20e liian kallis vuokra, toimeentulotukea leikataan -40%, jos en sittenkään muuta halvempaan, lopettaako ne tuen kokonaan?
Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle. Olen itse kiristänyt vyötä ja luopunut omista menoistani ja vielä pärjätään vaikka toi -40% lähtee.
Mut jos en suostu muuttamaan max 600e asuntoon, lopettaako ne tuen kokonaan? Olen yrittänyt tutkia asiaa kelan sivuilta ja tonkinut koko netin, mut en löydä vastausta ja ei ole aikaa jonottaa puhelimessa tuntikausia Kelaan jotta voisin kysyä.
Onko jollakin Oikeaa tietoa asiasta?
Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi.
Kommentit (168)
"Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi."
Sano kelalle tuo? 🤷
Olen saamassa työtunnit täyteen syksyllä, ja on niin hyvä työpaikka että en vaihda. Jollain pitäisi sinne asti pärjätä.
Ei tukea lopeteta. Siinä ei vaan sitten huomioida tota ylimenevää osaa. Ne olettaa, että lopetat itse vaikka osan syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Sano kelalle tuo? 🤷
Ei kai se Kelan vika ole jos suostuu tuollaiseen vuokrasopimukseen
Vierailija kirjoitti:
Sano kelalle tuo? 🤷
Samalla voisi kysyä kuka maksaa muuton ja takuuvuokran uuteen asuntoon. Eikä niitä edullisia asuntoja ihan joka kulmasta löydä.
Joillakin maksaa energialaskut hunajaa ja muut laskut jotka tykkäävät rahastaa moninkertaisesti. Vaikka olisi pienet, ei silti jäisi juuri rahaa, ellei tukien summa muutu. Epäeettisessa kohdassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano kelalle tuo? 🤷
Tuo on ihan normikäytäntö vuokrasopimuksissa. 20€ on mitätön summa, en sen takia lähtisi muuttamaan. Jos Kelassa täti ei ymmärrä niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Maksat sen ylimenevän osan itse.
Tietysti maksan, kuten tähänkin asti.
Ap
Mitä ihmettä? Ei minulta ole ikinä vähennetty toimeentulotuesta 40% liian kalliista asunnosta. Olen sentään ollut 10 vuotta työtön ja asunut yli 140 euroa liian kalliissa asunnossa. Maksan työmarkkinatuesta yli menevän osan. Saan siis työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen.
Ei kannata soitella Kelaan. Ainakin minun liittymässä on sikakallista soittaa 020 alkuisiin numeroihin. Meni jotain 15 euroa selvitellä ihan simppeliä asiaa ja lopputulos oli se että Kela peri takaisin 157,50€ euroa rahaa jota en ollut edes saanut. Siihen meni työaikaa sekä minulta että HR-henkilöltä, palkanlaskijalta ja talouspäälliköltä yhteensä useita tunteja, mm 2 palaveria jossa oltiin kaikki. Onneksi työnantaja maksoi minulle tuon rahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano kelalle tuo? 🤷
Tuo on ihan normikäytäntö vuokrasopimuksissa. 20€ on mitätön summa, en sen takia lähtisi muuttamaan. Jos Kelassa täti ei ymmärrä niin ei voi mitään.
Niillä on se harkinnanvara nyt kokonaan poistettu kun tuli leikkaukset. Vai tuleeko se voimaan milloin en muista, mut ne ei voi joustaa rajoista ilman Erittäin pätevää syytä mitä meillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano kelalle tuo? 🤷
Samalla voisi kysyä kuka maksaa muuton ja takuuvuokran uuteen asuntoon. Eikä niitä edullisia asuntoja ihan joka kulmasta löydä.
Kyllä mä olen aina joutunut nuo ihan itse maksamaan, vaikka olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Miksi kuvittelet että Kela/yhteiskunta maksaa kaiken? Eikös teitä ole kaksi maksajaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei minulta ole ikinä vähennetty toimeentulotuesta 40% liian kalliista asunnosta. Olen sentään ollut 10 vuotta työtön ja asunut yli 140 euroa liian kalliissa asunnossa. Maksan työmarkkinatuesta yli menevän osan. Saan siis työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen.
Tällainen harkinnanvaraisuus sieltä nyt leikkausten myötä poistuu. Kannattaa alkaa henkisesti varautumaan.
Asiakkaan pitää osoittaa, että hän on etsinyt edullisempaa asuntoa kaikin keinoin
Erityisinä perusteina säilyvät esimerkiksi tuensaajan tai hänen perheenjäsenensä korkea ikä tai heikentynyt terveydentila sekä etävanhemman tarve lisätilalle lapsen tapaamisten vuoksi. Erityisenä perusteena pidetään myös lapsen etua, millä pyritään varmistamaan, ettei muutos heikennä lapsiperheiden asemaa.
Jatkossa erityisenä perusteena ei kuitenkaan enää hyväksytä sitä, että tuensaajan paikkakunnalla ei ole tarjolla asumisnormien rajoissa olevaa asuntoa. Asiakkaan velvollisuutena on osoittaa, että hän on etsinyt edullisempaa asuntoa kaikilla käytettävissään olevilla keinoilla. Jos asiakas ei aktiivisesta yrityksestään huolimatta kykene löytämään edullisempaa asuntoa määräajan kuluessa, voidaan määräaikaa pidentää.
Jatkossa Kelalla ei ole myöskään harkintavaltaa niissä tilanteissa, joissa asumismenot ylittävät normin vähäisellä määrällä. Kelan tulkinnan mukaan ylitys on ollut vähäinen, jos se ollut noin 5 %.
Nykyisellään noin 56 800 perhettä asuu niin, että vuokra-asunnon asumismenot ylittävät asumisnormin. Yli 40 000 perheen asumismenot huomioidaan kuitenkin tällä hetkellä kokonaisuudessaan. Näistä lähes 14 000 perheessä menot on huomioitu kokonaisuudessaan sillä perusteella, että menot ylittävät normin vähäisellä määrällä.
https://www.kela.fi/muutokset/5885324/toimeentulotuessa-hyvaksyttaviin-…
Milloin tuo 40 % tulee voimaan? Aiemmin se on ollut 20 %.
Auttaako jos haet kaupungilta halvempaa vuokra-asuntoa siitä alkaen, kun määräaikainen osuus vuokrasopimuksestasi loppuu, ja lähetät hakemuksen saapumisilmoituksesta kuvakaappauksen Kelalle? Kai sitä voisi yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen töihin menoa, jos olet jo 10 v maannut sohvalla ilmaiseksi.
Kuka maksaa muuton? Ei kevalauta tätä itkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen töihin menoa, jos olet jo 10 v maannut sohvalla ilmaiseksi.
Käykö kateeksi? Pärjään vallan mainiosti näinkin, kiitos vaan ehdotuksesta.
Vaihda työpaikkaa