YLE: Pitääkö parisuhteessa suostua seksiin
vaikka ei itse haluaisi? Tutkija tyrmää monen ammattilaisen neuvot. Seksiin myöntyminen ilman omaa halua jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Tutkijan mukaan Me too -keskustelu parisuhteiden sisällä on vielä käymättä.
Kommentit (364)
Tottakai se "kokelas" pitää koeajaa, kuka nyt huonoa ja väljää konetta huolisi.
Avioliiton MeToo?
Mies ilman naista on kuin hevonen ilman kivirekeä.
Tarvitseekohan afgaani tai saudimiehen pohtia kuka tai ketkä riippuen vaimojen määrästä hoitavat kodin ja lapset?
Sellaista tänään,kannattaa sitten tosiaan erota ja elää ihan kuten haluaa.Se on myös toiselle helpotus lähteä tälläisesta parisuhteesta.
Muistan vieläkin ilolla päivää kun Afganistan oksensi ulos rappeutuneen länsimaalaisuuden. Sieltä lähtivät suomalaisetkin arvoineen häntä koipien välissä kun kansa ei halunnutkaan tarjottua moraalista saastaa. Ainoat suosiolliset olivat turmeltuneet paikalliset palkkasoturit.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei aina tee mieli seksiä eikä miehellä tee aina mieli seksiä. Silti me annetaan seksiä molemmille, vaikka aina ei tee mieli samaan aikaan. Silti kumpikaan ei kadu ja syttyy siihen, kun se alkaa. Tollaset asiat kantaa pitkälle oikeasti eikä tule sitten myöskään niitä turhia raivareita mistäään. Rakastetaan toisiamme kuitenkin, niin itse emme näe ongelmia antaa mielihyvää toiselle. Aina ei tarvitse suostua kummankaa silti eikä siitä tarvitse loukkaantua, jos siinä on jo puoliunessa.
Jos ajattelen, että mieheni kieltäytyisi aina kun ehdotan ja tulisin todella torjutuksi joka kerta, niin en minä sitä katsoisi ja hakisin muualta tai eroaisin. Uskon, että jos itse tekisin samoin hänelle, että torjuisin hänet aina, niin hän ei enää lähestyisi minua ja hakisi varmaan muualta sen nautinnon.
Tuo kuulostaa toimivalta, että molemmat saavat myös silloin kun toista ei niin haluttaisi.
Meillä tilanne oli se, että seksiä oli silloin kun mies sitä halusi. Ja vain silloin. Erohan siinä tuli - ei toki pelkän seksin vuoksi, mutta antanee kuvan siitä, miten mies suhtautui asioihin muutenkin: hänen ehdoilla ja vain niillä mentiin, joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseekohan afgaani tai saudimiehen pohtia kuka tai ketkä riippuen vaimojen määrästä hoitavat kodin ja lapset?
Aivan. Itseasiassa näin länsimaalaisena miehenä hävettää mitenkä länsimaalaiset miehet ovat oikeastaan ihan älyttömiä tossukoita ja paskahousuja kun antaa naisten hyppiä silmille. Pitäis laittaa naiset ruotuun ja helpostihhan ne laitettaisiin jos ei niin iso osa miehistä olisi sukupuolipettureita ja esittäisi jotain feministi hyväntekijää pillun toivossa. Feminismin kannatus on heikkojen miesten seksuaalinen strategia. "Kattokee miten hyvä ja kiltti mies minä olen kun kannatan naisten oikeuksia ja tasa-arvoa hihiii saanko palkkioksi pimppiä???" :D
Jos joskus kieltäytyy niin ok. Mutta jos se alkaa jatkumaan, niin myös itselleni alkaa tulla kieltäytymisiä yhdestä jos toisesta asiasta. Jos vaimo elää kuten sinkkuna ilman seksiä kanssani, niin minäkin elän kuten sinkku. Ollaan sitten kuten kavereita, ei kuten parisuhteessa. Siivoan vain jos itseäni huvittaa. Autoani en anna lainaksi, koska en mä sitä ystävillenikään lainaile. Menoista maksan tasan vain omani. En mä kavereidenkaan menoja ja elämistä rahoita. En ilmoittele menoistani tai milloin tulen ja minne menen. Ei kavereille ole tilivelvoitetta sellaisista asioista. Äkkiä ollaan pisteessä, että joko sitä seksiä harrastetaan kuten parisuhteessa tavataan tehdä, tai vaimo saa alkaa katselemaan itselleen jotain kerrostalokaksiota keravalta. Avioehdon mukaan talo on minun.
Useinkin olen. Meillä mies haluaa lähes poikkeuksetta seksiä kun olen jo nukkumassa. Hän tekee töitä pitkälle yöhön, minä taas virka- aikana. Välillä saattaa olla enää tunti aikaa herätyskellon soimiseen tai olen keskellä syvää unta. Suostun aina ja koskaan en ole katunut. Aina pääsee makuun nopeasti. Enemmän ärsyttää ettei koskaan pääse olemaan hehkeänä vaan aina kuola poskella. Mutta ehkä pitää olla tyytyväinen että silti toista kiinnostaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Itseasiassa näin länsimaalaisena miehenä hävettää mitenkä länsimaalaiset miehet ovat oikeastaan ihan älyttömiä tossukoita ja paskahousuja kun antaa naisten hyppiä silmille. Pitäis laittaa naiset ruotuun ja helpostihhan ne laitettaisiin jos ei niin iso osa miehistä olisi sukupuolipettureita ja esittäisi jotain feministi hyväntekijää pillun toivossa. Feminismin kannatus on heikkojen miesten seksuaalinen strategia. "Kattokee miten hyvä ja kiltti mies minä olen kun kannatan naisten oikeuksia ja tasa-arvoa hihiii saanko palkkioksi pimppiä???" :D
Oikeat MIEHET ovat nykyään muualla kuin länsimaissa.
Sen takia pettäminen on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakiin pitää palauttaa oikeus pakottaa vaimo seksiin ja lisätä oikeus käyttää keppiä vaimon kuritukseen. Naisilta saa poistaa äänioikeuden ja ottaa muutkin sharian määräykset käyttöön.
Kärsivällisyyttä. Kyllä nämä lakiin vielä tulevat. Odottaessa voit äänestää Haavistoa tai jotain muuta rajat auki -ehdokasta.
Eiköhän tuo ole ihan nykyhallituksenkin agendalla, peruja kun nimenomaan miesten vapaus kiihottaa kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisviha elää ja voi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ettei tarvitse tehdä mitään muitakaan parisuhdeasioita sitten. Itsellä menee halu tehdä yhtään mitään, mitä vaimo haluaa, kun ei ole läheisyyttä hänen puoleltaan. Ja tämän olen monta kertaa sanonut ja on ihan ok minulle, että molemmat hakevat haluamansa asiat sitten muualta. Tätä kestänyt jo 12 vuotta ja aina vain kuulen, että hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään parisuhteen eteen, mutta minun täytyy.
Joo minäkin lakkasin tekemästä kotona mitään ja hankin rakastajan, kun mieheltä meni halut ja kyky. Ei kyllä tunnu miehelle olevan ok, mutta näillä nyt mennään. Kiva että saan vertaistukea palstalta. Ja nimenomaan vielä miehet tuntuvat olevan kanssani samoilla linjoilla, hienoa! 👍
Mitäs sinua tuomitsemaan, jos miehesi on itsekeskeinen. Elä ja nauti, jos kotona on kylmää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus kieltäytyy niin ok. Mutta jos se alkaa jatkumaan, niin myös itselleni alkaa tulla kieltäytymisiä yhdestä jos toisesta asiasta. Jos mies elää kuten sinkkuna ilman seksiä kanssani, niin minäkin elän kuten sinkku. Ollaan sitten kuten kavereita, ei kuten parisuhteessa. Siivoan vain jos itseäni huvittaa. Autoani en anna lainaksi, koska en mä sitä ystävillenikään lainaile. Menoista maksan tasan vain omani. En mä kavereidenkaan menoja ja elämistä rahoita. En ilmoittele menoistani tai milloin tulen ja minne menen. Ei kavereille ole tilivelvoitetta sellaisista asioista. Äkkiä ollaan pisteessä, että joko sitä seksiä harrastetaan kuten parisuhteessa tavataan tehdä, tai mies saa alkaa katselemaan itselleen jotain kerrostalokaksiota keravalta. Avioehdon mukaan talo on minun.
Kuulostaa kyllä aika julmalta. Onko miehelläsi siis erektion kanssa haastavaa? Ja noin karusti kohtelet. Missä on ihmisyys ja rakkaus? 😳
Vierailija kirjoitti:
"Itse pidän kumppanin huomiointina pikemminkin sitä, että ei painosteta toista sellaiseen mitä tämä ei halua. Erityisesti kun seksiin aina liittyy myös riskejä ja haittoja, erityisesti naisille."
En nyt oikein näe mitä riskejä tai haittoja minulle näin naisena koituu jos nopeasti helpotan miehen paineita kädelläni silloin kun itseä ei niin huvita tai väsyttää?
Onko miehesi siis kädetön? Sitten ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monestihan noissa on takana lopulta se että ihminen katsoo parisuhdetta vain sen kautta mitä siitä itse saa. Jos ei itse juuri nyt halua seksiä niin sitä nautintoa ei missään muodossa tarvitse myöskään sille toiselle antaa.
Varmaan liittyy ihan siihen, ettei toinen osapuoli ole panostanut seksistä kieltäytyvän nautintoon. Miksi kukaan suuresta nautinnosta kieltäytyisikään?
Se ei ollut se kysymys vaan se miksi ei voisi pitää mukavana myös sitä että tuottaa vain sille toiselle nautintoa? Eli siis sama kuin moni kokee parisuhteessa itsellekin mukavana asiana sitä
jos ilahduttaa sitä itselle rakasta ihmistä pyytettöömästi ilman vaatimusta vastapalveluksesta.
Rakkaushan on lopulta juuri sitä että ei ajattele vain sitä mitä saa vaan mitä voi antaa.
Voi kun tuo mieskin joskus haluaisi vain antaa, ilman vaatimusta vastapalveluksesta. Ilmeisesti ei rakasta minua, kun ei halua pelkästään antaa vaan on enemmän kuin ärtynyt, jos joskus itse sattuukin jäämän ilman.
On varmaan erilaisia ja eriasteisia "ei-haluamisen"- tiloja. Silloin kun on joku ns.hieman pinnallisempi syy, kuten että oma mieli tuntuu kiireiseltä ja stressaantuneelta ja eka ajatus on että en halua, niin silti saatan lähteä lämmittelyyn mukaan koska yleensä se johtaa sitten omaankin nautinto eikä tunnu että olisi mitenkään pakotettu. Mutta tämä vaatii sen että syvemmällä tasolla parisuhteessa on asiat ok ja ns.tietää haluavansa puolisoaan. Mutta jos huomaan etten oikeasti lämpene niin sanon ja annetaan olla. En yleensä anna asioiden edetä pidemmälle seksiin jos huomaan etten pysty olemaan läsnä henkisesti koska silloin kokisin että se ois molemmille epäreilua. Mutta monesti kyse on tosiaan siitä ettei itse kykene vapautumaan ja heittäytymään hetkeen ja sitten kun siihen kykenee niin seksi on ihanaa ja sitä haluaa. Siksi välillä suostun suostuteltavaksi.
Silloin ei pidä suostua jos ei todellakaan halua ja olisi vain vastentahtoisesti toisen käytettävänä.
Kysymys on väärin aseteltu.
Oikea kysymys on, pitääkö parisuhteessa kärvistellä jos toinen osapuoli ei suostu seksiin.
Konservatiivisille muslimeille sallitaan oikeus itsehallintoon paikkakunnilla joilla asuvat.