YLE: Pitääkö parisuhteessa suostua seksiin
vaikka ei itse haluaisi? Tutkija tyrmää monen ammattilaisen neuvot. Seksiin myöntyminen ilman omaa halua jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Tutkijan mukaan Me too -keskustelu parisuhteiden sisällä on vielä käymättä.
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
En pitänyt tuosta artikkelista, oli kovin mustavalkoinen. Suostun nykyään usein, sillä aktiiviset halut on vähissä. Sitten joko itsekin menossa innostun tai lopetetaan. Ei ole tuhoisaa, päinvastoin.
Tuskin kovin moni myöntyy pumpattavana barbarana makoiluun loppuun asti, tai puoliso sitä edes toivoisi.
Artikkeli ei ole mustavalkoinen, vaikka niin väitätkin. Siinä todetaan, että myöntymistä usein suositellaan, mutta sen varjopuolista ei puhuta juuri missään.
Kiva, jos sinulle suostuminen ilman halua sopii. Minäkin olen kokeillut (koska suositeltiin!), ja se herätti minussa niin kovia raivon ja vihan tunteita toista kohtaan, etten lähde hommaan enää, kun itse selkeästi en halua. Eri asia olla avoin, kun toinen haluaa ja oma halu on vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi edes seurustella ihmisen kanssa jota kohtaan on lähinnä kämppis-tason tunteita? Miksi?
Naisella hyödyn kuppaaminen vielä kesken?
Mieshän taas on sika ja hirviö, jos lähtee seksittömästä suhteesta.
Yleensä hän on sika ja hirviö sen tavan vuoksi, jolla hän suhteesta lähtee. Eivät nämä miehet nimittäin eroa, vaan pettävät, ja yleensä siinä vaiheessa kun seksiä suhteessa vielä on. Pettämisestä kiinni jäätyäänkään eivät sitä paitsi ole yleensä halukkaita edes eroamaan...
Jos miehet rehellisesti ilmoittaisivat olevansa onnettomia ja eroaisivat selän takana touhuamisen sijaan, niin ei siinä olisi aihetta solvata siaksi eikä hirviöksi.
Helppohan se naisena on huudella kun nainen niin
Et ihan elä tässä maailmassa. Suomessa suurin osa naisista käy töissä ja varallisuutta on hankittu yhdessä. Ikävä kyllä työn lisäksi vastuu lapsista on yleensä edelleen huomattavasti enemmän naisella. Tästä huolimatta viikko-viikko- systeemit on varsin tavallisia eron jälkeen. Vain täysi idiootti äiti haluaa vieroittaa lapsen kunnollisesta isästä. Itse en tiedä yhtään eroperhettä, jossa äiti olisi vieroittanut lapset isästä. Eli ei ole kovin yleistä.
Onneksi emme ole täällä Suomessa siinä tilanteessa, että kenenkään tarvitsisi jäädä huonoon suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa naisella ei ole kuin oikeuksia ja vaatimuksia ja miehellä on vain vastuut ja velvollisuudet toteuttaa nuo naisen vaatimukset eikä mies saa ajatella itseään tai omaa parastaan niin kuin naiset tekevät varsinkin jos naisilta kysytään.
Mikähän siinä mahtaa olla kun minulla on 20 vuoden kokemus parisuhteesta näin miehenä ja en tunnista ollenkaan tuota vuodatustasi? Olisiko syy juuri siinä että minä olen parisuhteessa ja sinä et?
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ei tarvitse suostua vasten tahtoaan, seksi ei ole mitenkään erillinen muista asioista. Ei tarvitse suostua tiskaamaan jos ei haluta tiskata, tai hankkimaan synttärilahjaa, pussailemaan, halailemaan, menemään töihin, olemaan selvinpäin, olla pelaamatta videopelejä, makaamaan sohvalla 24/7, menemään mummolaan, neuvolaan, kuskaamaan lapsia harrastuksiin, tekemään ruokaa jne jne. Itsellä ainakin jos nainen alkaisi epähaluamaan seksiä niin minua alkaisi epähaluttamaan kaikki muut asiat mitä normaalisti tehdään parisuhteessa. Reilu peli.
Eli kun ne jatkuvasti toistuvat kotityöt on molempien mielestä ikäviä niin naiselle seksinkin pitää olla ikävää? Ja miehet vielä ihmettelee miksi naisensa ei halua!
Miten mies voi olla niin dille että ei.tajua että kun ei ole mitään me miehen kanssa arjessa ei ole 100% seksiä.
"Kiva, jos sinulle suostuminen ilman halua sopii. Minäkin olen kokeillut (koska suositeltiin!), ja se herätti minussa niin kovia raivon ja vihan tunteita toista kohtaan, etten lähde hommaan enää, kun itse selkeästi en halua. Eri asia olla avoin, kun toinen haluaa ja oma halu on vähän niin ja näin. "
Tuossahan on juuri se miksi tämä koetaan niin eri tavoin. Osalle asia on juuri tuota että ollaan vain avoimia (ja usein sitten itsekin innostutaan kun hommiin ryhdytään) ja toisille se vaatii aina jo valmiiksi omaa halua. Näiden kahden ryhmän on vaikea ymmärtää toisiaan koska se kokemus on niin täysin erilainen.
Itse kuuluin onnekseni siihen naisryhmään jolla on helppoa suostua seksiin ilman suurta omaa halua koska useimmiten lämpenen kuitenkin sitten sille ajatukselle aika nopeasti. Tai ainakin nykyisen mieheni kanssa käy näin. Kyllä tämä tekee sen seksielämän paljon helpommaksi kun voi vastata toisen tarpeisiin niin että se ei ole itsellekään vastenmielistä. En oikein viitsi edes ajatella millaista olisi jos seksiä olisi vain kuin minulla itselläni tekee kovasti mieli. Sellaista kun tapahtu nykyään vain ehkä kerran pari vuodessa. Mutta kun seksiä on niin nautin siitä kuitenkin useimmiten paljon eli minulla halu ja nautinto eivät ole ollenkaan synkassa.
Minä olen suostuja. Olen toisessa avioliitossani, ensimmäinen kesti yli 20 vuotta. Nykyisessä olen ollut yli 10 vuotta.
Ensimmäisessä avioliitossani suostuminen oli riippakivi. Mies halusi niin usein, ettei minulle ehtinyt tulla Tarvetta. Siihen kun lisätään syyllistäminen ja uhkailukin, niin seksistä tuli vähän pakkopullaa. Mutta suostuin, koska fysiologisesti olen luonnostani märkä.
Nykyisessä avioliitossani suurin ero aikaisempaan on se, että syyllistämistä ei ole. Mies vain toteaa, ettei haittaa, kyllä hän pärjää, jos minä en halua. Meillä on myös enemmän samantahtisiutta. Kummasti ilmpiiri on paljon leppoisampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitänyt tuosta artikkelista, oli kovin mustavalkoinen. Suostun nykyään usein, sillä aktiiviset halut on vähissä. Sitten joko itsekin menossa innostun tai lopetetaan. Ei ole tuhoisaa, päinvastoin.
Tuskin kovin moni myöntyy pumpattavana barbarana makoiluun loppuun asti, tai puoliso sitä edes toivoisi.
Artikkeli ei ole mustavalkoinen, vaikka niin väitätkin. Siinä todetaan, että myöntymistä usein suositellaan, mutta sen varjopuolista ei puhuta juuri missään.
Kiva, jos sinulle suostuminen ilman halua sopii. Minäkin olen kokeillut (koska suositeltiin!), ja se herätti minussa niin kovia raivon ja vihan tunteita toista kohtaan, etten lähde hommaan enää, kun itse selkeästi en halua. Eri asia olla avoin, kun toinen haluaa ja oma halu on vähän niin ja näin.
Myös minä kokeilin miehen toiveesta pitkään ja samat tunteet tuli. Aluksi halu tuli kyllä homman edetessä, mutta lopulta sekin jäi pois. Seksi ei ollut enää ikinä itseäni tyydyttävää, vaan puhdas pakollinen suoritus. Erosin koska arvelin, että helpolla petän jos tilaisuus tulee ja muutenkin miehen koko olemus inhotti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse suostua jos ei halua. Se iso kysymys onkin sitten että miksi ei halua? Millainen on sellaisen ihmisen käsitys seksistä ja parisuhteesta joka ei ollenkaan näe mukavana asiana nautinnon tuottamista omalle rakkaalle kumppanilleen?
Monestihan noissa on takana lopulta se että ihminen katsoo parisuhdetta vain sen kautta mitä siitä itse saa. Jos ei itse juuri nyt halua seksiä niin sitä nautintoa ei missään muodossa tarvitse myöskään sille toiselle antaa.
Minä haluan usein, mutta en aina. Jos en halua yhdeltä yöllä, haluan sitten yleensä viimeistään kympiltä seuraavana iltana. Puoliso ymmärtää kyllä ja saan väsyneenä nukkua.
Seksittömässä liitossa ei kenenkään pitäisi joutua olemaan vastoin omaa tahtoaan, joko ero tai suhteen avaaminen olisi paikallaan, mikä nyt kellekin sopii.
Vierailija kirjoitti:
"Tasa-arvoinen parisuhde on ilmeisesti sinulle niin kauhea ajatus? "
Ei ollenkaan ja elänkin sellaisessa. Mutta tuo jolle kommentoin ei ilmeisestikään jostain kumman syystä sellaista kykene löytämään vaan päätyy aina hyväksikäytetyksi. Silloin kannattaa lopettaa suhteissa olo kokonaan.
Luinko juuri oikein että nainen sanoo että miehen pitää olla joko hyväksikäytettävä tai yksinäinen?
Ihmekään kun naisia vihataan eikä sitä vihaa saada loppumaan. Toi no kyllähän joka nainen vihaa sitä henkilöä joka on käyttänyt naista hyväkseen niin se menee samalla tavalla vaikka sukupuolet kääntää toisin päin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tästä kaikesta huolimatta mies noin kerran vuodessa räjähtää syyttelemään uskottomuudesta ja siitä, että en välitä hänestä enkä halua häntä - varmaan siksi, että en näe mielekkääksi feikata orgasmia miehen mieliksi. Hän tietää, miten sen saavuttaisin, mutta ei ole halukas näkemään vaivaa asian eteen."
Olet sitten varmaan kysynyt miksi mies ei tee asioita joita sinä haluaisit? Ja mitä hän siihen sanoo?
Ei osaa, ei jaksa, ei muista, ei nyt tällä kertaa, ensi kerralla sitten, on niin työlästä, vie aikaa..
Lakkasin pyytämästä.
No sitten kerrot miehellesi että alat haluta häntä heti kun hän noita jaksaa. Vai onko miehesi jotenkin tyhmä jos ei tajua tällaista asiaaa?
Nääh, eipä mulla enää ole kiinnostusta koko asiaan. Osaan hoidella itse itseni kyllä.
Mies tuskin on keskivertomiestä tyhmempi, ei tunnu olevan ainoa laatuaan todellakaan.
"Luinko juuri oikein että nainen sanoo että miehen pitää olla joko hyväksikäytettävä tai yksinäinen?"
Et. Luit väärin tai ymmärsit väärin. Sanoin että jos mies ei jostain syystä kykene löytämään tasa-arvoista suhdetta niin sitten kannattaa mielummin olla ilman.
Sinä väitit että suhteet olisivat aina epätasa-arvoisia ja se on silkkaa puppua. Tasa-arvoisia suhteita on ja sellaiseen kannatta pyrkiä. Mutta silloin ne kriteerit joilla sitä kumppania haetaan kannattaa olla sellaisia että ne tukevat tasa-arvoisen suhteen syntymistä. Kannattaa painottaa vaikkapa naisen koulutusta ja fiksuutta enemmän kuin seksikästä ulkonäköä.
Miehelle ei riitä suhteessa pelkkä panoalusta, vaan naisen tulisi myös himoita miestä. Käytännössä miehet vaatii, että naista tulisi kiinnostaa seksi ihan yhtä paljon kun heitä. Panoalustana toimimisesta ei seuraa rangaistusta (mökötys, kotitöiden lopettaminen tms.), mutta johtaa kyllä melko varmasti syrjähyppyyn, valituksiin tms. ellei nainen sitten tajua erota ensin.
Tuo ei pidä paikkaansa. Minä olin suhteessa panoalustaan 20 vuotta. Välillä toivoin, että olisi laittanut liukuvoidetta, mutta laitoin sitten itse. Koskaan en moittinut mistään.
"Mies tuskin on keskivertomiestä tyhmempi, ei tunnu olevan ainoa laatuaan todellakaan."
Siksi minä olenkin aina panostanut miehissä älyyn ja varsinkin tunneälyyn. Mitä tulee miehiin niin keskiverrolla ei vielä pääse kovin pitkälle,
Vierailija kirjoitti:
"Mies tuskin on keskivertomiestä tyhmempi, ei tunnu olevan ainoa laatuaan todellakaan."
Siksi minä olenkin aina panostanut miehissä älyyn ja varsinkin tunneälyyn. Mitä tulee miehiin niin keskiverrolla ei vielä pääse kovin pitkälle,
Tunneälykkäitä miehiä taitaa olla aika harvassa, ja toisaalta ihan yleisinhimillinen piirre pitää kiinni saavutetuista eduista: jos oma tyydytys tulee ilman isompaa vaivaa, miksi nähdä ylimääräistä vaivaa?
Toki minäkin pelkästään ottaisin, jos joku sen minulle mahdollistaisi. Onneksi kumppanini ei ole antanut minun taantua pelkän laiskan vaatijan rooliin, en olisi siinä sitten onnellinen kuitenkaan. Kuten näkyy myös näiden muutaman kirjoittajan miehestä.
Seksittömyys on molemmilta pois, suurin osa pariskunnista todennäköisesti haluaa että parisuhteessa on seksiä, se kun on luonnollista ja kuuluu parisuhteeseen. Naisetkin siitä nauttii eikä se ole mitään pakkopullaa kun se on tyydyttävää.
Miksi sitten seksittömyyteen joskus päädytään? Itse luulen että se on orgasmi ja sen puute. Mitä mieltä olette siitä, jos nainen suostuisi aina seksiin kun mies ja itse sitä haluaa, mutta lopettaisi aina kesken ennenkuin mies laukeaa? Voidaan me naiset niinkin tehdä jos haluttomuudesta syyllistetään.
Siinä tilanteessa moni nainen elää, että itse jää aina niinsanotusti ilman. Olen itse aina ollut seksuaalisesti viritteinen, mutta kun miehellä alkoi myöhemmin olla ongelmia kestävyyden kanssa eikä hän suostunut lääkäriin tilanteen korjaamiseksi, koin parin vuoden päästä että mitäpä sitä itsekään enää seksiin panostaa. Todella kauan olin ymmärtäväinen, en syyllistänyt enkä painostanut. Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen että paskaakos tässä sitten, ollaan molemmat ilman kun seksuaalinen kanssakäyminen ei näy olevan toiselle tarpeeksi tärkeää.
En aliarvioi erektio-ongelmia tai nopeaa laukeamista, tai muita tilapäisiä stressitekijöitä, päinvastoin. Sille on vain yritettävä tehdä jotakin. Nainenkin kun nauttii seksistä, ei se ole kaikille mikään välttämätön paha. Jos haluaa saada on pakko antaa, lauloi eräskin yhtye ja on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Seksittömyys on molemmilta pois, suurin osa pariskunnista todennäköisesti haluaa että parisuhteessa on seksiä, se kun on luonnollista ja kuuluu parisuhteeseen. Naisetkin siitä nauttii eikä se ole mitään pakkopullaa kun se on tyydyttävää.
Miksi sitten seksittömyyteen joskus päädytään? Itse luulen että se on orgasmi ja sen puute. Mitä mieltä olette siitä, jos nainen suostuisi aina seksiin kun mies ja itse sitä haluaa, mutta lopettaisi aina kesken ennenkuin mies laukeaa? Voidaan me naiset niinkin tehdä jos haluttomuudesta syyllistetään.
Siinä tilanteessa moni nainen elää, että itse jää aina niinsanotusti ilman. Olen itse aina ollut seksuaalisesti viritteinen, mutta kun miehellä alkoi myöhemmin olla ongelmia kestävyyden kanssa eikä hän suostunut lääkäriin tilanteen korjaamiseksi, koin parin vuoden päästä että mitäpä sitä itsekään enää seksiin panostaa. Todella kauan olin ymmärtäväinen, en syyl
Kyllä se naisten pihtaus on ihan muuta. Tullut vastaan monta jotka ensin olleet himokkaita mutta myöhemmin sitten ei mitään haluja. Ei ole kelvannut edes yksipuolinen antaminen naiselle käsin ja suulla. Nämä haluttomat ei edes suostu sanomaan mitä haluavat vaikka suoraan kysyy.
Vierailija kirjoitti: Kyllä se naisten pihtaus on ihan muuta. Tullut vastaan monta jotka ensin olleet himokkaita mutta myöhemmin sitten ei mitään haluja. Ei ole kelvannut edes yksipuolinen antaminen naiselle käsin ja suulla. Nämä haluttomat ei edes suostu sanomaan mitä haluavat vaikka suoraan kysyy.
Koko sana "pihtaaminen" on vääristävä. Kerroin miehelleni haluni kyllä erittäin sanallisesti, suoraan ja monta kertaa, sekä oma-aloitteisesti että hänen tiedustellessaan. Että haluaisin arjen läheisyyttä. Halauksia. Kosketuksia ilman että sen tarvitsee johtaa seksiin. Yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Lähekkäin olemista. Mutta näitä hän ei hyväksynyt vastauksiksi.
Hänelle olisi kelvannut vain jokin suoraan seksiin liittyvä vastaus. Että voi rakas, kyllä haluan seksiä kunhan piiskaat minua/kuvaat minua/otetaan mukaan toinen nainen/harrastetaan roolileikkejä/työnnät surisevia tappeja reikiini - nämä esimerkkeinä siitä, minkä mies arveli olevan ratkaisu. Kaikki minun vastaukseni ja pyyntöni läheisyydestä hän ohitti yhdentekevinä.
Terveisin nainen, joka suhteen alussa oli todella halukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kyllä se naisten pihtaus on ihan muuta. Tullut vastaan monta jotka ensin olleet himokkaita mutta myöhemmin sitten ei mitään haluja. Ei ole kelvannut edes yksipuolinen antaminen naiselle käsin ja suulla. Nämä haluttomat ei edes suostu sanomaan mitä haluavat vaikka suoraan kysyy.
Koko sana "pihtaaminen" on vääristävä. Kerroin miehelleni haluni kyllä erittäin sanallisesti, suoraan ja monta kertaa, sekä oma-aloitteisesti että hänen tiedustellessaan. Että haluaisin arjen läheisyyttä. Halauksia. Kosketuksia ilman että sen tarvitsee johtaa seksiin. Yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Lähekkäin olemista. Mutta näitä hän ei hyväksynyt vastauksiksi.
Hänelle olisi kelvannut vain jokin suoraan seksiin liittyvä vastaus. Että voi rakas, kyllä haluan seksiä kunhan piiskaat minua/kuvaat minua/otetaan mukaan toinen nainen/harrastetaan roolileikkejä/työnnät surisevia tappeja rei
"Että haluaisin arjen läheisyyttä. Halauksia. Kosketuksia ilman että sen tarvitsee johtaa seksiin. Yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Lähekkäin olemista. "
Entä jos mies haluaa seksiä ilman että se johtaa arjen läheisyyteen halauksiin kosketuksiin yhdessä oloon ja yhdessä tekemiseen ja lähekkäin olemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Hänelle olisi kelvannut vain jokin suoraan seksiin liittyvä vastaus. Että voi rakas, kyllä haluan seksiä kunhan piiskaat minua/kuvaat minua/otetaan mukaan toinen nainen/harrastetaan roolileikkejä/työnnät surisevia tappeja rei
Eli et ole pihtaaja vaan kaipasit läheisyyttä. Pihtaajat ei anna puolisolleen mitään, eivät välttämättä edes arjen kosketusta.
"Jos ei ole avioehtoa niin lain mukaan naisen pitää saada puolet miehen omaisuudesta eronmyötä vaikka ei ole mitään sen omaisuuden hankkimisen eteen tehnyt. Vaan koko suhteen ajan yrittää mahdollisimman paljon tuhlata jo kerättyä omaisuutta"
Sinun kannattaisi ensi kerralla ottaa tavallinen työssä käyvä nainen.