Miksi niin monet vanhemmat pelkäävät lastensuojelua?
Monien puheissa on, että lasu sitä ja lasu tätä.
Mutta jos oikeasti mietitään, että millaiset lapset joutuvat huostaanotetuiksi, niin ne ovat lähinnä niitä joilla itsellään tai joiden vanhemmilla on todella paha huume-, alkoholi- tai mielenterveysongelmia. Siis oikeasti sitä tasoa, että kaikki perustarpeet laiminlyödään.
Pelkkä kasvatuserimielisyys ei ole syy huostaanotolle. Jos lasuvirkailija on sitä mieltä, että kasvatatte lapsia väärin, niin sille voi sanoa, että jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, ettekä aio muuttaa toimintaanne vain siksi, että hän on jostain eri mieltä. Ja sillä hyvä.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska siitä jää merkintä iäksi lapsen papereihin.
Tämä on oikeasti aika kipeä asia. Lapsestani on tehty yksi ainoa ilmoitus ja asiakkuutta ei avattu. Päiväkodista kuului pelkkää hyvää kysyttäessä jne. Mutta koska ilmoitus johtui minusta, vanhemmasta (tarkemmin ottaen mielenterveydestäni), en enää kyennyt esim. neuvolaan lapsen kanssa. Puoliso hoiti käynnin ja minä häpesin itsekseni.
No ilmoitus on ilmeisesti tehty aiheesta, jos et pysty huolehtimaan lapsesi perustarpeista vain siksi, että mietit päässäsi jotain omaa kokemaasi häpeää. Kukaan työtään tekevä ei asiaa sen kummemmin mieti, laki vaatii nykyään sen verran paljon ihan rutiininomaisia ilmoituksia.
Tuntuma on kylläkin, että aika moni jättää ilmoituksen tekemättä vaikka kokisi jonkinasteista huolta jostakin lapseen liittyvästä. Joistain paikoista tulee jopa hämmentävän vähän lasuja.
Vierailija kirjoitti:
"Terve vanhempi arvostaa lastensuojelua, ei pelkää, koska terveen vanhemman mielestä lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman oikeus lapseen."
Tämän vuoksi pelkään viranomaisia. Koska lapsen etu on minulle tärkeintä, ja minä tiedän miten se toteutuu ja miten se ei toteudu.
Minä en pelkää ketään, kun olen rehellinen niin minun ei tarvitse pelätä. Toisaalta taas voisitte lopettaa olemasta näin tyhmiä ihmisiä ja ymmärtää että jotkut aremmat ihmiset saattavat alkaa oikeasti pelkäämään koska sossut uhkailevat hyvin aggressiivisesti. Virkavalta saattaa pelottaa samalla tavalla mutta poliisissa ollaan onneksi hieman älykkäämpiä ihmisiä ja ymmärretään että erilaisissa tilanteissa ihmiset käyttäytyvät hyvin monella eri tavalla ja he kysyvät kysymyksiä kun selvittävät tilanteita. Sossut on aivan eri asia eivätkä he missään nimessä ole mitään viranomaisia. Jos nyt jo menisi sinne eetteriin niin elämäkin olisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia valtiolla on minkäänlaista oikeutta puuttua tapaan millä vanhemmat lapsiaan kasvattavat? Marxilaiset perkeleet siellä lasten "suojelun" takana vaikuttavat ja suursijoittajat.
Paavo Väyrysellä ja monella eliitin suomalaisella jäsenellä on omistuksia lastensuojelulaitoksissa. Näistä on media tehnyt paljonkin juttuja vuosien varrella.
Niin, eihän ennen marxilaisia ollut lastensuojelua, eikun...
Minä tässä just mietin, että pitäisikö itse olla yhteydessä lastensuojeluun oman perheen tilanteesta. Toimitaan erityislapsen kanssa hoitotahdon ohjeen mukaisesti ja nähdään miten ilmeisesti lapsi siitä hyötyy, mutta voin kuvitella että esim. sisaruksen opelle tai kuraattorille kuvaamana meidän vanhempien toiminta voi kuulostaa hurjalta jos ei ymmärrä kokonaistilannetta. Mietin että olisiko fiksumpaa ottaa perhesosiaalityö itse osaksi verkostoa ja päästä itse kertomaan ensin meidän tilanteesta, ettei kaikkea tulkita jonkun ulkopuolisen huolestuneen ilmoituksen kautta.
Sisarukselle on kyllä selitetty hoito ja kerrottu että siitä saa kysyä ja puhua ja jos se mietityttää niin myös hänellä on mahdollisuus puhua erityislapsen hoitotahdon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia valtiolla on minkäänlaista oikeutta puuttua tapaan millä vanhemmat lapsiaan kasvattavat? Marxilaiset perkeleet siellä lasten "suojelun" takana vaikuttavat ja suursijoittajat.
Paavo Väyrysellä ja monella eliitin suomalaisella jäsenellä on omistuksia lastensuojelulaitoksissa. Näistä on media tehnyt paljonkin juttuja vuosien varrella.
Lastensuojelu nykymuodossaan on 2010-luvun tuote. Sitä ennen ei ollut lasuja eikä lastensuojelu pyrkinyt aktiivisesti puuttumaan tavallisten perheiden elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu nykymuodossaan on 2010-luvun tuote. Sitä ennen ei ollut lasuja eikä lastensuojelu pyrkinyt aktiivisesti puuttumaan tavallisten perheiden elämään.
Ei ne saisi nytkään mutta ovat päättäneet kiusata kaikkia perheitä. Hyväuskoisimmat uskovat kaiken ja tottahan se on että sitäkin kautta saavat terapiapalveluita sun muita. Ovat vain aika kateellisia nämä sosiaalityöntekijät, olen huomannut että hyvistä älykkäistä naisista ei pidetä. Nämä sosiaalityöntekijät ovat myös aika tyhmän oloisia koska ovat ilkeitä. Sitten kun he jäävät kiinni niin eivät enää vastaa edes puhelimeen. Rikosilmoituksia on tehtävä jotta tämä vääryys loppuisi, miten poliisit ovat lähteneet tälläiseen mukaan Suomessa. Lehdestäkin saa jatkuvasti lukea ruumishuone asioita.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai lasu pelottaa, jos sen avulla perhettä tai jotain sen jäsentä voidaan kiristää tai uhkailla, tai jos lasusta/ lasuista jää merkintä johonkin.
En mä haluaisi maksuhäirintämerkintääkään, tai edes ylinopeussakkoja. Kaikki, mitkä näkyvät joissain virallisissa kirjoissa ja voivat myöhemmin vaikuttaa työn saantiin, lainan saantiin ym. Lasu on yksi tällainen. En ymmärrä, miten jotkut suhtautuvat lastensuojeluilmoituksiin niin huolettomasti.
Anteeks nyt vaan. Ei lasu kyllä vaikuta mihinkään jälkikäteen ja vähiten työn saantiin tai lainan saantiin. Kuka ääliö siellä taas kirjoittelee.
Meidän lapsista tehnyt lasut on ihan pelleilyä olleet ja niistä ei ainakaan itselleni ole mitään harmia ollut koskaan. Ei mitään jatkotoimenpiteitä. Olen vaan syvästi ihmetellyt kuinka vaarallisen naurettavalla tasolla tuokin pulju on. Tosiasiassa sen voisi kääntää "vanhempien kiusaus öuljuksi" vaikka itselleni ei ole koitunut miten harmia on kieltäytyä ärsyttänyt olka todistamassa ääliöitä toimintaa viranomaistsholta. Mitä yhteisten verorahojen tuhlausta. Sielläkin vetätvgyhjöntlimittsmisesta palkkaa tonneja.
Huvittavaa kun monesti perhe itse osaisi ehdottaa oikeasti lapsen elämää parantavia toimia, mutta niitähän ei haluta kuulla, eikä toteuttaa. Ainoastaan passssskanjauhantaa halutaan. Sossut rakastavat sitä sonnan jauhamista. No jotkut tietää. Sos. terv. ala. Voi lisätä tuohon vielä opetusala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tilanne perustuu lastensuojelulakiin vuodelta 2008. Silloin alkoi tämä huolivaino.
Lastensuojelulla on ikävä stigma, ja iso syy siihen on turhat ilmoitukset ja niiden käyttäminen aseena aikuisten erimielisyyksissä. Ja toki työ on myös haastavaa, koska sen arvioiminen, milloin kyseessä on oikeasti perätön ilmoitus ja milloin ei voi olla todella hankalaa ja henkilökemioillakin voi olla vaikutusta siihen, minkälaisen kuvan asiaa käsittelevä henkilö tilanteesta saa, ja joskus se voi olla väärä.
Lastensuojelu on kuitenkin nimenomaan lasten suojelua varten. Eikä se ilmoitus itsessään tee vielä kenestäkään huonoa vanhempaa tai tarvetta suojelulle. Iso osa näistä ilmoituksista päättyy siihen, että todetaan yhteisymmärryksessä, ettei tässä mitään hätää ole ja jaetaan tietoa, mistä voi saada apua jos kokee sen joskus tarpeelliseksi. Ja toinen iso osa siihen, että pohditaan yhdessä, millaista apua voitaisiin tarjota, jotta perhe voisi paremmin.
Tiedän, että sielläkin tehdään jatkuvasti töitä sen eteen, että kyseinen stigma saataisiin poistettua ja ihmiset ymmärtämään, että lastensuojelun tarkoitus on vain auttaa. Onhan se järkytys, jos joku ulkopuolinen taho tulee kertomaan, että syystä tai toisesta lapsesi voinnista on syntynyt huoli. Olen ollut tässä suhteessa vain molempien osalta (kuitenkin enemmän lastensuojelin näkökohdista) ulkopuolisessa roolissa muodostamassa käsitystäni, mutta vanhempana olen itse asennoitunut niin, että jos tällainen tilanne joskus eteen tulee, keitän kahvit ja keskustellaan rauhassa mistä on kyse ja lopuksi kiitän heitä asian vakavasti ottamisesta, vaikka ilmoitus onkin ollut aiheeton.
Opetusalalla tekevät myös kiusaa ilmoittamalla kaikesta paskastakin lasuun jatkuvasti, jos et tee kuten vaaditaan niin olet saman tien mustalla listalla. Koskee myös niitä kaikkia "hyviä lisäpalveluita" joita he tarjoilevat "auttaakseen" myös nuoria. Aivan järkyttävää kiusaamista ja hyvin ristiriitaista sekin että nuori saa päättää muka itse mutta huoltajilta vaaditaan koko ajan kaikenlaista. Nuorilta kysellään vanhempien asioita eikä heidän yksityisyyttään palvella ja se minunkin lastani työnsi pois koulukuraattorilta. Sanoi ettei luota niihin ollenkaan ja sanoi myös että opettajat ovat ilkeitä sekä lapsellisia. Miettikääs vähän miten noloa!
Vierailija kirjoitti:
En pelkää, vihaan
Sama
Ihmiset joiden tehtävä on tarjota palveluita maksutta lähinnä ttt asiakkaille eivät päätä kuka on hyvä huoltaja tai kuka ei. Menkää häpeämään koko porukka. Ettehän te edes osaa puhua tai vastata perkele kysymyksiin niin mitä te nyt kuvittelette itsestänne? HaHHAH! Haistakaa paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä niissä "kunnollisissa" perheissä olisi paljonkin aihetta lasuille. Niitä ei vaan tehdä kun on niin hyvin kaikki päällepäin.
Itsekin tiedän yhden "kunnollisen" perheen missä 5-vuotiasta rangaistaan jäähypenkin avulla. Ja oikein hyvin tietävät että niin ei saisi tehdä, mutta silti tekevät.
Jäähypenkki oli lasun suositus kun minun lapset oli pieniä, jopa mattoon käärimistä opettivat lastenpsykiatrisella lapsen rajoitus keinona 2000 luvun alussa perhekuntoutuksessa
Nykyään tuo mattoon kääriminen olisi vakava huolenaihe ja lapsen parasta ajatellen huostaanotto olisi todennäköisesti välttämätön. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä niissä "kunnollisissa" perheissä olisi paljonkin aihetta lasuille. Niitä ei vaan tehdä kun on niin hyvin kaikki päällepäin.
Itsekin tiedän yhden "kunnollisen" perheen missä 5-vuotiasta rangaistaan jäähypenkin avulla. Ja oikein hyvin tietävät että niin ei saisi tehdä, mutta silti tekevät.
Jäähypenkki oli lasun suositus kun minun lapset oli pieniä, jopa mattoon käärimistä opettivat lastenpsykiatrisella lapsen rajoitus keinona 2000 luvun alussa perhekuntoutuksessa
Nykyään tuo mattoon kääriminen olisi vakava huolenaihe ja lapsen parasta ajatellen huostaanotto olisi todennäköisesti välttämätön. :D
Siis ihan sairasta tämä sossujen toiminta. Missä veen todellisuudessa te oikein elätte? Ymmärrättekö te että kysymys on ihmisten elämistä? Hehheh urpo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan sairasta tämä sossujen toiminta. Missä veen todellisuudessa te oikein elätte? Ymmärrättekö te että kysymys on ihmisten elämistä? Hehheh urpo?
Lastensuojelu on pohjimmiltaan kurinpitoviranomainen. Ei niitä kiinnosta ihmisten elämä vaan se, että lastenkasvatukselle asetettuja sääntöjä noudatetaan. Säännöt muuttuvat jatkuvasti sen mukaan, kun kasvatusalalta tulee uusia tutkimustuloksia.
Lastensuojelun idea on kyllä hyvä. Se tarvis kans pystyä toteuttaan silleen, että ne lopputuloksetkin olis hyviä, mielellään poikkeuksetta, koska nuo huostaanottopäätökset on niin suuria ja elämää muuttavia
Paljon on vanhempia, jotka eivät koskaan käsitä, miten paljon pahaa aiheuttavat lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on vanhempia, jotka eivät koskaan käsitä, miten paljon pahaa aiheuttavat lapsilleen.
Yleensä tosin tuo paha ei ilmene käytännössä vaan kyse on vain siitä, että jonkun teorian mukaan se kasvatusmenetelmä on huono.
"Terve vanhempi arvostaa lastensuojelua, ei pelkää, koska terveen vanhemman mielestä lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhemman oikeus lapseen."
Tämän vuoksi pelkään viranomaisia. Koska lapsen etu on minulle tärkeintä, ja minä tiedän miten se toteutuu ja miten se ei toteudu.