Elämäntapamuutos 2024
Kommentit (71)
Pakostakin muuttuu yhä kurjemmaksi ja kurjemmaksi niin kauan kuin perskokkareiden fassarihallitus kansaa kurjistaa...
Olen mukana. Tavoitteeni:
1. Liikunta: jooga, sali tai juoksu 3-4 kertaa viikossa
2. Paino: 3kg pois. Nyt 77,7 kg (bmi 25,8) tavoite 74,7 (bmi 24,8)
3. Hyvinvointi: uni kuntoon ja työ ja muu elämä tasapainoon
-Uumi
Minun tavoitteeni on olla vähemmän puhelimella. Päätin tietyt ajat päivästä, jolloin saan vähän aikaa selailla, mutta muuten en vastaa kuin tarvittaessa puheluihin ja pidän puhelinta keittiön tasolla. Sosiaalinen media ei ole se ongelma, vaan unohdun lueskelemaan uutisia, keskustelupalstoja, googlettamaan milloin mitäkin.. riippuvuus se on tämäkin.
1. Painon pudotus 10-13kg
2. Alkoholi vähemmälle
3. Terveellistä ruokaa, sokerikoukusta irti
4. Liikunnan lisääminen, stressin vähentäminen
Näillä tavoitteilla alkuvuoteen, lähinnä kokonaisvaltainen hyvinvointi hakusessa. Varsinkin alkoholin tissuttelu olisi tarkoitus lopettaa ja juoda pelkästään juhlissa silloin tällöin. Tästä johtuen varmaan painokin lähtee putoamaan, kokonaan tipaton tammi+helmikuu tavoitteena.
-Katti
Vierailija kirjoitti:
-Uumi
Päivitystä edistymiseen
1: Olen tammikuun ekalla viikolla ollut joogassa/salilla 4 kertaa, toisella viikolla 3 kertaa.
2. Paino -0,6kg eli 77,1 kg
3. Stressi ehkä hieman helpottamassa ja ainakin viime yönä nukuin hyvin. Askel kerrallaan!
Uumi
Uni kuntoon, ajoissa nukkumaan. T: iltavirkku
Tavaramäärää vähemmäksi (vaatteet ja tavarat). Liikaa kaikkea joten ei edes ehdi käyttämään, hyväkuntoista kaikki niin ei meinaa raaskia luopuakaan tyyliin jos joskus tarvitsen.
Ulkoilla enemmän, syksyllä ja talvella tulee jäätyä liian helposti sohvannurkkaan kun pimeää/märkää/sataa/kylmä. Koiran kanssa tulee vaan ulkoiltua mutta vanha koiramummo ei kovin pitkiä lenkkejä enää tee.
Aloitin muutoksen kohti parempaa oloa marraskuussa. Nyt 3 kk tulossa täyteen; syön terveellisesti ja poissa herkut & vaalea leipä. Olo on hieno ollut 1 viikosta alkaen.
Kuntoilen 4-5 krt viikossa. Alkuun kevyempiä jumppia nyt myös kuntosalia. Kiloja tippunut 5,5. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
-Uumi
Tänä vuonna tavoitteiden saavuttaminen tuntuu vähän jähmeältä. Salilla ja joogassa olen kyllä käynyt. Viime viikolla olin kipeä, joten tuli vain yksi joogakerta+kävelyt.
Paino ja nukkuminen on ne vaikeimmat. Jokaisena vuotena tähän mennessä olisi jo talvipöhöt karistettu, mutta ei tänä vuonna. Koitan olla itselleni armollinen, vaikka se on vaikeaa. Olisiko se tuo ikä, 35v. vai päälle jäänyt stressi? Etätyöt kotona? Koitan priorisoida hyvinvoinnin ja unen painon edelle ja toivon mukaan, 3kg putoaa valon lisääntyessä. -Uumi
Pätkäpaaston toteutus, eli käytännössä ruokailua klo 6-14 ja loppu paastoa. Nyt muutama viikko takana, olo erinomainen. Kasviksia/marjoja vähintään se 500g/vrk, ja punainen liha minimiin. Valkoinen sokeri ja alkoholi pois.
Eilen, Sovintosunnuntaista, alkoi Suuri Paasto, joka kestää Pääsiäiseen. Tämän sovittelen yhteen pätkäpaastoni kanssa; mukana nyt siis myös hengellinen/psykologinen aspekti.
Ikää 50, on korkea aika tehdä suunnanmuutos. Kaikessa.
Tein elämäntapamuutoksen jo runsaat 2 vuotta sitten. Pudotin painoa liki 20 kg, sain pielessä olleet sokeriarvot ja kolestrolin kohdalleen ilman lääkitystä ja lopetin samalla myös kymmeniä vuosia kestäneen tupakoinnin. Ruokavalio ja ruokailurytmi muuttuivat täysin ja pysyvästi, säännöllinen liikunta tuli tavaksi. Paino on pysynyt vaivatta pudotetuissa lukemissa, tupakkaa ei ole tehnyt enää mieli ja liikuntakin on edelleen läsnä ja muuttunut monopuolisemmaksi, tästä on tullut pysyvä elämän tapa ja paluuta entiseen ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaaston toteutus, eli käytännössä ruokailua klo 6-14 ja loppu paastoa. Nyt muutama viikko takana, olo erinomainen. Kasviksia/marjoja vähintään se 500g/vrk, ja punainen liha minimiin. Valkoinen sokeri ja alkoholi pois.
Eilen, Sovintosunnuntaista, alkoi Suuri Paasto, joka kestää Pääsiäiseen. Tämän sovittelen yhteen pätkäpaastoni kanssa; mukana nyt siis myös hengellinen/psykologinen aspekti.
Ortodoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksi?
Vain wannabe. En koe olevani sopiva liittymään seurakuntaan, koska en usko kirkkoon/hierarkiaan/papistoon/younameit. Myös jumaluskoni on poikkeava, samoin käsitykseni Jeesuksesta opettajana. Sen sijaan käyn pyhän kaipuussani heidän liturgioissaan, ja toteutan tiettyjä loistavia perinteitä, kuten juurikin Suurta Paastoa opetuksineen ja ajatuksineen.
Minä olin normaalipainoinen ja hyvin liikunnallinen ihminen joulukuussa 2022. En sairastanut mitään ja olin harvoin kipeänä. Nyt helmikuussa 2024 painan 30 kg enemmän ja olen lähes liikuntakyvytön. Kivut polvissa ja lonkissa aivan hirveät. Kolestrooli, verensokeri ja verenpaine aivan tähtitieteelliset. Lääkäri onnitteli että olen päässyt tupakasta eroon ja pidentänyt elinvuosiani. En välttämättä olisi halunnut pidentää tätä elinaikaa, jos se on näin kamalaa. En pysty saamaan ilman liikuntaa tuota 30 kg pois pelkällä ruokavaliolla. Nyt olen savuton, yksinäinen ja erakko. Onnea teille kaikille, jotka pääsette tupakoinnista eroon. Tupakoinnin lopettamisessakin on riskinsä. Lopettaminen voi laukaista vaikka mitä tauteja.
En olisi ikinä lopettanut jos olisin tiennyt että voin sairastua näin pahasti.
Alkoholia kohtuudella viikolla. Reilummin sitte viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei kihomatoja. ENÄÄ.
Viinalla madot kuolee
Vierailija kirjoitti:
Hieno suoritus sinulla. Onneksi olkoon! Minulla nousi paino noin 15 kg kun sairastuin syöpään. Nyt leikattu ja vointi kohtalainen mutta en saa painoa laskemaan kuin muutaman kilon. En käytä alkoholia enkä ns. lisättyä sokeria. Lihaa ehkä 1-2 kertaa viikossa. Miten tuo pätkäpäästö? Kun en voi syödä kovin suuria annoksia kerralla tuon tautini vuoksi. Suolistoni ja avanteeni saattavat mennä helposti tukkoon.
Mä en juo, mutta motivaation kerääminen on joskus mahdotonta. Sua varmaan pidättelee ajatus, että ei koskaan enää, joten pitää kerätä voimia ensin. Sitä ei ole pakko ajatella, parempi sekin, että otat taukoja. Ehdit elvyttää elimistöäsi nyt ja tässä, sen sijaan että asia venyy ajasta ikuisuuteen. Sitten pidennät niitä taukoja.