Voiko uskoa Jumalaan ilman uskontoa?
Miten ihminen muka voi tietää, miten Jumala haluaa itseään palvottavan? Olen kristitty, uskon Jumalaan, mutta uskonnon harjoittamiseen kuuluvat rituaalit tuntuvat jotenkin vierailta.
Kommentit (131)
Erittäin hyvä kysymys uskovalta. Miten kukaan ihminen voi väittää tietävänsä Jumalasta ja hänen toiveistaan yhtään mitään? Aika röyhkeää olettaa tietävänsä.
Yleensähän tähän vastataan, että raamatusta ja muista pyhistä teksteistä se tiedetään. Mutta kun ei niitäkään ole Jumala itse kirjoittanut, vaan ihmiset. Lukemattomat eri ihmiset eri aikoina ja monesti vielä ristiriidassa keskenään, kaikki asiat eivät täsmää.
Vaikka oletettaisiin, että Jumala on ihan suoraan puhunut jollekin raamatun kirjoittajista joskus, pystyisikö hän silti aivan virheettömästi kirjaamaan ylös Jumalan tahdon, juuri sellaisena kuin se on tarkoitettu? Olisiko se edes mahdollista? Miksi kaikkivoipa olento luottaisi siihen, että niin alkeellinen ja erehtyväinen olento hoitaisi viestittämisen hänen puolestaan? Johan näkemyserot näissä asioissa ovat aiheuttaneet sotia ja kärsimystä, miten Jumala voisi hyväksyä että ihminen kärsii koska ei pääse yhteisymmärrykseen hänen tahdostaan? Ei tässä ole mitään järkeä, kuulostaa lähinnä komedialta tai julmalta kosmiselta pilalta.
Jos Jumala olisi olemassa, hän tekisi tahtonsa kristallinkirkkaaksi toimittamalla tiedon suoraan aivoihimme niin ettei siinä olisi mitään tulkinnan varaa, eikä hänen nimeään voisi käyttää väärin ja näin aiheuttaa epäoikeudenmukaisuutta ja kurjuutta maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala,Jeesus,Pyhähenki alkaa tekemään työtä ihmisen sisimmässä ja muuttaa ihmisen.
Sinä et itse pysty vaatimukseen rakkaudesta esim.
Tämä on ero muihin itsetehtyihin uskontoihin.Kaikkiin .
Olitko tyhmä jo ennen uskoon tuloa, vai oliko se seuraus siitä?
Tässä puhutaan taivastenvaltakunnan laista.
Minun viisaudellani tai tyhmyydelläni ei ole tämän lainantamisen kanssa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot ovat ihmisten luomia rakennelmia ja oikea Jumala ei niitä kaipaa.
Jumala Sanassaan eli Raamatussa ilmoittaa nämä asiat, eivätkä ne miksikään muutu vaikka täällä höpistään ylimielisesti ihmisen itse tietävän, mitä Jumala ihmiseltä haluaa PISTE
Sitten pitäisi vielä keksiä yksikin syy olettaa minkään Raamatun ilmoituksen olevan totta.
Jos ei näe että Israelilaiset tulee edelleen kansana omaan maahansa, ei voi mitään.
Itse asiassa, jos uskoo Jumalaan ja jonkun uskonnon muihin hahmoihin, mutta ei ole kastettu siihen uskontoon, eikä maksa kirkollisveroa, niin ei kuulu kirkkoon. Itse olen uskova omalla tavallani, mutta minua ei ole kastettu, en ole luterilainen. Kaikki kirkon alaiset rituaalit tai asenteet tai säännöt eivät ole minusta oikein. En usko Jumalani suuttuvan siitä, etten kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala Sanassaan eli Raamatussa ilmoittaa nämä asiat, eivätkä ne miksikään muutu vaikka täällä höpistään ylimielisesti ihmisen itse tietävän, mitä Jumala ihmiseltä haluaa PISTE
Sitten pitäisi vielä keksiä yksikin syy olettaa minkään Raamatun ilmoituksen olevan totta.
Jos ei näe että Israelilaiset tulee edelleen kansana omaan maahansa, ei voi mitään.
Raamatusta oli puhe, ei Israelilaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala,Jeesus,Pyhähenki alkaa tekemään työtä ihmisen sisimmässä ja muuttaa ihmisen.
Sinä et itse pysty vaatimukseen rakkaudesta esim.
Tämä on ero muihin itsetehtyihin uskontoihin.Kaikkiin .
Olitko tyhmä jo ennen uskoon tuloa, vai oliko se seuraus siitä?
Tässä puhutaan taivastenvaltakunnan laista.
Minun viisaudellani tai tyhmyydelläni ei ole tämän lainantamisen kanssa tekemistä.
Tyhmyydestäsi olikin puhe, viisautta on turhaa toivoa uskistollolta.
Vaikutat myös tyhmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kirja kertoo Aabrahamista alkaneesta kansasta, jolle Jumala antoi nimen Israel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kirja kertoo Aabrahamista alkaneesta kansasta, jolle Jumala antoi nimen Israel.
Opettele lainaamaan, ääliö. Ja se nyt on aivan hevonvitun sama mistä se satukirja kertoo, mikään ei anna ainuttakaan syytä olettaa siinä olevan mitään totta.
Anteeksi,mutta sivujen uudistusten jälkeen tällä koneella lainaaminen ei onnistuu huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä kysymys uskovalta. Miten kukaan ihminen voi väittää tietävänsä Jumalasta ja hänen toiveistaan yhtään mitään? Aika röyhkeää olettaa tietävänsä.
Yleensähän tähän vastataan, että raamatusta ja muista pyhistä teksteistä se tiedetään. Mutta kun ei niitäkään ole Jumala itse kirjoittanut, vaan ihmiset. Lukemattomat eri ihmiset eri aikoina ja monesti vielä ristiriidassa keskenään, kaikki asiat eivät täsmää.
Vaikka oletettaisiin, että Jumala on ihan suoraan puhunut jollekin raamatun kirjoittajista joskus, pystyisikö hän silti aivan virheettömästi kirjaamaan ylös Jumalan tahdon, juuri sellaisena kuin se on tarkoitettu? Olisiko se edes mahdollista? Miksi kaikkivoipa olento luottaisi siihen, että niin alkeellinen ja erehtyväinen olento hoitaisi viestittämisen hänen puolestaan? Johan näkemyserot näissä asioissa ovat aiheuttaneet sotia ja kärsimystä, miten Jumala voisi hyväksyä että ihminen kärsii koska ei
Olipas siinä väkevää eksytystä! Älkää siis ottako tosissanne. Ja vielä typeryyden huippuna klassinen "jos Jumala olisi olemassa niin tekisi juuri niin kuin minä". Ihan kuin joku anonyymi nettitrolli voisi neuvoa maailmankaikkeuden Luojaa yhtään missään.
Raamattu on Jumalan ilmoitusta itsestään. Se on luotettava ja varma vuosisadasta ja tuhannesta toiseen.
Samalla tapaa kuin selibaatti on seksiasento.