YLE: Pitääkö parisuhteessa suostua seksiin
vaikka ei itse haluaisi? Tutkija tyrmää monen ammattilaisen neuvot. Seksiin myöntyminen ilman omaa halua jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Tutkijan mukaan Me too -keskustelu parisuhteiden sisällä on vielä käymättä.
Kommentit (364)
Seksi kuuluu parisuhteeseen, ei ole mitään parisuhdetta jos ei ole seksiäkään.
Helposti seksiä hakee sitten muualta.
Seksi oli kömpelöä jyystöä. Siitä tuli vain halpa esineellinen olo.
Voin paljon paremmin kun en enää tuollaiseen suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suostuu, jos kokee, että se tuottaa itselle ja/tai toiselle mielihyvää ja tekee sen vapaaehtoisesti. "
Kyllä. Se ratkaiseva kysymyshän on se miksi osa ihmisistä nauttii itsekin siitä että ilahduttaa kumppaniaan ja osa tuntee sen vain välttämättömänä pahana.
Se seksiä vaativa on yleensä ollut se osapuoli, joka seksissä on jättänyt toisen osapuolen "ilahduttamisen" väliin ja keskittynyt vain omaan nautintoonsa.
Kovia yleistyksiä taas. Miten olisi että välillä ihmisillä on vain luonnostaan erivahvuiset seksuaalivietit?
Ja se vietti saattaa vahvalibidoisellakin romahtaa, jos seksistä saa vain kipeytyneen alapään.
Toki, mutta minusta typistät ongelman jos meinaat että seksuaaliviettien epäkohta johtuu vain seksin nautinnollisuudesta parisuhteen osapuolille. Molemmat voivat nauttia seksistä, mutta sitä ei vaan tee mieli yhtä usein. Sekin on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suostuu, jos kokee, että se tuottaa itselle ja/tai toiselle mielihyvää ja tekee sen vapaaehtoisesti. "
Kyllä. Se ratkaiseva kysymyshän on se miksi osa ihmisistä nauttii itsekin siitä että ilahduttaa kumppaniaan ja osa tuntee sen vain välttämättömänä pahana.
Se seksiä vaativa on yleensä ollut se osapuoli, joka seksissä on jättänyt toisen osapuolen "ilahduttamisen" väliin ja keskittynyt vain omaan nautintoonsa.
Ei se niin yksioikoista ole. Suurimmassa osassa tapauksissa kyse on kuitenkin eriparisista haluista eikä vain siitä että nautinto olisi aina yksipuolista. Ei jokainen ihminen halua seksiä edes viikottain vaikka se seksi olisi miten nautinnollista tahansa.
Kyse voi siis olla vain siitä kyetäänkö tekemään kompromissi erilaisissa haluissa niin että se halukkaampi voisi saada vä
Kun katsoo orgasminsaantitilastoja (heteroseksi naiset/miehet), näyttää vahvasti siltä, että kyse ei ole libidon vahvuudesta vaan orgasmin saamisesta. Miksi kiellät tosiasian? Tämähän on paljon helpommin korjattavissa kuin eriparinen libido ellei kyseessä ole syvälle juurtunut asennevamma naisen nautintoa kohtaan.
"Niin, miksi se seksiä parisuhteessa haluava ei ole tuottanut kumppanilleen sängyssä nautintoa, sillä siten saisi sen kumppanin haluamaan seksiä usein? "
Ihmisen seksihalujen voimakkuus ja määrä ei korreloi suoraan sen kanssa miten hyvää seksiä hän saa. Harvoin haluavasta ei tule usein haluavaa vain sillä että seksi on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Seksi kuuluu parisuhteeseen, ei ole mitään parisuhdetta jos ei ole seksiäkään.
Helposti seksiä hakee sitten muualta.
Kuka tuonkin määrittää? Moni vanhempi pariskunta elää jopa vuosikymmeniä yhdessä ilman seksiä.
Ei nyt jokaisena mahdollisena hetkenä tietenkään, mutta jos kumppani ei suostu seksiin monen viikon aikana eikä taustalla ole mitään selvää sairautta, niin tuskin kannattaa sellaisessa suhteessa enää olla, siis jos tilanne vaikuttaa jatkuvan pidempään. Olin itse tällaisessa seksittömässä liitossa jo kaksikymppisenä ja kadun kärsivällisyyttäni asiassa. Nainen haki sitten lopulta seksiä jostain ihan muualta. Eli on monessakin suhteessa oireellista, jos seksittömyyttä ilmenee, ja merkki monenlaisesta ikävästä. Aika mielenkiintoista, miten esimerkiksi Raamatussa ei ole monia suoranaisia avioliitto-ohjeita paitsi eräs kohta, jossa hyvin painokkaasti korostetaan, ettei kumppanilta tulisi pihdata!
"Kun katsoo orgasminsaantitilastoja (heteroseksi naiset/miehet), näyttää vahvasti siltä, että kyse ei ole libidon vahvuudesta vaan orgasmin saamisesta. Miksi kiellät tosiasian?"
Ne ovat silti kaksi eri asiaa. Ihmisen libido on hyvin monimutkainen asia eikä sitä voi typistää vain orgasmin saamiseen.
Ihmisillä on erilaisia haluja ja eri määriä haluja ja se nyt on vain fakta.
Mielestäni tämä "suostun, vaikka ei juuri sillä hetkellä erityisesti tekisi mieli, koska haluan kuitenkin ja pääsen hetken päästä tunnelmaan mukaan" on omasta halusta seksin harrastamista eikä sinänsä liity siihen, pitääkö seksiä harrastaa vaikka ei itse haluaisi. En ole samaa mieltä siitä, että seksin harrastaminen vastoin omaa on kumppanin huomiointia. Itse pidän kumppanin huomiointina pikemminkin sitä, että ei painosteta toista sellaiseen mitä tämä ei halua. Erityisesti kun seksiin aina liittyy myös riskejä ja haittoja, erityisesti naisille.
Avioliitossa se olisi suotavaa. Edes silloin tällöin mutta muita parisuhteita se ei koske.
"seksologian kentällä halun ja seksin vähäisyys nähdään lähtökohtaisesti ongelmana, josta tulisi päästä eroon."
Tuossa alan koko ongelma tiivistettynä. Ei mietitä ollenkaan toisesta suunnasta. Entä jos liikaa haluaminen olisikin se ongelma joka pitää ratkaista?
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys: Miksi osa naisista (ja miehistä myös) kokee läheisyyden ja kuhertelun kuuluvan parisuhteeseen, mutta kun kyse on seksistä, se onkin sitten vain toisen osapuolen päätettävissä, jos kuuluu parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ettei tarvitse tehdä mitään muitakaan parisuhdeasioita sitten. Itsellä menee halu tehdä yhtään mitään, mitä vaimo haluaa, kun ei ole läheisyyttä hänen puoleltaan. Ja tämän olen monta kertaa sanonut ja on ihan ok minulle, että molemmat hakevat haluamansa asiat sitten muualta. Tätä kestänyt jo 12 vuotta ja aina vain kuulen, että hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään parisuhteen eteen, mutta minun täytyy.
Mitä ovat nämä "muut parisuhdeasiat"? Jos lasket ihan perustaloudenhoidon, lastenhoidon ja kodin ylläpidon parisuhteen tehtäviin niin olet kyllä sekaisin jos käytät seksiä jotenkin vaihdon välineenä noihin palveluihin. Kodin ylläpito kuuluu kaikille kodissa asuville ja parisuhteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Teen sen verran kotitöitä ja kaikkea muutakin mitä tekisin sinkkuna yksin asuessani. Jos ei nainen halua seksiä kanssani niin minä en halua mitään muuta hänen kanssaan. En kuuntele naisen murheita ja toimi terapeuttina tai mitään muutakaan, en auta missään asiassa jne, jos joku käy naisen kimppuun ulkona niin vähät välitän, nainen ei ole ansainnut suojeluani. Käyttäydyn kuin häntä ei olisi olemassa. Miksi antaisin naisen hyväksikäyttää minua emotionaalisesti, tai jonain ilmaisena henkivartijana? "jos käytät seksiä jotenkin vaihdon välineenä noihin palveluihin" Onpas naiivisti ajateltu. Parisuhde on antamista ja saamista, jos en saa seksiä niin nainen saa tässä suhteessa paljon enemmän joten huono diili minulle. Platonisessa suhteessa nainen saa paljon enemmän kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
"Kun katsoo orgasminsaantitilastoja (heteroseksi naiset/miehet), näyttää vahvasti siltä, että kyse ei ole libidon vahvuudesta vaan orgasmin saamisesta. Miksi kiellät tosiasian?"
Ne ovat silti kaksi eri asiaa. Ihmisen libido on hyvin monimutkainen asia eikä sitä voi typistää vain orgasmin saamiseen.
Ihmisillä on erilaisia haluja ja eri määriä haluja ja se nyt on vain fakta.
Mutta mistä päättelit, että seksistä kieltäytyminen johtuisi nimenomaan alhaisesta libidosta eikä tarjolla olevan seksin huonosta laadusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ettei tarvitse tehdä mitään muitakaan parisuhdeasioita sitten. Itsellä menee halu tehdä yhtään mitään, mitä vaimo haluaa, kun ei ole läheisyyttä hänen puoleltaan. Ja tämän olen monta kertaa sanonut ja on ihan ok minulle, että molemmat hakevat haluamansa asiat sitten muualta. Tätä kestänyt jo 12 vuotta ja aina vain kuulen, että hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään parisuhteen eteen, mutta minun täytyy.
Mitä ovat nämä "muut parisuhdeasiat"? Jos lasket ihan perustaloudenhoidon, lastenhoidon ja kodin ylläpidon parisuhteen tehtäviin niin olet kyllä sekaisin jos käytät seksiä jotenkin vaihdon välineenä noihin palveluihin. Kodin ylläpito kuuluu kaikille kodissa asuville ja parisuhteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Teen sen verran kotitöitä ja kaikkea muutakin mitä tekis
Huhhuh. Onnea teillekin jatkoon, tarvitsette sitä. Mutta taidatkin olla vain incel.
Ei kannata itkeä sitten jos kumppani pettää jos itse ei suostu seksiä harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen sen verran kotitöitä ja kaikkea muutakin mitä tekis
Mies on samassa taloudessa naiselle nimenomaan naisen fyysiseen turvallisuuteen kohdistuva uhka eikä henkivartija.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kysymys kuuluu pitäisikö osallistua itsensä raiskaamiseen? Minun mielestä ei.
Jos asian kokee niin, pitäisikö sitten olla parisuhteessa ylipäätään? Minun mielestä ei.
Olen vapaaehtoisesti sinkku, sillä en jaksa olla enää kenenkään tarpeiden täyttelijä (oli kyseessä seksi taikka päivällinen). En halua miellyttää ketään miestä ikinä. En kaipaa parisuhteesta yhtään mitään enkä todellakaan suostu olemaan patjana jos miestä huvittaa panna. Jokainen tekee omat valintansa ja - toivottavasti - tuntee rajansa. Suomi on vapaa maa, luojan kiitos.
Taas tämä keskustelu.
Jos suostuu seksiin toisen mieliksi, silloin se in suostumuksellista seksiä. Jokaisen oma asia miten toimii ja mitä haluaa elämältä. Kaikille seksi ei ole mitään pyhää ja romanttista, jollekin se on vain seksiä. Ja jos se tekee toisen onnelliseksi mikä ettei. Itse haluan parisuhteen jossa on paljon seksiä mutta oma puoliso ei himota oikeastaan enää. Mutta harrastan seksiä silti koska haluan avioliiton jossa on seksiä. Mutta en todellakaan halua mitään seksiterapiaa mikä avaisi uudenlaisia yhteyksiä puolisoon tms. En ole sellainen ihminen . Tämä tilanne pitää mut onnellisena ja puolison onnellisena. Elämässä on niin paljon muutakin kuin seksi.
Täytyy kysyä itseltään, mitä itse haluaa .