Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkkyä! "Suomalaisten jalka kasvaa - naisten kengänkoko hätyyttelee jo miesten kokoja"

Vierailija
27.12.2023 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Numero 43 ei ole enää naisillakaan harvinaisuus."

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää.

Muutos näkyy etenkin nuorimpien ikäluokkien kohdalla."

"Myyntikauteen 2019-2020 verrattuna myyntikaudella 2022-2023 naisten kengissä koon 41 prosenttiosuus myydyistä kappaleista on kasvanut reilun yhden prosenttiyksikön. Koon 38 osuus taas on vähentynyt suurin piirtein saman verran."

😱!

Siis tätähän minä olen koko ajan yrittänyt tällä palstalla sanoa, kuinka nykyään niin järkyn monet naiset ovat niin järkyn pitkiä ja järkyn isojalkaisia, että hätyyttelevät jopa miehen mittoja, mutta onko minua uskottu? Ei ole. Uskotaanko nyt?

Reilusti nelosella kengänkoko on miehen koko. Se ei missään tapauksessa, missään tapauksessa, ole naisen koko.

Miten nykyään niin järkyn moni nainen voi olla niin järkyn isojalkainen? Järkkyä! 😱

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojalkaisilla on mahdollisuus hommata paljon korkeampia korkoja kenkiin kuin pienijalkaisilla.

Vierailija
242/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan naisten "strategiset mitat" oli 90-60-90, ainakin misseillä. Naisen jalka oli tyypillisesti kokoa 36-38 ja vaatekoko S tai 36. Rintaliivien myydyin koko oli B75. Varmasti myös naisten keskipituus ja -paino oli vähemmän kuin nyt.

Ihmiset ovat kasvaneet kautta linjan, niin miehet kuin naiset. Myös vaatekoot ovat nykyisin vähän mitä sattuu. Sen huomaa varsinkin, jos tilailee netistä vaatteita ja kenkiä.

Noihin strategisiin mittoihin ja vaatekokoihin oli ihan mahdottomuus päästä. Niiden tarkoitushan oli alentaa naisten itsetuntoa, jotta ottaisivat itselleen ne huonoimmatkin miehet, koska eivät ansaitse parempaa, kun eivät ole noissa strategisissa mitoissa. 

No katsopa huviksesi vaikkapa 1970-luvun kuvia ihan tavallisista nuorista naisista. Hoikkia tai hyvin hoikkia oli varmaan 90 %. Ylipainoisuus oli paljon harvinaisempaa aikana, jolloin ihmiset tekivät paljon ruumiillista työtä ja liikkuivat, eikä ruoka ollut yhtä kaloripitoista kuin nykyään. Joo, ruokana oli ehkä läskisoossia ja tirripaistia, mutta ihmiset kuluttivat syömänsä kalorit, toisin kuin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysy muuten pystyssä jos ei ole yli 40 jalan koko. Pituudet siellä lähellä 180cm ja vyötäröt reilusti yli 100cm. 

Vierailija
244/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja ei nyt ihan ole kartalla siitä mitä hätyyttely tarkoittaa. Se on toki lähentelemistä, mutta ei sellaista lähentelemistä, kun puhutaan vaikka lämpöasteista tai iästä, vaan ahdistavaa lähentelyä, kuten vaikkapa jos koira juoksee jäniksen perässä. Se on hätyyttelyä.

Mitkään kengänkoot eivät hätyyttele mitään :D

Vierailija
245/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko syynä, että ihmiset on muutenkin isokokoisia nykyään? Minä olen 150 cm lyhyt ja jalka 36...jos olisin 30 cm pidempi, jalkanikin olisivat todennäköisesti isommat.

Vierailija
246/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä harvempi suomalainen nuori nainen tuntuu olevan siro ja pienijalkainen. Voivat olla ihan normaalipainoisia, mutta isompia ja isojalkaisempia kuin aiemmin.

Vierailija
247/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siron naisen on todella hankalaa löytää itselleen sopivan siroja kenkiä. Suomalaiset kenkäkaupat ja osastot ovat täynnä paksu- ja leveäpohjaisia traktorikenkiä. Oli sitten kyse tennareista, talvikengistä tai  ballerinoista.

Vierailija
248/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klitoriksetkin ovat kasvussa. Kohta on samanlaiset Jortikat kuin miehillä. Pelottaa että jäädään pian painissakin kakkosiksi. 

Vierailija
249/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon tuossa koon kasvamisessa on sitä, että suomalaiseen jalkaan ei enää saa sopivalla lestillä tehtyä kenkää? Itselläni vanhat suomalaiset kengät kokoa 40 yhdet jopa 39 on oikein hyvät ja ulkolaisista joudun aina valitsemaan 41 tai jopa 42. Olen 176 cm pitkä.

Nykynaiset myös ymmärtävät paremmin, että kengän ei kuulu tehdä kipeää. Valitaan sopiva kenkä sen sijaan, että väkisin tungetaan jalka 38 numeron kenkään, kun kuvitellaan, ettei naisella voi olla sen isompaa jalkaa. 

N51v

Mä olen sun kanssa samaa ikäluokkaa enkä voi kuin ihmetellä näitä toistuvia väitteitä kuinka naiset olisi "ennenvanhaan" eli nyt tässä tapauksessa ysärillä-nollarilla olleet niin typeriä, ettei kenkääkään oltaisi osattu ostaa sopivassa/oikeassa koossa, vaan olisi muka ostettu numeroa/kahta/kolmeakin liian pieniä, koska joku mukamas on kertonut kuinka naisen kengät voi olla max kokoa 38.

Erityisesti ihmetyttää se, että miksi sitten silloinkin oli myynnissä muunkin kokoisia kenkiä jos niitä ei mukamas tyhmät ennenvanhaan-naiset suostuneet ostamaan vaan kaikki halusi sen kenkäparin joka on kokoa 38. Mahtui tai ei.

Mä en tajua missä todellisuudessa nämä lainaamani kaltaiset naiset on oikein eläneet ja miksi näillä naisilla on ylipäätään tarve tälla lailla mustamaalata naisia, ettei "ne" ennen mitään tajunneet. Nimittäin nyt kun mietin, niin ihan kaikilla (silloisilla) kavereillani yhtä lukuunottamatta oli sen verran paljon suurempi kenkäkoko mitä itselläni, ettei mitään ihania korkkareitakaan voinut lainata baarireissulle vaan piti ostaa omat joiden piti sitten mätsätä joka asuun. Tai siis mä ja tuo toinen kaveri ei voitu, mutta muutenhan nuo lainaili niitä keskenään. Ja ne korkkarit ei tosiaan ollut kokoa 38.

Vierailija
250/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysy muuten pystyssä jos ei ole yli 40 jalan koko. Pituudet siellä lähellä 180cm ja vyötäröt reilusti yli 100cm. 

No joo, mutta se vasta onkin hassun näköistä, kun on joku 160cm pitkä jolla on tuo reilu metrinen vyötärön ympärys ja sitten kenkäkoko on se 37. Kun jalassa on vielä jotkut ballerinat, niin ne jalkateräthän on ihan kuin surkastuneen näköiset kun muuten on niin "massava".

Sama ilmiö käy jos on korkokengät vaikka noin pyylevillä niitä kyllä harvemmin näkee.

Vierailija
251/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että aina naisten pituutta, kokoa, hiuksia, jalankokoa ja ties mitä tarvitsee päivitellä ja kauhistella. Vähän toisenlainen kommentti myös näiden 'voiii en tajua miten voi olla! Minun jalat on niin pienet hihi'-kommenttien sekaan: Minun yksi entinen työkaveri oli 185 senttinen nainen ja hyvin kaunis, kengännumero oli varmasti 40-43 väliltä. En tuntenut itseäni ihmeelliseksi ja hienoksi kun olin 'pieni' häneen verrattuna, vaan vähän semmonen että minä olen naispuolinen hobitti ja hän kaunis pitkä haltia- fiilis. :D  Ja en siis ole itsekään erityisen lyhyt naiseksi, mutta en pitkäkään..

Vierailija
252/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai makuja saa olla monia tietysti..mutta ei sirous takaa myös pientä jalkaa. Audrey Hepburnin kengänkoko oli 41 myös.

Vierailija
253/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta muhun. Edelleen 165cm ja 38,5 jalka. No hoikentua voi.

Vierailija
254/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö välillä kauhistella miesten jalkoja miten ne on rumia ja isoja? 

Vierailija
255/257 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoj

Vierailija
256/257 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihmeellistä! 

Vierailija