Pidätkö eläkejärjestelmäämme hyvänä?
Nykysysteemihän on sen kaltainen, että työssäkäyvät makselevat eläkeläisten eläkkeitä.
Mitäpä jos eläkejärjestelmämme olisikin sellainen, että nykyisten eläkemaksujen suuruinen summa kerättäisiin työntekijältä maailmanlaajuiseen indeksiosakerahastoon hänelle itselleen, joka vuosikymmenet kasvaisi korkoa korolle periaatteella. Eläkkeelle jäätyään hän saisi sitten potin itselleen ja voisi sitä alkaa tuhlaamaan tai vaikka ottamaan rahastosta vain osingot.
Nyt jos ihminen kuolee heti eläkkeelle jäätyään, niin hänelle jäi vain maksaja karu osa. Sen sijaan sijoitusrahasto vaihtoehdossa perijät saisivat varat.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke on outo. Sitä saa loppuelämänsä ajan, vaikka menee uusiin naimisiinkin. Oma äitini sai puolet isän työeläkkeestä, tämä selvisi minulle vasta kun äiti ei enää itse voinut hoitaa pankkiasioitaan. Ehkä siinä syy miksi jotkut vanhat ihmiset kituuttaa avioliitossa, koska erotessa menettää oikeuden leskeneläkkeeseen. Jotkut asuu jopa eri osoitteissa naimisissa.
Jos on täyttänyt 65 v niin ei enää saa leskeneläkettä tai ole alle 18 vuotiaita lapsia joten kiristynyt on sekin
Kelan leskeneläkettä ei saa, mutta työeläkeestä saa leskeneläkettä kuolemaan saakka. Paitsi ylläri pylläri vuonna 1975 ja sen jälkeen syntyneiltä on leskeneläke lyhennetty kymmenvuotiseksi. Ei muuta kuin katuojaan kuolemaan vanhuksena takuue
Kyllä saa työeläkeyhtiöltä, ei kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos töitä on tehty koko ikä, niin kai silloin on olemassa se omakin eläkekertymä, ettei tarvitse puolison eläkkeen varaan kaikkea laskea?
Ei ole, jos on tehnyt pienipalkkaista työtä. Vai tuletko itse tonnilla toimeen? Köyhien eläkeläisnainen määrä tulee huimasti lisääntymään, eritoten kun leskeneläkekin viedään heiltä. Lisää elättejä yhteiskunnalle.
On se leskeneläkettä nauttiva ihan yhtä lailla yhteiskunnan elätti. Kaikki eläkeläiset ovat.
EI nykyinen eläkejärjestelmä huonoimmasta päästäkään ole, mutta parempi olisi jos eläke kohdentuisi maksuja vastaavasti. Nykyisessä järjestelmässä maksajien ja eläkkeensaajien suhde vaikuttaa liikaa. Ongelma on, miten tuteuttaa muutos siihen, että kukin saisi eläkettä maksujensa mukaan. Nykytlanteessa maksajaa rasittavasti, mutta väestöpyramidin kääntyessä maksajalle edullisesti.
Eläkekatto ei ole mikään ratkaisu, sillä tämä tarkoittaisi sitä, että palkansaajan maksettua riittävästi eläkemaksuja, maksut lakkaisivat. Sillä ei olisi vaikutusta eläkejärjestelmäään. Eläkemaksujen täytyttyä palkansaaja voi halutessaan sijoittaa vastaavan määrän yksityiselle eläketilille.
Ongelma ei ole korjattavissa millään äkillisellä muutoksella, sillä sen korjaamiseksi eläkekassaan olisi pumpattava jostain rahaa, eikä sitä saa sinne nykyisellä väestörakenteella.
Voisi ajatella, että jokainen voi säästää itse eläkeensä. Osalle väestöstä se ei vaan toimi. Osa ihmisistä ei kykene säästämään, vaikka talous sen sallisi, vaan laittaa kaiken liikenevän kulutukseen. Tästä ihmisryhmästä muodostuisi iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos töitä on tehty koko ikä, niin kai silloin on olemassa se omakin eläkekertymä, ettei tarvitse puolison eläkkeen varaan kaikkea laskea?
Ei ole, jos on tehnyt pienipalkkaista työtä. Vai tuletko itse tonnilla toimeen? Köyhien eläkeläisnainen määrä tulee huimasti lisääntymään, eritoten kun leskeneläkekin viedään heiltä. Lisää elättejä yhteiskunnalle.
On se leskeneläkettä nauttiva ihan yhtä lailla yhteiskunnan elätti. Kaikki eläkeläiset ovat.
Niinpä, ei muuta kuin loisimaan mahdollisimman usealla eri tavalla eläkeläisenä. Kaikki luukut ja fattat pitää koluta läpi.
Työkokeilusta ei kerry eläkettä.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset&nb…;
Sitähän kirjoittaja tarkoittikin, kun toi esiin sen miksi nykyeläkejärjestelmä on jokseenkin toimiva. Se tasaa eläkkeitä. Kyllä niillä hyvin tienanneiden eläkemaksuilla pienipalkkaistenkin eläkkeitä rahoitetaan. Mitä enemmän eläkerahastoihin voidaan kerätä pääomaa, sitä isommaksi niiden tuotot muodostuvat.
Vai ajattelitko, että on parempi olla tekemättä ikänsä mitään ja heittäytyä vapaamatkustajaksi muiden siivelle?
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu eli he on työpaikoilla töitä tekemässä työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla ja palkkatukitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän kirjoittaja tarkoittikin, kun toi esiin sen miksi nykyeläkejärjestelmä on jokseenkin toimiva. Se tasaa eläkkeitä. Kyllä niillä hyvin tienanneiden eläkemaksuilla pienipalkkaistenkin eläkkeitä rahoitetaan. Mitä enemmän eläkerahastoihin voidaan kerätä pääomaa, sitä isommaksi niiden tuotot muodostuvat.
Vai ajattelitko, että on parempi olla tekemättä ikänsä mitään ja heittäytyä vapaamatkustajaksi muiden siivelle?
Miksei? Jos saa saman summan eläkettä, on aivan sama lukeeko maksajana kela ai työeläkeyhtiö. Työssä saattaa menettää vielä terveytensäkin. Ei kannusta tämä järjestelmä ponnistelemaan eläkkeen eteen.
Något kukhuvud har tydligen spenderat sitt nyår på att avlägsna sakliga svenskspråkiga inlägg här. Jag unnar det missfostret det väl. Har den inget annat att göra kan jag chippa in med några nya inlägg. Det håller instabila dillen borta från gatorna.
"Eläkkeelle jäätyään hän saisi sitten potin itselleen ja voisi sitä alkaa tuhlaamaan tai vaikka ottamaan rahastosta vain osingot."
Pari ongelmaa tuossa:
1) Miten toteuttaa siirtymävaihe, eli heidän eläkkeensä, jotka ei lainkaan, tai vain osittain ehtivät mukaan järjestelmään.
2) Mitä tehfä niille eläkeläisille, jotka ovat kuluttaneet eläkkeensä loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Något kukhuvud har tydligen spenderat sitt nyår på att avlägsna sakliga svenskspråkiga inlägg här. Jag unnar det missfostret det väl. Har den inget annat att göra kan jag chippa in med några nya inlägg. Det håller instabila dillen borta från gatorna.
Såsom dig själv?
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeelle jäätyään hän saisi sitten potin itselleen ja voisi sitä alkaa tuhlaamaan tai vaikka ottamaan rahastosta vain osingot."
Pari ongelmaa tuossa:
1) Miten toteuttaa siirtymävaihe, eli heidän eläkkeensä, jotka ei lainkaan, tai vain osittain ehtivät mukaan järjestelmään.
Tunnen ihmisiä, joiden mielestä tuossa nimenomaan kannattaisi tuhlata äkkiä koko eläkepottinsa makeaan elämään, koska
1) eihän sitä ikinä tiedä kuinka kauan elää, niin parempi nauttia tässä ja nyt, ja
2) jos/kun sitten elääkin pitkään, niin yhteiskuntahan elättää, ja näin saa yhteensä eniten rahaa itselleen. Ensin omat rahat ja sitten muiden rahat.
Uskomattomat luvut! Totuus valtion eläke pyramidihuijauksesta luultuakin pahempi | Uutta tietoa!
Olen tyytyväinen. Sairastuin nuorena ja ehdin tehdä vain 15v uraa mutta tk-eläke silti kohtuullinen, yli 2t netto. Toisenlaisessa järjestelmässä asuisin nyt kadulla. Mielummin toki olisin terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ongelmaa tuossa:
Tunnen ihmisiä, joiden mielestä tuossa nimenomaan kannattaisi tuhlata äkkiä koko eläkepottinsa makeaan elämään, koska
1) eihän sitä ikinä tiedä kuinka kauan elää, niin parempi nauttia tässä ja nyt, ja
2) jos/kun sitten elääkin pitkään, niin yhteiskuntahan elättää, ja näin saa yhteensä eniten rahaa itselleen. Ensin omat rahat ja sitten muiden rahat.
Minä tunnen ihmisiä jotka ovat muka lainanneet lapsiltaan rahaa (isot säästöt) jotta lapset saisivat "köyhinä" kaikki tuet opiskelun ajalta. Kyllä kikkailun osaa rikkaatkin, itse asiassa rikkaat kikkailee eniten.
Sitäpaitsi maksamasi eläkemaksut ovat tavallaan sinun omaisuuttasi mutta et siihen kuitenkaan pääse niihin käsiksi, jos kuolet ei perillisesikään saa niitä vaan ne jää eläkekassaan muiden törsättäväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeen maksaa pääosin eläkeyhtiö.
Noissa olisin itse sijoittanut fiksummin -kommenteissa on usein sellainenkin ajatusvirhe, että katsotaan niitä omia onnistuneita sijoituksia ja unohdetaan vähemmän onnistuneet. Jälkiviisaana on helppo laskea, että jos olisin myynyt nokiat vuonna 2000 ja jos osinko-osakkeeni olisivat pelkkää parhautta, niin nyt rahaa tulisi ovista ja ikkunoista. Oikeasti kuitenkin ihmisille tulee niitä hutiostojakin.
Se realisointivaihekin on oma haasteensa. Jos tarvitsen 2000€/kk käyttörahaa, saatan joutua myymään 50 osaketta tai 200 osaketta riippuen siitä, onko kurssi hyvä vai huono. Aina, kun kurssi on huono, joudun myymään paljon osakkeita. Kun kurssi on hyvä, myyn vain vähän. Lopulta olen myynyt salkkuni ihan liian halvalla, jos keskihintoja katsotaan. Koska olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että osakkeissa rahat ovat tuottoisimmillaan, tuskin tulen myyneeksi salkkuani pois silloin, kun kurssit ovat korkealla. Silloinhan juuri hillun netissä kerskumassa, miten minun uniikit kykyni sijoittajana ovat tuottaneet tänä vuonna 18 prosentin voitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeen maksaa pääosin eläkeyhtiö.
Mutta rahat tulevat pääosin työssäkäyvien eläkemaksuista. Ei eroa maksajan kannalta mitenkään siitä, että rahat kiertävät verottajan kautta joissain toisissa eläkemuodoissa.