Yle teki jutun "taloudellisessa ahdingossa" elävästä miehestä, jolla on varaa tupakkaan
Otsikko on "Kädestä suuhun" ja valituksen aiheena se, kuinka epäsäännöllisten töiden palkka riittää kuukaudessa vain kahdeksi viikoksi ja suunnitellut leikkaukset pelottaa. Silti varaa on tietysti "pikku paheisiin", kuten tupakkaan ja alkoholiin, ja kissojakin on huollettavana useampia.
"- Kun elää nippa nappa, pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat suurilta. Rahattomana sitä on haavoittuvassa asemassa, hän sanoo."
Kannattaako silti ostaa tupakkaa, alkoholia sun muuta? Elämä on valintoja.
Kommentit (203)
Ei Suomessa muunlaista köyhyyttä olekaan kuin itse aiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini aiheuttaa hirveän riippuvuuden. Miksi valtio ei tue siitä irti pääsemistä samoin kuin se tukee alkoholisteja? Siksikö, koska se tuo valtavat verotulot?
Jos ei polta sitä ensimmäistä tupakkaa niin ei tule riippuvuuttakaan . Elämä on valintoja .
Se on kuitenkin täysin vapaasti ruokakaupassa myytävä voimakkaasti addiktoiva huumausaine.
Voisiko sen myynnin lakkauttaa kokonaan, niin vielä harvempi nuori lähtisi sitä edes kokeilemaan ja jäämään siihen koukkuun
Amerikan intiaaneille tupakka on yksi pyhistä yrteistä ja tärkeä lääke. Miksi meillä on täällä Suomessa pakkomielle kieltää kaikki kiva?
Jos se "kiva" ei ole kivaa muille ja ne muut sen seurauksineen joutuvat kustantamaan, niin saavat kieltää.
Se pointti on siinä että normaalilla palkalla pitäisi pystyä elämään ilman tätä "kädestä suuhun" meininkiä. Tupakka, karkki, limu, alkoholi, take-away ruoka ja sipsit sun muut kuuluvat ihan normaaliin elämään.
Nykyään edes keskituloisella ei ole varaa ostaa omakotitaloa ilman mittavaa lainaa tai perittyä rahaa. Harvalla on edes omistusasunto. Kahdesta autosta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli juttua ei voi tehdä köyhistä jos ne ei suurinpiirtein ole pukeutunut olkaimilla varustettuun puutynnyriin?
Järjestään köyhillä on lemmikkejä ja joillain jopa lapsia. Mutta kyllä nyt hyökätään vastaan kommenteissä kun kyseessä on tupakoiva mies?
Luitko jutun? Tuet eivät henkilön mukaan riitä ruokaan. Mutta ne riittää tupakkaan, useaan lemmikkien, alkoholiin.
Mitä sanoisit, jos jutun tulokulma olisikin: tuet riittävät hyvin ruokaan, mutta sillä saan katettua vain puolen kuun tupakat ja viinat. Hirvittää päihteiden hinnannousu. Miten jatkossa selviän? Vaadin lisää rahaa yhteiskunnalta, jotta jatkossa saan enemmän päihteitä. Töiden tekoa kuitenkin vähennän ja hankin lisää kissoja.
Luitko itse sitä juttua? Minä luin sen kahteenkin kertaan ja totesin, että Kalle ei missään vaiheessa väittänyt, ettei sen rahat riitä ruokaan. Jos väität muuta, ole hyvä ja todista väitteesi lainauksella.
Vierailija kirjoitti:
Se pointti on siinä että normaalilla palkalla pitäisi pystyä elämään ilman tätä "kädestä suuhun" meininkiä. Tupakka, karkki, limu, alkoholi, take-away ruoka ja sipsit sun muut kuuluvat ihan normaaliin elämään.
Nykyään edes keskituloisella ei ole varaa ostaa omakotitaloa ilman mittavaa lainaa tai perittyä rahaa. Harvalla on edes omistusasunto. Kahdesta autosta puhumattakaan.
Keskituloinen saisi omakotitalonsa maksettua ihan jo sillä jos jättäisi tupakat, alkoholit ja take away-ruuat ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisuus on usein tuota.
Anteeksi? En polta, alkoholia juon ehkä 2x vuodessa, jos silloinkaan. Kahvia sentään saan varmaan juoda sen yhden mukin päivässä.
Köyhillä ei saa olla hauskaa, köyhillä ei saa olla mitään enemmän,kuin perustarve, eikä sitäkään. Köyhien pitää pukeutua säkkiin,ja nöyrästi kiitellä kaikkia ihmisiä siitä, että he kustantavat köyhän elämän.
Ai niin, tiesittekö, että myös tuista maksetaan verot? Eli ei siis ole sen kummempi työ,kuin mikään muu "julkisen puolen" työ, ja tupttavuuskin on samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini aiheuttaa hirveän riippuvuuden. Miksi valtio ei tue siitä irti pääsemistä samoin kuin se tukee alkoholisteja? Siksikö, koska se tuo valtavat verotulot?
Jos on omaa tyhmyyttään (usein vielä alaikäisenä) syöpäkääryletutin imemisen aloittanut on lopetettavakin ihan itse.
Jos omaa tyhmyyttään lihottaa itsensä, maksaa sitten terveyshaitat ja laihdutusleikkaukset ihan itse. Tai parempi, jos omaa tyhmyyttään (usein vielä alaikäisenä) on tehnyt lapsia niin kustantantakoot itse.
Mutta mikäs siellä omassa kuplassa ollessa.
Onko tässä vaadittu tupakoitsijoita maksamaan hoitokulunsa itse? Ei, on vain kehotettu ottamaan itse vastuu tupakoinnin lopettamisesta.
Olen ollut köyhä ja pahinta siinä oli se, että ei enää kyennyt näkemään vaihtoehtoja miten päästä ulos tilanteesta. Sitä tottui siihen, että kun yrittää jotain siitä seuraa välitön rangaistus, joten todella nopeasti lakkasi yrittämästä yhtään mitään. Kokoajan näkökulma vain kapeni kapenemistaan ja todellakin se ainoa lohtu ruuan lisäksi oli tupakointi. Tupakoinnin lopettamisyrityksistä seurasi raivokohtauksia, mutta jossain vaiheessa se onnistui.
Ei, tie ulos köyhyydestä ei ollut: kouluttauduin ja menin töihin.
Koska kun olin köyhä, häpesin itseäni paljon, joten niissä harvoissa työhaastetteluissa olin hommsuinen paniikissa oleva ihmisraunio, joka ei tietenkään tullut palkatuksi. Jossain vaiheessa lakkasin vain yrittämästä ja opin valehtelemaan, että töitä on haettu.
Minusta tuli kohtuullisen varakas sen jälkeen kun joku toinen kuoli. Ja se levollisuus, rauha ja turvallisuuden tunne, joka on saapunut elämääni rahan myötä on hämmentävää, pökerryttävää ja ihan rehellisesti ihanaa. Uskallan unelmoida ja haluta asioita.
Sitä toivon jokaisen vähävaraisin ihmisen elämään: levollisuutta, rauhaa ja turvallisuuden tunnetta, olkoon se vaikka sitten se hetki kun käpertyy vuokra-asuntonsa parvekkeen nurkkaan polttamaan savukkeen tai kaksi.
Minulla on alle 1000 euron tulot. Eihän siitä riitä harrastuksiin ja kaikkeen. Siksi kalastan ja myyn kalaa ihmisille. Olen saanut siitä 300-500 euroa kk lisää tuloja. Suojaosuus kelassa oli se 300 euroa. Aion kalastaa ensi vuonnakin vaikka ei suojaosuutta ole. Rahat vaan käteen ja sillä siisti. Olen kalastanut jo vuosia keväästä syksyyn aina. Ei siinä rikastu mutta saan itse kalasta ruokaa ja rahaa sen verran että saa vaatteita ostettua. Säästin 3 vuotta rahaa oman veneeseeni. En polttanut tupakkia tai juonut alkoholia ja tein pikku hommia että sain veneen ja moottorin. Sen jälkeen aloin kalastaa. Ahventa saa hyvin ja se menee helposti kaupaksi. Siinä vaan pitää joka aamu herätä neljältä ja lähteä nostamaan verkot merestä. Ei ole laiskojen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustelin kerran tällaisen tapauksen kanssa. Ei ollut rahaabussilippuun että olisi päässyt katsomaan minua mutta tupakkaan oli rahaa jokaikinen päivä.
..Asiat tärkeysjärjestykseen.
Klassinen esimerkki. Näitä tulee aina välillä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei polta sitä ensimmäistä tupakkaa niin ei tule riippuvuuttakaan . Elämä on valintoja .
Nuorena tekee herkästi tyhmiä valintoja ihan ryhmäpaineesta ja koska on oltava "cool", mutta näiden valintojen kanssa ei ole mikään pakko loppuelämäänsä elää. Tai ainakaan siis jos se tyhmyys on ollut tasoa röökinpolton aloittaminen.
Itsekään tuskin olisin keksinyt polttamista aloittaa, mutta ei se silti muiden syytä ole. Eikä se lopettaminenkaan ollut muiden käsissä vaan ihan itse sekin piti tehdä siinä missä tuo aloittaminenkin. Ja kuinka hyvää se tekikään itsevarmuudelle kun siinä onnistui ja varsinkin kun esim työkavereilta ei todellakaan tukea sadellut vaan päinvastoin nämä muisti kertoa ihan joka päivä kuinka jokainen alkaa polttamaan uudestaan eikä itseään kannata turhaan kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tekee herkästi tyhmiä valintoja ihan ryhmäpaineesta ja koska on oltava "cool", mutta näiden valintojen kanssa ei ole mikään pakko loppuelämäänsä elää. Tai ainakaan siis jos se tyhmyys on ollut tasoa röökinpolton aloittaminen.
Itsekään tuskin olisin keksinyt polttamista aloittaa, mutta ei se silti muiden syytä ole. Eikä se lopettaminenkaan ollut muiden käsissä vaan ihan itse sekin piti tehdä siinä missä tuo aloittaminenkin. Ja kuinka
Ei kannata syyttää muita nuorenakaan, jos itse ei ole oman aluksensa kyvykäs ja vastuullinen kapteeni. Lisäksi ryhmänpaineen ja PakkoOllaCooleistaCooleinClooni -pakkoneuroosin voisi kääntää ympäri tai ignoorata tyystin.
"Kun rahat eivät riitä"
"Hän elää taloudellisessa ahdingossa."
"Epäsäännölliset työt muusikkona ja myyjänä eivät riitä rahoittamaan arkea."
"Palkka riittää kuukaudesta vain pariksi viikoksi."
"Ruuan hinnan nousu näkyy selkeimmin. Myös lemmikkikustannukset ovat nousseet jopa 25 prosenttia, Kauranen arvioi."
Eli puolenkuun elämiseen -myöskään ruokaan- ei ole rahaa. Kuitenkin tupakkaa ja alkoholia voi ostaa, työtunteja on varaa vähentää ja lemmikkejä mahdollista hankkia ja elättää.
Vierailija kirjoitti:
"Se pointti on siinä että normaalilla palkalla pitäisi pystyä elämään ilman tätä "kädestä suuhun" meininkiä. Tupakka, karkki, limu, alkoholi, take-away ruoka ja sipsit sun muut kuuluvat ihan normaaliin elämään."
Ei, eivät ne kuulu normaaliin elämään. Olen keskituloinen eikä minulla ole varaa take-away -ruokiin, sipseihin. limuihin, tupakkaan tms. Kaikki rahat menee siihen, että saan tehtyä perheelle itse terveelliset ruuat ja maksettua kaikki pakolliset laskut, kuten sähkölaskun, työ- ja koulumatkojen matkakulut, vaatteet jne. Joskus saatan hullutella ja ostaa pullon punaviiniä viikonlopuksi. Ihan kädestä suuhun eletään, kun ei mitään tukia tähän normaalilla palkalla kustannettuun elämään saa (paitsi lapsilisät).
Ihmisillä on ihmeellinen käsitys siitä, mihin ne normaalin työssäkäyvän suomalaisen rahat riittää. Ei niillä nykyään osteta mitään turhuuksia.
"Onneksi on oljenkorsia, jotka eivät vie kauheaan velkakierteeseen, kuten pikavipit." Kuka sponsoroi huuhaaluulon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin täysin vapaasti ruokakaupassa myytävä voimakkaasti addiktoiva huumausaine.
Voisiko sen myynnin lakkauttaa kokonaan, niin vielä harvempi nuori lähtisi sitä edes kokeilemaan ja jäämään siihen koukkuun
Sitä ei myydä alaikäisille. Toisekseen yhden ainutta kaupassa myynnissä olevaa tuotetta ei ole pakko kenenkään ostaa (ja ei, ei myöskään varastaa) vaan ne vahvemmat kaljatkin, joiden siis piti sysätä kaikki suomalaiset alkoholisteiksi, on esim omalla kohdallani pysyneet hyllyssä eikä yksikään pullo ole ostoskoriin hypännyt vaikka siitä ohi onkin mentävä kassalle päästäkseen.
Mistä ihmeestä meille on siunaantunut tällaisia ihmisiä joiden mielestä yhteiskunnan pitää holhota ihmisiä ja kustantaa ihmisten elämä?! Hupaisinta on, että näiden samojen ihmisten mielestä yhteiskunta ei sitten saakaan määritellä esim sitä kenen kanssa menee naimisiin tai että kouluissa olisi erillisiä vessoja tytöille ja pojille tai että edes saisi sanoa, että on tyttöjä ja poikia. Ehei, pitää olla liberaali mutta samaan aikaan yhteiskunnan pitää estää röökin ostaminen kaupasta, koska eihän yksilö itse osaa päättää mikä itselle on hyväksi saati voisi valita mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kun rahat eivät riitä"
"Hän elää taloudellisessa ahdingossa."
"Epäsäännölliset työt muusikkona ja myyjänä eivät riitä rahoittamaan arkea."
"Palkka riittää kuukaudesta vain pariksi viikoksi."
"Ruuan hinnan nousu näkyy selkeimmin. Myös lemmikkikustannukset ovat nousseet jopa 25 prosenttia, Kauranen arvioi."
Eli puolenkuun elämiseen -myöskään ruokaan- ei ole rahaa. Kuitenkin tupakkaa ja alkoholia voi ostaa, työtunteja on varaa vähentää ja lemmikkejä mahdollista hankkia ja elättää.
Palkka loppuu kyllä kesken, mutta eiköhän tuo saa tukia palkan päälle. Siitä ei puhuttu mitään, riittääkö tuet ruokaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulevat leikkaukset pelottaa, niihin voi valmistautua vähentämällä kulutusta jo nyt ja laittamalla rahaa säästöön. Paras olisi ollut varautua jo aiemmin, mutta parempi nyt kuin ei koskaan.
Niin ja jos on lemmikkejä niin ne voi lopettaa että säästyy rahaa.
Miksi persaukiset ihmiset hankkivat lemmikejã? Vieläpä useamman. Mikä on heidän suunnitelma eläinlääkärikustannuksien suhteen?
Jos tulevat leikkaukset pelottaa, niihin voi valmistautua vähentämällä kulutusta jo nyt ja laittamalla rahaa säästöön. Paras olisi ollut varautua jo aiemmin, mutta parempi nyt kuin ei koskaan.