Miksi niin monet vanhemmat pelkäävät lastensuojelua?
Monien puheissa on, että lasu sitä ja lasu tätä.
Mutta jos oikeasti mietitään, että millaiset lapset joutuvat huostaanotetuiksi, niin ne ovat lähinnä niitä joilla itsellään tai joiden vanhemmilla on todella paha huume-, alkoholi- tai mielenterveysongelmia. Siis oikeasti sitä tasoa, että kaikki perustarpeet laiminlyödään.
Pelkkä kasvatuserimielisyys ei ole syy huostaanotolle. Jos lasuvirkailija on sitä mieltä, että kasvatatte lapsia väärin, niin sille voi sanoa, että jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, ettekä aio muuttaa toimintaanne vain siksi, että hän on jostain eri mieltä. Ja sillä hyvä.
Kommentit (188)
Koska luottamusta siihen laitokseen ei kovin paljoa ole. Lasullakin on sokeat pisteensä. Esim. huhu jostain lapsen saamasta korvapuustista saisi tanttojen "suojelunhalun" ylivirittymään arvaamattomiin seurauksiin.
Vaihtuvat, epäpätevät työntekijät, vailla elämänkokemusta. Mikä voisi mennä pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska siitä jää merkintä iäksi lapsen papereihin.
Mihin papereihin? Esim koulussa kukaan ei tiedä, vaikka lapsella olisi asiakkuus lastensuojelussa, ellei perhe itse kerro. Tieto lastensuojelusta ei leviä minnekään.
Yleensä niissä "kunnollisissa" perheissä olisi paljonkin aihetta lasuille. Niitä ei vaan tehdä kun on niin hyvin kaikki päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin papereihin? Esim koulussa kukaan ei tiedä, vaikka lapsella olisi asiakkuus lastensuojelussa, ellei perhe itse kerro. Tieto lastensuojelusta ei leviä minnekään.
Terveystietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoihin.
Ja olet varma, että se näkyy siellä? Nuo lastensuojelun tiedot ovat nykyään niin salattuja, että niitä ei näy edes silloin, kun olisi tosi tärkeää, että ne näkyisi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä niissä "kunnollisissa" perheissä olisi paljonkin aihetta lasuille. Niitä ei vaan tehdä kun on niin hyvin kaikki päällepäin.
Itsekin tiedän yhden "kunnollisen" perheen missä 5-vuotiasta rangaistaan jäähypenkin avulla. Ja oikein hyvin tietävät että niin ei saisi tehdä, mutta silti tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystietoihin.
Ja olet varma, että se näkyy siellä? Nuo lastensuojelun tiedot ovat nykyään niin salattuja, että niitä ei näy edes silloin, kun olisi tosi tärkeää, että ne näkyisi.
En avaa enempää mutta työssäni näitä näen.
Ihan hyvä ajatus aloituksessa mutta tekevät valitettavasti aika kahjoa mielivaltaista työtä. Saattaa olla että katkera toinen huoltaja käykin sinua vastaan ja sossua miellyttää niin mikä vain on mahdollista, tätä helpottaa vielä se että kaikki karttavat lakia sekä poliisia ja poliisi uskoo sokeasti kaiken. Typerää suomalaista ihmiskuntaa. Ennen poliisit olivat älykkäämpiä mutta koko valtion rahanahneus syö kaiken ja lapsiltakin hengen. Kylmä maa ja sen kylmäsydämiset ihmiset. En arvosta enään yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tietää. Lapseni tapauksessa ne soitti monta kertaa kouluun, koska yksikään ei saanut irti mieleisiään vastauksia kysyessään.
Mielenterveysongelmista vihjaaminen on loukkaavaa ja häpeää aiheuttavaa. Vaikka ongelmia olisi, pitäisi silti yrittää säilyttää ehjänä edes jotain. Ahdistuneisuusongelmaista vanhempaa varmaan auttaakin se, että pakotetaan keskustelemaan ja pelkäämään lisää tulevan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tiedän yhden "kunnollisen" perheen missä 5-vuotiasta rangaistaan jäähypenkin avulla. Ja oikein hyvin tietävät että niin ei saisi tehdä, mutta silti tekevät.
Jäähypenkki oli lasun suositus kun minun lapset oli pieniä, jopa mattoon käärimistä opettivat lastenpsykiatrisella lapsen rajoitus keinona 2000 luvun alussa perhekuntoutuksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saisi olla jäähypenkkiä? Teillä ei ole pienintäkään käsitystä siitä, minkälaisissa oloissa lapsia on, ja mistä syistä ilmoituksia tehdään. Kouluun tullaan miten sattuu, satoja tunteja poissaoloja lukukaudessa. Vaatteet aina likaiset ja rikki, kotona käytetään päihteitä, lapsia jätetään baarireissun ajaksi yksin, joku 12 v saattaa olla viikkoja heitteillä.
On mielipidekysymys, onko jäähypenkki hyvä. Fyysinen pahoinpitely ja yksin jättäminen esimerkiksi ei ole. Mutta taas tässä vain yritetään peittää todellista ongelmaa.
Terve vanhempi arvostaa lastensuojelua, ei pelkää, koska terveen vanhemman mielestä lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman oikeus lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti aika kipeä asia. Lapsestani on tehty yksi ainoa ilmoitus ja asiakkuutta ei avattu. Päiväkodista kuului pelkkää hyvää kysyttäessä jne. Mutta koska ilmoitus johtui minusta, vanhemmasta (tarkemmin ottaen mielenterveydestäni), en enää kyennyt esim. neuvolaan lapsen kanssa. Puoliso hoiti käynnin ja minä häpesin itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti aika kipeä asia. Lapsestani on tehty yksi ainoa ilmoitus ja asiakkuutta ei avattu. Päiväkodista kuului pelkkää hyvää kysyttäessä jne. Mutta koska ilmoitus johtui minusta, vanhemmasta (tarkemmin ottaen mielenterveydestäni), en enää kyennyt esim. neuvolaan lapsen kanssa. Puoliso hoiti käynnin ja minä häpesin itsekseni.
No ilmoitus on ilmeisesti tehty aiheesta, jos et pysty huolehtimaan lapsesi perustarpeista vain siksi, että mietit päässäsi jotain omaa kokemaasi häpeää. Kukaan työtään tekevä ei asiaa sen kummemmin mieti, laki vaatii nykyään sen verran paljon ihan rutiininomaisia ilmoituksia.
Mun jokaisesta lapsesta on tehty lastensuojeluilmoituksia, yhden ilmoituksen olen tehnyt jopa itse. Kertaakaan ei ole ollut edes puheissa minkäänlainen sijoitus tai huostaanotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmoitus on ilmeisesti tehty aiheesta, jos et pysty huolehtimaan lapsesi perustarpeista vain siksi, että mietit päässäsi jotain omaa kokemaasi häpeää. Kukaan työtään tekevä ei asiaa sen kummemmin mieti, laki vaatii nykyään sen verran paljon ihan rutiininomaisia ilmoituksia.
Lapsen perustarpeista on huolehdittu. Etkö lukenut yllä olevaa kokonaan? Puoliso (lapsen vanhempi) hoiti käynnin, ja lapsi sai pelkkää hyvää palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmista vihjaaminen on loukkaavaa ja häpeää aiheuttavaa. Vaikka ongelmia olisi, pitäisi silti yrittää säilyttää ehjänä edes jotain. Ahdistuneisuusongelmaista vanhempaa varmaan auttaakin se, että pakotetaan keskustelemaan ja pelkäämään lisää tulevan puolesta.
Kyllä, täysin totta. Minut leimattiin täysin tuulesta temmatuilla kiusaamisajatuksilla välittömästi väkivaltaiseksi ja lapseni pakotettiin asumaan heidän etäisälleen joka järkyttyi tästä kaikesta. Hänelle valehdeltiin että minulla on ongelmia jotka tulee selvittää. Sitten he manipuloivat valheilla lasteni isää anomaan yksinhuoltajuutta. Kaikki tapahtui minua näkemättä tai kuuntelematta edes. Poliisista en saanut apua enkä hälytyskeskuksesta koska kukaan ei kuunnellut. Järkyttävää! Jälkikäteen on aloitettava poliisirikostutkinta sillä näinhän ei saisi toimia. Koko elämä meni paskaksi ja lapset kärsivät mittavasti. Olkaa tarkkoina. Tämä on tosi.
Mullon pari sukulaista, nytten jo eläkkeelä, jotka oli lastensuojelussa. Hirveitä kääkkiä. Ei mitään alan koulutusta. Uhkailivat joskus sukulaisia ja naapureita jos asiat ei mennyt heidän tahtonsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mullon pari sukulaista, nytten jo eläkkeelä, jotka oli lastensuojelussa. Hirveitä kääkkiä. Ei mitään alan koulutusta. Uhkailivat joskus sukulaisia ja naapureita jos asiat ei mennyt heidän tahtonsa mukaan.
Niin ne tekee nytkin, aivan järkyttävän sadistisia sossut varsinkin nykyisin.
Ihan tavallisesta terveyskeskuskäynnistäkin jää merkintä papereihin.
Ja mietipä vaikka sitä, että kun liikut älypuhelin taskussa, niin kaikkia liikkeitäsi voidaan seurata ja ne liikkeet myös tallennetaan. Tai kun teet Google-haun, niin käytetyt hakusanat tallennetaan.