Pahoitin mieleni lahjojen jaosta
Kävimme aattona parissa eri kyläpaikassa. Tähän jälkimmäiseen meidät oli kutsuttu että poiketkaa kahville kun kerkeätte. Kyseessä lapsemme isovanhemmat. Veimme tuliaisiksi kahvia ja leivonnaisia.
Oli ensinnäkin yllätys, että siellä oli myös muita vieraita ja suurempi yllätys oli kun lopulta kahvien jälkeen jaettiin lahjoja.
Kaikki muut, sekä lapset (lasten serkut) että aikuiset (miehen sisarukset, isovanhemmat, vanhemmat jne), saivat useita lahjoja, mutta meidän perhe kokonaisuudessaan sai yhteiseksi yhden karkkirasian.
Omat lapsemme olivat selvästi pahoilla mielin lahjojen jaon jälkeen, kun kaikki lapsista vanhaan mummoon saivat paketteja, mutta he eivät saaneet mitään omaa.
Ihmettelen, miksi lahjoja ei voitu jakaa ennen kuin tulimme tai lähtömme jälkeen... emme edes voineet varautua omilla paketeilla.
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti vei minut ja 8 vuotiaan siskoni yllättäen
Siskonsa luo jouluksi.
Olin säästänyt ja ostanut siskolle ison nuken .
Jouluna tädin lapsi sai 20 lahjaa.
Sisko sai nuken.
Minä en saanut mitään.
Äiti sai kullia poikaystävältään.
Ap tässä
Ulinaaaaaaa ulinaaa uuuiääää
Ap
Minua on loukattu
Ei sen väliä jos jonkun pikkusisko saa vain yhden nuken.
Minun perheeni kunniaa on loukattu!!!
Miksi alapeukut?
Sain äidiltä korkeintaan turpaani.
Tädin luona sain herkkuja ja oikean joulutunnelman.
Tiesin että en saa lahjoja.
Ostin siskolle nuken omista säästöistäni.
Vierailija kirjoitti:
Äiti vei minut ja 8 vuotiaan siskoni yllättäen
Siskonsa luo jouluksi.
Olin säästänyt ja ostanut siskolle ison nuken .
Jouluna tädin lapsi sai 20 lahjaa.
Sisko sai nuken.
Minä en saanut mitään.
Äiti sai kullia poikaystävältään.
Kehtaat tulla jouluna trollaamaan.
Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö oo menny nallekarkit tasan lapsuudessa?
Apn miehellä selvästi eikä näemmä pariskunnan yhteisillä lapsilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te lue ennen kuin vastaatte? Ap on ilmoittanut, että tullaan ehkä klo 16, ehkä 17, viimeistään klo 18. On voinut käydä niin, että ovat vaikka sopineet, että lahjat jaetaan sen jälkeen, kun ap on käynyt. Mutta ap ei viitsikään ilmoittaa, että eivät olekaan tulossa ajoissa vaan vastaavat vasta kysyttäessä, että tullaan puolen tunnin päästä. Siinä vaiheessa on perheessä ollut menossa jouluruokailu, joka ilmeisesti olisi pitänyt keskeyttää aapeen takia, että lahjat ehditään jakaa. Ja jos ne olisi jaettu, olisi sama itku ollut täällä. Nyt aapee onkin mennyt vasta illalla ja jäänyt syömään ja juomaan. Ihanko oikeasti lasten olisi pitänyt vaan odottaa ja odottaa lahjojaan, kun ap ei viitsi kunnioittaa muiden aikatauluja? Ja joo ne lahjat olisi voinut jakaa vaikka klo 16, jos olisi ollut tiedossa aapeen tulo.
Isovanhemmat EI antaneet lahjoja vaan lahjoja antoi toisilleen läheis
"Ei näistä ap:n jutuista lukemalla ymmärrä kuka teki ja mitä. "
Täällä on vissiin aika moni muu käynyt spekuloimassa että mitä kukakin oli tehnyt ja ansainnut (MM bonusmummo alle 1000e eläkkeestään järjesti joulun reumaisilla käsillään ja hankki vain omille lapsenlapsilleen lahjat (toim Huom mummon lapsenlapset ei olleet paikalla. Mummo ei välttämättä ollut edes mummo vaan ehkä jopa mies) )
Tädin mies toisessa paikassa sai työkaluja (kalliita). Mies ei saanut mitään.
Ap
Joulun keskeisin teem ei ole materiaalin jakaminen, vaan Jeesus lapsen syntymän juhlistaminen
Vierailija kirjoitti:
Olisihan ap voinut sitten antaa niistä pakeiteista, joita oli varannut isäntäväen lapsille antaa jonkun omilleen.
Ei kai mummoikäisillä ole enää pieniä lapsia?
Ap
Kyllä edes suklaat olisi voinut omat antaa eikä yhteistä. Nuukaa touhua.:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kumma, että suklaakonvehtirasiaa ei arvosteta. Puhutaan "namista" ja "karkkirasiasta", kuin sellaisesta kämmeneen sopivasta karkkilaatikosta. Ihan hieno lahja se olisi, jos sitä osaisi arvostaa. AP on ilmeisesti aina saanut kaiken mitä haluaa ja nyt aikuisena on vaikea sietää pikku pettymyksiä.
No, jos lapsille on jaossa Pandan Juhlapöydän konvehdit tai joku Lego-paketti, niin kumpihan on toivotumpi?
Taitaa olla noissa myös hintaero. Ja vanhempien tehtävä on ostaa lapselle toivelahjat ja muut lahjanantajat osaavat kyllä itse päättää, mitä haluaa antaa lahjaksi.
Ja jos kasvatuksellisista syistä, on lapsen hyvä saada myös niitä ei niin toivottuja lahjoja, jolloin lapsi pikku hiljaa ymmärtää lahjan tarkoituksen ja osaa iloita, siitä Pandan Juhlapöydän konvehteista. Tärkeintä on muistaminen, ei lahjan arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kumma, että suklaakonvehtirasiaa ei arvosteta. Puhutaan "namista" ja "karkkirasiasta", kuin sellaisesta kämmeneen sopivasta karkkilaatikosta. Ihan hieno lahja se olisi, jos sitä osaisi arvostaa. AP on ilmeisesti aina saanut kaiken mitä haluaa ja nyt aikuisena on vaikea sietää pikku pettymyksiä.
No, jos lapsille on jaossa Pandan Juhlapöydän konvehdit tai joku Lego-paketti, niin kumpihan on toivotumpi?
Taitaa olla noissa myös hintaero. Ja vanhempien tehtävä on ostaa lapselle toivelahjat ja muut lahjanantajat osaavat kyllä itse päättää, mitä haluaa antaa lahjaksi.
Ja jos kasvatuksellisista syistä, on lapsen hyvä saada myös niitä ei niin toivottuja lahjoja, jolloin lapsi pikku hiljaa ymmärtää lahjan tarkoituksen ja osaa iloita, siitä Pandan Juhlapöydän konvehteista. T
Minun mielestä lapsiaan pitäisi muistaa tasa-arvoisesti, ohis
Tänne on tainnut ilmaantua vale-AP trollaamaam. Ei se mitään pysyy keskustelu tuoreena 258
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kasvatuksellisista syistä, on lapsen hyvä saada myös niitä ei niin toivottuja lahjoja, jolloin lapsi pikku hiljaa ymmärtää lahjan tarkoituksen ja osaa iloita, siitä Pandan Juhlapöydän konvehteista. T
Onko mielestäsi tarpeen esitellä perheille ja serkuille, että nämä ovat niitä parempia sukulaisia ja nämä niitä kakkosluokan lapsia
Yllätykset ovat hienovaraista viestintää, jolla osoitetaan nokkimisjärjestys tai halutaan näpäyttää. Jos tilanne on mennyt kerrotulla tapaa, on haluttu näpäyttää, ja tietysti varmistua siitä ettei aloittajan mahdollinen näpäytys mene maaliin, vaan tulkittaisiin kiukutteluksi. Ei auta kuin jättää tapaus huomioimatta ja siirtyä eteenpäin.
Kaikki mammat opettamaan pettymyksiä lapsilleen jouluna! Mielellään myös sukulaislapsille! Muistakaa nöyrästi kiittää polvillanne juhlapöydän parhaista
Eikö se ole hyvä että ne lapset oppii siihen ettei aina tartte olla saamassa vaikka muut saa ja kestämään vastoinkäymisiä ja pahaa mieltä?? Ei tuu niin kusipäisiä lapsia ehkä. Ja onhan ne saaneet kotonakin lahjoja?! Jos ne muut vietti siellä koko joulun niin sehän on silloin se 1 paikka missä ne lahjansa saa ja teidän lapsia pitäs hemmotella joka paikassa vaikka vietätte joulun itse pääasiassa kotona perheen kesken..?
Ja nimenomaan ap ei varautunut omilla paketeilla sinne viemisinä ja silti heille oisi pitänyt olla paketit kaikille odottamassa.. Voi hellanlumala tentään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä että ne lapset oppii siihen ettei aina tartte olla saamassa vaikka muut saa ja kestämään vastoinkäymisiä ja pahaa mieltä?? Ei tuu niin kusipäisiä lapsia ehkä. Ja onhan ne saaneet kotonakin lahjoja?! Jos ne muut vietti siellä koko joulun niin sehän on silloin se 1 paikka missä ne lahjansa saa ja teidän lapsia pitäs hemmotella joka paikassa vaikka vietätte joulun itse pääasiassa kotona perheen kesken..?
Niin. Traumoja ja pahaa mieltä tuollaisista seuraa... Ei lapsi ymmärrä miksi muut saa ja hän jää ilman. Tulee merkityksetön olo. Ei lapsia ihan noin kasvateta pettymysten sietämiseen. Kyllä minäkin vielä näin aikuisena muistan tuollaisia epäreiluja juttuja ja nöyryytyksiä esimerkiksi äitipuolen toimesta ja ne tuntuu edelleen pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan ap ei varautunut omilla paketeilla sinne viemisinä ja silti heille oisi pitänyt olla paketit kaikille odottamassa.. Voi hellanlumala tentään.
Tässä taisi mokata ap:n mies. Hän sopi tämän menon. Mutta vähän voisi silti olla pelisilmää sen suhteen, että lähdetäänkö jakamaan lahjoja, kun paikalla on sellaisia LAPSIA, joille ei ole lahjoja.
Ei näistä ap:n jutuista lukemalla ymmärrä kuka teki ja mitä.