Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkkyä! "Suomalaisten jalka kasvaa - naisten kengänkoko hätyyttelee jo miesten kokoja"

Vierailija
27.12.2023 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Numero 43 ei ole enää naisillakaan harvinaisuus."

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää.

Muutos näkyy etenkin nuorimpien ikäluokkien kohdalla."

"Myyntikauteen 2019-2020 verrattuna myyntikaudella 2022-2023 naisten kengissä koon 41 prosenttiosuus myydyistä kappaleista on kasvanut reilun yhden prosenttiyksikön. Koon 38 osuus taas on vähentynyt suurin piirtein saman verran."

😱!

Siis tätähän minä olen koko ajan yrittänyt tällä palstalla sanoa, kuinka nykyään niin järkyn monet naiset ovat niin järkyn pitkiä ja järkyn isojalkaisia, että hätyyttelevät jopa miehen mittoja, mutta onko minua uskottu? Ei ole. Uskotaanko nyt?

Reilusti nelosella kengänkoko on miehen koko. Se ei missään tapauksessa, missään tapauksessa, ole naisen koko.

Miten nykyään niin järkyn moni nainen voi olla niin järkyn isojalkainen? Järkkyä! 😱

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä johtuu että meillä suomalaisilla naisilla on niin rumat jalat.Sievät sääret ja rumat jalat. Olen kärsinyt koko eämän tästä. 

Vierailija
202/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jalkojen kokoon vaikuttaa myös ylipaino

Suomalaisten jalkakoon kasvu selittyy osittain myös ylipainolla. THL:n tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2017 jo neljäsosa suomalaisista oli ylipanoisia, eikä tälle trendille näy loppua.

Ylipaino näkyy muun kehon ohella myös jaloissa, jonne kertyy rasvaa, Jaakko Kaprio sanoo.

Myös K-ryhmässä on havaittu sama asia.

Tämä ei liity pelkästään kenkiin, vaan myös suomalaisten vaatekoot ovat kasvaneet, Mari Kuvaja toteaa."/ Yle

Olen tuon huomannut itsessänikin, kun laihduin, niin myös kengänkoko pieneni-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ostettu liian pieniä kenkiä. Katsokaa ihmiset jalkojanne. Monella on kengän muotoinen jalka eikä jalan muotoinen kenkä. Vaivasenluu, vino ja sisäänpäin kääntynyt isovarvas jne. Varpaiden tulisi olla suorat. Monella ne on kengän mallin mukaan kaartunut. 

=============

Tämäpä juuri! Minulla on suorat varpaat, kenkä 42, pituus 178 cm ja äitini oli niin iloinen hänen mielestään kauniista suorista varpaista, että kyyneleet tulivat silmiin niitä katsoessaan. Ikäisilläni serkuilla on toisin, juuri yllä mainitun kaltaiset jalat, kun koko piti olla pieni eli liian pieni. He, jos sattuvat näkemään minut paljain jaloin tai varvassandaaleissa huomauttavat suorista varpaista siis positiivisesti. Minä en ole vaan suostunut kärsimään liian pienissä kengissä koskaan. Kukaan ei ole ikinä huomauttanut liian isoista jaloista, koska ne eivät ole!!

Vierailija
204/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näin eilen pariskunnan, miehen ja naisen, ehkä noin kuusissakymmenissä. Oli kumpikin jotain 140 ja 155cm välissä olematta kuitenkaan mitään pienikasvuisia. Miksi hitossa johonkin maailman aikaan on syntynyt noin surkean kokoisia rääpäleitä? 

Mun vanhemmat? Sota-ajan lapsia. Molempien suvuissa on ollut pidempiäkin ihmisiä.

Vierailija
205/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pieni, autoa istumakorokkeen päältä ajava mies. Jalassa lastenosastolta ostetut pienet tarralenkkarit, joilla on hyvä töpötellä eteen päin. Naiset ovat kehuneet että onpa söpöt pienet jalat ja kädet, kuin nukella. Ap yrittää kasvattaa partaa että näyttäisi miehekkäämmältä. Myös hihat oli ennen kääritty, mutta mummot oli huolissaan paleltumisesta ja käski häntä topkasti laittamaan hihat käsien suojaksi ja kyselivät onko villahousut pienissä jaloissa. 

Ap on naisten kasvavan kengänkoon vuoksi huolissaan siitä, että naiset eivät näe häntä miehekkäänä, vaikka on monta vuotta jo yrittänyt madaltaa korkeaa heleää ääntään. 

Vierailija
206/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ostettu liian pieniä kenkiä. Katsokaa ihmiset jalkojanne. Monella on kengän muotoinen jalka eikä jalan muotoinen kenkä. Vaivasenluu, vino ja sisäänpäin kääntynyt isovarvas jne. Varpaiden tulisi olla suorat. Monella ne on kengän mallin mukaan kaartunut. 

=============

Tämäpä juuri! Minulla on suorat varpaat, kenkä 42, pituus 178 cm ja äitini oli niin iloinen hänen mielestään kauniista suorista varpaista, että kyyneleet tulivat silmiin niitä katsoessaan. Ikäisilläni serkuilla on toisin, juuri yllä mainitun kaltaiset jalat, kun koko piti olla pieni eli liian pieni. He, jos sattuvat näkemään minut paljain jaloin tai varvassandaaleissa huomauttavat suorista varpaista siis positiivisesti. Minä en ole vaan suostunut kärsimään liian pienissä kengissä koskaan. Kukaan ei ole ikinä huomauttanut liian isoista jaloista, koska ne eivät ole!!

"...äitini oli niin iloinen hänen mielestään kauniista suorista varpaista, että kyyneleet tulivat silmiin niitä katsoessaan...." eksquśemua-ei-hyvä-helvetti-näitä. 

Vierailija
207/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi teini-ikäistä tyttöä ja molemmille kengänkoko 38-39. Täällä moni väittää, että suuri koko johtuu lasten ylipainosta mutta ei johdu. Meillä käy paljon kavereita joista yksikään ei ole ylipainoinen ja aika isoja kenkiä näkyy tuulikaapista löytyvän. En väitä etteikö ylipaino voisi vaikuttaa mutta kyllä tähän syyt löytyvät ihan muualta. Aina voit valittaa esim pituudesta mutta totuus on että kukaan ei voi vaikuttaa omaan pituuteensa. 

Mutta suuntaus on aika paha. Teollisuus, etenkin suksiteollisuus on pahassa pulassa myöhemmin. Kumpi iskee hiihtovarustehankintoihin nopeammin? Ilmastonmuutos joka toki on jo riittävän hälyttävä vaiko naisten kengän koko? Suomen suksiteollisuushan loppuu siihen kun ostetaan vain sompakoita?

Vierailija
208/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä näin eilen pariskunnan, miehen ja naisen, ehkä noin kuusissakymmenissä. Oli kumpikin jotain 140 ja 155cm välissä olematta kuitenkaan mitään pienikasvuisia. Miksi hitossa johonkin maailman aikaan on syntynyt noin surkean kokoisia rääpäleitä? 

Mun vanhemmat? Sota-ajan lapsia. Molempien suvuissa on ollut pidempiäkin ihmisiä.

Niinpä.Miksi aasialaiset ovat niin pieniä esimerkiksi?

Hei.Kamala kommentti sinulta. 

Vierailija
209/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 170cm pitkä ja kengänkoko 40 ja koko nuoruuteni kuulin miten JÄRKYTTÄVÄN pitkä olen ja isojalkainen, oikein miehen kokoinen nainen! Mielestäni en ole.. mutta syömishäiriö tällä hyvin saatiin kehitettyä kyllä!

Mulla on täsmälleen samat mitat ja ikinä en ole painanut 55 kiloa enempää. 

Tosi järkyttävää, että nainen arvotettaisiin jonkun pituuden ja jalkaterien mukaan. Varsinkin kun on tutkittu, ettei ihmisen nais ja miespuolisilla osapuolilla pitäisi geneettisesti olla pituuseroa.  Että naisen pitäisi olla muka pieni ja heikko, sekä sulloa vielä jalkateränsäkin johonkin kutistuskenkiin, niin ettei liikkuminen varmasti onnistu 

Kiinalaisille naurettiin ja pyöritettiin päätä niiden tavasta sitoa naisten jalkaterät. Kuitenkin ihan samaa on täällä harrastettu vuosikymmenet. Ainoana erotuksena, että täällä se tehdään kengillä ja jotkut vielä ihailevat tuota tapaa vieläkin nykyaikana 

Vierailija
210/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisista lisääntyvät lähes kaikki ja miehistä lähinnä isokokoiset. Väestön koko kasvaa jatkuvasti.

Pitkät komeat miehet lisääntyvät sirojen blondien kanssa. Jos syntyy tyttö on lottovoitto tulla äitiinsä mutta jos käy huonosti niin tulee isäänsä. Pojan kohdalla tietenkin toisinpäin. Sääliksi käy isojalkaista rotevaa hongankolistajaa, ei ole vientiä miesten parissa. 

No meillä oli nämä lähtökohdat. Minä, äiti, vielä lyhyt ja pieni. Tuli siro keskipituinen tyttö. Ja nätti. Jotenkin onnistui nappaamaan kummaltakin vanhemmalta parhaimmat puolet. Että joskus näinkin.

Vierailija
211/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri kengät ja koko oli 43 ja 44. Vielä nuorena mahtui koko 41. Kiukuttelin miehelle koko matkan kun tultiin kaupasta sillä eipä ole kiva nämä isot kanootit. Ostan nykyään miesten kenkiä. Halti oli kokoa 43 ja Icebug koko 44. Kukaan ei voi mitään sille että on pitkä ja isot jalat. Kömpelökin olen mutta olen jo melkein 60-vuotias.

Vierailija
212/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama vaikka naisten jalat ois kokoa 50, kuhan ovat terveitä ja tyytyväisiä elämäänsä.

Vierailija
213/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lyhyys johtui huonosta ravintotilanteesta. Nykyään suomalaiset alkavat olemaan siinä oikeassa mitassaan, mihin me geneettisesti kuulutaan 

Vierailija
214/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on suominaisten rotujalostuksen tulosta kun kumppaniksi on ollut mieluisin se pitkä mies kautta aikain, niin sitten ajan mittaan on alkanut tulla pitkiä tyttäriä joilla on pitkä jalkakin. 

Toisaalta jos 160cm neitosella on nro. 43 kanoottijalka niin onhan se vähemmän esteettinen näky. 

Naisten kengän koko on noussut niin on painokin. 

Itseäni taas ällöttää pienikätiset miehet. Samoin leveälanteiset suomimiehet, todella epäesteettinen näky.

Näistä voisi muuten tehdä oikein oman ketjun. Inhoan leveälanteisia miehiä. Eivät näytä miehiltä alkuunkaan. Ja kapealanteisena naisena en voi ratsastaa leveälanteisen miehen päällä, kun ei vaan omat paikat leviä niin leveälle.

Sama juttu myös nuo pienikätiset miehet, etenkin jos miehen ranne on sirompi kuin mulla. Eikö nyt jumankauta voisi miesoletettu edes punttia nostaa, jos ei fyysinen työnteko maistu...

Vierailija
215/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on suominaisten rotujalostuksen tulosta kun kumppaniksi on ollut mieluisin se pitkä mies kautta aikain, niin sitten ajan mittaan on alkanut tulla pitkiä tyttäriä joilla on pitkä jalkakin. 

Toisaalta jos 160cm neitosella on nro. 43 kanoottijalka niin onhan se vähemmän esteettinen näky. 

Naisten kengän koko on noussut niin on painokin. 

Itseäni taas ällöttää pienikätiset miehet. Samoin leveälanteiset suomimiehet, todella epäesteettinen näky.

Asiaa!

Vierailija
216/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te älykkyydestä vouhkaajat: miksi tartuitte tähän syöttiin mutta keskustelut teknologiasta jäävät alle sivun mittaisiksi?

Myyn kenkiä, siksi kiinnostaa.

Vierailija
217/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen biologinen kehitys, jossa nainen pikkuhiljaa muuttuu yksineuvoiseksi, koska tekee niin naisten kuin miesten hommat ja kasvattaa lapset yksin.

Liittyy samaan kuin miesten spermanlaadun huononeminen, mikä on osa miesten surkastumisprosessia biologiassa.

T. Bigfoot

Unohtui sarkasmivaroitus.

Vierailija
218/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 170cm pitkä ja kengänkoko 40 ja koko nuoruuteni kuulin miten JÄRKYTTÄVÄN pitkä olen ja isojalkainen, oikein miehen kokoinen nainen! Mielestäni en ole.. mutta syömishäiriö tällä hyvin saatiin kehitettyä kyllä!

Minä sain kuulla samaa, pituus 164 cm ja kengän koko 37/38, kurvikas kroppa, paino nuorena n. 55 kg. Suvun vanhemmat  naiset huomattavasti lyhyempiä suurin osa niin sain kuulla olevani niiiin pitkä jne. Tästä oppineena en koskaan kommentoi kasvavan nuoren ulkonäköä, pituutta enkä painoa. En halua itse olla se vanhempi inhottava täti, joka katsoo oikeudekseen arvostella muiden ulkonäköä. 

Vierailija
219/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha! Suominaiset näyttää klonkuilta. Ette tarvitse lumikenkiä kun kahlaatte korvessa xD.

Toisaaltaan me ollaan selviytyjiä ja pienikokoisuus ja heikkous ei ole ikinä ollut hyve eikä edes kovin nättiä.

Ensimmäinen klonkku älähti 🤣😂🤣🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂

Mmmm my precious hairy overgrown feetsies master. 😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Ja minkähän kokoiset jalat itselläsi on?

Se on joku peräkammarin poika. Jalan koko 35 ja pituus 160centtiuä. 

Tosi hot or not 

Peniksen

Ei muuten pidä paikkaansa...

Vierailija
220/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävä pikku-ukko ruikuttaa. Naisten jalkaterän pituus on synkronissa raajojen pituuden kanssa. Martensit ja lenkkarit sun muut tekevät kaikista kömpelön näköisiä. Minusta alle 180 cm:n mies on  pikkupoika, mutta toki pienissäkin miehissä on joitakin ihan oikeita miehiä, jotka ovat sinut itsensä kanssa. 

Miesten keskipituus on nyt 180 ja naisten 165 cm Suomessa. Se on huomattavan nopeasti noussut, koska ravintoa on ollut riittävästi ja liikaakin jo parikymmentä vuotta.

Iäkkäämmissä on enemmän alle 160-senttisiä, kuten itsekin olen ja kengännumero on 35. Sitä kokoa ei monissa kengissä ole enää edes valikoimassa.

Muuten samaa mieltä mutta tuo että ravintoa olidi ollut riittävästi ja liikaakin jo parikymmentä vuotta kalskahti korvaani. Olen syntynyt 70- luvulla ja ruokaa on ollut riittävästi ja liikaakin koko elämäni ajan, puoli vuosisataa kohta. Parikymmentä vuotta sitten elettiin vuotta 2003, kohta 2004, silloinko vasta mielestäsi suomalaisilla oli tarpeeksi ravintoa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi