Pappa löi lastani poskelle
Kyseessä minun isäni ja alakouluikäinen lapsi. Tilannetta edelsi lapsen kieltämättä rasittava käytös, lapsi marisi ja valitti, en nyt mene siihen sen tarkemmin. Minä ojensin lasta ja puutuin asiaan parhaan kykyni mukaan ja mm. takavarikoin häneltä puhelimen. No yhtäkkiä pappa tulee toisesta huoneesta, tarttuu lasta olkapäistä ja huutaa aivan raivopäänä. Sitten hän työnsi lapsen sängylle ja läimäytti poskelle. Nostin asiasta todella ison metelin, pappa häipyi paikalta ja palasi myöhemmin pyytämään anteeksi (äitini painostuksesta..).
Miten tästä eteenpäin? Jos kyseessä olisi kuka tahansa ei-lähisukulainen, tekisin silmiä räpäyttämättä rikosilmoituksen. Pappa ei ole koskaan ollut väkivaltainen enkä itse koskaan kokenut lapsuudessa väkivallan uhkaa. Kiivas kyllä on ja huutaa herkästi muttei ole kajonnut fyysisesti ikinä.
Nämä isovanhemmat ovat olennaisin tukiverkkoni ja olemme aina olleet läheisiä. Olen aivan järkyttynyt ja raivoissani isäni käytöksestä. Pelkään, että välit menevät lopullisesti jos teen rikosilmoituksen. Tosin pelkään myös katuvani lopun elämää, jos en pidä lapseni puolia ja tee kuten olisi oikein, eli ilmoita asiasta poliisille.
Raivostuttaa erityisesti, kun tietää että tuskinpa olisi pappa mennyt isokokoista teinipoikaa läimimään. Pienikokoista tyttöä sen sijaan kyllä kun tietää, ettei lapsesta ole vastusta. Oksettavaa! :( ja kyllä, lapsen käytöksessä on reilustikin parantamisen varaa mutta ei oikeasti aikuinen ihminen voi käydä lapsen kimppuun. Eikä hänellä ole mitään oikeutta päättää, että minun lastani aletaankin yhtäkkiä kasvattaa väkivallalla.
Kommentit (387)
Turhaa on tehdä mitään rikosilmoituksia. Pahoinpitelyn tulee määritelmän mukaan aiheuttaa jotakin pysyvää haittaa. Niitä ovat vaikka näkyvät arvet tai vaikka kognitiiviset haitat. Pelkkä kivun aiheuttaminen ei riitä pahoinpitelystä syyttämiseen. Ja tämä on varma tieto!
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää miten sukulaisten välinen väkivalta on ihan ok. Mites seuraavat tilanteet:
- tuntematon lyö lasta kadulla
- lapsen vanhemman uusi puoliso lyö lasta
- opettaja lyö lasta
- lapsen kaverin vanhempi lyö lasta
Onko nämäkin tilanteet ok ja missään nimessä ei pidä tehdä poliisiasiaa?
Mitä jos lyötävänä on aikuinen? Pomo lyö alaistaan, kaupan kassa lyö sinua kun hidastelet, bussikuski lyö? Miksi lapsi ja sukulainen on eri asia?
Entä jos 15-v. lapsesi lyö sinua?
Miksiköhän ennenvanhaan lapsia kuritettiin ja sen jälkeen isän pelkkä tuima katse lopetti riehumiset sitten samantien?
Vierailija kirjoitti:
Turhaa on tehdä mitään rikosilmoituksia. Pahoinpitelyn tulee määritelmän mukaan aiheuttaa jotakin pysyvää haittaa. Niitä ovat vaikka näkyvät arvet tai vaikka kognitiiviset haitat. Pelkkä kivun aiheuttaminen ei riitä pahoinpitelystä syyttämiseen. Ja tämä on varma tieto!
Ai jos lyö toista nekkuun niin se ei ole pahoinpitely, jos ei jää pysyviä arpia? Huhhuh.
Tiedän tapauksen, jossa isoäiti todettiin syylliseksi pikkulapsen pahoinpitelyyn. Kyseinen isoäiti oli läppäissyt lasta jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieksin juuri kissani. Oppiipahan käyttäytymään..not.
Itseasiassa oppii, jos ajoitit rangaistuksen tapahtumaan välittömästi epätoivotun käytöksen jälkeen.
Esimerkkisi on outo eri tavoin, mutta oudoin siinä on rangaistuksen ajoittamisen puuttuminen. Lauseesi antaa vain vaikutelman, että pieksit kissasi mielivaltaisesti ilman syytä.
Ei v*ttu. Älkää ottako eläimiä tai tehkö lapsia, jos teillä ei ole muita keinoja puuttua ei-toivottuun käyttäytymiseen.
Nyt täytyy käydä pistämässä naapuri kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan myös, että jotain muistisairauden oireita alkaa ilmaantua. Nousee yleensä väkivaltaisuutena esiin. Malttia asian kanssa ja tilanteen seuraamista.
Meillä oli juuri näin . Miltei ensimmäisiä näkyviä oireita Alzheimerista oli väkivaltaisuus. En sitä ensin tajunnut vaan olin todella järkyttynyt. Mun äiti alkoi lyömään mua nyrkillä naamaan. Aina kun hermostui mulle niin tuli ja löi. Sanoi että musta ois pitänyt hakata jo lapsena paskat pihalle.
Sitten ehkä vuoden päästä tajusin että hänelle oli puhjennut muistihäiriö.
Kyllä nyt rasittavasti kitisevää lasta saa aina vähän läppäistä poskelle. Ei nyt missään nykyhumpuukkihöyhenpilvissä kannata elää, vaikka siitä moni rienaakin ihmisoikeuksiin vetoamalla, mikä nyt on mitä on...
Täytyy olla pimeä itsekkin,luusisi lähipiirin ja kotiasiat ei kuulu levitellä ympäri kylää.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin välit poikki tuollaiseen pappaan ja etsisin turvaverkot muualta.
Uskon, että myös "pappa" toivoisi tätä.
Tämän keskustelun perusteella olen iloinen että se ikäpolvi joka puolistelee väkivallalla kasvattamista alkaa tehdä kuolemaa. Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin lyönyt/löisin takaisin tuota ukkoa. Mitään rikosilmoituksia, pistät vaan välit jäihin.
Jos olisin pappa, olisin antanut kunnon läimäytykset koko perheen akkalaumalle, ja tuolle pikkuletukalle vielä kierrepotkun kaupan päälle. Ihme akkamafia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin lyönyt/löisin takaisin tuota ukkoa. Mitään rikosilmoituksia, pistät vaan välit jäihin.
Isänsä olisi pitänyt piestä ap jo silloin aikanaan ja panna sille kotiintuloaika, ettei se olisi jakanut persettä kylillä ja hankkiutunut huolimattomuuttaan tiineeksi!
Jättäisi nyt jo vanhempansa rauhaan! Aina saa pissiksiä vanhempansa hävetä!
Kunpa pappa olisi potkaissut ap:n rammaksi sen lapsuudessa.
Täällä on todella outoja kommentteja, olen pahoillani ap:n puolesta.
Ymmärrän, että olet järkyttynyt ja kauhukuvat kulkevat päässä. Tärkeintä nyt ensi kädessä on se, että saat käsiteltyä asiaa tyttäresi kanssa. Ja tietysti hyvä, että isäsi pyysi anteeksi ( vaikkakin pakotettuna).
Olen pk:ssa töissä ja aina välillä joudumme tekemään lasun tai olemaan poliisiin yhteydessä pahoinpitelyepäilyn vuoksi. Sitä ei kannata turhaan pelätä. Välttämättä yhdestä läimäyksestä ei edes nosteta syytettä, mutta on tärkeää, että asia käsitellään virallisesti. Voisit esim kysyä ensin sosiaalitoimesta neuvoa.
Minun oma isäni oli kerran raivostunut naisystävänsä lapsenlapselle, ei onneksi käynyt kiinni. Naisystävä kertoi minulle asiasta. Joskus tapahtuu ylilyöntejä. Tärkeää, että niitä ei lakaista maton alle.
Toivottavasti ensi jouluksi pappa hankkii etälamauttimen ja antaa pikkuritsalle kunnon sätkyn, mikäli siis toistaitoinen yh tunkee uudelleen papan joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakara saattoi oppia kerrasta.
Äiti todennäköisesti pilasi käytöksellään oppimiskokemuksen. Lapsesta tulee nyt aikuisen narsistinen Pissa-Liisa joka kantelee selän takana muista ihmisistä.
Narkkareita niistä tulee keitä lyödään lapsena. Turvallisuus ei pilaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin pappa, olisin antanut kunnon läimäytykset koko perheen akkalaumalle, ja tuolle pikkuletukalle vielä kierrepotkun kaupan päälle. Ihme akkamafia.
Väkivalta ja naisviha käsi kädessä, kylläpä olet oikein perinteinen kyrpäjooseppi
Eiköhän ap:n piukkustytär päädy isompana johonkin narkkariluukkuun ja se sullotaan vuodevaatelaatikkoon tai kääritään mattoon. Sellainen kohtalo on usein niillä, jotka kuritta kasvavat. Etsivät rajoja sitten muualta kuin kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla dramaattinen. Me saimme lapsena piiskaa useita kertoja. Itse piti hakea puusta oksa ja sitä pidettiin oven päällä. Vanhemmat antoivat. Eipä ole tullut traumoja. Olemme kouluttautuneet, kasvattaneet omat lapset ( luulen että yksi meidän sisarusparvesta on jonkinlaista fyysistä kasvatusta omiin lapsiinsa käyttänyt) selittämällä ja puhumalla. Ei kukaan meistä ole tarvinnut psykologista apua ei mielenterveysongelmia. Isämme oli siis sodan käynyt ja olemme 50-lukulaisia.
Niin ja teidän mielestä lapsen fyysinen kurittaminen on ok, oletteko sitä mahtaneet tehdä omille lapsillekkin? Joo, näin se ylisukupolvisesti periytyy, siirretään traumaa ja käytösmallia eteenpäin. Ja ihan normaaleja ja varsinkin kunnollisia ihmisiä ollaan!! Not.
Olen ottanut lapsiani korvasta kiinni ja taluttanut huoneeseensa miettimään, kun ei muuten tajua lopettaa turhan päivästä pään aukomista, kiltisti ovat kulkeneet kun tiesivät jos alkaa venkoilemaan käy kipeään. Normaaleja kunnollisia noista tuli.
Hämmästyttävää miten sukulaisten välinen väkivalta on ihan ok. Mites seuraavat tilanteet:
- tuntematon lyö lasta kadulla
- lapsen vanhemman uusi puoliso lyö lasta
- opettaja lyö lasta
- lapsen kaverin vanhempi lyö lasta
Onko nämäkin tilanteet ok ja missään nimessä ei pidä tehdä poliisiasiaa?
Mitä jos lyötävänä on aikuinen? Pomo lyö alaistaan, kaupan kassa lyö sinua kun hidastelet, bussikuski lyö? Miksi lapsi ja sukulainen on eri asia?