lapsi asuu, mutta ovat niin kiintyneet lapseen että eivät haluaisi luopua hänestä enään....
ovat puskemassa aina mukaan oikeuskäsittelyihi
Tuosta huomaa kyllä hyvin, että Suomeen syntyy aivan liian vähän lapsia, kun ulkopuolisetkin perheet tappelevat vähistä lapsista ja haluavat niiden asuvan luonaan.
Valitettavasti erityislapset ovat juuri syy viedä lapset vanhemmiltaan koti olot vaikka olisi hyvät ja kunnolliset kun ,pakko saada rahaa hyvinvointialueelle ja pisnes luistaa .siinä erotetaan vanhemmat lapsistaan ja vieroitetaan koko suvusta t tuore kokemus .
"Kokemusasiantuntijana" pidän isompana ongelmana systeemissä sitä että: Tällöin astuvat voimaan hyvinkin absurdit todellisuuskuviot. Välillä olet mukana kuin Kafkan surrealistisessa näytelmässä.
Tähän kyllä oppii, mutta se vaatii aika ison työn. Etenkin, jos ennen olit siinä uskossa, että viranomaistoiminnassa on järki ja kohtuulisuus ja tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
"Kokemusasiantuntijana" pidän isompana ongelmana systeemissä sitä että: Tällöin astuvat voimaan hyvinkin absurdit todellisuuskuviot. Välillä olet mukana kuin Kafkan surrealistisessa näytelmässä.
Tähän kyllä oppii, mutta se vaatii aika ison työn. Etenkin, jos ennen olit siinä uskossa, että viranomaistoiminnassa on järki ja kohtuulisuus ja tarkoitus.
Pitää tietää oikeutensa eli se, että mihin on pakko suostua ja mihin ei, jotta pystyy puolustamaan perhettään. Sossu käyttää raa'asti hyväkseen sitä, että suurin osa ihmisistä luulee kaikkiin heidän toiveisiinsa suostumisen olevan huostaanoton uhalla pakollista.
Jos sulla ap on kokemusta siitä miten asiat menee lastensuojelussa pieleen niin kommenttisi olisi toisenlainen.
Meistä tehtiin aiheettomia ilmoituksia todella monia. Todella julmia ja sairaita, ihan mielipuolisia. Tottakai lastensuojelu ottaa tällaiset ilmoitukset vakavasti ja toimetkin ovat sen mukaisia ->> kiireellinen sijoitus.
Oltiin miehen kanssa ihan puullapäähänlyöty, että mitä hittoo, onko meidät sekoitettu johonkin toiseen perheeseen ja mikä homma on.
Pikkuhiljaa alkoi selvitä, että ilmoituksia oli tehnyt miehen työkaveri joka oli pakonomaisesti rakastunut mieheeni ja halusi tällä tavoin hajottaa perheemme.
Se, että yrität lastensuojelulle selvittää faktat, että mitään ei ole tapahtunut mistä ilmoitukset on tehty on yks helvetin vaikea tehtävä jossa ei voi onnistua. Olet heidän silmissään 100% syyllinen ja huono vanhempi, vaikka et ole tehnyt mitään väärää.
Kesti kauan, että tilanne normalisoitui. Jätti ikuisen arven perheellemme ja pelon lastensuojelua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Terve vanhempi arvostaa lastensuojelua, ei pelkää, koska terveen vanhemman mielestä lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman oikeus lapseen."
Tämän vuoksi pelkään viranomaisia. Koska lapsen etu on minulle tärkeintä, ja minä tiedän miten se toteutuu ja miten se ei toteudu.
Minä en pelkää ketään, kun olen rehellinen niin minun ei tarvitse pelätä. Toisaalta taas voisitte lopettaa olemasta näin tyhmiä ihmisiä ja ymmärtää että jotkut aremmat ihmiset saattavat alkaa oikeasti pelkäämään koska sossut uhkailevat hyvin aggressiivisesti. Virkavalta saattaa pelottaa samalla tavalla mutta poliisissa ollaan onneksi hieman älykkäämpiä ihmisiä ja ymmärretään että erilaisissa tilanteissa ihmiset käyttäytyvät hyvin monella eri tavalla ja he kysyvät kysymyksiä kun selvittävät tilanteita. Sossut on aivan eri asia eivätkä he missään nimessä ole mitään viranomaisia.
Sossut ovat viranomaisia ja heillä on virassaan oma toimivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Terve vanhempi arvostaa lastensuojelua, ei pelkää, koska terveen vanhemman mielestä lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman oikeus lapseen."
Tämän vuoksi pelkään viranomaisia. Koska lapsen etu on minulle tärkeintä, ja minä tiedän miten se toteutuu ja miten se ei toteudu.
Minä en pelkää ketään, kun olen rehellinen niin minun ei tarvitse pelätä. Toisaalta taas voisitte lopettaa olemasta näin tyhmiä ihmisiä ja ymmärtää että jotkut aremmat ihmiset saattavat alkaa oikeasti pelkäämään koska sossut uhkailevat hyvin aggressiivisesti. Virkavalta saattaa pelottaa samalla tavalla mutta poliisissa ollaan onneksi hieman älykkäämpiä ihmisiä ja ymmärretään että erilaisissa tilanteissa ihmiset käyttäytyvät hyvin monella eri tavalla ja he kysyvät kysymyksiä kun selvittävät tilanteita. Sossut on aivan eri asia eivätk
Eivät ole viranomaisia. Piste. Suuret on luulot mutta vastuu siinä samalla omasta toiminnasta sekä kaikesta siitä minkä näkee. LastenSUOJELUA nimensä mukaisesti, kiitos. Älykkäämpiä ihmisiä töihin sinnekin lafkaan
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on oikeus pelätä lasua siitä huolimatta, että asiat olisivat mallikkaastikin. Se ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, eikä se myöskään ole merkki lasu-ilmoituksen tarpeellisuudesta. Ihmettelen aina näitä toisten tunteiden ja ajatusten pakottajia. Ei, et voi pakottaa toista tuntemaan tietyllä tavalla määräämällä ja julistamalla, että toinen on surkea, jos tuntee näin.
Ei tulisi joutua pelkäämään jos asiat ovat mallikkaasti. Ei mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällöin toimitaan väärin. Miksi Suomessa sallitaan tälläinen toiminta? Missä oikeusvaltion toimintatavat?
Mistäköhän mahtaa johtua, ettei lastensuojelusta pidä tavalliset perheetkään? OMG mitä meininkiä. Koko touhuhan on täysin hullua, järjen vastaista.