Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20e liian kallis vuokra, toimeentulotukea leikataan -40%, jos en sittenkään muuta halvempaan, lopettaako ne tuen kokonaan?

Vierailija
27.12.2023 |

Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle. Olen itse kiristänyt vyötä ja luopunut omista menoistani ja vielä pärjätään vaikka toi -40% lähtee. 

Mut jos en suostu muuttamaan max 600e asuntoon, lopettaako ne tuen kokonaan? Olen yrittänyt tutkia asiaa kelan sivuilta ja tonkinut koko netin, mut en löydä vastausta ja ei ole aikaa jonottaa puhelimessa tuntikausia Kelaan jotta voisin kysyä. 

Onko jollakin Oikeaa tietoa asiasta? 

Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi.

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tuttu ei kaipaa siivoojaa tai lasten vahtia? Läheinen päiväkoti ei kaipaa sijaista? Naapurin mummo ei kaipaa kauppa-apua? Jännä tilanne. 

Minä tein kerran yhden vastaavanlaisen työn kevytyrittäjänä. Sen jälkeen Kela meinasi pudottaa toimeentulotuestani 40 % kannattamattoman yritystoiminnan takia.

Oppi meni kerrasta perille, en enää koskaan tee mitään työtä jos olen toimeentulotuella.

Miksi yllätyit!

Kela kertoo selvästi sivuillaan seuraavaa:

Kela voi alentaa perusosan määrää enintään 20 prosentilla. Näin voidaan tehdä, jos

- olet jatkanut pidempiaikaisesti kannattamatonta yritystoimintaa, vaikka et pysty turvaamaan toimeentuloasi samalla

Kela voi alentaa perus

Ihan järkeenkäypää, että alennetaan perusosaa, jos yrittäminen ei kannata. 

Ei valtion kuulu maksaa kannattamattomia yritystouhuja. Muita töitä etsimään eikä hakata päätä seinään.

Vierailija
162/168 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaan pitää osoittaa, että hän on etsinyt edullisempaa asuntoa kaikin keinoin

Erityisinä perusteina säilyvät esimerkiksi tuensaajan tai hänen perheenjäsenensä korkea ikä tai heikentynyt terveydentila sekä etävanhemman tarve lisätilalle lapsen tapaamisten vuoksi. Erityisenä perusteena pidetään myös lapsen etua, millä pyritään varmistamaan, ettei muutos heikennä lapsiperheiden asemaa.

Jatkossa erityisenä perusteena ei kuitenkaan enää hyväksytä sitä, että tuensaajan paikkakunnalla ei ole tarjolla asumisnormien rajoissa olevaa asuntoa. Asiakkaan velvollisuutena on osoittaa, että hän on etsinyt edullisempaa asuntoa kaikilla käytettävissään olevilla keinoilla. Jos asiakas ei aktiivisesta yrityksestään huolimatta kykene löytämään edullisempaa asuntoa määräajan kuluessa, voidaan määräaikaa pidentää.

Jatkossa Kelalla ei ole myöskään harkintavaltaa

Huomioikaa, että pitää tarjota edullisempaa asuntoa ja siitä pitää kieltäytyä, että vuokra voidaan kohtuullistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi on normi. Ylittävä osa maksetaan itse. Muuttamaan ei pakoteta. Mutta suositellaan, koska normin ylittävissä asunnoissa on kallista asua ja käteen jää vähemmän muihin menoihin.

Toimeentulotuen voi saada sekä vuokra- että omistusasuntoon. Normien ylityksiä on molemmissa. Vuokra-asunnoissa korkeqn vuokran takia ja omistuskämpissä normi ylittyy yleensä, jos on valtava asuntolaina ja siinä isot korkomenot.

Vierailija
164/168 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden  11 v pojan yh. Vuokra asunto on Lumolta, Hekan asuntoa en ole saanut. 2024 asunto saisi maksaa meille 780 e kk. Sellaista kaksiota ei löydy. Yksiössä olisi hankalaa pojan kanssa. Poika ei nytkään paljon kotona viihdy kun on ahdasta. Saamme tt tukea ja asunto on 250 e kk liian kallis ( Malmilla). Joudummeko kadulle asumaan ensi vuonna? Olen kysellyt asiaa vastausta saamatta. En voi muuttaa mihinkään maaseudulle, poika ei suostu.

Eli ymmärsinkö oikein? Poika ei suostu muuttamaan maaseudulle eikä yksiöön, mutta kadulle suostuisi?  🤔

Vierailija
165/168 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on nyt sekoittanut asioita aivan huolella.

A) vuokrasi ylittää kohtuullisen alle 5%. Voimassa olevan käytönnön mukaan se huomioidaan kokonaan. Et ole siis voinut saada mitään tietoa kohtuullistamisesta vielä. Uusi käytöntö ei ole vielä voimassa. Ellet sitten asu omakotitalossa ja maksat vuokran lisäksi lämmityskulut, jolloin sinua voidaan vaatia etsimään edullisempaa jo nyt, koska asumismenojen ylitys olisi huomattava. 

Jos asumismenot kohtuullistetaan, niistä huomioidaan se 600 euroa. Eli ei jätetä kokonaan huomioimatta. Ja pakko ei ole muuttaa. Maksat itse vain ylimenevän osan. 

B) perusosaa voidaan leikata 40% tilanteessa, jossa toistuvasti laiminlyöt työnhaun (et ilmoittaudu työttömäksi Te-palveluihin) tai jatkat kannattamatonta yritystoimintaa. Tämä asia ei liity mitenkään asumismenoihin. Jos kerran olet töissä, niin asia ei liene koske sinua. Mistä sait päähäsi, että tukeasi leikataan 40% kal

Aloittaja ei välttämättä ole sekoittanut mitään, virheitä ja virhetulkintoja valitettavasti tehdään käsittelijöiden toimesta. Sinulla vaikuttaa homma olevan hanskassa.

Minultakin leikattiin aikoinaan tt-tukea siltä vikalta kuulta kun olin vielä toimeentulotuen varassa. Kävin jo töissä mutta palkka tulisi vasta kk:n päästä, niin sain. Perustelu pudotukselle oli, etten ollut löytänyt kokopäivätyötä vaan 'vain' 70% osa-aikaisen ja palkka oli niin pieni, että olisin ollut kai oikeutettu yhä jonkin 20€ tukeen jatkossakin/kk. Luin päätöstä kyllä monta kertaa suu auki. Että okei. Tiesivät että olin yrittänyt etsiä töitä kun kaikesta raportoin, ja sitten kun napsahtaa, niin lällätellään päälle. Kai tuossa oli ajatuksena se, etten olisi oikeutettu tukeen jatkossa tuo pudotus mukaanlaskettuna, kun normitt-tukeen olisin ollut oikeutettu pienissä määrin yhä palkankin kanssa. Ei päätös silti oikea ollut. Eikä ois tullut mieleenkään ryhtyä paperisotaan parinkympin vuoksi. 

Vierailija
166/168 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita Kelan päätöksestä ja laita ne laiskurit töihin siellä Kelassa.

Vierailija
167/168 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata soitella Kelaan. Ainakin minun liittymässä on sikakallista soittaa 020 alkuisiin numeroihin. Meni jotain 15 euroa selvitellä ihan simppeliä asiaa ja lopputulos oli se että Kela peri  takaisin 157,50€ euroa rahaa jota en ollut edes saanut. Siihen meni työaikaa sekä minulta että HR-henkilöltä, palkanlaskijalta ja talouspäälliköltä yhteensä useita tunteja, mm 2 palaveria jossa oltiin kaikki. Onneksi työnantaja maksoi minulle tuon rahan.

Siis kela perii sinulta rahaa mitä et ollut saanut? Ihan varmasti juu. Varo vaan kohta se perii sinulta kaiken. Etkö osaa itse asioitasi selvitellä kun siihen tarvitaan sinun lisäksesi 3 muuta henkilöä? 

Vierailija
168/168 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä. 

Ainakin Helsingissä on saanut.