Poistuuko velvoitetyö?
Miten käy velvoitetyön näissä Orpon ja Purran leikkauksissa? Nythän kunnalla on ollut velvollisuus tarjota määräaikainen palkkatyö ansiosidonnaisen päättyessä, mikäli työtön on silloin ehtinyt täyttää 57 vuotta. Nykysäännöillä on riittänyt 6 kk velvoitetyö, jonka jälkeen ansiosidonnainen on alkanut alusta samalla tasolla kuin ennen velvoitetyötä.
Ikääntyneen työnhakijan on usein hankalaa työllistyä ikänsä ja kertyneiden kremppojen vuoksi. Velvoitetyö on tarjonnut inhimillisen vaihtoehdon saada edes hiukan työmarkkinatukea suurempi tuki. Lisäksi se velvoitetyö on tuonut arkeen mukavaa vaihtelua.
Vieläkö kunnilla tulee olemaan jatkossakin tuo velvoite, tarjoavatko sitten 12 kk työpätkiä?
Harmittaa, kun olen kohta 40 vuotta maksanut työttömyyskassan ja liiton maksuja ja koko ajan ansiosidonnaista on heikennetty. Kestoa on lyhennetty, eläkeputki on poistettu ja nyt korvauksen suuruutta leikataan rajusti, kertymisehtoja heikennetään ja eläkekertymä poistetaan. Kyseessähän on kuin vakuutus. Ei kai kukaan pitäisi siitäkään, jos vakuutusehtoja yksipuolisesti mennään heikentämään.
Kommentit (24)
Päivän Hesarissa oli artikkeli vuoden 2024 etuuksiin tulevista muutoksista, mutta siellä ei työttömyysturvan kohdalla mainittu edes ansiosidonnaisen porrastusta.
Eikö kukaan tiedä, miten velvoitetyön käy?
Miksi velvoittaa kuntia, kun työvoimapula on niin kova? 100000 uutta työpaikkaa tulee ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi velvoittaa kuntia, kun työvoimapula on niin kova? 100000 uutta työpaikkaa tulee ensi vuonna.
Siksi, että ne kuusikymppiset pitkäaikaistyöttömät eivät hakemisestaan huolimatta saa niitä töitä. Itse en meinannut saada velvoitetyötäkään. Hain useita paikkoja, mutta tuolloin esim. osa hakemistani paikoista ei enää soten voimaantulon vuoksi ollutkaan kunnan töitä ja ne eivät sitten enää velvoitetöiksi kelvanneetkaan. Velvoitetyöpaikoista kilpaili usea hakija. Lopulta sain paikan, kun se perustettiin pelkästään minua varten.
Voiko 60 vuotta täyttänyt nykyisellään saada uuden palkkatukipaikan, jos ansiopäivärahakautta on vielä jäljellä vai pitääkö päivät käyttää ensin loppuun? Jos pitää, niin sitten ehtii hallitus varmaan sössiskellä ennen sitä, niin ettei palkkatuki enää täytä työssäoloehtoa.
Eipä olisi uskonut, että hallitus voi leikata näin rajusti ikääntyneiltäkin. Nyt on jo mennyt usko inhimillisiin päätöksiin. Tuskin toisaalta olisikaan jaksanut enää kuutta kuukautta saati vuotta rupupalkalla. Se siitä velvoitteesta.
Kyllä poistuu. Hesarissa tämä sanottiin. Seurasin tätä lakimuutosta, sillä itse ajattelin jäädä ansiosidonnaiselle ja elää ansiosidonnaisella eläkeikään asti. Välillä olisin 6 kk velvoitetyön hoitanut. Mutta kyllä tämä poistuu, valitettavasti!
Vierailija kirjoitti:
Voiko 60 vuotta täyttänyt nykyisellään saada uuden palkkatukipaikan, jos ansiopäivärahakautta on vielä jäljellä vai pitääkö päivät käyttää ensin loppuun? Jos pitää, niin sitten ehtii hallitus varmaan sössiskellä ennen sitä, niin ettei palkkatuki enää täytä työssäoloehtoa.
Palkkatukitöistä ei saa enää jatkossa uutta ansiosidonnaista, eikä myöskään velvoitetyöstä. Ainakin tähän tietoon, mitä noista lakimuutoksista on tietoa. Töihin saat mennä milloin vain haluat.
Hallitus haluaa vaihtaa velvoitetyön vastikkeelliseksi sosiaaliturvaksi, niin ei tarvitsisi maksaa palkkaa.
Mitä järkeä tuossa ikärajassa? 57-vuotiaan voisi jo päästä eläkkeelle. Työtä ei saa, vaikka olisi nelikymppinen, vaan pitää sinnitellä työmarkkinatuella 20 vuotta. Miksi 57+-ikäiset saavat tuollaisia etuja? Pois vaan! Joko etuoikeudet kaikille tai ei kellekään.
Tulevilla lakoilla vastustetaan myös ansioturvan heikennyksiä, vaikka niistä osan lakimuutokset on jo tehty. Toivottavasti vastustavat myös velvoitetyön poistoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle on myönnetty lupa palkkatukeen, luulisi, että nimenomaan saat työllistyä palkkatukipaikkaan. Ainakin ennen se kerrytti vain 75-prosenttisesti oikeutta ansiosidonnaiseen, eli sitä tarvittiin 8 kk. Tuomn pätkän ehtisi juuri ja juuri tehdä ennen kuin ne heikennykset 1.9.2024 tulevat voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuossa ikärajassa? 57-vuotiaan voisi jo päästä eläkkeelle. Työtä ei saa, vaikka olisi nelikymppinen, vaan pitää sinnitellä työmarkkinatuella 20 vuotta. Miksi 57+-ikäiset saavat tuollaisia etuja? Pois vaan! Joko etuoikeudet kaikille tai ei kellekään.
Ei 57-vuotias ole mikään ikäloppu! En minäkään kuusikymppisenä halua vielä eläkkeelle.
Suomessa ei ole sellaista kuin velvoitetyö. Se ona ina yrittäjä se joka päättää kenet palkkaa töihin eikä ne palkkaa sellaista jos olet 5 vuotta ollut jo työtön
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole sellaista kuin velvoitetyö. Se ona ina yrittäjä se joka päättää kenet palkkaa töihin eikä ne palkkaa sellaista jos olet 5 vuotta ollut jo työtön
Kyllä on, ainakin vielä. Itse olin kunnan järjestämässä velvoitetyössa 6 kk, jonka avulla pääsin takaisin ansiosidonnaiselle. Kunnalla nimenomaan on ollut tällainen lakisääteinen velvollisuus tarjota määräaikaista palkkatyötä sellaiselle kuntalaiselle, jonka ansiosidonnainen päättyy ja ko. henkilö on ehtinyt täyttää 57 vuotta. Velvoitetyötä ei ole pakko ottaa vastaan, jos ei halua. Minuakin kiinnostaa, poistuuko tämä velvoitetyö nyt kokonaan.
Velvoitetyö poistuu ainakin ikääntyneillä, tai siitä ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, ainakin vielä. Itse olin kunnan järjestämässä velvoitetyössa 6 kk, jonka avulla pääsin takaisin ansiosidonnaiselle. Kunnalla nimenomaan on ollut tällainen lakisääteinen velvollisuus tarjota määräaikaista palkkatyötä sellaiselle kuntalaiselle, jonka ansiosidonnainen päättyy ja ko. henkilö on ehtinyt täyttää 57 vuotta. Velvoitetyötä ei ole pakko ottaa vastaan, jos ei halua. Minuakin kiinnostaa, poistuuko tämä velvoitetyö nyt kokonaan.
Ne on sitten jotain kunnan omaa ylimystyöä jolle työpaikkoja annetaan mutta ei normaaleille työttömille ole mitään velvoite työtä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on sitten jotain kunnan omaa ylimystyöä jolle työpaikkoja annetaan mutta ei normaaleille työttömille ole mitään velvoite työtä tarjolla.
Kyllä se ainakin minusta on ihan ollut lakisääteinen velvollisuus kunnan tarjota se velvoitetyö, siis jos työtön sellaisen itse haluaa ottaa vastaan. Ehkä tätä vaan ei olla juuri siksi mainostettu, että on ollut vaikea keksiä "tuottavia" hommia. Kustannuksiahan tästä kunnalle tulee, kun pitää maksaa ihan oikeaa palkkaa.
Toisaalla täällä taas jankataan sitä iänikuista velvoitetta tehdä työttömyysetuuden eteen töitä. Työttömyysetuushan on korvaus siitä, ettei yhteiskunta ole pystynyt työllistämään. Ei siihen pidä kuulua työvelvoitetta ilman palkkaa. Sehän olisi silloin orjatyötä. Sen sijaan kannatan lämpimästi velvoitetyön tarjoamista. Itsekin olen ollut sellaisessa ja se oli siis normaali työsuhde palkkoineen ja muine etuineen. Vaikkakin se ei ollut ollenkaan oman alani töitä ja palkkakin oli murto-osa aiemmasta palkastani, viihdyin siinä ja tunsin itseni tarpeelliseksi.
Minä tykkäsin olla kunnan järjestämässä 6 kk velvoitetyössä. Harmi, jos tämä mahdollisuus poistuu.