20e liian kallis vuokra, toimeentulotukea leikataan -40%, jos en sittenkään muuta halvempaan, lopettaako ne tuen kokonaan?
Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle. Olen itse kiristänyt vyötä ja luopunut omista menoistani ja vielä pärjätään vaikka toi -40% lähtee.
Mut jos en suostu muuttamaan max 600e asuntoon, lopettaako ne tuen kokonaan? Olen yrittänyt tutkia asiaa kelan sivuilta ja tonkinut koko netin, mut en löydä vastausta ja ei ole aikaa jonottaa puhelimessa tuntikausia Kelaan jotta voisin kysyä.
Onko jollakin Oikeaa tietoa asiasta?
Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi.
Kommentit (168)
Olet nyt sekoittanut asiat: perusosaa ei alenneta vuokranormin ylityksen vuoksi vaan muussta syystä (ei työnhakijana). Sossu
Leikkaus -40 % tarkoittaa 40 % korkotusta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tuttu ei kaipaa siivoojaa tai lasten vahtia? Läheinen päiväkoti ei kaipaa sijaista? Naapurin mummo ei kaipaa kauppa-apua? Jännä tilanne.
Minä tein kerran yhden vastaavanlaisen työn kevytyrittäjänä. Sen jälkeen Kela meinasi pudottaa toimeentulotuestani 40 % kannattamattoman yritystoiminnan takia.
Oppi meni kerrasta perille, en enää koskaan tee mitään työtä jos olen toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaan pitää osoittaa, että hän on etsinyt edullisempaa asuntoa kaikin keinoin
Erityisinä perusteina säilyvät esimerkiksi tuensaajan tai hänen perheenjäsenensä korkea ikä tai heikentynyt terveydentila sekä etävanhemman tarve lisätilalle lapsen tapaamisten vuoksi. Erityisenä perusteena pidetään myös lapsen etua, millä pyritään varmistamaan, ettei muutos heikennä lapsiperheiden asemaa.
Jatkossa erityisenä perusteena ei kuitenkaan enää hyväksytä sitä, että tuensaajan paikkakunnalla ei ole tarjolla asumisnormien rajoissa olevaa asuntoa. Asiakkaan velvollisuutena on osoittaa, että hän on etsinyt edullisempaa asuntoa kaikilla käytettävissään olevilla keinoilla. Jos asiakas ei aktiivisesta yrityksestään huolimatta kykene löytämään edullisempaa asuntoa määräajan kuluessa, voidaan määräaikaa pidentää.
Jatkossa Kelalla ei ole myöskään harkintavaltaa niissä tilanteissa, joissa asumismenot ylittävät
Toieentulotuesta ei kuitenkaan vähennetä mitään 40%.
Samassa postaamassasi linkissä KELAn sivulle lukee:
" Jos toimeentulotuen saajan asumismenot ylittävät normin mukaisen rajan, Kela ohjaa asiakkaan etsimään edullisemman asunnon kolmen kuukauden sisällä, jollei hänellä ole erityistä perustetta jatkaa asumista nykyisessä asunnossaan. Jos asiakas ei muuta edullisempaan asuntoon määräajassa, hyväksytään asumismenot jatkossa normin mukaisena eli toimeentulotukea maksetaan vähemmän."
Eli toimeentulotukea maksetaan sen asumisnormin ylittävän osan verran vähemmän. Kuten nykyäänkin useissa tapauksissa, jos ei ole erikseen hyväksytty kalliimpaa asumista joillain perusteilla. Nyt siis tiukentuvat nämä hyväksytyt perusteet kalliimpaan asumiseen.
Mistähän ap sai päähänsä, että toimeentulotuesta vähennettäisiin 40%, eikä se asumismenonormien ylimenevä osuus, eli 20e, niinkuin asia tulee olemaan.
https://www.kela.fi/muutokset/5885324/toimeentulotuessa-hyvaksyttaviin-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä.
Itse kyllä maksettu se erotus, mutta nyt ne alkaa vähentää sanktiona -40% toimeentulotuen perusosasta koska 20e liikaa vuokraa. Tuollakin rahalla vielä pärjätään, mutta kysymys on nyt se, että lopettaako ne sen lopunkin tuen jos ei muuteta. Siihen tässä etsin vastausta.
Ei tällaista sanktiota ole tulossa.
Ainoastaan tuota norminylitystä ei enää huomioida menona, kuin erittäin harvoissa tapauksissa.
Ne -20 - -40 % leikkaukset liittyvät yhä vain siihen, jos et noudata esim. Työkkärin määräyksiä työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole onnistunut löytämään töitä, joita voi tehdä vain 150 euron edestä, mielelläni tekisin mutta vastauksia ei tule ainakaan jos tuosta mainitsee.
Kukaan tuttu ei kaipaa siivoojaa tai lasten vahtia? Läheinen päiväkoti ei kaipaa sijaista? Naapurin mummo ei kaipaa kauppa-apua? Jännä tilanne.
Ai, pimeästä työstäkö sä puhuitkin joista maksetaan käteisellä ettei tuet mene?
Oletin, että tarkoitat virallista ja laillista osa-aikatyötä työsopimuksineen, jonka se kelakin sallii. Noi sun hommat tuskin on sellaisia ja ne on pimeänä maksettavaa tuloa, joka vähennettäisiin tuista jos niistä kelalle ilmoitellaan (kyllä, teen pimeitä hommia aina kun mahdollista).
Mutta siis niitä laillisia?
Mitä ihmeen pimeitä? Ihan laillisesti nuo täytyy tehdä, jot
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ja kohta irtisanotaan porukkaa kun ihmiset ei osta mitään.
Ainut mitä ostetaan on ruoka kaupasta.
Ei työttömyyskorvauksella verovähennystä saa.
Ja kohta irtisanotaan porukkaa, kun kulutus menee nollaan.
Ei osteta vaatteita eikä sisustus tavaroita, ei käydä parturissa eikä kahviloissa eikå ravintoloissa jne.
Yrittäjiltä lähtee omaisuus.
Ei parturi saa enää soviteltua päivärahaa.
Joku just sanoi, että parturille riittänyt asiakkaita pariksi päiväksi viikossa ja hakenut soviteltua päivärahaa.
Soviteltua päivärahaa leikataan nyt maaliskuussa.
Enää ei saa vammaiset ja eläkeläiset avustajaakaan kotiin.
Monelle myönnetään vain 30 avustaja tuntia viikko eli eivät saa avustajaa enää. Pitää olla 160 h kuukaudessa, jotta saa avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Joku just sanoi, että parturille riittänyt asiakkaita pariksi päiväksi viikossa ja hakenut soviteltua päivärahaa.
Monelle myönnetään vain 30 avustaja tuntia viikko eli eivät saa avustajaa enää. Pitää olla 160 h kuukaudessa, jotta saa avustajan.
Työttömän pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa mutta ne saa itse valita ja saa tehdä avoimia toimistotyö hakemuksia.
Ei kukaan hae avustajaksi, kun vammaisella on tarjota 30 h kuukaudessa.
No, vammaisten, sairaiden ja eläkeläisten omsiset irtisanoo itsensä töistä ja alkaa hoitamaan sitä omaa läheistään.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
No, vammaisten, sairaiden ja eläkeläisten omsiset irtisanoo itsensä töistä ja alkaa hoitamaan sitä omaa läheistään.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Ei tule enää yhteiskunnan puolesta ruoan laittajia, koiran ulkoiluttajia eikä siivoojia.
Mutta täällä on sanottu että koiraa ei kuulukaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Moni saa 30 avustajatuntia kuukaudessa. Ei noita töitä tee enää kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni saa 30 avustajatuntia kuukaudessa. Ei noita töitä tee enää kukaan.
Sosiaalityöntekijöille tulee vähän muuta puuhaa kuin soittelu vanhemmille lastensuojelu ilmoituksista.
Eläkeläiset ja vammaiset ja sairaat kun on ilman hoitoa ensi vuonna.
Ei tietenkään lopeta. Joudut vain maksamaan ylimenevän itse.
Näin on tehty jo vuosikymmenet n. 50% kunnissa eli niissä jotka eivät ole maksaneet Kelan normeja ylittäviä vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä.
Itse kyllä maksettu se erotus, mutta nyt ne alkaa vähentää sanktiona -40% toimeentulotuen perusosasta koska 20e liikaa vuokraa. Tuollakin rahalla vielä pärjätään, mutta kysymys on nyt se, että lopettaako ne sen lopunkin tuen jos ei muuteta. Siihen tässä etsin vastausta.
Mitä sä höpötät!
Etkö itse tiedä miksi sinulta on vähennetty!
Tuo 20 % tai 40 % vähennys on lähtenyt aivan muista syistä kuin vuokran suuruudesta.
Tässä luettelo mikä vähentää toimeentulotuklea 20 - 40 %:
Perusosan määrän alentaminen
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen
620 e kahdelle hengelle on todella vähän, vaikka olisi työttömiä molemmat.
Aloittaja on joku typerys, joka ei edes tajua mikä alentanut TTT -40 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran yhden vastaavanlaisen työn kevytyrittäjänä. Sen jälkeen Kela meinasi pudottaa toimeentulotuestani 40 % kannattamattoman yritystoiminnan takia.
Oppi meni kerrasta perille, en enää koskaan tee mitään työtä jos olen toimeentulotuella.
Miksi yllätyit!
Kela kertoo selvästi sivuillaan seuraavaa:
Kela voi alentaa perusosan määrää enintään 20 prosentilla. Näin voidaan tehdä, jos
- olet jatkanut pidempiaikaisesti kannattamatonta yritystoimintaa, vaikka et pysty turvaamaan toimeentuloasi samalla
Kela voi alentaa perusosan määrää enintään 40 prosentilla, jos kumpikin seuraavista täyttyy:
- sen jälkeen, kun perusosaasi on alennettu enintään 20 prosentilla, toimit edelleen tavalla, joka mahdollistaisi perusosan alentamisen edelleen enintään 20 prosentilla
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen
____
Etkä ymmärtänyt vähemmästä, ettei kannata!
vähä älyinen mode jo viikkoja valittanut ei todella kiinnosta