Pappa löi lastani poskelle
Kyseessä minun isäni ja alakouluikäinen lapsi. Tilannetta edelsi lapsen kieltämättä rasittava käytös, lapsi marisi ja valitti, en nyt mene siihen sen tarkemmin. Minä ojensin lasta ja puutuin asiaan parhaan kykyni mukaan ja mm. takavarikoin häneltä puhelimen. No yhtäkkiä pappa tulee toisesta huoneesta, tarttuu lasta olkapäistä ja huutaa aivan raivopäänä. Sitten hän työnsi lapsen sängylle ja läimäytti poskelle. Nostin asiasta todella ison metelin, pappa häipyi paikalta ja palasi myöhemmin pyytämään anteeksi (äitini painostuksesta..).
Miten tästä eteenpäin? Jos kyseessä olisi kuka tahansa ei-lähisukulainen, tekisin silmiä räpäyttämättä rikosilmoituksen. Pappa ei ole koskaan ollut väkivaltainen enkä itse koskaan kokenut lapsuudessa väkivallan uhkaa. Kiivas kyllä on ja huutaa herkästi muttei ole kajonnut fyysisesti ikinä.
Nämä isovanhemmat ovat olennaisin tukiverkkoni ja olemme aina olleet läheisiä. Olen aivan järkyttynyt ja raivoissani isäni käytöksestä. Pelkään, että välit menevät lopullisesti jos teen rikosilmoituksen. Tosin pelkään myös katuvani lopun elämää, jos en pidä lapseni puolia ja tee kuten olisi oikein, eli ilmoita asiasta poliisille.
Raivostuttaa erityisesti, kun tietää että tuskinpa olisi pappa mennyt isokokoista teinipoikaa läimimään. Pienikokoista tyttöä sen sijaan kyllä kun tietää, ettei lapsesta ole vastusta. Oksettavaa! :( ja kyllä, lapsen käytöksessä on reilustikin parantamisen varaa mutta ei oikeasti aikuinen ihminen voi käydä lapsen kimppuun. Eikä hänellä ole mitään oikeutta päättää, että minun lastani aletaankin yhtäkkiä kasvattaa väkivallalla.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ensi jouluksi pappa hankkii etälamauttimen ja antaa pikkuritsalle kunnon sätkyn, mikäli siis toistaitoinen yh tunkee uudelleen papan joulupöytään.
Olenko kieroutunut, kun mun mielestä tällainen huumori on kaikkein hauskinta? En voi lakata nauramasta.
Olet todennäköisesti Yliksen veetejä. Niillä on tuollaista yläkoulutasoista huumoria.
Tuollainen rasittava kitinä ja turhanpäiväinen kiukuttelu lapsilla johtuu hyvin usein matalasta verensokerista. Kannattaa antaa vaikka banaani käteen, ei tartte lyödä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen rasittava kitinä ja turhanpäiväinen kiukuttelu lapsilla johtuu hyvin usein matalasta verensokerista. Kannattaa antaa vaikka banaani käteen, ei tartte lyödä.
Meillä on 13-vuotias tyttö, ja tuntuu että se on taantunut ihan taaperoasteelle. Joka päivä hirveää marisemista, mökötystä ja kitinää. Kai se hormoneista johtuu, mutta itellä meinaa välillä hermo mennä. Ja myös tuota puhelimen takavarikointia olen harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus on oikea tapa toimia, vaikka tuntuukin ikävältä. Ap kasvattaa lastaan, ei vanhempaansa. Vanhempi on vastuussa teoistaan. Kannattaako opettaa lapselle, että rikosilmoitus ei koske läheisiä ihmisiä? Että nämä saavat olla väkivaltaisia ilman vastuuta. Mielestäni lapsen kannalta ainoa oikea teko on rikosilmoitus. Joka tapauksessa papasta ei jatkossa ole enää hoitoavuksi.
Miksi et vain kuristaisi kakaraasi ja hyppäisi järveen?
Tai miksi et vain jättäisi vanhempiasi rauhaan, ettei niiden enää tarvitsisi hävetä sinua ja kärsiä kakarasi perseilystä? Lopputuloshan on sama: Ei sinulla enää tuollaisen hölmön käräjäprosessin jälkeen ole vanhempia, jotka haluaisivat olla kanssasi missään tekemisissä!
Tärkeintä on se, että uhri eli lapsi saa oikeutta. Tämän perusturvallisuus kärsii, jos asia ohitetaan ilman rikoskäsittelyä.
No ei tasan kärsi! Eihän alakoululainen edes ymmärrä, mikä oikeusprosessi on. Pikemminkin lapsi traumatisoituu, jos joutuu poliisikuulusteluihin, pappa saa tuomion ja välit isovanhempiin menevät poikki. Lapsi itse kyllä ymmärtää, että läimäys oli hänen oman huonon käytöksensä seuraus. Rikosprosessi vain validoisi lapsen perseilyä jatkossakin.
Saanko minä käydä ravintolassa läimäyttämsäsä huutonauruporukoita poskille? Ne ovat ärsyttäviä ja häiritseviä. Ei se ole yhtään eri asia! Huoonosti kasvatettuja akkoja - yleensä ne on akkoja, joskus ukkojakin.
Vierailija kirjoitti:
Luin tekstin seuraavasti erheessä:
Pappi löi lastani poskelle.
Pappi saatana.
Tämäkään ei kyllä varsinaisesti yllättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ulilaudan veeteillä ole varaa maksaa kultatiliä vai miksi tulette tänne paskantamaan ruutuuni noita älyvapaita kommenttejanne?
Eihän Ylilaudalla koskaan ole näin hulvattoman mielipuolista menoa!
Tämän palstan ääliöthän ovat ihan apinatasolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin lyönyt/löisin takaisin tuota ukkoa. Mitään rikosilmoituksia, pistät vaan välit jäihin.
Jos olisin pappa, olisin antanut kunnon läimäytykset koko perheen akkalaumalle, ja tuolle pikkuletukalle vielä kierrepotkun kaupan päälle. Ihme akkamafia.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Saanko minä käydä ravintolassa läimäyttämsäsä huutonauruporukoita poskille? Ne ovat ärsyttäviä ja häiritseviä. Ei se ole yhtään eri asia! Huoonosti kasvatettuja akkoja - yleensä ne on akkoja, joskus ukkojakin.
Et saa , ilmoitat asiasta hovimestarille ja hän ojentaa asiakasta. Minä jouduin kerran tekemään näin kun diskossa jossa olin ei edes musiikkia kuullut kun eräs daami kiljui miehelleen. Parasta oli kun hovi meni sanomaan että on oltava hiljempaa niin "MINÄKÖ MUKA HUUDAN SE ON VALE". : D D
Väärinhän tuo lapsen lyöminen ilman muuta oli. Jos kyseessä ei ole muistisairaus, voi olla, että pappa vain menetti hermonsa siihen, että joutuvat mummon kanssa alituiseen huolehtimaan lapsesta, kun ovat se "turvaverkko", eikä omalle elämälle tai harrastuksille jää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ukko ei muista enää että lasten fyysinen kuritus kiellettiin lailla jo 1984...
Kyllä niitä lapsia on hakattu vielä 2000-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 13-vuotias tyttö, ja tuntuu että se on taantunut ihan taaperoasteelle. Joka päivä hirveää marisemista, mökötystä ja kitinää. Kai se hormoneista johtuu, mutta itellä meinaa välillä hermo mennä. Ja myös tuota puhelimen takavarikointia olen harrastanut.
No sitähän se justiin marisee, kun viet siltä puhelimen pois. Sillä pidetään yhteyttä kavereihin. Ihan sama, kun sinut itsesi oltaisiin pienenä määrätty pysymään koulun jälkeen illat neljän seinän sisällä etkä olisi saanut tavata kavereitasi.
jos ei toistu, niin anna asian olla. kyllä sitä sun lasta tullaan lyömään koulussakin myöhemmin, jos ei osaa käyttäytyä. saa turpiin vielä monta kertaa.
No mitä sitten jos löi,läpsäsi. Meni hermot, ei taatusti lapseltakaan eka kerta. Katuu varmasti eikä enää lyö.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy aloitukseen? Mikäli ravintolassa joku alkaa kiljumaan, riehumaan ja haukkumaan työntekijöitä ja paiskoo huonekaluja ympäriinsä niin poke heittää väkivaltaisesti pihalle ja poliisit vievät raudoissa putkaan ja päälle rapsahtaa sakot. Parempi vertaus ap:n tilanteeseen.
on se hyvä että joku osaa kouluttaa kersaasi mikäli otat huntupäisen lastenhoitajan meno vaan kovenee
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Pappa on reilu 70v eikä takuulla ole alkavaa muistisairautta, mitään siihen viittaavaa ei ole, on hyväkuntoinen ja terävä päästään.
Googletapa ohimolohkodementia.
Suomessa lapsen ruumiillinen kurittaminen kiellettiin tuolloin joskus 80-luvulla. Mutta monissa Länsi-Euroopan maissa se on yhä edelleen sallittua. Siellä läimäytellään ja tukistellaan, eikä kukaan soita minnekään lasuun tai poliisille. Näin esimerkiksi Belgiassa ja Italiassa. Tätä perustellaan perhekeskeisyydellä, valtio ei halua puuttua tässä perheiden asioihin. Tästä esimerkiksi tässä artikkelissa:
perseilevä kakara. ole kiitollinen isällesi. ehkä esti tulevan nuorisokriminaalin alun.
Ei voi poistaa, kun on todistusaineistoa.