Omaehtoinen, joustamaton mies, miten tulla toimeen?
Meille tuli taas aamulla riita siitä, kun lapset halusivat uimahalliin, mut miehelle oli tärkeintä ilmoittaa että hän ei sinne jaksa lähteä. Olemme siis molemmat nämä kaksi päivää lomalla, jotta voisimme viettää aikaa perheenä ja lasten kanssa. Miehellä tasan kaksi eri asiaa mitä haluaisi tehdä, aina jos ehdotetaan jotain uutta ja erilaista tekemistä, niin alkaa nihkeily, enkä vaan jaksa sitä. Olen jopa miettinyt avioeroa sen takia, koska tuntuu siltä että olisi paljon kivempi vaan lasten kanssa tehdä mitä halutaan sen sijaan että yrittää aina luovia ja miettiä mitä mies nyt sattuisi haluta tehdä, monesti saattaa olla nihkeänä ihan kaikesta.
Ja kun yksi lapsista mieluiten vaan pelaisi koko päivän, niin tämänkin kääntää sitten minua vastaan, että katsos nyt kun lapsikaan ei halua minnekään sun keksimiin juttuihin halua lähteä mukaan.
Tosi huono fiilis tästä yhteisestä lomasta - kuten aina. Kun kaikki on vaikeaa ja ankeaa ja ikävää. Ihan normaali elämä lasten kanssa.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhukaa toisillenne. Sinun on syytä myös huomata, että miehesi voi olla introvertimpi kuin sinä tai sinua väsyneempi jostain kuormituksesta, tai uimahalli tuntuu hänelle epämieluisalta paikalta.
Yksi vaihtoehto voisi olla kompromissi eli välillä teette miehen toivomalla tavalla ja välillä sinun toivomallasi.
Yrittäkää toimia enemmän tiiminä kuin taisteluparina.
Se on yritetty vaikka ja mitä. Hänen kanssaan on turha odottaa tasapuolisuutta. Kaikki lomamatkatkin olen miettinyt aina niin minne mies haluaa lähteä. Hän ei siis mieti tai suunnittele yleensä mitään, silti on varaa arvostella kun toinen yrittää keksiä perheelle jotain kivaa tekemistä. Itse olen introvertimpi kuin mies luonteeltani. T. ApHaluaisiko se mies edes lähteä lomalla mihinkään? Vai olisiko mieluummi
Jos hän itse saisi päättää, niin ei välttämättä halua. Ehkä saattaa ehdottaa jollekin lapselle että mennään käymään kaupassa ostamassa jotain, koska hänestä on ikävää käydä siellä yksin ja se on sitten se päivän tekeminen. Myös leffan katsomista saattaa joskus ehdottaa, useimmiten kuitenkin itse ehdotan sitäkin. Mieluiten katsoo yksin omia leffojaan läppäriltään. Voi lähteä myös joskus harvoin esim luistelemaan, jos joku hänen kaverinsa ehdottaa sellaista ja olisi lähdössä mukaan omien lastensa kanssa. Ongelma on siis minä, kun ehdotan yhtään mitään. Heti tulee torjumisreaktio ja ajatus siitä että Noniin, nyt minä taas haluan päättää kaikesta.
Vaikka siis ne ihmiset, ketkä tuntee mut tietävät että olen oikeasti tosi joustava ihminen, minulle käy moni asia, mutta ei, en jaksa koko lomaa istua vaan sohvalla. Voidaan kyllä istua sohvallakin ja vaikka katsoa sitä leffaa, mutta kaipaan sellaista aktiivista tekemistä myös ja niin kaipaa lapsetkin ehdottomasti. Minusta olisi ihanaa jos mies ehdottaisi enemmän itse tekemistä, ja suostunkin yleensä kaikkeen silloin harvoin kun jotain ehdottaa, mutta toki lasten toiveet pitäisi huomioida myös. Tosi vaikeaa. T. Ap
Jotain vialla, jos kotona olo lasten kanssa on ankeaa ja nihkeää. Toki erilaiset kodin ulkopuolella tehtävät aktiiviteetit ovat kivoja, mutta lähtökohtaisesti kodin tulisi olla se viihtyisin ja mukavin paikka.
Niin ja miehesi on hankala ja itsekäs ihminen.
Meillä on aina mies käynyt lasten kanssa uimahallissa, kun minä en halua käydä. Ei ongelmaa, menee ketkä haluaa. Miksi siis tehdä numero tuosta ? Etkö sinä ole aikuinen ja osaa tehdä päätöksiä ?
Eli mies ei halua uimaan ja yksi lapsi haluaa vain pelata ? Mikä on ongelma, yksi lapsi jää isän kanssa kotiin ja muut menee uimaan. Onko koskaan käynyt mielessä että lapsetkin haluaa omaa aikaa vain toisen vanhemman kanssa ? Vaikka on lomaa, niin ei sitä pidä pilata toisten seurassa koko ajan olemalla, vaikka juuri sinä olet näin suunnitellut
Aika monta aspergeria on kuvattu näissä kertomuksissa.
Eniten ihmetyttää se, miten nämä niihkeilevät ja itsekkäät tyypit ovat monesti perheellisiä ja lapsia saaneita? Eikö olisi kannattanut aikoinaan valita lasten isäksi joku joustavampi tyyppi? Eihän tuommoisesta ole välttämättä kunnon roolimalliksi silloin kun kompromisseja tarvitaan.
Äh, nää lainaukset ei taas toimi.
Ap, sun miehestä saa nyt aika itsekkään kuvan. Onko sitä vai onko muuten hyvä mies ja isä?
Meillä on samaa. Mies ei oikeastaan koskaan ehdota mihinkään aktiviteettiin lähtemistä. On vain niin kotona viihtyvää sorttia. Esim. jos haluan koko perheen matkalle, minä suunnittelen.
Se ero teidän tilanteeseen on, että lasten ollessa pienempiä vei luistelemaan, jos pyysin. Nyt lapset ovat jo teini-ikäisiä ja tulleet enemmän isäänsä. Vakituisen harrastuksen lisäksi viihtyvät lähinnä kotona.
Silti mies on aivan ihana isä ja puoliso. Huomioi perheenjäseniä, hoitaa kotia ja lapsia oma-aloitteisesti.
Kuulostaapa kamalalta. Kaventaa varmasti elämää tuollainen kumppani. Minusta ihaninta on se, että kumppani tuo jotain lisää suhteeseen, eli keksii kaikkea ja on myös avoin minun ehdotuksille. Mitä jää käteen, jos kumpikaan ei toteudu? Pelkkää nihkeilyä ja ilon pilaamista. Hyi.
Mieslapsihan se siinä. Kiukuttelee äidille, kun haluaisi itse päättää asioista.
Ilmoita miehelle, että lähdette klo x uimahalliin. Lapset kaikki ja sinä. Mies voi lähteä mukaan tai jäädä kotiin. Jälkimmäisessä tapauksessa hän keksii ja järjestää itse jonkin aktiviteetin lasten/perheen kanssa. Sinä joko menet sinne mukaan tai jäät kotiin. Mutta et mitenkään puutu asian valmisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita miehelle, että lähdette klo x uimahalliin. Lapset kaikki ja sinä. Mies voi lähteä mukaan tai jäädä kotiin. Jälkimmäisessä tapauksessa hän keksii ja järjestää itse jonkin aktiviteetin lasten/perheen kanssa. Sinä joko menet sinne mukaan tai jäät kotiin. Mutta et mitenkään puutu asian valmisteluun.
entä jos ei keksi? Istuu ja vahtaa läppäriltä omaa leffaa. Vuoden isä
Vierailija kirjoitti:
Mutta Justiinahan siinä määräilee sitten miestä keksimään lasten kanssa jotain! Ei koira käskemällä hauku!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nainen ja en todellakaan lähtisi uimahalliin joululomalla :D Saisi mies lähteä keskenään jos tuollaista ehdottaisi
Lapsihan sitä ehdotti. Ei kannata tehdä lapsia, jos ei kiinnosta lapsille tärkeät asiat. Uiminen on ihan ihmisen perustaito, joka vanhemman kuuluu opettaa lapselleen.Joululomalla ei lähdetä uimahalliin = ei opeteta lasta ollenkaan uimaan.
Ei toteuta lapsen jokaista toivetta = ei kiinnosta lapselle tärkeät asiat
Tämä!!!
360 muuta päivää vuodessa kun voi mennä uimaan mutta pakko mennä just joululomalla.
Meidän perheessä aikuinen päättää milloin mennään uimaan. Ei voi koko ajan juosta lapsen toiveiden mukaan kun se saattaa vaikka eteisessä muuttaa mieltään ettei haluakaan uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vialla, jos kotona olo lasten kanssa on ankeaa ja nihkeää. Toki erilaiset kodin ulkopuolella tehtävät aktiiviteetit ovat kivoja, mutta lähtökohtaisesti kodin tulisi olla se viihtyisin ja mukavin paikka.
Ollaan tosi paljon kotona. Kyllä seinät kaatuu päälle ja sitä muuttuukin ihan laiskaksi ja veltoksi jos koko loman istuu vaan kotona. Itse haluan elää terveellisesti ja opettaa lapsillekin että esim liikunnasta voi saada paljon iloa elämään. No, eroahan tässä nyt suunnittelen, koska en oikeasti tee mitään tuollaisella miehellä, joka vain pilaa ilmapiirin jatkuvalla kiukuttelullaan ja jonka kanssa on vaan mahdoton tulla toimeen, ellei tosiaan hän saa aina tehdä just sitä mitä itse haluaa. Valitettavasti jos lapsia ja perheen hankkii, se ei vaan mene niin. Eikä voi ainakaan olettaa että vaimo pysyy tyytyväisenä rinnalla vaan vuodesta toiseen. Ihan paskaahan tuo on suoraan sanottuna. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nainen ja en todellakaan lähtisi uimahalliin joululomalla :D Saisi mies lähteä keskenään jos tuollaista ehdottaisi
Lapsihan sitä ehdotti. Ei kannata tehdä lapsia, jos ei kiinnosta lapsille tärkeät asiat. Uiminen on ihan ihmisen perustaito, joka vanhemman kuuluu opettaa lapselleen.Joululomalla ei lähdetä uimahalliin = ei opeteta lasta ollenkaan uimaan.
Ei toteuta lapsen jokaista toivetta = ei kiinnosta lapselle tärkeät asiat
Tämä!!!
360 muuta päivää vuodessa kun voi mennä uimaan mutta pakko mennä just joululomalla.
Meidän perheessä aikuinen päättää milloin mennään uimaan. Ei voi koko ajan juosta lapsen toiveiden mukaan kun se saattaa vaikka eteisessä muuttaa mieltään
Pakko tähän vielä kommentoida, että lapsi ei ole puoleen vuoteen päässyt uimaan, koska itselläni ollut niin paha atooppinen ihottuma, etten ole pystynyt sinne menemään. Lapsi pyytänyt kyllä useita kertoja sinne pääsyä. Ei todellakaan toteuteta lasten toiveita jatkuvasti. Emme kasvata lapsia niin. Mutta kyllä ajattelen, että nimenomaan lomalla on hyvin aikaa esim käydä kerran uimassa jos se on ollut lapsen toive jo pitkään, kun ei minnekään matkallekaan lähdetä. Se ei poissulje mitään muuta tekemistä jos kaksi tuntia yhtenä päivänä on uimahallissa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tosi paljon kotona. Kyllä seinät kaatuu päälle ja sitä muuttuukin ihan laiskaksi ja veltoksi jos koko loman istuu vaan kotona. Itse haluan elää terveellisesti ja opettaa lapsillekin että esim liikunnasta voi saada paljon iloa elämään. No, eroahan tässä nyt suunnittelen, koska en oikeasti tee mitään tuollaisella miehellä, joka vain pilaa ilmapiirin jatkuvalla kiukuttelullaan ja jonka kanssa on vaan mahdoton tulla toimeen, ellei tosiaan hän saa aina tehdä just sitä mitä itse haluaa. Valitettavasti jos lapsia ja perheen hankkii, se ei vaan mene niin. Eikä voi ainakaan olettaa että vaimo pysyy tyytyväisen
Kyllähän lapset ulkoilevat päivittäin?
Meillä on poikalapsia. Seuraava vitsi sopii hyvin tähän.
- Kuka pojista on hankalin
Minä- Anopin, anopin poika on hankalin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tosi paljon kotona. Kyllä seinät kaatuu päälle ja sitä muuttuukin ihan laiskaksi ja veltoksi jos koko loman istuu vaan kotona. Itse haluan elää terveellisesti ja opettaa lapsillekin että esim liikunnasta voi saada paljon iloa elämään. No, eroahan tässä nyt suunnittelen, koska en oikeasti tee mitään tuollaisella miehellä, joka vain pilaa ilmapiirin jatkuvalla kiukuttelullaan ja jonka kanssa on vaan mahdoton tulla toimeen, ellei tosiaan hän saa aina tehdä just sitä mitä itse haluaa. Valitettavasti jos lapsia ja perheen hankkii, se ei vaan mene niin. Eikä
Pienet lapset yksin? Ja isommat jos malli on se, et maataan vaan sohvalla koko loma on normimeinikiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tosi paljon kotona. Kyllä seinät kaatuu päälle ja sitä muuttuukin ihan laiskaksi ja veltoksi jos koko loman istuu vaan kotona. Itse haluan elää terveellisesti ja opettaa lapsillekin että esim liikunnasta voi saada paljon iloa elämään. No, eroahan tässä nyt suunnittelen, koska en oikeasti tee mitään tuollaisella miehellä, joka vain pilaa ilmapiirin jatkuvalla kiukuttelullaan ja jonka kanssa on vaan mahdoton tulla toimeen, ellei tosiaan hän saa aina tehdä just sitä mitä itse haluaa. Valitettavasti jos lapsia ja perheen hankkii, se ei vaan mene niin. Eikä voi ainakaan olettaa että vaimo pysyy tyytyväisen
Vuoden vaimo palkinto tulee postissa perusteluineen:
Suunnitteli miehen selän takana avioeroa haukkuen häntä keskustelupalstalla ja keräämällä uhripisteitä. 🎖
Haluaisiko se mies edes lähteä lomalla mihinkään? Vai olisiko mieluummin vain kotona?
Mene ihmeessä lasten kanssa sinne uimahalliin ja jätä mies kotiin. Seuraavalla kerralla sinä otat omaa aikaa ja mies tekee lasten kanssa jotain mitä haluavat.
Yhdessä sitten vaikka pelailette kotona tai katsotte elokuvaa.